Announcement

Collapse
No announcement yet.

tarvitsetko M10/M30koneeseen vahvat billet keinuvivut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toofasttoshow
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 9
    • rymättylä

    #16
    materiaali on se sama 7075 jota useat valmistajat käyttää kiertokankien ,keinuvipujen yms. valmistukseen maailmalla,tämäkin koneistamo tehnyt siitä osia kiihdytys autoihin, muistin numerot väärin.......mun moka.

    se miksi näitä nyt teetetään,johtuu siitä että nyt meidän porukalla tehdään useampi ns."ison" tehon moottori ,ja on aikaisemmissa virityksissä liikaa mm. katkenneita vipuja (edellisessä purkamassani 535i:n koneessa oli kolmen eri valmistajan vakio tyyppisiä vipuja paikallaan!!) ,useampia viriakseleilla kun kierrokset nousee,mutta kyllä 6500rpm rajoitetuissa koneissakin niitä on katkennut.

    näiden moottorien valmistus on muutenkin niin kallista,ettei 1800dollarin hinta saman materiaalin keinuvipusarjasta jenkeissä kiinnosta,siihen päälle vielä alv,tulli,verot,rahti jne....

    omakin koneeni on kaikin puolin mitoitettu ylittämään 1000hv,mutta en varmaan tee mitään ennätystä tässä tiimissä.....

    vipujen tulevasta jälleen-myyjästä ei vielä tarkkaa tietoa,koneistamolla useita vaihtoehtoja,niiden sopimusten mukaan.....ilmoitellaan sitten kun tietävät.

    kuukauden päästä riittävät testit saattaa olla jo tehty ja niiden myyntikin voi ehkä alkaa.

    toimitin nyt M30 ja myös M20 vakio vivut malleiksi,sitten pitäisi löytyä M10,M20 ja M30 koneisiin sopivat.

    jussi
    Last edited by toofasttoshow; 25-02-2009, 11:57.

    Comment

    • .:Dam:.
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 178

      #17
      Originally posted by toofasttoshow View Post
      muistin numerot väärin.......mun moka.

      jussi
      Ei haittaa, tuli kuitenkin varmistettua.

      Tulin samalla huomanneeks et kyseessä on sama koneistamo Vein hieman lisää kuvia muiden tekemistä vipoista ja voin viedä vaikka M10:n kannen sinne jos se mitenkään vain auttaa vippojen suunnittelussa. Kysyisin kuitenkin muiden mielipidettä tuohon epäkeskoon säätämisessä, löytys yks malli jossa epäkeskon tilalla on pultti jonka venttiilin puoleinen pää on hieman pyöristetty ja joka lukitaan mutterilla :think Kumpi parempi?
      Last edited by .:Dam:.; 25-02-2009, 15:37. Reason: typo

      Comment

      • mattij
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 197
        • Rankkula

        #18
        M10/M30koneeseen vahvat billet keinuvivut?

        Originally posted by Cell View Post
        Kuulostaa ihan hyvältä. Kannattaa sitä materiaalivalintaa miettiessä ottaa lämpötila huomioon. Nuo osat ovat käynnin aikana kuumia, ja kylmänä alemman myötörajan omaava seos saattaakin olla kuumana parempi.

        Mistä aineesta meinaatte kovapalan tehdä?
        Tämä on varmaan se oleellisin kysymys.

        Perskohtainen kokemus ameriikan poikien billettivipoista saa pysymään niistä kaukana (erityisesti Ireland Engineering).
        Kovapalat joko kuluvat kuopalle per heti tai sitten niihin tulee rotankoloja.
        Saattavat olla myös asennettu miten sattuu.

        Toinen huonoja kokemuksia aiheuttanut 'feature' on tuo possu tyyppinen säätö.
        Ei pysy säädöissä tai ruuvi murtuu nivelen alta.
        Jousina Schrickin 316 nokalle speksaamat tuplajouset.

        Alkuperäinen - siis täysin alkuperäinen - ei FEBI eikä muukaan muka 'oem', kestää hyvin. Säätöpalat on myös syytä olla marmoritiskiltä hankittuja.

        2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
        projektit
        1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
        ex
        EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12

        sigpic

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Ei se porschen säätö toimi tolla geometrialla.

          Teettäkää kopiot vakiosta, se on oikeasti hiton hyvää suunnittelua, ainoa ongelma on valualumiinin väsyminen, pinnanlaatu on mitä on ja samaten lujuusarvot. Tosimies ottaa kovapalat orkkiskeinuista, vähemmän kova jamppa selvittää mistä ja miten ne on tehty. Tribologia on hieno ala

          Ne orkkis kovapalatkin on kahteen suuntaan kaarevia liukupinnalta, kiva selvittää sitä "hieman" suurempaa kaarevuussädettä joka siinä poikittain on.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Maza
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 4321
            • Kannus/Kokkola

            #20
            Kuusiokolopultti kiinnitteistä kovapalaa kannattaa vielä miettiä kahteen kertaan:



            Nitkuu hetken aikaa edestakaisin kunnes tekee tarpeeksi tilaa ja kääntyy poikittain.

            Tuo kovapalan kaarevuus lienee todella tarkka valita "oikein". Väärä geometria ja kovapala raapii öljyt pois nokalta noston alussa.

            Tuntuisi tosiaan, että tuo kopio orkkiskiikusta (+orkkis kovapala) olisi melko varma valinta. Muotoa ehkä voisi hiukan muuttaa valmistusteknisesti helpommaksi mikäli on tarvetta, mutta geometria, kovapala ja säätö orkkiksesta.

            Comment

            • Miuge
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 630
              • Tampere

              #21
              Meniskö rullakeinujen suunnittelu ja valmistaminen liian vaikeeks? Sellasia ei oo liiemmin ollut tarjolla.
              Webshop - MRT Engineering
              Facebook - MRT Engineering
              Instagram - mrtengineering
              YouTube - miugemrt

              Comment

              • .:Dam:.
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 178

                #22
                Originally posted by Maza View Post
                Kuusiokolopultti kiinnitteistä kovapalaa kannattaa vielä miettiä kahteen kertaan:

                Tuntuisi tosiaan, että tuo kopio orkkiskiikusta (+orkkis kovapala) olisi melko varma valinta. Muotoa ehkä voisi hiukan muuttaa valmistusteknisesti helpommaksi mikäli on tarvetta, mutta geometria, kovapala ja säätö orkkiksesta.
                Pistin sil koneistajal kuvan yhest vipasta jossa kovapala on kiinni vähän niin kuin lohenpyrstöllä mutta pyöreänä. En löytäny googlella enää sitä kuvaa, ottanu kuvan koneel aikoja sitten. Saishan pultillakin sen pysymään kiinni kun tekee oikean muotosen molemmista paloista mut pultti o aina pultti. Ireland Engineerilt sais orkkiksist muokattuja vippoja, pahin ongelma korjattu eli epäkeskon kolo alkuperäsis on yllättävän syvä. Koneistaja alko heti ihmetteleen miks alkuperäsis se on niin syvä ja siitä juuresta ne ilmeisemmin menee useimmin poikki. Muuten vippojen muoto kopioidaan alkuperäisestä pienin muokkauksin, vähän samaa kuin alla olevassa kuvassa (ilman katkennutta nokkaa tosin)





                Kovapalan muotojen mittaaminen tuskin on mikään ylitsepääsemätön ongelma, pistää pöytään kiinni ja mittailee heittokellolla jos ei muuta keksi. Toi koneistaja on kuitenkin ennenkin tehnyt moottorin osia muihin autoihin hyvällä menestyksellä.

                Comment

                • Mystinen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1206
                  • Kehä3

                  #23
                  PPF:ltä sais "parempia" keinuja, onko kukaan ikinä testannu?

                  Ja on ne jotain billettejä jostain tilailleet, mut ei jaksa tota ruotsia alkaa suomentaa että mistä


                  Vaparien virittäminen on säälittävää
                  350hp/480Nm@0,666bar
                  xxxhp/670Nm@1,6bar
                  - Mystinen.Fi -
                  -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                  Comment

                  • S4Driver
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 572
                    • Kaukana

                    #24
                    -

                    Mulle tulossa moiset. Pitäis tulla ens viikolla. IE:n kamoja mun ymmärtääkseni.

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      #25
                      Originally posted by Mystinen View Post
                      PPF:ltä sais "parempia" keinuja, onko kukaan ikinä testannu?

                      Ja on ne jotain billettejä jostain tilailleet, mut ei jaksa tota ruotsia alkaa suomentaa että mistä
                      Ekalla sivulla oli jo puhetta et IE:n tuotteita. Niin nuo sinun linkissä olevat kuin ne billetit mitä ppf:llä oli kuvastossa.


                      Tätäkin varmasti lukee enemmänkin ihmisiä joilla noista IE:n ja muidenkin keinuista kokemuksia, ois kiva jos kommentoisivat.
                      Last edited by Muumi; 01-03-2009, 21:44.
                      E24 635csi

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2043
                        • Riihimäki

                        #26
                        Mulla on kokemusta Skidmark Racingin teettämistä vivuista mitä IE:kin myi jossain vaiheessa. Muutama kisa ajettu ja kovapalat on "syöpyneet" paikoin, ts. hyvää vauhtia kulumassa pois. Toinen sarja tuhosi jo Tzeimin kisakoneen.

                        Skidmark Racingin kaverit kehitteli kovapalan materiaalia ja karkaisua ainakin 4 vuotta tuhoten reppukaupalla Schrickin nokkia. Siinä vaiheessa kun minä ostin vivut, materiaalin piti olla kunnossa. Ei näköjään edelleenkään ollut. Seurasin tätä kehitystä melko tarkkaan odottaen milloin uskaltaisin ostaa.

                        Tähän perustuen mulla ei ole kovin suuret odotukset sen suhteen että suomipojat onnistuisi tuosta vaan tekemään heti maailman parhaita keinuvipuja. Alkuperäisen kovapalan käyttäminen olisi ainoa ratkaisu milloin voisi luottaa materiaaliin, mutta millä helvetillä sen pystyisi kiinnittämään kun se on alunperin valettu alumiinin sisään?

                        Comment

                        • tony
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2003
                          • 165

                          #27
                          tarvitsetko M10/M30koneeseen vahvat billet keinuvivut?

                          Ja sen verran täytyy kommentoida noista orggis keinujen kestävyydestä että omassa (vanhassa) E30 M20 kisakoneessa ei mennyt yhtään keinuvipua! Koneella ajettiin 6-vuotta kierrosrajoitin 7800 rpm Schrick nokka ja venajouset. Välykset aina kohdillaan ja aavistuksen pienemmät kuin ohjearvo.

                          Että kyllä ne orggigset kestää jos kaikki muu kunnossa!

                          T.Nieminen

                          Comment

                          • suzki86
                            Newbiemmer
                            • Feb 2009
                            • 7
                            • enonkoski

                            #28
                            katotaan onnistuuko...

                            ekaa kertaa kirjottelen tänne foorumille.. eli siis, jos niitä vahvistettuja keinuvipuja saa m20 koneeseen nii tahdon ehdottomasti!!!

                            Comment

                            • kenox
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2009
                              • 125
                              • kouvola

                              #29
                              homma jäissä?

                              nythän löyty kiinnostavaa luettaaa, harmillisesti jäänny juttu kesken/keinut tekemättä?
                              Itse tässä mietiskelen omaan m30 mottiin noita billet keinuja, ja hinnat on mailmalla sitä luokkaa että aattelin pyöräyttää ite mokomat.
                              Eli jos jollain on tästä tarjota jotaan sisäpiiritietoo, tai on kyseiset kalikat itse tehny niin kiinnostais kovasti.
                              Näin alkuunsa aattelin ottaa mitat ihan vakio-keinusta, materiaaliks lentikonealumiinia(mikä lie oli koodi). ja laakeri holkki luultavasti messingistä tms., liukupinta alkuperäsistä, ja jollain ovelalla kiinnityksellä.
                              Vehkeet löytyy omasta takaa, niin mittauksee ku koneistukseeki, myös cadihommat on hyvin hanskassa, eli jos homma onnistuu, niin varmasti tehään sitte samalla kertaa useampiki satsi.
                              Ei muutaku neuvoja tulemaa ni saadaa kohtuu hintasia keinuja käyttöön.

                              Comment

                              • MrBubbles
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2009
                                • 799
                                • Seinäjoki

                                #30
                                Originally posted by kenox View Post
                                nythän löyty kiinnostavaa luettaaa, harmillisesti jäänny juttu kesken/keinut tekemättä?
                                Itse tässä mietiskelen omaan m30 mottiin noita billet keinuja, ja hinnat on mailmalla sitä luokkaa että aattelin pyöräyttää ite mokomat.
                                Eli jos jollain on tästä tarjota jotaan sisäpiiritietoo, tai on kyseiset kalikat itse tehny niin kiinnostais kovasti.
                                Näin alkuunsa aattelin ottaa mitat ihan vakio-keinusta, materiaaliks lentikonealumiinia(mikä lie oli koodi). ja laakeri holkki luultavasti messingistä tms., liukupinta alkuperäsistä, ja jollain ovelalla kiinnityksellä.
                                Vehkeet löytyy omasta takaa, niin mittauksee ku koneistukseeki, myös cadihommat on hyvin hanskassa, eli jos homma onnistuu, niin varmasti tehään sitte samalla kertaa useampiki satsi.
                                Ei muutaku neuvoja tulemaa ni saadaa kohtuu hintasia keinuja käyttöön.
                                Samaa miettiny jo kauan.. oon vaan odottanu että joku muu heittää jotain http://www.youtube.com/watch?v=QsmiIeAkE-o matsuurallahan näitä tulis niinkun sudelta paskaa ja säälittävän pienellä matskuhävikillä ja mikä parasta niin äkkiä mutta 7075 alu on varmaan se mitä haet kuten tuolla aiemmin jo mainittiinkin.. mahtaisko moc410 selvitä liukuna? säätöpalana on ainakin selvinnyt ja senhän voi karkasta vähän rajummin tommoseen paikkaan missä ei niin kauheesti tuu iskuja..

                                Originally posted by M.ICE View Post
                                Meniskö rullakeinujen suunnittelu ja valmistaminen liian vaikeeks? Sellasia ei oo liiemmin ollut tarjolla.
                                ei onnistu.. rullan pitäs olla yli 70mm että se toimis kunnolla.
                                Last edited by MrBubbles; 08-03-2011, 14:55. Reason: unohtui asioita
                                No life, no friends, just motorsport!

                                -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                                -jokunen e30.
                                -e28

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎