Ja tuossa 5w-30:n käyttämisessä pitää muistaa tarkastaa se että siinä on ACEA A3-merkintä, joka varmistaa että HTHS-arvo on vähintään 3.5 joka on näissä bemarin koneissa vaatimus. Useat 5w-30 öljyt täyttää A1/A5-arvon joka edellyttää pienempää HTHS-arvoa, mutta se ei ole bmw:n suositus lukuunottamatta moottoreita joihin voi käyttää Longlife-01 FE-hyväksyttyjä öljyjä. http://www.bmw530.dk/BMW/Olier/Longlife-01%20FE.pdf
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by M.J.P View PostItse tulee käytettyä Totalin Quartz 5w40, koska on ainut öljy joka vaimentaa kokonaan vanoksen naputuksen. Edellisellä öljynvaihdolla tuli kokeilumielessä laitettua Castrolin magnatec 5w40 joka ei vaimentanut naputusta edes sitä vähääkään. Moottorina m50b25.
Mutta Total on toiminut erittäin hyvin ja voin suositella kaikille!
///Pumppu Pojat Racing Team
Metaline sport #40
Comment
-
-
Noniin, toteutin uhkaukseni ja luin koko säikeen tänään läpi, vaikka ei tämä mikään tylsä maanantaipäivä ollutkaan, töitä oli liikaakin prkl! Mutta piti jatkaa lukemista kotona "omalla ajalla"
Alkupään viestejä lukiessa lähinnä nauratti nuo viestit "olen käyttänyt merkin nönnönnöö GXZYÖ öljyä" tai "halpa-hallin alekorista ostettua ylivuotista mineraaliölyjä ja hyvin on pelannut..." Sama kuin sanoisi, että kyllä tietokone sammuu, kun nykäisee töpselin seinästä
Sammuuhan se, mutta ei ole kovin suositeltavaa, ellei halua alkaa fiksailemaan (windows-koneen) korruptoituneita tiedostoja tai parhaassa tapauksessa suorittamaan windowsin korjaavaa asennusta...
Mutta oikeassa olitte, kyllä sieltä löytyi selvästi näistä asioista tietävien ja kokeneiden käyttäjien kommentteja eri öljyistä, viskositeeteistä ja merkeistä, samoin arvokasta tietoa tuli paljon. Samoin kuin myös selvennystä näistä eri laatuluokituksista ja että miten ja millaisella lisäaineistuksella öljyt sekoitetaan ja mitkä niiden ominaisuudet käytännössä on.
Käyttäjäkokemuksien ja näiden viisaampien neuvojen perusteella tulen jatkossa välttämään laajan viskositeettialueen omaavien öljyjen käyttöä.
Kolmesti olen vaihdattanut öljyt tähän 330d:hen, (moottori M57TU) ensimmäinen öljynvaihto heti ostaessa 122 000 ajettuna (oli ns. ylimääräinen, varsinaiseen huolto-ohjelmaan kuulumaton öljynvaihto), seuraavan kerran 135 000km Huolto II:n yhteydessä ja nyt viimeisin oil-service 165 000 km pari kuukautta sitten.
Huoltonäytön mukaan olen mennyt ja luottanut valmistajan suosituksiin. Olen lukenut, että huoltotarpeen ilmaisin laskee huoltovälin ajotavan/kuormittavuuden mukaan.
Luin toisaalta tältä foorumilta, että se käyttää ajotietokoneen mittaamaa kokonaiskulutusta ja laskee sen perusteella öljynvaihdon tarpeen. Nerokasta! Kokonaiskulutushan kertoo aika hyvin miten autolla on ajettu: Pitkää matka-ajoa -> pienempi kulutus, vähän rasittavaaa ajoa ja vähän kylmäkäynnistyksiä. Lyhyttä kaupunkiajoa -> isompi kulutus, mahdollisesti paljon kylmäkäynnistyksiä, kiihdyttelyä jne. Minun ajoilla huoltoväli näyttää olevan n. 35 000km. Nyt kun vaihdatin, niin huoltonäytön mukaan olisi voinut päästellä vielä vajaa 5000km.
Helvetin pitkä tuo vaihtoväli, verrattuna tässäkin säikeessä kirjoittavien öljynvaihtoihin, jotka vaihtelivat 3 000 - 15 000 välillä
Kahdella ensimmäisellä kerralla koneeseen tuli Mobil 1 Rally Formula 0W-40 öljyt ja nyt viimeisin Mobil 1 NEW LIFE 0W-40. Molemmat näyttää täyttävän BMW Long Life -04 luokituksen, eli noilla voinee huoletta ajella kuten huoltonäyttö kertoo.
Mobilin öljystä en ole löytänyt moitittavaa, tuolla pisimmällä 30 000 huoltovälillä lisäsin öljyä litran verran tuossa 25 000km kohdalla, vaikka pinta ei tikussa ollut laskenutkaan kuin puoliväliin. Tuolla lisäyksellä nousi ylämerkkiin ja pysyi siinä öljynvaihtoon saakka. (moottorin öljytilavuus 6,5L + suodatin)
Moottorin käyntiääni pehmeni öljynvaihdon jälkeen, mutta ero ei ole suurensuuri. Samaa Mobilia käytin myös parissa aikaisemmassa kulkineessa Ford (sori kirosana ) Focuksessa, joissa huoltoväli oli 20 000km.
Luetun perusteella aion kokeilla Castrolin öljyillä seuraavaksi, joko Edge Sport 0W-40 tai Edge 5W-40. Molemmat täyttävät BMW Long Life -04 laatuluokituksen. Myös Long Life -01 luokutus riittäisi, -04 suositeltiin käyttämään jos autossa on hiukkassuodatin, minulla sitä ei ole.
Luultavasti päädyn jälkimmäiseen, kun talvipakkasilla en pistä konetta "raakana" käyntiin, vaan pirssi on roikassa n. 0,5 - 1,5 tuntia ennen käynnistystä, riippuen pakkasista. Ja tuo säteilylämmitinhän on ilmeisesti asennettu öljypohjaan, joten öljyt ovat kyllä riittävän notkeat jo käynnistysvaiheessa...
On tämä hieno foorumi, kaikesta mutu-tiedosta huolimatta
PS. Aika moni jättää kertomatta auton mallin/moottorin varsinaisessa tekstissä ja viittaa "sigussa esiintyvään kulkineeseen". Entäs kun vaihdat autoa ja päivität sigun, nämä viestiketjut ovat kuitenkin edelleen luettavissa ja moni kaivaa vanhoistakin viestiketjuista tietoa, tällaisessa tapauksessa voikin tulla sitten kämmi, kun sigun auto/moottori onkin ihan eri kuin mihin tekstissä viitataan... :think--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Originally posted by M40 Power View PostItse luotan 100 prosenttisesti Castrolin tuotteisiin. Viimeiset 3 öljynvaihtoa ollut Castrol Magnatec 5w/40, n. 10000km välein oon öljyt vaihtanut.
Kyseessä siis E30 316i -89.BMW M5 -95, Fjordgrau
BMW M535i -86, Polarissilber
BMW 325i -87 M Tech 1, Diamantschwarz
BMW 740i -94, Aspen-silber
BMW X1 xDrive20d -16, Alpinweiss 3
Comment
-
-
Originally posted by mange View PostKaveri osti just talveksi E30 316i vm.-90 M40:llä. Nyt olis viikonloppuna öljynvaihdon aika, ja ekana se meinas pistää tyyliin 5W-40 Castrolia, mut sit se rupes miettii että onks toi "oikea" öljy tollaselle vanhalle, paljon ajetulle koneelle (yli 300tkm)?
Kesäöljynä kannattaa käyttää 10W-40 jos on kovempaa ajoa niin kannattaa 10W-50 eikä missään nimessä 10W-30 kesällä. Talvella taas 5W-40 on ihan hyvä vaihtoehto. Pysyy koneessa sisällä eikä tule stefoista ulos. Kovalla pakkasella 0W-40 mutta se ei tahdo pysyä paljon ajetussa koneessa sisälle.
Mobilin öljyt tuntuu bemarissa hieman kuluvan enemmän kuin Valvolinen öljyt. Valvolinen öljyissä löytyy myös semmoisia jotka sopii paljon ajetuille koneille (suojelevat kumiosia ja tiivisteitä).
Comment
-
-
Originally posted by Rutku View Post... Kovalla pakkasella 0W-40 mutta se ei tahdo pysyä paljon ajetussa koneessa sisälle.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostBMW ei ole koskaan suosittanut ainakaan m40 moottoreille mitään 0w-öljyjä. Onko sinulla aiheesta parempaa tietoa kun uskallat suositella yli 300 tkm ajettuun m40-moottoriin 0w40 öljyä?
Comment
-
-
Originally posted by Rutku View PostKuten kaikki tietää niin 10W-40 öljy menee pakkasella ihan vaseliiniksi, niin koviin pakkasiin voi suositella 0W-40 öljyä ns. lappiin. Etelässä pärjätään 5W-40 öljyllä mainiosti. Itse suosittelen valvolinen öljyä, joka on tarkoitettu paljon ajetuille koneille.
SAE 5w-viskositeettiluokan öljyn pumpattavuuden rajalämpötila on -35 astetta ja 10w-luokallakin vielä -30 astetta.
0w-öljy on todella litkua tavaraa "normaaleissa" talviolosuhteissa ja öljykalvo on jo epämiellyttävän ohut -> suurella kuormituksella kuluminen nopeutuu.
Sen lisäksi, että BMW ei 0w-öljyjä ole koskaan esim. m40-moottoriin suositellut, on moni muu autonvalmistaja (esim. Ford) suoraan kieltänyt 0w-öljyjen käytön, koska öljykalvo on niillä niin ohut, että esim. runkolaakerien voitelu ei toimi kunnolla (pinnankarheuden huiput osuvat toisiinsa, laakerit kuluvat ja öljyyn sekoittuu metallisilppua).
Eli: millä perusteella suosittelet m40-moottoriin kylmissä(kään) olosuhteissa 0w40-öljyjä, jos kerran tehtaan (ohjekirjan) mukaan oikea öljy kylmiin olosuhteisiin olisi 5w30?
Lapissakaan tuskin kovin usein joutuu kylmäkäynnistelemään ilman esilämmitystä alle -35 asteessa.
Comment
-
-
Originally posted by Rutku View PostItse suosittelen valvolinen öljyä, joka on tarkoitettu paljon ajetuille koneille.Originally posted by goldenm View PostEli Maxlife tuotteet. Esteri on tuo "tiivisteenhoitoaine"..
Eli ainakin tiivisteiden osalta täyttää lupauksensa.
Comment
-
-
Kylhän se niin on että 10W-40 öljy on täyttä vaseliinia pakkasella, niin kuin tuolla on todettu, sellainen vasta huonosti voiteleekin. Voitelu yläpäässä on varsin huono jos öljyt ovat paksua. Jos koneen seokset ei pysy optimissa niin öljyt tummenee ja sitä kautta tulee paksummaksi vaseliiniksi pakkasella.
Jos ohuet öljyt ei pysy sisällä niin kannattaisiko tehdä koneremontti?
Tärkeintä on öljyjen vaihto, koska öljyihin kertyy kosteutta joka hapettaa koneen osia. 5W-40 öljyt sopii talveksi, ja 0W-40 öljyy voi käyttää talvella
varsinkin jos kone pikee öljyjä nopeasti, niin viskositeetti muuttuu nopeasti.
Jos ei oo suositeltu, se ei meinaa ettei voi käyttää. Itse käytän F-type öljyjä loodissa vaikka suosituksena on muut. Sen takia juuri kun vaihtaa napakammin. Kas kun kestää pakat paremmin
Comment
-
-
Originally posted by capriceman View PostKylhän se niin on että 10W-40 öljy on täyttä vaseliinia pakkasella, niin kuin tuolla on todettu, sellainen vasta huonosti voiteleekin. Voitelu yläpäässä on varsin huono jos öljyt ovat paksua. Jos koneen seokset ei pysy optimissa niin öljyt tummenee ja sitä kautta tulee paksummaksi vaseliiniksi pakkasella.
Jos ohuet öljyt ei pysy sisällä niin kannattaisiko tehdä koneremontti?
Originally posted by capriceman View PostTärkeintä on öljyjen vaihto, koska öljyihin kertyy kosteutta joka hapettaa koneen osia. 5W-40 öljyt sopii talveksi, ja 0W-40 öljyy voi käyttää talvella
varsinkin jos kone pikee öljyjä nopeasti, niin viskositeetti muuttuu nopeasti.
Originally posted by capriceman View PostJos ei oo suositeltu, se ei meinaa ettei voi käyttää. Itse käytän F-type öljyjä loodissa vaikka suosituksena on muut. Sen takia juuri kun vaihtaa napakammin. Kas kun kestää pakat paremmin
Jos öljyvalinnalla kuitenkin haluaa minimoida moottorin kulumisen kannattaa ainakin n. 15 vuotta vanhan ja noin 300tkm ajetun m40-moottorin tapauksessa kiertää 0w-luokituksen öljyt kaukaa.
Pysyn kannassani, että talviöljyksi ko. moottoriin esim. 5w30 täyssynteettinen ja kesäksi sitten öljyä, jonka kuumaviskositeetti on SAE 40 tai 50.
Ympärivuotiseen käyttöön täyssynteettinen 5w40-öljy voisi olla poikaa.
Comment
-
-
Originally posted by jani73 View PostUteliaisuuttani piti laittaa tällainen aihe pystyyn.
Mietin motonetin hyllyn äärellä pitkään mitä öljyä laittaisin e34:n koneeseen. Kyseessä siis ensimmäinen öljynvaihto kyseiseen autoon kohdallani.
No päädyin Castrolin TWS Motorsport 10W-60 öljyihin. Niillä oli ainakin BMW:n hyväksyntä. :lol:
Toimiikohan nuo öljyt talvella mitenkään...
Edit:kone m50b20
OT: ketutti kiukulla torstaina kun vein ton horollan merkkiliikkeeseen huoltoon. viime viikolla oli jarrupalat loppu edessä. pikahuoltoon: about 115 loiroa.
sitten olikin isohuolto edessä ja huoltoneuvoja kepitti että lasku tulee olemaan noin 350e. no ei siinä mitään, se köpi soitti noin tunnin päästä ja sanoi että takajarrupalat on jumissa. "meidän pohjoisten sääolosuhteiden takia". huoltomies suositteli tietenkin että palat vaihdetaan. idiootti kun olin sanoin että vaihdetaan vaan. aikaisemmin siellä pikahuollossa sanottiin että paloista löytyy vielä hyvin pintaa.
lasku oli 465 euroa ja kusihilut päälle. vittu että voi ihmistä vituttaa. niin ja kai muistin sanoa että takuu ei ole ollut voimassa noin vuoteen, joten oli tosi tärkeää mennä merkkhuoltoon.
olisi aika kivasti saanut osia bemuun tolla rahalla. teki mieli vetää paska tolppaan. seuravaaksi kun öljy vähenee täytyy vetää krapula kuset sinne joukkoon, kai se on riisitautiselle ihan sama asia kun on melkein saman väristä?Käyttis 2022 330e xDrive M sport
Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
http://velkakello.fi/
Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486
Comment
-
-
Castrol 10w-60 edgeNykyiset.
Bmw e34 m5 touring -94. Bmw e30 325i 24v touring -93. Bmw e34 525ix 4d sedan -93. Bmw e30 335i -85 (ratapommi projekti).
Entiset.
Bmw e30 325i -88. Bmw e34 535i -88. Bmw e30 325i -87. Bmw e30 327i -85. Bmw e30 318i -84. Bmw e21 315 -81. Bmw e12 528i -78. Bmw e28 525i -84.
Comment
-
Comment