Originally posted by Hammu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
328i imusarja ->m50 imusarjaan ->Tehokäyrät tippuivat? *Ratkaistu*
Collapse
X
-
Originally posted by rick the rocket View Postsullakin oli tuo +kaasuläppä, eli ei ollu pelkällä imarin vaihdolla nuo heposet..:think
Comment
-
-
Niin tällä foorumilla kuin ulkomaisilla saiteillakin vuosien mittaan vastaan tulleiden käyrien, ja tekemieni modattujen imusarjojen käyttäjäpalautteen perusteella ko. modauksesta mainittakoon seuraavaa... Epäilijöille mainittakoon jo tässä vaiheessa, että kyseessä ei ole myyntipuhe vaikka näitä myyntiin teenkin, niin mukavaa hommaa noiden värkkääminen päivätyön ohella ei ole.
Hevosvoimat
Imusarjan vaihdolla saatavat hyödyt on 15-20hp lisää huippuihin+käyttökierrosalueen kasvu ylärekisterissä rajoittajaan asti. HV-ero vakioon syntyy 5000rpm ja siitä ylöspäin. Tuon lukeman jälkeen vakioimusarjan käyrä notkahtaa alas, modauksen kanssa vasta juuri ennen rajoittajaa. Hevosvoimien suhteen modaus on kannattava läpi koko kierrosalueen sillä käyrä on vähintään vakion tasolla myös tuohon 5000rpm asti.
Väännöt
Kyllä, pelkän imusarjan vaihdolla yleensä huippuvääntö tippuu noin 10-15Nm 3000-3500rpm kierrosluvulla. Vääntökäyrä kuitenkin laajenee ylemmäs, maksimiväännöt saadaan 1000-1500rpm ylempänä ja käyrä jatkuu parempana korkeammille kierroksille kuin vakioimusarjan kanssa. Paperilla tuon 10-15Nm menetetään siis huippulukemassa joka vakioimusarjalla saadaan 3000-3500rpm.
Se, kannattaako tuota menetystä jäädä murehtimaan verrattuna yläkierroksille saatavaan etuun olkoon jokaisen oma asia. Ainuttakaan ihmistä ei kuitenkaan ole tullut vastaan joka ko. modauksen tehtyään olisi pitänyt alkuperäistä parempana. Niin paljon vapaammin kone hönkii ylärekisterissä. Ero näiden kahden, alkuperäisellä imusarjalla ja M50B25-imusarjalla olevan välillä on siis moottorin luonteen suhteen täysin sama kuin 325i:n ja 328i:n välillä. 325i ottaa jenkaa paremmin ja on enemmän kierroskone kuin 328i, kun taas 328i pätee alarekisterissä mutta on vakioimusarjalla tasapaksu ja yläpään "piikki" kierrätettäessä puuttuu. Imusarjan vaihdolla siis saadaan tuosta 328i koneesta tehtyä 325i:n luonteinen mutta 328i:n kuutiotilavuudella ja sen suomilla eduilla. Muut vaihdon tehneet ovat tästä takuulla samaa mieltä.
En ole copypastennut käyriä omalle koneelle matkan varrelta, mutta käyriä ja penkkilukemia on tälläkin foorumilla topikkejen yhteydessä kunhan jaksaa etsiä. Vanhimmat ovat jo kadonneet mutta lisää löytyy esim. www.e36coupe.com . Tässä nyt yksi silmiin osunut jossa molemmat käyrät päällekkäin ja josta näkee käyrien muotojen eroa, mitattu samassa penkissä mutta tulee kuitenkin huomioida että käyrät on eri autoista eli lukemien puolesta ei aivan 100% vertailukelpoisia---> http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=156
Mikäli homma edelleen epäilyttää, nykyisiä modauksen tehneitä foorumilla aktiivisemmin näkyviä on mm. MarQ83, datzka, Samppasika, pyroz, Jukipuki, Ändi, TeemuT, Sene...onhan näitä.
Tämä Rocketin tapaus on kyllä lukemien puolesta outo, väännöt on selvästi alhaalla jo vakiona joka kielii siitä että tuskin on kaikki 100%kunnossa kuten ainakin termarin osalta on nyt jo selvinnyt. Kun saat Riku auton muuten kuntoon niin eiköhän ne lukemat siitä pompsahda tuonne normaalillle tasolle. Saatko skannattua niitä omia käyriäsi ennen ja jälkeen tähän topikkiin ihmeteltäväksi? Näkisi onko niiden muoto sellainen kuin pitäisi...
Ps.Tarvitsetko muuten sitä suutintukin kantta jonka laitoit vahingossa imusarjan matkassa mulle?Last edited by Gonzalez; 02-11-2008, 23:16.530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
voisin mä ehkä ottaakin sen takas, kirjotellaan siitä vaikka yv:llä. Koitan saada tänne jotenkin nuo tehokäyrät heitettyä ihmeteltäväks.Last edited by rick the rocket; 02-11-2008, 18:17.E34 540i 6-v manuaali touring #133/499
Comment
-
-
no perkele kuinka nuo kuvat tänne heitetään? tuossa ylempänä olis kaks kuvaa flickr:n kautta, mutta niistä tuli vaan tollaset kysymysmerkit, kun tuon urlin löin mihin se pyydettiin..Last edited by rick the rocket; 02-11-2008, 20:29.E34 540i 6-v manuaali touring #133/499
Comment
-
-
Originally posted by Hammu View PostJoo, ja paljonko niistä oli dynotettu samassa penkissä ennen modia?
Jos ei löydy faktaa samasta penkistä ennen ja jälkeen, niin tästäkin postauksesta hyödyttiin taas, no, ei mitään.Last edited by Bouma; 02-11-2008, 18:38.
Comment
-
-
Jospa nyt onnistuis nuo kuvat lapuista
pahoittelut isoista kuvista...en osaa...Last edited by rick the rocket; 02-11-2008, 22:38.E34 540i 6-v manuaali touring #133/499
Comment
-
-
Originally posted by Gonzalez View PostHevosvoimien suhteen modaus on kannattava läpi koko kierrosalueen sillä käyrä on vähintään vakion tasolla myös tuohon 5000rpm asti.
...
yleensä huippuvääntö tippuu noin 10-15Nm 3000-3500rpm kierrosluvulla.
Esim. 10Nm pudotus väännössä 3500rpm kohdalla pienentää tehoa kyseisellä kierrosluvulla ~3,6kW.
:think
Comment
-
-
tuli hölmö ajatus mieleen. onks tuossa luiston estoa?
jos on niin onko sillä kaikki ok?
eli sehän lyö sitä läppää kiinni imarista ja säätää sytytystä. nää rajoitta tehoa.. joten....???sigpic
E46 2d 330 -02
EX.
E36 2d 328 -97
e92 335d -07
330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
Audi S4 -99 (324hp/497nm)
Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
Bmw 325 iA 2D -93
Bmw 325 4d -92
Comment
-
-
eipä ole luistojenestoa. Tosiaan tuossa edellisellä sivulla olevat dynolaput ovat hyvinkin samankaltaisia toistensa kanssa. Hullua on, että nyt tuo sama huipputeho tuli tosiaan korkeammalla kierrosluvuilla, mutta samaan syssyyn olisi myös itse tehojenkin pitänyt nousta?
täytyy opetella tuo kuvien laittaminen pienemmäks tonne alareunaan joku kerta...Last edited by rick the rocket; 02-11-2008, 22:46.E34 540i 6-v manuaali touring #133/499
Comment
-
-
Originally posted by Vili View PostKoko kierrosalueen teho-odotuksia ihmettelen hieman. Ihanko totta teho on vähintään vakion tasolla tyhjäkäynniltä -> 5000rpm asti, jos vääntö on kuitenkin jossain kohtaa pienempi?
Esim. 10Nm pudotus väännössä 3500rpm kohdalla pienentää tehoa kyseisellä kierrosluvulla ~3,6kW.
:think530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Nostellaanpa tätäkin hieman. Nyt on termari vaihdettu ja kone lämpiää. Kiitokset gonzalesille vinkistä -> tuli suoristettua kaasuläppä kun se mokoma heitti yli noin 5-10 astetta.
Ei näillä ollut ainakaan perseen alla havaittavaa vaikutusta tehoihin. Eli ainoa, jossa mahdollinen vika voisi olla on bensanpaineeseen liittyvät jutut. Kunhan elektromekan kundit saa sen mittarin, niin päästään tutkiin?
Nyt tosin on jo nastat alla, niin en tiedä huomaanko perseen alla muuta kuin nastojen jylinän..E34 540i 6-v manuaali touring #133/499
Comment
-
-
Palataanpa tähän kun häiritsee edelleen.
Ihan ohimennen tuli mieleen, että kurkkaappa vanoksen solenoidin liitin, kai se on kiinni. Kaverin autosta merkkihuollon jampat päättivät että se on tarpeeton ja jättivät irti, autolla sitten ajettiin iloisesti pari kesää kunnes viriprojektin alkaessa asia huomattiin.
Onko imupuoli muuten vakio, ts. vakio filtteriboksi ja ilmanotto jne?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment