mites, kun tässä topicissa on jeesusteltu 12 sivua eri öljyjen sopivuuksista ja laadusta.
jotkut ulkomaiset sivut (mm. 335i.de) väittää, että vanhemmille koneille (M20 ja M30 ainakin) soveltuu parhaiten hiukka jäykempi 15W40 öljy. itse olen myös uskomuksessa, että vanhempaa valmistetta ja/tai suunnittelua oleviin koneisiin ei noita 0W-xx tai 5W-xx litkuja pitäisi laittaa. noilla samaisilla ulkomaisilla saiteilla väitettiin, että vanhemmille koneille esim. Mobil 1 Rally Formula olis suorastaan pahasta.
Itse olen hlökohtaisesti ajanu yhden M40 kannen ennenaikojaan paskaks just tollasilla "Ralli Formula" litkuilla.
Sen jälkeen vaihdoin merkkiä, ja nyt on ollu noi Castrol GTX Magnatec 5w-40, mitä tehdas ja suurin osa topikkiin vastanneistakin käyttää. Se ei mene siellä juuri mikskään, vaikka ajais 15tkm..
"Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Itse siis käytän GTX magnatec 5w-40, koneena siis m50b25, vaihtovälinä olen pitänyt 5tkm. Kyllä se öljy väriä vaihtaa hyvin jo tuossakin ajassa. Onkos se pelkästään öljyn väri minkä perusteella vaihdatte, vai tarkat kilsat vai?
Castrolia olen käyttänyt ja öljyt vaihdan kerran vuodessa. Tarkoittaa noin 10-12tkm vaihtoväliä. Huoltovalo näyttää siinä vaiheessa vielä ainakin kahta vihreää palkkia.
EDIT: kone on siis M50B25 eikä syö tippaakaan öljyä. Tai tipasta en tiedä mutta ei ainakaan tikussa huomaa mitään. Ajettu 145tkm ja lukema pitää paikkansa.
Itse siis käytän GTX magnatec 5w-40, koneena siis m50b25, vaihtovälinä olen pitänyt 5tkm. Kyllä se öljy väriä vaihtaa hyvin jo tuossakin ajassa. Onkos se pelkästään öljyn väri minkä perusteella vaihdatte, vai tarkat kilsat vai?
Nyt ei oo kyseessä M50 vaan M21, josta jos vaihtas öljyn värin perusteella öölit niin sais öljynvaihdon yhteydessä heti ekan starttauksen jälkeen vaihtaa
Tuntuu tosiaan heti kun tohon diisselin on vaihtanu öljyt, on ne ihan yhtä mustat kun aikasemminkin = nokivasara
Shell Helix Ultra super superii on tullu laitettuu...
-kaba-,
BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
Ex F10 M550d takaniskatuilla
730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
ex. mb 230 coupe, -91
ex. Ford Granada 2.0 -84
"Tio små moppepojkar"
"Pruritum ani"
"Helsinki City Boys"
Comment