Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DannyBoy
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 720

    #61
    Originally posted by Rahu View Post
    Luepas nyt rauhassa ja huolella läpi koko topici niin löydät vastauksen.
    joopa joo. sieltähän se löyty Pitää ensikerralla ottaa silmä käteen, eikä kysellä tyhmiä
    Kokovartalokyrpä

    Nyt ajossa:
    BMW X5 E45 M-Sport -20
    BMW X5 Sport package -07
    EX: Pirusti Pemareita

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3093

      #62
      Originally Posted by AndyM
      Nykyinen ajokki on e61 530dAT, DPF, 11/04. Laakkonen, Autosalpa ja Autokeskus ovat kaikki kertoneet, että imusarjan läppien rakennetta on muutettu 8.4.2004 alkaen ja tuolloin on kuulemma tullut vahvistettu rakenne. Autolla on ajettu nyt 77 tkm ja läppien kestävyys kyllä jännittää. En ole vielä poistattanut niitä, kun on takuuta jäljellä ja 100 tkm maagiseen rajaan on matkaa. En silti täysin luota tuohon "vahvistettuun" rakenteeseen.




      Originally posted by Rahu View Post
      = HÄRÄN KOKOISTA PASKAPUHETTA!!

      Olisi mielenkiintoista tietää mistä tuollainen huhu on saanut alkunsa.

      Tähän varmaan vois laittaa et, "-nimimerkillä kokemusta on"
      Minulle kerrottiin tuo sama päivämäärä Hartikaisella kuopiossa, kun asiaa tiedustelin huoltopäälliköltä viime syksynä. No mun auto on valmistettu 02/04, joten en jäänny odottamaan läppien irtoamista vaan poistin ne. Kilsoja tuolloin oli 98tkm.
      Kulkineet/projektit:

      640D F06
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • coupe e46
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 228
        • espoo

        #63
        laakkonen espoo

        laakkonen espoo kertoi minulle saman, että 4/04 alkaen läppien rakennetta on vahvistettu, kyse siis E60/E61

        Comment

        • jussi_r
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1655
          • Nurmijärvi

          #64
          -----
          Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:40.
          M3 Cabrio Individual
          530d GT xDrive
          GL420 CDI
          ZX-12R

          Comment

          • mobster
            Newbiemmer
            • Jan 2009
            • 4
            • Lahti

            #65
            Nyt auto on korjattu ja vaihtoon meni yksi sylinteri, mäntä, turbo ja imusarja. Myyjältä tulossa olevan noin 4000e laskun tulen riitauttamaan. Sisältää puolet korjaus hinnasta + omavastuu 350e.

            Korjaaja suositteli jatkossa puhdistaa kone kerran vuodessa kone kunnon puhdistus aineilla, esim. fortella. Mitäs mieltä olette näistä? Onko näistä aineista apua, uskallanko pitää uuden imusarjanläpät vai onko parasta nämä uudetkin jatkossa poistattaa?

            Comment

            • Billman
              Newbiemmer
              • Sep 2008
              • 1
              • Kylmäkoski

              #66
              Ostin paljonajetun (303 000 km) 530 dAt vm 00, ja kun sain kuulla näistä läpistä, niin ajattelin ettei se enään voi minun yksilöä koskea, muutenhan se olisi varmaan jo kilahtanut. Väärässä olin. Läpät oli vielä paikallaan ja toiminnassa, mutta eipä ole enään. Voi ne näköjään toimiakin aika pitkään rakenteesta huolimatta.

              Comment

              • ka00z
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1805
                • Varsinais-Suomi

                #67
                Originally posted by mobster View Post
                Nyt auto on korjattu ja vaihtoon meni yksi sylinteri, mäntä, turbo ja imusarja. Myyjältä tulossa olevan noin 4000e laskun tulen riitauttamaan. Sisältää puolet korjaus hinnasta + omavastuu 350e.

                Korjaaja suositteli jatkossa puhdistaa kone kerran vuodessa kone kunnon puhdistus aineilla, esim. fortella. Mitäs mieltä olette näistä? Onko näistä aineista apua, uskallanko pitää uuden imusarjanläpät vai onko parasta nämä uudetkin jatkossa poistattaa?
                Kysyt tätä vielä tuhansia euroja maksaneena? Poistata ne suosiolla ja nuku yösi rauhassa!
                W124 voll, markalla pidemmälle

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #68
                  Originally posted by mobster View Post
                  Nyt auto on korjattu ja vaihtoon meni yksi sylinteri, mäntä, turbo ja imusarja. Myyjältä tulossa olevan noin 4000e laskun tulen riitauttamaan. Sisältää puolet korjaus hinnasta + omavastuu 350e.

                  Korjaaja suositteli jatkossa puhdistaa kone kerran vuodessa kone kunnon puhdistus aineilla, esim. fortella. Mitäs mieltä olette näistä? Onko näistä aineista apua, uskallanko pitää uuden imusarjanläpät vai onko parasta nämä uudetkin jatkossa poistattaa?
                  Mikähän Forten tuotteista on se, joka suoraan vaikuttaisi läppiin ja niiden elinoloihin? Tiedän, että moottoriölyn ja polttoaineen joukkoon myydään sekoitattavaksi kaiken maailman litkuja, mutta niistä ei nyt taida olla tähän asiaan mitään apua.


                  Comment

                  • Izzman
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2008
                    • 97

                    #69
                    Originally posted by jussi_r View Post

                    3) Koskeeko valmistajan service bulletin imusarjan 100tkm vaihtovälistä myös vahvistetulla rakenteella olevia autoja?

                    4) Antaako valmistaja kirjallisena, että ongelma nimenomaan ei koske vahvistetun rakenteen autoja?
                    Vaihtosuositus on epävirallinen. Seikka, joka ongelmia aiheuttaakin. Vastuukysymys olisikin selvempi jos olisi virallinen vaihtoväli ja hajoaa sen sisällä.

                    Valmistajan mukaan mitään varsinaista ongelmaa tai systemaattista vikaa ei ole, vain huonoa tuuria. Jos automallia uhkaa systemaattinen vika, joka on omiaan vaarantamaan liikenneturvallisuutta tai ympäristöä, on takaisinkutsukampanja pakko järjestää. Järjestäminen on kuitenkin täysin valmistajan/maahantuojan vastuulla eikä AKE:lla (soitin sinne) ole mitään menetelmää pakottaa tähän. Voivat vain "kysellä perään".



                    Oikeusistuin voisi helposti pakottaa. Veikkaan, että ongelmana BMWn kannalta on kutsuttavien autojen mieletön määrä ja se, että järjestelmää ei voida (laillisesti valmistajan toimesta) poistaa käytöstä eikä mitään vaihtoehtoista järjestelmää ole, jonka voisi vaihtaa tilalle. Ja kaikkien läpällisten mallien imusarjojen vaihto vaikka sitten 80 tkm välein ilmaiseksi tuskin tulee kyseeseen.
                    BMW 135is Coupe manuaali

                    Comment

                    • ka00z
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1805
                      • Varsinais-Suomi

                      #70
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      Mikähän Forten tuotteista on se, joka suoraan vaikuttaisi läppiin ja niiden elinoloihin? Tiedän, että moottoriölyn ja polttoaineen joukkoon myydään sekoitattavaksi kaiken maailman litkuja, mutta niistä ei nyt taida olla tähän asiaan mitään apua.
                      En usko, että tuo myyjä mitään järkevää syytä tuohon Forte-käsittelyyn keksi, kunhan heitti jotta saa sanotuksi edes jotain. Tosiaan ei noiden läppien toimintaan ole minunkaan logiikan mukaan mitään vaikutusta.
                      W124 voll, markalla pidemmälle

                      Comment

                      • Anzafin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 3747
                        • Kajaani

                        #71
                        Mutua: Olen lukenut, että tuolloin 04/2004 läppien akselien paksuutta olisi kasvatettu 4,0mm --> 4,5mm. En tiedä sitten olisiko jotain muutakin.

                        Comment

                        • saugg0
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2008
                          • 55
                          • Kuopio

                          #72
                          Originally posted by Anzafin View Post
                          Mutua: Olen lukenut, että tuolloin 04/2004 läppien akselien paksuutta olisi kasvatettu 4,0mm --> 4,5mm. En tiedä sitten olisiko jotain muutakin.
                          näin on tehty.. kuopiossa autotalo hartikaisella tuli aika tiiviiseen tahtiin e39 läppien poistoon juuri tämän takia kun oli läppiä irronnut ja tehnyt todella pahaa jälkeä.. kyllä se vähän ihmetytti kun en tiennyt aluksi että läppien akselia oli vahvennettu niin aluksi näistä vanhemmista vehkeistä läpät lähti ihan normi sivuleikkureilla huoletta irti mutta uudistetut läppien akselit teetti jo vähän työtä että ne sai poikki.. kyllä luulisi nämä paksummat akselit kestävän koko koneen käyttö iän :think
                          - SAWO CONNECTION -

                          Comment

                          • rioj
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2008
                            • 47
                            • Hyvinkää

                            #73
                            Morjens.

                            Poistin tunti sitten läpät 320d vm 2005 autosta, vaikka minullekin Keravan Autosalpa ilmoitti että on vahvistettu läppäsysteemi. Läpän akselin halkaisija tossa mun autossani oli kyllä työntömitalla mitattuna tasan 4mm.

                            -Riku

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              #74
                              Mulla oli 150tkm kun huollossa kertoivat, että läpät kannattaa vaihtaa! Vaihdatin läpät ja huollossa kaveri kertoi uuden imusarjan olevan uutta mallia ja 100% varmuudella ei tule olemaan ongelmia. Kertoi myös, että suositusvaihtoväli olisi silti 100tkm, mutta sanoi heti perään, että turhaa kun ei niistä tule enää ongelmaa. Varmistin vielä asian ja vein auton uudelleen ohjelmoitavaksi, jolloin mm. karstoittava EGR eliminoitiin!! Ei muutakuin kilometrejä!!

                              Alkup. oli todella karstainen, ihme että hajoilee..
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              • mobster
                                Newbiemmer
                                • Jan 2009
                                • 4
                                • Lahti

                                #75
                                Originally posted by ka00z View Post
                                Kysyt tätä vielä tuhansia euroja maksaneena? Poistata ne suosiolla ja nuku yösi rauhassa!

                                En ole vielä mitään maksanut ja teen kaikkeni etten myöskään maksa, auton saan ensi viikolla + laskun. Kirjoitan sit et miten kävi. Mut ilmeisesti uudessa imusarjassa ei siis ole yhtään sen kestävempiä läppiä vai? tottahan toki mä ne sit poistatan.


                                ja Fortea suositteli auton korjaaja joka on eri kuin tämän myyjä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎