mitäs öljyä bemarikansa suosittelee n42 mottiin... edellinen pistäny mobil 0w-40:stä, tekisi mieli pysyä tuossa magnatecissa jota vanhaankin tuli laitettua, mutta se on 5w-40 onko liian jäykkää varsinkin talveksi?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä moottoriöljyä käytätte?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Etsin mutten nyt löydä ulkomaalaiselta foorumilta olevaa juttua jossa kaveri ajoi longlife öljyillä lähes 30tkm(bmw) ja vei ne testattavaksi. Mielenkiintoista siinä oli se että lisäaineistus oli käytännössä loppu ja labran loppukaneetti oli että suosittelevat 15tkm väliä. Lisäksi kone oli alle satkun ajettu niin raudan määrä oli moninkertainen öljyn joukossa.
Samahan tuo on jos auton vaihtaa 100tkm välein mutta ymmärtäähän sen että ei tuo voi hyvääkään tehdä.
Koitan löytää sen vielä jos joku muu tietää paikan saa linkittää.F31 328i M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Morkai View PostMinkälainen suhtautuminen täällä on siihen, että klassikkoautoilla pitäisi ajaa myös aikakauden mukaisilla öljyillä.
Nykyöljylläkin siis on turvallista ajaa ja se toimii kyllä hyvin kunhan vain pitää huolta siitä että siitä löytyy sopivat lisäaineet. Naputusta sillä ei vaan saa kuriin kun nykyään on paljon lirumpia öljyjä kulutuksen pienentämiseksi jolloin äänenvaimennus jää heikoksi, samalla tietty tiivistevuodot lisääntyy.
Mineraaliöljy ei vaan kestä kilsoja, mm. hapettuu paljon helpommin ja sitten saa kaapia lastalla pois mustaa "pikeä" -> pienet vaihtovälit ja kaikki ok.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Morkai View PostMinkälainen suhtautuminen täällä on siihen, että klassikkoautoilla pitäisi ajaa myös aikakauden mukaisilla öljyillä.
On käyny monasti mielessä et öljynvaihdon yhteydes huuhtelis koneen polttoöljyllä,silleen et startais ja sammuttais.
Paikalliset vanhat fordin huoltomiehet on jutellu ransust jossa omistaja teki öljynvaihdon yhteydessä näin.
Tais olla jotain shellin x100 20w-50 mitä laitoin kuussatkun koneeseen,ei noi mobilin superit tahtoneet pysyy sisässä,karkas sisä ja ulkokautta.Ford 4500 :think Nuffield
Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi
Kawasaki ZX-12R Borat
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostKlassikkoautoilla on turvallista ajaa mineraaliöljyillä lyhyillä vaihtoväleillä. Monissa nykyöljyissä on jätetty mekaanista kosketusta palvelevat aineet veks tai vähennetty minimiinsä ettei katalysaattori vaan tykkäis kyttyrää (no ei se siitä kyllä siltikään hajoa mutta kunhan nyt ovat ylivarovaisia), jolloin sitten esim. laahainnokalla olevat jenkkikoneet ja volkkarin pumpparit syö nokat sileäksi.
Nykyöljylläkin siis on turvallista ajaa ja se toimii kyllä hyvin kunhan vain pitää huolta siitä että siitä löytyy sopivat lisäaineet. Naputusta sillä ei vaan saa kuriin kun nykyään on paljon lirumpia öljyjä kulutuksen pienentämiseksi jolloin äänenvaimennus jää heikoksi, samalla tietty tiivistevuodot lisääntyy.
Mineraaliöljy ei vaan kestä kilsoja, mm. hapettuu paljon helpommin ja sitten saa kaapia lastalla pois mustaa "pikeä" -> pienet vaihtovälit ja kaikki ok.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by V W View PostTais olla jotain shellin x100 20w-50 mitä laitoin kuussatkun koneeseen,ei noi mobilin superit tahtoneet pysyy sisässä,karkas sisä ja ulkokautta.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostMitä öljyä siis suosittelisit(te) M70 koneeseen, joka on vain kesäajossa max. 5tkm/vuosi? Suosituksethan on Mobil 0W40, Teboil Diamond tai vastaavat öljy-yhtiöiden sivuilla. Tänä kesänä kaadettu Mobil 0W40 moottoriin.
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostMulla ainakin Mobilin 0W40 ja 5W50 pysyneet E24:n koneessa, kun sillä vuosia sitten ajoin...
Ensimmäisenä kesänä öljyt pysy paremmin tuvassa kun toisena.
Alkuperäistä mittaria ei ollut,mutta +300tkm varmasti,silti sai kevyesti leikiteltyä gti-almeran kanssa.
Kyllähän kesäautossa menis vaikka yksasteöljykin,semmosta kunnolista ei vaan taida saada oikeen mistään,varsinkaan edullisesti.
Henk.koht. hiukan karsastan noita 0W- öljyjä,tosin kalusto on vanhaa.Ford 4500 :think Nuffield
Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi
Kawasaki ZX-12R Borat
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostMitä öljyä siis suosittelisit(te) M70 koneeseen, joka on vain kesäajossa max. 5tkm/vuosi? Suosituksethan on Mobil 0W40, Teboil Diamond tai vastaavat öljy-yhtiöiden sivuilla. Tänä kesänä kaadettu Mobil 0W40 moottoriin.
Käyttökatiskoihin herkkusieni-merkkistä LL-ölppää paikallisesta puuilosta alle 4€/litra
Comment
-
-
Originally posted by HC91 View PostKesäajon pituus nyt vaihtelee pk-seuran ja käsivarren Lapin välillä melkoisesti, mutta jos tulee puoletkin vuodesta seisontaa niin kannattaisikos vaihtaa "säilytysöljyt" pataan? Kerran kuussa käyttö lämpimäksi ettei männät ruostu jumiin? :think
Käyttökatiskoihin herkkusieni-merkkistä LL-ölppää paikallisesta puuilosta alle 4€/litra
Kyllä niillä sitten voipi vedellä huoletta se tulevan kesän ,mikäli nyt ei muuten vaan tule vaihtoväli täyteen.Last edited by zJark; 21-09-2010, 15:01.MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
+Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet
Comment
-
-
Originally posted by zJark View PostTuskin tarvii mitään erillisiä "säilytys"öljyjä, itse vaihtasin vaan aina vähän ennen ajokaudenloppua tuoreet koneeseen.
Kyllä niillä sitten voipi vedellä huoletta se tulevan kesän ,mikäli nyt ei muuten vaan tule vaihtoväli täyteen.
Kuukauden välein moottorin käyttäminen on mielestäni turhaa, joskin ei siitä haittaakaan ole.
Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...
Comment
-
-
Originally posted by lao View PostTeboil Diamond Dieselit tuli tänään vaihdettua 2006 E91 330d. Rapiat 70e makso 8 litraa ja täyttää LL04-vaatimukset. Oli tuo hyllypaikka yllättävän tyhjä Motonetissä ja syykin on varsin selvä. Suodatin oli 27e marmorilta.
Originally posted by kt10734 View PostSamaa mieltä. Puhtaat öljyt koneeseen ja käyttöä vähän ennen kuin laittaa säilöön niin kone huutoutuu. Seuraavana keväänä/kesänä kelpaa samat öljyt.
Kuukauden välein moottorin käyttäminen on mielestäni turhaa, joskin ei siitä haittaakaan ole.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View Post"Aika" suolainen hinta suodattimella ! Täytyy tulevaisuudessa itsekin harkita tuota Teboilia, kun sitä sopivastikin saisin...
Itse olen vaihtanut uudet öljyt kesäautoon vasta keväällä. Talvella käyntiin 2-3 kertaa seisonnan aikana.
Ja zetaan kohta menossa perinteisesti Magnatecit ja Golfiin laitetaan Bilteman täyssynteettistä.Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
Comment