Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heeepo
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 71
    • Tampere

    mitäs öljyä bemarikansa suosittelee n42 mottiin... edellinen pistäny mobil 0w-40:stä, tekisi mieli pysyä tuossa magnatecissa jota vanhaankin tuli laitettua, mutta se on 5w-40 onko liian jäykkää varsinkin talveksi?
    E46 Bmw 316 vm. -03
    ex. E36 Bmw 323 vm. -96

    Comment

    • Tom1s
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 669
      • .

      Etsin mutten nyt löydä ulkomaalaiselta foorumilta olevaa juttua jossa kaveri ajoi longlife öljyillä lähes 30tkm(bmw) ja vei ne testattavaksi. Mielenkiintoista siinä oli se että lisäaineistus oli käytännössä loppu ja labran loppukaneetti oli että suosittelevat 15tkm väliä. Lisäksi kone oli alle satkun ajettu niin raudan määrä oli moninkertainen öljyn joukossa.

      Samahan tuo on jos auton vaihtaa 100tkm välein mutta ymmärtäähän sen että ei tuo voi hyvääkään tehdä.

      Koitan löytää sen vielä jos joku muu tietää paikan saa linkittää.
      F31 328i M-Sport

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by Morkai View Post
        Minkälainen suhtautuminen täällä on siihen, että klassikkoautoilla pitäisi ajaa myös aikakauden mukaisilla öljyillä.
        Klassikkoautoilla on turvallista ajaa mineraaliöljyillä lyhyillä vaihtoväleillä. Monissa nykyöljyissä on jätetty mekaanista kosketusta palvelevat aineet veks tai vähennetty minimiinsä ettei katalysaattori vaan tykkäis kyttyrää (no ei se siitä kyllä siltikään hajoa mutta kunhan nyt ovat ylivarovaisia), jolloin sitten esim. laahainnokalla olevat jenkkikoneet ja volkkarin pumpparit syö nokat sileäksi.

        Nykyöljylläkin siis on turvallista ajaa ja se toimii kyllä hyvin kunhan vain pitää huolta siitä että siitä löytyy sopivat lisäaineet. Naputusta sillä ei vaan saa kuriin kun nykyään on paljon lirumpia öljyjä kulutuksen pienentämiseksi jolloin äänenvaimennus jää heikoksi, samalla tietty tiivistevuodot lisääntyy.

        Mineraaliöljy ei vaan kestä kilsoja, mm. hapettuu paljon helpommin ja sitten saa kaapia lastalla pois mustaa "pikeä" -> pienet vaihtovälit ja kaikki ok.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • V W
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 335
          • Salo

          Originally posted by Morkai View Post
          Minkälainen suhtautuminen täällä on siihen, että klassikkoautoilla pitäisi ajaa myös aikakauden mukaisilla öljyillä.
          Parhaat öljyt mitä mulla oli DX corollan 4k koneessa oli Castrollin CRD 10W-30

          On käyny monasti mielessä et öljynvaihdon yhteydes huuhtelis koneen polttoöljyllä,silleen et startais ja sammuttais.
          Paikalliset vanhat fordin huoltomiehet on jutellu ransust jossa omistaja teki öljynvaihdon yhteydessä näin.

          Tais olla jotain shellin x100 20w-50 mitä laitoin kuussatkun koneeseen,ei noi mobilin superit tahtoneet pysyy sisässä,karkas sisä ja ulkokautta.
          Ford 4500 :think Nuffield
          Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

          Kawasaki ZX-12R
          Borat

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17509
            • Turku

            Originally posted by Cell View Post
            Klassikkoautoilla on turvallista ajaa mineraaliöljyillä lyhyillä vaihtoväleillä. Monissa nykyöljyissä on jätetty mekaanista kosketusta palvelevat aineet veks tai vähennetty minimiinsä ettei katalysaattori vaan tykkäis kyttyrää (no ei se siitä kyllä siltikään hajoa mutta kunhan nyt ovat ylivarovaisia), jolloin sitten esim. laahainnokalla olevat jenkkikoneet ja volkkarin pumpparit syö nokat sileäksi.

            Nykyöljylläkin siis on turvallista ajaa ja se toimii kyllä hyvin kunhan vain pitää huolta siitä että siitä löytyy sopivat lisäaineet. Naputusta sillä ei vaan saa kuriin kun nykyään on paljon lirumpia öljyjä kulutuksen pienentämiseksi jolloin äänenvaimennus jää heikoksi, samalla tietty tiivistevuodot lisääntyy.

            Mineraaliöljy ei vaan kestä kilsoja, mm. hapettuu paljon helpommin ja sitten saa kaapia lastalla pois mustaa "pikeä" -> pienet vaihtovälit ja kaikki ok.
            Mitä öljyä siis suosittelisit(te) M70 koneeseen, joka on vain kesäajossa max. 5tkm/vuosi? Suosituksethan on Mobil 0W40, Teboil Diamond tai vastaavat öljy-yhtiöiden sivuilla. Tänä kesänä kaadettu Mobil 0W40 moottoriin.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17509
              • Turku

              Originally posted by V W View Post
              Tais olla jotain shellin x100 20w-50 mitä laitoin kuussatkun koneeseen,ei noi mobilin superit tahtoneet pysyy sisässä,karkas sisä ja ulkokautta.
              Mulla ainakin Mobilin 0W40 ja 5W50 pysyneet E24:n koneessa, kun sillä vuosia sitten ajoin...
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Tojopa
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 1592
                • Kuopio

                Originally posted by Laku View Post
                Mitä öljyä siis suosittelisit(te) M70 koneeseen, joka on vain kesäajossa max. 5tkm/vuosi? Suosituksethan on Mobil 0W40, Teboil Diamond tai vastaavat öljy-yhtiöiden sivuilla. Tänä kesänä kaadettu Mobil 0W40 moottoriin.
                Eikös nämä M70-motit vanhemmiten "tykkää" ainakin Valvolinen 10W-40 max lifestä..

                Comment

                • V W
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 335
                  • Salo

                  Originally posted by Laku View Post
                  Mulla ainakin Mobilin 0W40 ja 5W50 pysyneet E24:n koneessa, kun sillä vuosia sitten ajoin...
                  Osasyynä tais olla kusevat suuttimet,ei meinaan ny enää lähde käymäänkään.
                  Ensimmäisenä kesänä öljyt pysy paremmin tuvassa kun toisena.
                  Alkuperäistä mittaria ei ollut,mutta +300tkm varmasti,silti sai kevyesti leikiteltyä gti-almeran kanssa.

                  Kyllähän kesäautossa menis vaikka yksasteöljykin,semmosta kunnolista ei vaan taida saada oikeen mistään,varsinkaan edullisesti.

                  Henk.koht. hiukan karsastan noita 0W- öljyjä,tosin kalusto on vanhaa.
                  Ford 4500 :think Nuffield
                  Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

                  Kawasaki ZX-12R
                  Borat

                  Comment

                  • HC91
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 998
                    • 29100/310053

                    Originally posted by Laku View Post
                    Mitä öljyä siis suosittelisit(te) M70 koneeseen, joka on vain kesäajossa max. 5tkm/vuosi? Suosituksethan on Mobil 0W40, Teboil Diamond tai vastaavat öljy-yhtiöiden sivuilla. Tänä kesänä kaadettu Mobil 0W40 moottoriin.
                    Kesäajon pituus nyt vaihtelee pk-seuran ja käsivarren Lapin välillä melkoisesti, mutta jos tulee puoletkin vuodesta seisontaa niin kannattaisikos vaihtaa "säilytysöljyt" pataan? Kerran kuussa käyttö lämpimäksi ettei männät ruostu jumiin? :think

                    Käyttökatiskoihin herkkusieni-merkkistä LL-ölppää paikallisesta puuilosta alle 4€/litra
                    92' ///M5 3.8 individual
                    09' 320d xDrive
                    16' NIU N1 Sport
                    19' NIU U+ Sport

                    Comment

                    • zJark
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 740
                      • Ylöjärvi

                      Originally posted by HC91 View Post
                      Kesäajon pituus nyt vaihtelee pk-seuran ja käsivarren Lapin välillä melkoisesti, mutta jos tulee puoletkin vuodesta seisontaa niin kannattaisikos vaihtaa "säilytysöljyt" pataan? Kerran kuussa käyttö lämpimäksi ettei männät ruostu jumiin? :think

                      Käyttökatiskoihin herkkusieni-merkkistä LL-ölppää paikallisesta puuilosta alle 4€/litra
                      Tuskin tarvii mitään erillisiä "säilytys"öljyjä, itse vaihtasin vaan aina vähän ennen ajokaudenloppua tuoreet koneeseen.
                      Kyllä niillä sitten voipi vedellä huoletta se tulevan kesän ,mikäli nyt ei muuten vaan tule vaihtoväli täyteen.
                      Last edited by zJark; 21-09-2010, 15:01.
                      MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                      +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                      Comment

                      • lao
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2010
                        • 278
                        • Tampere

                        Teboil Diamond Dieselit tuli tänään vaihdettua 2006 E91 330d. Rapiat 70e makso 8 litraa ja täyttää LL04-vaatimukset. Oli tuo hyllypaikka yllättävän tyhjä Motonetissä ja syykin on varsin selvä. Suodatin oli 27e marmorilta.

                        Comment

                        • kt10734
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2008
                          • 370
                          • Uusimaa

                          Originally posted by zJark View Post
                          Tuskin tarvii mitään erillisiä "säilytys"öljyjä, itse vaihtasin vaan aina vähän ennen ajokaudenloppua tuoreet koneeseen.
                          Kyllä niillä sitten voipi vedellä huoletta se tulevan kesän ,mikäli nyt ei muuten vaan tule vaihtoväli täyteen.
                          Samaa mieltä. Puhtaat öljyt koneeseen ja käyttöä vähän ennen kuin laittaa säilöön niin kone huutoutuu. Seuraavana keväänä/kesänä kelpaa samat öljyt.

                          Kuukauden välein moottorin käyttäminen on mielestäni turhaa, joskin ei siitä haittaakaan ole.


                          Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17509
                            • Turku

                            Originally posted by lao View Post
                            Teboil Diamond Dieselit tuli tänään vaihdettua 2006 E91 330d. Rapiat 70e makso 8 litraa ja täyttää LL04-vaatimukset. Oli tuo hyllypaikka yllättävän tyhjä Motonetissä ja syykin on varsin selvä. Suodatin oli 27e marmorilta.
                            "Aika" suolainen hinta suodattimella ! Täytyy tulevaisuudessa itsekin harkita tuota Teboilia, kun sitä sopivastikin saisin...

                            Originally posted by kt10734 View Post
                            Samaa mieltä. Puhtaat öljyt koneeseen ja käyttöä vähän ennen kuin laittaa säilöön niin kone huutoutuu. Seuraavana keväänä/kesänä kelpaa samat öljyt.

                            Kuukauden välein moottorin käyttäminen on mielestäni turhaa, joskin ei siitä haittaakaan ole.
                            Itse olen vaihtanut uudet öljyt kesäautoon vasta keväällä. Talvella käyntiin 2-3 kertaa seisonnan aikana.
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Carbonfiber
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 5226
                              • Hki 43

                              Originally posted by Laku View Post
                              "Aika" suolainen hinta suodattimella ! Täytyy tulevaisuudessa itsekin harkita tuota Teboilia, kun sitä sopivastikin saisin...



                              Itse olen vaihtanut uudet öljyt kesäautoon vasta keväällä. Talvella käyntiin 2-3 kertaa seisonnan aikana.
                              Vähän ot, mutta kyllä öljyt on mielestäni parempi vaihtaa syksyllä ettei öljyn joukkossa olevat epäpuhtaudet ole koko talvea koneessa.

                              Ja zetaan kohta menossa perinteisesti Magnatecit ja Golfiin laitetaan Bilteman täyssynteettistä.
                              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                              Z3 Roadster 2.8 '98
                              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                              Comment

                              • FusionWolf
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2006
                                • 96

                                2005 E90 320d sai viikko sitten perjantaina koneeseen uuden suodattimen sekä 6,5 litraa Castrollin Edge 0w-40 long lifeä.

                                Vaihto suodattimineen öljyineen ja töineen 89 eukkoa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎