Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EM^
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 65
    • Oulu

    Ja tuossa 5w-30:n käyttämisessä pitää muistaa tarkastaa se että siinä on ACEA A3-merkintä, joka varmistaa että HTHS-arvo on vähintään 3.5 joka on näissä bemarin koneissa vaatimus. Useat 5w-30 öljyt täyttää A1/A5-arvon joka edellyttää pienempää HTHS-arvoa, mutta se ei ole bmw:n suositus lukuunottamatta moottoreita joihin voi käyttää Longlife-01 FE-hyväksyttyjä öljyjä. http://www.bmw530.dk/BMW/Olier/Longlife-01%20FE.pdf
    E36 323i -98

    Comment

    • bimmerE34
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 6209
      • Gotham

      Originally posted by M.J.P View Post
      Itse tulee käytettyä Totalin Quartz 5w40, koska on ainut öljy joka vaimentaa kokonaan vanoksen naputuksen. Edellisellä öljynvaihdolla tuli kokeilumielessä laitettua Castrolin magnatec 5w40 joka ei vaimentanut naputusta edes sitä vähääkään. Moottorina m50b25.
      Itse tutustuin viime syksynä tähän samaan tuotteeseen eli Total Quartz 5w40.. Castroliin ei ole enää todellakaan paluuta. Hintakin on erittäin edullinen. Olikohan vajaa 30e / 5l. Tosin viimetalvena kerran ajoin delphin öljyillä TDSllä..

      Mutta Total on toiminut erittäin hyvin ja voin suositella kaikille!

      ///Pumppu Pojat Racing Team
      Metaline sport #40

      Comment

      • sassi
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2008
        • 412
        • Nivala

        Noniin, toteutin uhkaukseni ja luin koko säikeen tänään läpi, vaikka ei tämä mikään tylsä maanantaipäivä ollutkaan, töitä oli liikaakin prkl! Mutta piti jatkaa lukemista kotona "omalla ajalla"

        Alkupään viestejä lukiessa lähinnä nauratti nuo viestit "olen käyttänyt merkin nönnönnöö GXZYÖ öljyä" tai "halpa-hallin alekorista ostettua ylivuotista mineraaliölyjä ja hyvin on pelannut..." Sama kuin sanoisi, että kyllä tietokone sammuu, kun nykäisee töpselin seinästä
        Sammuuhan se, mutta ei ole kovin suositeltavaa, ellei halua alkaa fiksailemaan (windows-koneen) korruptoituneita tiedostoja tai parhaassa tapauksessa suorittamaan windowsin korjaavaa asennusta...

        Mutta oikeassa olitte, kyllä sieltä löytyi selvästi näistä asioista tietävien ja kokeneiden käyttäjien kommentteja eri öljyistä, viskositeeteistä ja merkeistä, samoin arvokasta tietoa tuli paljon. Samoin kuin myös selvennystä näistä eri laatuluokituksista ja että miten ja millaisella lisäaineistuksella öljyt sekoitetaan ja mitkä niiden ominaisuudet käytännössä on.
        Käyttäjäkokemuksien ja näiden viisaampien neuvojen perusteella tulen jatkossa välttämään laajan viskositeettialueen omaavien öljyjen käyttöä.


        Kolmesti olen vaihdattanut öljyt tähän 330d:hen, (moottori M57TU) ensimmäinen öljynvaihto heti ostaessa 122 000 ajettuna (oli ns. ylimääräinen, varsinaiseen huolto-ohjelmaan kuulumaton öljynvaihto), seuraavan kerran 135 000km Huolto II:n yhteydessä ja nyt viimeisin oil-service 165 000 km pari kuukautta sitten.
        Huoltonäytön mukaan olen mennyt ja luottanut valmistajan suosituksiin. Olen lukenut, että huoltotarpeen ilmaisin laskee huoltovälin ajotavan/kuormittavuuden mukaan.
        Luin toisaalta tältä foorumilta, että se käyttää ajotietokoneen mittaamaa kokonaiskulutusta ja laskee sen perusteella öljynvaihdon tarpeen. Nerokasta! Kokonaiskulutushan kertoo aika hyvin miten autolla on ajettu: Pitkää matka-ajoa -> pienempi kulutus, vähän rasittavaaa ajoa ja vähän kylmäkäynnistyksiä. Lyhyttä kaupunkiajoa -> isompi kulutus, mahdollisesti paljon kylmäkäynnistyksiä, kiihdyttelyä jne. Minun ajoilla huoltoväli näyttää olevan n. 35 000km. Nyt kun vaihdatin, niin huoltonäytön mukaan olisi voinut päästellä vielä vajaa 5000km.

        Helvetin pitkä tuo vaihtoväli, verrattuna tässäkin säikeessä kirjoittavien öljynvaihtoihin, jotka vaihtelivat 3 000 - 15 000 välillä

        Kahdella ensimmäisellä kerralla koneeseen tuli Mobil 1 Rally Formula 0W-40 öljyt ja nyt viimeisin Mobil 1 NEW LIFE 0W-40. Molemmat näyttää täyttävän BMW Long Life -04 luokituksen, eli noilla voinee huoletta ajella kuten huoltonäyttö kertoo.

        Mobilin öljystä en ole löytänyt moitittavaa, tuolla pisimmällä 30 000 huoltovälillä lisäsin öljyä litran verran tuossa 25 000km kohdalla, vaikka pinta ei tikussa ollut laskenutkaan kuin puoliväliin. Tuolla lisäyksellä nousi ylämerkkiin ja pysyi siinä öljynvaihtoon saakka. (moottorin öljytilavuus 6,5L + suodatin)
        Moottorin käyntiääni pehmeni öljynvaihdon jälkeen, mutta ero ei ole suurensuuri. Samaa Mobilia käytin myös parissa aikaisemmassa kulkineessa Ford (sori kirosana ) Focuksessa, joissa huoltoväli oli 20 000km.


        Luetun perusteella aion kokeilla Castrolin öljyillä seuraavaksi, joko Edge Sport 0W-40 tai Edge 5W-40. Molemmat täyttävät BMW Long Life -04 laatuluokituksen. Myös Long Life -01 luokutus riittäisi, -04 suositeltiin käyttämään jos autossa on hiukkassuodatin, minulla sitä ei ole.

        Luultavasti päädyn jälkimmäiseen, kun talvipakkasilla en pistä konetta "raakana" käyntiin, vaan pirssi on roikassa n. 0,5 - 1,5 tuntia ennen käynnistystä, riippuen pakkasista. Ja tuo säteilylämmitinhän on ilmeisesti asennettu öljypohjaan, joten öljyt ovat kyllä riittävän notkeat jo käynnistysvaiheessa...


        On tämä hieno foorumi, kaikesta mutu-tiedosta huolimatta


        PS. Aika moni jättää kertomatta auton mallin/moottorin varsinaisessa tekstissä ja viittaa "sigussa esiintyvään kulkineeseen". Entäs kun vaihdat autoa ja päivität sigun, nämä viestiketjut ovat kuitenkin edelleen luettavissa ja moni kaivaa vanhoistakin viestiketjuista tietoa, tällaisessa tapauksessa voikin tulla sitten kämmi, kun sigun auto/moottori onkin ihan eri kuin mihin tekstissä viitataan... :think
        --
        Sassi
        - F10 530d
        - KTM 690 Enduro
        Ex. E90 330d, E46 330d

        Comment

        • M40 Power
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 584
          • Turun seutu

          Itse luotan 100 prosenttisesti Castrolin tuotteisiin. Viimeiset 3 öljynvaihtoa ollut Castrol Magnatec 5w/40, n. 10000km välein oon öljyt vaihtanut.

          Kyseessä siis E30 316i -89.
          EX: E30, E34, E36, E36 compact

          Nyk. -99 320D

          Comment

          • mange
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 253
            • Winterthur, Switzerland

            Originally posted by M40 Power View Post
            Itse luotan 100 prosenttisesti Castrolin tuotteisiin. Viimeiset 3 öljynvaihtoa ollut Castrol Magnatec 5w/40, n. 10000km välein oon öljyt vaihtanut.

            Kyseessä siis E30 316i -89.
            Kaveri osti just talveksi E30 316i vm.-90 M40:llä. Nyt olis viikonloppuna öljynvaihdon aika, ja ekana se meinas pistää tyyliin 5W-40 Castrolia, mut sit se rupes miettii että onks toi "oikea" öljy tollaselle vanhalle, paljon ajetulle koneelle (yli 300tkm)?
            BMW M5 -95, Fjordgrau
            BMW M535i -86, Polarissilber
            BMW 325i -87 M Tech 1, Diamantschwarz
            BMW 740i -94, Aspen-silber
            BMW X1 xDrive20d -16, Alpinweiss 3

            Comment

            • Rutku
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 35
              • Helsinki

              Originally posted by mange View Post
              Kaveri osti just talveksi E30 316i vm.-90 M40:llä. Nyt olis viikonloppuna öljynvaihdon aika, ja ekana se meinas pistää tyyliin 5W-40 Castrolia, mut sit se rupes miettii että onks toi "oikea" öljy tollaselle vanhalle, paljon ajetulle koneelle (yli 300tkm)?

              Kesäöljynä kannattaa käyttää 10W-40 jos on kovempaa ajoa niin kannattaa 10W-50 eikä missään nimessä 10W-30 kesällä. Talvella taas 5W-40 on ihan hyvä vaihtoehto. Pysyy koneessa sisällä eikä tule stefoista ulos. Kovalla pakkasella 0W-40 mutta se ei tahdo pysyä paljon ajetussa koneessa sisälle.
              Mobilin öljyt tuntuu bemarissa hieman kuluvan enemmän kuin Valvolinen öljyt. Valvolinen öljyissä löytyy myös semmoisia jotka sopii paljon ajetuille koneille (suojelevat kumiosia ja tiivisteitä).
              -Lambdamittari 10 ledillä:
              -Viskon tilalle sähköflekti:
              -Auton akun ylläpitolaturi:
              -TPS anturin eli kaasuläpän asentoanturin korjaus:

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                Originally posted by Rutku View Post
                ... Kovalla pakkasella 0W-40 mutta se ei tahdo pysyä paljon ajetussa koneessa sisälle.
                BMW ei ole koskaan suosittanut ainakaan m40 moottoreille mitään 0w-öljyjä. Onko sinulla aiheesta parempaa tietoa kun uskallat suositella yli 300 tkm ajettuun m40-moottoriin 0w40 öljyä?

                Comment

                • Rutku
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2008
                  • 35
                  • Helsinki

                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  BMW ei ole koskaan suosittanut ainakaan m40 moottoreille mitään 0w-öljyjä. Onko sinulla aiheesta parempaa tietoa kun uskallat suositella yli 300 tkm ajettuun m40-moottoriin 0w40 öljyä?
                  Kuten kaikki tietää niin 10W-40 öljy menee pakkasella ihan vaseliiniksi, niin koviin pakkasiin voi suositella 0W-40 öljyä ns. lappiin. Etelässä pärjätään 5W-40 öljyllä mainiosti. Itse suosittelen valvolinen öljyä, joka on tarkoitettu paljon ajetuille koneille.
                  -Lambdamittari 10 ledillä:
                  -Viskon tilalle sähköflekti:
                  -Auton akun ylläpitolaturi:
                  -TPS anturin eli kaasuläpän asentoanturin korjaus:

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    Originally posted by Rutku View Post
                    Kuten kaikki tietää niin 10W-40 öljy menee pakkasella ihan vaseliiniksi, niin koviin pakkasiin voi suositella 0W-40 öljyä ns. lappiin. Etelässä pärjätään 5W-40 öljyllä mainiosti. Itse suosittelen valvolinen öljyä, joka on tarkoitettu paljon ajetuille koneille.
                    Eiköhän tässä topicissa ole jo tarpeeksi jauhettu siitä mitä viskositeetti tarkoittaa.

                    SAE 5w-viskositeettiluokan öljyn pumpattavuuden rajalämpötila on -35 astetta ja 10w-luokallakin vielä -30 astetta.

                    0w-öljy on todella litkua tavaraa "normaaleissa" talviolosuhteissa ja öljykalvo on jo epämiellyttävän ohut -> suurella kuormituksella kuluminen nopeutuu.

                    Sen lisäksi, että BMW ei 0w-öljyjä ole koskaan esim. m40-moottoriin suositellut, on moni muu autonvalmistaja (esim. Ford) suoraan kieltänyt 0w-öljyjen käytön, koska öljykalvo on niillä niin ohut, että esim. runkolaakerien voitelu ei toimi kunnolla (pinnankarheuden huiput osuvat toisiinsa, laakerit kuluvat ja öljyyn sekoittuu metallisilppua).

                    Eli: millä perusteella suosittelet m40-moottoriin kylmissä(kään) olosuhteissa 0w40-öljyjä, jos kerran tehtaan (ohjekirjan) mukaan oikea öljy kylmiin olosuhteisiin olisi 5w30?

                    Lapissakaan tuskin kovin usein joutuu kylmäkäynnistelemään ilman esilämmitystä alle -35 asteessa.

                    Comment

                    • goldenm
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 544

                      Valvolinen öljyissä löytyy myös semmoisia jotka sopii paljon ajetuille koneille (suojelevat kumiosia ja tiivisteitä).
                      Eli Maxlife tuotteet. Esteri on tuo "tiivisteenhoitoaine"..
                      Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        Originally posted by Rutku View Post
                        Itse suosittelen valvolinen öljyä, joka on tarkoitettu paljon ajetuille koneille.
                        Originally posted by goldenm View Post
                        Eli Maxlife tuotteet. Esteri on tuo "tiivisteenhoitoaine"..
                        Pitääpä tähän todeta, että eräästä paljon ajetusta M50-moottorista loppui kampuran stefan vuotaminen MaxLife 10w40-öljyillä (osasynteettistä) kuten myös muu öljyn syönti. Esim. Castrol Magnatec 5w40-öljyä kului tuossa moottorissa ennen MaxLife-öljyjä n. 1l/10 000 km, kesän MaxLife-ajelujen jälkeen ei talvella enää Castrolkaan kulunut, eli tiivisteet todella elpyivät.

                        Eli ainakin tiivisteiden osalta täyttää lupauksensa.

                        Comment

                        • capriceman
                          Newbiemmer
                          • Jan 2008
                          • 8
                          • Helsinki

                          Kylhän se niin on että 10W-40 öljy on täyttä vaseliinia pakkasella, niin kuin tuolla on todettu, sellainen vasta huonosti voiteleekin. Voitelu yläpäässä on varsin huono jos öljyt ovat paksua. Jos koneen seokset ei pysy optimissa niin öljyt tummenee ja sitä kautta tulee paksummaksi vaseliiniksi pakkasella.
                          Jos ohuet öljyt ei pysy sisällä niin kannattaisiko tehdä koneremontti?

                          Tärkeintä on öljyjen vaihto, koska öljyihin kertyy kosteutta joka hapettaa koneen osia. 5W-40 öljyt sopii talveksi, ja 0W-40 öljyy voi käyttää talvella
                          varsinkin jos kone pikee öljyjä nopeasti, niin viskositeetti muuttuu nopeasti.

                          Jos ei oo suositeltu, se ei meinaa ettei voi käyttää. Itse käytän F-type öljyjä loodissa vaikka suosituksena on muut. Sen takia juuri kun vaihtaa napakammin. Kas kun kestää pakat paremmin

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            Originally posted by capriceman View Post
                            Kylhän se niin on että 10W-40 öljy on täyttä vaseliinia pakkasella, niin kuin tuolla on todettu, sellainen vasta huonosti voiteleekin. Voitelu yläpäässä on varsin huono jos öljyt ovat paksua. Jos koneen seokset ei pysy optimissa niin öljyt tummenee ja sitä kautta tulee paksummaksi vaseliiniksi pakkasella.
                            Jos ohuet öljyt ei pysy sisällä niin kannattaisiko tehdä koneremontti?
                            Ei kai sitä 10w40:ä ole kukaan (ainakaan minä) talviöljyksi suositellutkaan. BMW:n moottorisukupolvesta toiseen seuraava vuotava kampiakselin stefa ei mielestäni vielä ole riittävä syy tehdä koneremonttia.

                            Originally posted by capriceman View Post
                            Tärkeintä on öljyjen vaihto, koska öljyihin kertyy kosteutta joka hapettaa koneen osia. 5W-40 öljyt sopii talveksi, ja 0W-40 öljyy voi käyttää talvella
                            varsinkin jos kone pikee öljyjä nopeasti, niin viskositeetti muuttuu nopeasti.
                            Eiköhän se kosteus sieltä poistu kun öljyt lämpenevät. Suurempi ongelma taitaa talvella nurkka-ajossa öljyyn sekoittuva bensa, joka ohentaa öljyä. Siitäkin tosin pääsee eroon pidemmällä moottori-/maantielenkillä ja "aktiivisella" ajotyylillä.

                            Originally posted by capriceman View Post
                            Jos ei oo suositeltu, se ei meinaa ettei voi käyttää. Itse käytän F-type öljyjä loodissa vaikka suosituksena on muut. Sen takia juuri kun vaihtaa napakammin. Kas kun kestää pakat paremmin
                            Jokainen toki voi käyttää vaikka löpöä autonsa moottorin voiteluun.

                            Jos öljyvalinnalla kuitenkin haluaa minimoida moottorin kulumisen kannattaa ainakin n. 15 vuotta vanhan ja noin 300tkm ajetun m40-moottorin tapauksessa kiertää 0w-luokituksen öljyt kaukaa.

                            Pysyn kannassani, että talviöljyksi ko. moottoriin esim. 5w30 täyssynteettinen ja kesäksi sitten öljyä, jonka kuumaviskositeetti on SAE 40 tai 50.

                            Ympärivuotiseen käyttöön täyssynteettinen 5w40-öljy voisi olla poikaa.
                            Last edited by SledgeHammer82; 11-10-2008, 16:40. Reason: Kirjoitusvirheet

                            Comment

                            • peeämwee
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1822
                              • I sink hell

                              Originally posted by jani73 View Post
                              Uteliaisuuttani piti laittaa tällainen aihe pystyyn.

                              Mietin motonetin hyllyn äärellä pitkään mitä öljyä laittaisin e34:n koneeseen. Kyseessä siis ensimmäinen öljynvaihto kyseiseen autoon kohdallani.
                              No päädyin Castrolin TWS Motorsport 10W-60 öljyihin. Niillä oli ainakin BMW:n hyväksyntä. :lol:
                              Toimiikohan nuo öljyt talvella mitenkään...

                              Edit:kone m50b20
                              mäkin oon ostanut tota bemppuun. yleensä suosin siihen vähän kaliimpaa ja toivottavasti siis parempaa?

                              OT: ketutti kiukulla torstaina kun vein ton horollan merkkiliikkeeseen huoltoon. viime viikolla oli jarrupalat loppu edessä. pikahuoltoon: about 115 loiroa.

                              sitten olikin isohuolto edessä ja huoltoneuvoja kepitti että lasku tulee olemaan noin 350e. no ei siinä mitään, se köpi soitti noin tunnin päästä ja sanoi että takajarrupalat on jumissa. "meidän pohjoisten sääolosuhteiden takia". huoltomies suositteli tietenkin että palat vaihdetaan. idiootti kun olin sanoin että vaihdetaan vaan. aikaisemmin siellä pikahuollossa sanottiin että paloista löytyy vielä hyvin pintaa.

                              lasku oli 465 euroa ja kusihilut päälle. vittu että voi ihmistä vituttaa. niin ja kai muistin sanoa että takuu ei ole ollut voimassa noin vuoteen, joten oli tosi tärkeää mennä merkkhuoltoon.

                              olisi aika kivasti saanut osia bemuun tolla rahalla. teki mieli vetää paska tolppaan. seuravaaksi kun öljy vähenee täytyy vetää krapula kuset sinne joukkoon, kai se on riisitautiselle ihan sama asia kun on melkein saman väristä?
                              Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                              Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                              A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                              http://velkakello.fi/

                              Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                              Comment

                              • Flart
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 433
                                • Pilkanmaa

                                Castrol 10w-60 edge
                                Nykyiset.
                                Bmw e34 m5 touring -94. Bmw e30 325i 24v touring -93. Bmw e34 525ix 4d sedan -93. Bmw e30 335i -85 (ratapommi projekti).

                                Entiset.
                                Bmw e30 325i -88. Bmw e34 535i -88. Bmw e30 325i -87. Bmw e30 327i -85. Bmw e30 318i -84. Bmw e21 315 -81. Bmw e12 528i -78. Bmw e28 525i -84.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎