Puhuin tänään yhden vannoutuneen amerikkalaistuoteiden harrastajan kanssa keinuvipujen kovapalojen kulumisesta ja totesi että myös nykyaikaisissa öljyissä on vähennetty tiettyjä liukumista parantavia aineita.Kuulemma esim Gulf myy öljyä jossa lisätty jotain lisäainetta öljykalvon kiinni pysymisen parantamiseksi.Tiedä sit onko noissa jutuissa kuinka paljon perää,mutta joskus ostin Kendall öljyä joka jätti tosi sitkeän kalvon esim sylinteriputkeen.
Jos miettii että tollanen moottori pyörii vaikka sen 9000rpm niin öljylläkin alkaa olla oikeesti aika suuri vaikutus.Itellä tarkotus ostaa teräksiset vivut turbo käyttöön ja sit kattoa miten ne kestää
En tiedä mutta uskon että Castrolin TWS hakkaa kyllä nuo öljyt, ja tekisi mieleni sanoa että ei kannata sotkea terästä kauheesti näihin kovasti kiertäviin moottoreihin.. massat niin kovia.. tai en minä tiedä mutta mun moottoriin ne ei ainakaan sovellu.
En tiedä mutta uskon että Castrolin TWS hakkaa kyllä nuo öljyt, ja tekisi mieleni sanoa että ei kannata sotkea terästä kauheesti näihin kovasti kiertäviin moottoreihin.. massat niin kovia.. tai en minä tiedä mutta mun moottoriin ne ei ainakaan sovellu.
Varmasti hyvä öljy toi Castrolin TWS kans.Tiedän että ralliporukoissa tota käytetään jonkin verran.Ite taidan koittaa kuitenkin jotain kankeempaa,tahmean kalvon jättävää öljyä.Tänään pistetty tilaus sisälle Kmcams teräskeinusta Nyt sit odotellaan pakettia norjasta ja sit kun ne saadaan ni tehtään punnistusta ja katotaan paljonko niillä on oikeesti painossa eroa alkuperäsiin alukeinuihin.Ja pystyyhän noi teräksisetkin keventään esim poraamalla reikiä niihin:think
Puhuin tänään yhden vannoutuneen amerikkalaistuoteiden harrastajan kanssa keinuvipujen kovapalojen kulumisesta ja totesi että myös nykyaikaisissa öljyissä on vähennetty tiettyjä liukumista parantavia aineita.Kuulemma esim Gulf myy öljyä jossa lisätty jotain lisäainetta öljykalvon kiinni pysymisen parantamiseksi.Tiedä sit onko noissa jutuissa kuinka paljon perää,mutta joskus ostin Kendall öljyä joka jätti tosi sitkeän kalvon esim sylinteriputkeen.
Jos miettii että tollanen moottori pyörii vaikka sen 9000rpm niin öljylläkin alkaa olla oikeesti aika suuri vaikutus.Itellä tarkotus ostaa teräksiset vivut turbo käyttöön ja sit kattoa miten ne kestää
Itsellä heräsi myöskin epäilys öljyjen lisäaineistuksen eroista USA vs. Suomi kun samat kovapalat kestää jenkeissä mutta täällä ei. Laatuöljyillä täälläkin on ajettu, Castrol TWS tai Valvoline Racing.
Itsellä heräsi myöskin epäilys öljyjen lisäaineistuksen eroista USA vs. Suomi kun samat kovapalat kestää jenkeissä mutta täällä ei. Laatuöljyillä täälläkin on ajettu, Castrol TWS tai Valvoline Racing.
Tässä voi olla vinha perä. Jokaisella amerikkalaisella on työntötankokasi, mutta kaikilla ei ole rullanokkaa. Katalysaattoritkaan eivät ehkä ole aivan yhtä suosittuja kuin vanhalla mantereella, vaikka päästörajat tiukkoja ovatkin. :think
Itsellä heräsi myöskin epäilys öljyjen lisäaineistuksen eroista USA vs. Suomi kun samat kovapalat kestää jenkeissä mutta täällä ei. Laatuöljyillä täälläkin on ajettu, Castrol TWS tai Valvoline Racing.
Kun puhuttiin öljyjen erosta niin kuulemma mm vanhan Cadillacin UUSI nokka-akseli ei kestänyt kun muutaman tuhannen kun se oli pahasti kulunut.Ja kuulemma ajettu Mobilin Rally Formula öljyllä.Uusi nokka ja kankeampaa amerikkalaista öljyä ja ei ongelmia.. Aikoinaan olin todistamassa yhden moparin moottorin hydraulisien nostimien naputusongelmaa.Kyseessä oli uudelleen rakennettu 360 jota viilattu aika rankalla kädellä.Kunnon kannet,nokka,nostimet ym.Öljyn merkkiä en enää muista,mutta jotain täyssynteettistä se kuintenkin oli.Vasta kun öljy vaihdettiin takaisin normaaliin sae 30w mineraaliöljyyn ongelmat poistuivat.
Kun tätä ilmiötä kyseltiin mm us-centeriltä selvisi että kyseiset osat ei ole tarkoitettu synteettisille notkeille öljyille.Nostimet ei vaan täyttynyt toivotulla tavalla.Aikoinaanhan ei ollut muita kuin yksiasteöljyjä joten täytyy varmaan alkaa tosissaan selvittämään millä öljyillä ne jenkeissä noilla vehkeillä vetää kun keinut kestää siellä
Ja nyt öljyjen tietoja tutkittuani noista uusista öljyistä vähennetty sinkkisulfaattia ja fosforia ym kulumista estäviä aineita katalysaattorien keston lisäyksen takia..joten mitä öljyksi?
Ei se siitä viskositeetista ole, vaan lisäaineista kuten sinkki ja fosfori. Lisäainepaketille oli joku oma lyhennekin, ei muista nyt. Katille ne ainakin on myrkkyä, eikä oikein suunniteltu kone tuollaisia tarvitse. Mineraaliöljyistä tuppaa löytymään paremmin noita lisäaineita, mutta eipä tuollaisia nyt kukaan viitsi nykypäivänä käyttää ellei ole ihan pakko, kun on elinikä niin tautisen lyhyt.
Muistaakseni X1R ainakin sisälsi noita samoja aineita, ja muitakin öljyn sekaan kaadettavia pitäisi löytyä. :think
Varmasti hyvä öljy toi Castrolin TWS kans.Tiedän että ralliporukoissa tota käytetään jonkin verran.Ite taidan koittaa kuitenkin jotain kankeempaa,tahmean kalvon jättävää öljyä.Tänään pistetty tilaus sisälle Kmcams teräskeinusta Nyt sit odotellaan pakettia norjasta ja sit kun ne saadaan ni tehtään punnistusta ja katotaan paljonko niillä on oikeesti painossa eroa alkuperäsiin alukeinuihin.Ja pystyyhän noi teräksisetkin keventään esim poraamalla reikiä niihin:think
joo väittelemään en lähde kun ei oo varmaa tietoa.. voihan ne keventää mutta siinä se hyöty sitten menikin
joo väittelemään en lähde kun ei oo varmaa tietoa.. voihan ne keventää mutta siinä se hyöty sitten menikin
Kävin eilen Nokialla öljytukussa ja puhuin siellä öljyistä.Harrikkamiesten ongelmat on ollu huonot öljynpaineet kuumana ja kellari auki liian usein...
Shellillä esim löytyy lentokoneseen tarkoitettu öljyä joka oikeesti aika vahvana pysyvää jos 200 km jälkeen öljynpaineet korkeella,kun normi täyssynteettisillä melkein olemattomat.Joten taidan sitä laittaa seuraavax.
Sitten tohon kevennykseen palaten mitä tarkoitit tällä siihen se hyöty menikin jutulla?Veikkaan että noi teräskeinut kestää kevennysporauksen kanssa ihan yhtälailla kun billet keinutkin
Kävin eilen Nokialla öljytukussa ja puhuin siellä öljyistä.Harrikkamiesten ongelmat on ollu huonot öljynpaineet kuumana ja kellari auki liian usein...
Shellillä esim löytyy lentokoneseen tarkoitettu öljyä joka oikeesti aika vahvana pysyvää jos 200 km jälkeen öljynpaineet korkeella,kun normi täyssynteettisillä melkein olemattomat.Joten taidan sitä laittaa seuraavax.
Sitten tohon kevennykseen palaten mitä tarkoitit tällä siihen se hyöty menikin jutulla?Veikkaan että noi teräskeinut kestää kevennysporauksen kanssa ihan yhtälailla kun billet keinutkin
Yksi hyvä öljy vois olla noihin vanhoihin koneisiin castrolin B353 joka on 40w ölppä jota on käytetty kilpakäytössä S14/M12 koneissa aikoinaan.
Luulis olevan optimoitu aika hyvin tohon M10 koneeseenkin.
On edelleen myynnissä. Tossa yks kauppa joka myy: http://castrol.funoil.fi/product_details.php?p=5
linkki toimii näkäjään miten sattuu, eli jos heti ei tärppää niin yrittää uudestaan..
[QUOTE=jannmann;2343655]Yksi hyvä öljy vois olla noihin vanhoihin koneisiin castrolin B353 joka on 40w ölppä jota on käytetty kilpakäytössä S14/M12 koneissa aikoinaan.
Luulis olevan optimoitu aika hyvin tohon M10 koneeseenkin.
Mistä muutens sait ongittua ton tiedon et tota on käytetty noissa moottoreissa?Siis ihan mielenkiinnosta kyselen kun oon itte koittanu ettiä löytämättä tietoa
Mistä muutens sait ongittua ton tiedon et tota on käytetty noissa moottoreissa?Siis ihan mielenkiinnosta kyselen kun oon itte koittanu ettiä löytämättä tietoa
Löytyy ainakin e30 M3 GR-A manuaalista (vm.87)
Sivulta 6 (PDF sivu 9)
Varmasti hyvä öljy toi Castrolin TWS kans.Tiedän että ralliporukoissa tota käytetään jonkin verran.Ite taidan koittaa kuitenkin jotain kankeempaa,tahmean kalvon jättävää öljyä.Tänään pistetty tilaus sisälle Kmcams teräskeinusta Nyt sit odotellaan pakettia norjasta ja sit kun ne saadaan ni tehtään punnistusta ja katotaan paljonko niillä on oikeesti painossa eroa alkuperäsiin alukeinuihin.Ja pystyyhän noi teräksisetkin keventään esim poraamalla reikiä niihin:think
Kuinkas paljon tuo kmcams teräskeinu satsi m10 kustantaa? Itellä kanssa keinu ongelma nyt kun konetta kasaan
Jos etsitte öljyä josta ei ole vähennetty sinkki pitoisuuksia niin valvolinen vr-1 racing on yksi vaihtoehto.
Kumpi vai molemmat 10-60W/20-50W ?
Aiemmin ajoin tuolla 20-50W VR1:llä, mutta nyt olen käyttänyt 10-60W versiota.
Johtuuko sitten öljystä tai muusta, mutta tuli taas yksi vippatyyppi todettua kelvottomaksi (IE:n Heavy Duty Rocker Arm).
Comment