N52- moottorin öljyviskositeetti

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 792
    • Uusimaa

    #16
    On se näköjään tehtävissä, ainakin jos on hyväselkäinen seppä/kirurgi

    Yhden Volkkarin kanssa olen vuoden verran ihmetellyt että mikä sitä vaivaa kun öljyä kuluu. Siinä oli kai yhdessä pytyssä huonot puristukset mutta mun mielestä sain sen liottamalla auki. Päästöt oli katsastuksessa virheettömät. Saman pytyn tulppa jossa oli huonot puristukset nokeentuu.

    Alamäkitestin kun tein ja huomasin että putkesta pöllyää tajusin että venttilivarren kumit on loppu. Mun käsitys on se että ne vialliset venttilivarren kumit on se pääsyyllinen josta aiheutuu loput ongelmat.

    Pitäisi tehdä tuo sama operaatio Volkkarin niin voisi varmistua asiasta, saa nähdä tuleeko tehtyä.
    Last edited by Rattiukko; 01-09-2025, 13:27.

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3784
      • Raisio

      #17
      Paljonkos tällä ajettu tai oletettu ajetun.

      Yöksi tärpättiä huonoimpaan sylinteriin tms ihmetempuja voi kokeillajos esim öljyrenkat täysin jumissa. Toki jos sylinteri(t) naarmuilla tai mäntä jo paskana, ei enää mikään pelasta.

      Kymiringille voi harkita tuloa ja sais urku auki polkee ( italialainen koeajo ), jos vielä silloin kasassa tää.

      Comment

      • bleifrei
        Newbiemmer
        • Oct 2019
        • 14
        • Porvoon seutu

        #18
        Muistaakseni mittarissa on n. vajaa 280tkm, satku on tullut meillä kahdeksan vuoden aikana. Endoskoopilla tiiraillut firma sanoi sylintereiden olevan siistit, pois lukien öljy mäntien päällä.
        Joo, eihän tuo enää kunnossa ole, mutta vaikeaa näyttää olevan noiden firmojenkin kanssa, koska eivät halua, osaa tai muuten vain viitsi tuollaista tehdä. Käytetyt moottorit ovat ulkomailla alkaen n. pari tonnia, mutta kunto on mitä on, pahimmassa tapauksessa saa samanlaisen.

        Comment

        • 314da
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 386
          • J

          #19
          Originally posted by bleifrei View Post
          Muistaakseni mittarissa on n. vajaa 280tkm, satku on tullut meillä kahdeksan vuoden aikana. Endoskoopilla tiiraillut firma sanoi sylintereiden olevan siistit, pois lukien öljy mäntien päällä.
          Joo, eihän tuo enää kunnossa ole, mutta vaikeaa näyttää olevan noiden firmojenkin kanssa, koska eivät halua, osaa tai muuten vain viitsi tuollaista tehdä. Käytetyt moottorit ovat ulkomailla alkaen n. pari tonnia, mutta kunto on mitä on, pahimmassa tapauksessa saa samanlaisen.
          Jos haluaa ”poppakonsteja” kokeilla niin Hubonautolla taisi olla sellainen vetypuhdistuslaite jolla pitäisi karstat lähteä. Tietenkin jos se vika on nuo venttiilinvarren kumit niin eihän se niihin auta.


          Tuolla ruotsalais kulkineiden puolellahan ne oikein urakalla noita moottoreita ja männänrenkaita on liotellut ja ei vissiin kovin hyvällä menestyksellä: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10135
            • KVLA

            #20
            Originally posted by ritariässä View Post
            Yöksi tärpättiä huonoimpaan sylinteriin tms ihmetempuja voi kokeillajos esim öljyrenkat täysin jumissa. Toki jos sylinteri(t) naarmuilla tai mäntä jo paskana, ei enää mikään pelasta..
            Tähän liittyen: Itse katsoisin huonosta sylinteristä kameralla syl.seinämien kunnon. Jos vaikuttaa normaalille, niin sitten tuö "löpö liotus" voisi auttaa. Halpa kokeilu kuitenkin.

            Jos vikaa on vain yhdessä sylinterissä, niin tuskin tulee kone kuntoon ohjurien kumien vaihdolla.
            Last edited by Heguli 31; 05-09-2025, 09:44.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5370
              • Pirkkala

              #21
              Kyllä noin runsas öljynsyönti viittaa erittäin vahvasti öljyrenkaan tukkiutumiseen karstasta.

              Karstan liuottaminen on erittäin hankalaa. Tilanteen voi ehkä saada pikkuhiljaa paranemaan jos esim vaihtaa öljyjä parin tonnin välein ja moottorinpesu jokaisen vaihdon yhteydessä.
              Mutta se tie on pitkä ja kivinen.

              Joku vetypuhdistus saattaisi auttaa.

              Iso homma sekin on, että kansi pois ja männät ylös.

              Jos liuotusurakkaan haluaa lähteä, voi mäntien päälle erilaisia litkuja laittaa vaikuttamaan aina ennen öljynvaihtoa.

              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • bleifrei
                Newbiemmer
                • Oct 2019
                • 14
                • Porvoon seutu

                #22
                Autoon vaihtuu pajalla nyt disa, joka paljastui läppävikaiseksi imusarjan irroituksen yhteydessä. Tämä piti purkaa pois edestä, jotta se ö-suodattimen takana kannenkulmassa oleva katkennut pultti saadaan vaihdettua. Imusarja oli tietty huolella öljytty. Liuotusmenetelmää kokeillaan seuraavaksi, jos se jotain auttaisi. Ei nyt kuitenkaan niin raskaalla myrkkyvalikoimalla kuin tuossa Saab- kerhon viestiketjussa…

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 655
                  • Espoon haja-asutus

                  #23
                  Aikanaan tuollaisella 314da:n mainitsemalla ruotsinlaivalla ajaneena jouduin itsekin öljynkulutusta yrittämään pienentää. Kun kymppitonnin välein vaihtoi öljyt ja aina ennen vaihtoa sekaan stp/nafta/mitämilloinkinoli ja huuhteli sekä rupesi ajamaan viinalla, joka sekin kai jonkin verran puhdistaa, niin hiljakseen (noin sadantuhannen km aikana) öljynkulutus putosi aika pieneksi. Ko. kone meni avaamattomana yli puolen miljoonan - tiedä vaikka vieläkin menisi jossain. Mutta pikaisia ihmeitä noista ei kannata odottaa.

                  E

                  Comment

                  • 314da
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2015
                    • 386
                    • J

                    #24
                    Originally posted by ErkkiE View Post
                    Aikanaan tuollaisella 314da:n mainitsemalla ruotsinlaivalla ajaneena jouduin itsekin öljynkulutusta yrittämään pienentää. Kun kymppitonnin välein vaihtoi öljyt ja aina ennen vaihtoa sekaan stp/nafta/mitämilloinkinoli ja huuhteli sekä rupesi ajamaan viinalla, joka sekin kai jonkin verran puhdistaa, niin hiljakseen (noin sadantuhannen km aikana) öljynkulutus putosi aika pieneksi. Ko. kone meni avaamattomana yli puolen miljoonan - tiedä vaikka vieläkin menisi jossain. Mutta pikaisia ihmeitä noista ei kannata odottaa.

                    E
                    Tuo RE85 kyllä moottorin putsaa jos sillä useamman kymppitonnin ajelee.

                    Comment

                    • anv
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2012
                      • 337
                      • Oulu

                      #25
                      Ja sotkee imusihdin. Sitä kannattaa kyllä pitää silmällä puhdisti sitä koneen sisustaa miten tahansa.

                      Comment

                      Working...
                      X