Onks kellään kokemuksia et miten talvikäynnistyvyys, riippuuko yhtään suutinkoosta et kannattaako jättää sen suhteen pelivaraa? Löytyykö keltään mitään potikkarikastimia bimmereistä?
Flexifuel RE85 vs. bimmeri
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
No ongelmiahan siitä tulee jos ei oo kylmärikastusta säädetty etanolille. Pelkät isommat suuttimet ei riitä, koska kylmällä käynnistyminen tapahtuu pelkästään bensan osuudella. Huomaa tuossa omassakin kun 50-50 seossuhteella ajelee, niin nyt viileemmillä ilmoilla käynnistyy vähän vaikeemmin. Varmaan pakkasen puolelle mentäessä vaan pahenee.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
98 vs e85 pitää kylmänä antaa muistaakseni 3x enemmän polttoainetta kohtuullisen käynnistyvyyden takeeksi. Siis -15pakkasasteen tienoilla.
Eli ei vakio polttoainekartoilla ihan helpolla lähde pakkasilla käyntiin. Talvella toki useissa paikoissa e75 tarjolla, joka vaikuttaa jo huomattavasti käynnistyvyyteen. Ymmärtääkseni lähellekkään jokapaikassa tätä ei ole saatavilla. Vaasassa viime talvena oli.Last edited by timppa811; 05-10-2012, 10:56.
Comment
-
-
+5 astetta riittää jo aiheuttamaan käynnistysvaikeuksia AutoFFV:lle. Aina on kuitenkin lopulta käynnistynyt kun on tarpeeksi kauan yrittänyt. Lorautin viime tankkauksella pienen määrän bensiiniä sekaan ja taas toimii kuin unelma. Muuten olen ajellut koko kesän RE85:llä. Auto heittää välillä fuel trim -vikakoodia, mutta muuten toiminta on normaalia. Pitää vielä tutkia, onko AutoFFV:n lämpömittari ehjä. Boksissahan on ryypytystoiminto, muuta se ei ehkä riitä Suomen ilmastoon.
t. E46 323Ci M52TUB25 + AutoFFV, ei muita muutoksia
edit: Lämpömittari testattu ja toimii.Last edited by nbb; 06-10-2012, 18:52.
Comment
-
-
328CiA sekakäyttökokemukset
Kesällä ajelin yli 3000km 95 ja etanolia sekaisin. Ihan hyvin toimi noin 30% suhteella. Tankkasin 50€ 95:sta ja 10€ re85. Tankkasin tuolla tavalla uudestaan kun 1/4 tankista oli jäljellä. Kerran annoin polttoainemäärän laskea alle sen määrän ja moottoritiellä ajettaessa sytytti vikavalon. Kävin nollaamassa valon testerillä ja oli valittanut liian laihaa seosta.
Lopetin sitten sekakäytön kun ei kerran tuolle moottorille kelpaa, vaikka teoriassa pitäisi ja kesällä 2kk kelpasikin.
Onko kukaan saanut tuota moottoria (M52B28) toimimaan jopa kokonaan etanolilla?f10 535xi vm2011
---
ex:
e92 335i vm2007
e90 320i vm2005
e46 328CiA vm1999
Comment
-
-
Kyllä mulla m52b28 toimii hyvin 50/50 re85-95e10 suhteella. Sen jälkeen rupee vissiin säätövara loppumaan, kun menee veltoksi. Vikakoodeja en oo jaksanu kattoa, että näyttääkö seoksen menneen laihalle. Tuossa jo ylempänä mainittinkin, että aamuina jollon lämpötila on 0-tienoilla, niin käynnistyminen menee hankalaksi, vaikka kesällä toimiikin. Pitäs siis kylmärikastusta päästä rukkaamaan, jotta vois pelkälle etanolille säätää. Karttoja jo osaankin mulkata jotenkuten esim. isommille suuttimille, mut siitä ei käynnistyksessä oo hyötyä.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Huvittaisi ostaa joku bensavekotin ja kokeilla vaikka työmatkat ajella etanolilla. En osaa/viitsi alkaa opettelemaan muutostyön tekemistä itse.
Onko joku hyvä firma joka näitä muutoksia tekee ihan avaimet käteen periaatteella? Nopeasti googlaten löysin tämän: http://flexfuel-company.fi/Etusivu.php
Tuossa firmassa tuskin tehdään muuta kuin ajetaan uusi ohjelma sisään, suuttimiin tms. ei kosketa. Eli ne tarttis vielä jossain muualla laitattaa...
Comment
-
-
Originally posted by MMF View PostHuvittaisi ostaa joku bensavekotin ja kokeilla vaikka työmatkat ajella etanolilla. En osaa/viitsi alkaa opettelemaan muutostyön tekemistä itse.
Onko joku hyvä firma joka näitä muutoksia tekee ihan avaimet käteen periaatteella? Nopeasti googlaten löysin tämän: http://flexfuel-company.fi/Etusivu.php
Tuossa firmassa tuskin tehdään muuta kuin ajetaan uusi ohjelma sisään, suuttimiin tms. ei kosketa. Eli ne tarttis vielä jossain muualla laitattaa...
Comment
-
-
Originally posted by MMF View PostHuvittaisi ostaa joku bensavekotin ja kokeilla vaikka työmatkat ajella etanolilla.
Ja kuviakin on:
edit:prosenttilaskun opetteluaLast edited by Vauhtivaunu; 15-10-2012, 19:24.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostKylmäkäynnistys ratkaistiin niin että suuttimille tuli pakko-ohjaus-nappi jolla ennen starttia "napautetaan" suuttimista hieman kasivitosta ja käynnistetään auto.Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
Jep, täällä on tarvetta myös tommoselle viritelmälle..Tankkasin nyt pikkasen (5-10litraa) ysifemmaa etanolin jatkoksi (45 litraa), niin helpotti kyllä tuota kylmäkäynnistystä huomattavasti heti. Sitävastoin alavääntöjä tuntui karanneen pikkasen saman tien..
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
No ihan aluksi on sanottava että jonkinlaista autosähkömiehen vikaa pitää löytyä ja bemarin ETM:a osattava lukea.
Vakiosuuttimet ei riitä joten ne kannattaa suoraan vaihtaa 20-30% isompiin. Ainakin noiden 236cc suuttimien kohdalla alkuperäinen M50B25:sen DME "osaa" ohjata oikean seoksen lambdan ja massamittarin arvoilla. Mitään nykimistä, tehonlaskua tms. epämääräistä ei ole ilmennyt. Auto on normi työmatka-ajossa eli liikkeellä joka päivä.
Kylmäkäynnistykseen tehtiin tuo pakko-ohjaus siten että suuttimien ohjauspiuhat katkaistiin (yksi kerrallaan ettei sotkeudu. Tässä oltava tarkkana!) ja rinnalle laitettiin "ryöstöt" (=6kpl) tinaamalla (sukkaa päälle!) ja kytkettiin diodien läpi rinnan. Diodeina käytin 1N5402:sia jotka kestää 3A. Mahdollisesti 1N4007 (max 1A) kestäisi myös mutta varmuuden maksimointi tässä yhteydessä oli parempi tie. Diodien liitoskohdasta vedettiin piuha kabiiniin "varmistuskytkimelle" jonka tarkoitus on estää suuttimien aukominen kun siihen ei ole tarvetta. Kytkin siis tuommoinen luukulla suojattu vipukytkin. Tuolta kytkimeltä piuha vedettiin varsinaiseen käyttönappiin joka on lukkiutumaton painokytkin. Painokytkimeltä piuha vedettiin maadoituspisteeseen. Koko homma siis yhdellä johdolla. Suuttimet kun toimii maadoittamalla.
Käynnistys tapahtuu siten että vipukytkimen luukku aukaistaan, kytkin käännetään, virtalukosta käännetään virta päälle, punaista nappia painetaan 2-5 kertaa riippuen lämpötilasta ja käännetään virta-avaimesta. Auto käynnistyy.
Jos ei käynnisty -> virta pois-päälle ja napista lisää "napautuksia". Sitä ei pidä pitää pohjassa. Suuttimista kuulee selvästi aukeamisen.Last edited by Vauhtivaunu; 16-10-2012, 20:54.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Tulipa koitettua miten M20B20 reagoi etanoliin. 50/50-seoksella jää aamuisin näin nollakeleillä vasta kolmannella starttauskerralla käyntiin. Ekoilla kilometreillä ei myöskään kärsi painaa kovin paljoa kaasua, muuten tukehtuu. Tyhjäkäynti myös vähän hyrskyttää turhan matalalla deellä, vapaalla jaksaa käydä ihan hyvin. Vetoja on hieman kateissa, M20:nelle ominainen vetopiikki neljässä tonnissa on paljon laimeampi. Plussana että samalla rahalla pääsee reilusti yli 10% pidemmälle jo tuolla 50% seoksella, E10 maksaa tällä hetkellä 1,729 ja RE85 1,099.
Taidanpa silti ajella ihan bensalla siihen asti, että innostuu askartelemaan jotain, jonka avulla pystyy ajelemaan raa'alla kamalla. Ei nuo isommat suuttimet tai bensanpaineiden nostot korjaa mun käsittääkseni kuin ajon ongelmia. Noita käsiryyppynappejakaan ei kyllä ainakaan allekirjoittanut jaksa. Jotain lämpöanturihässäkkää vois suunnitella suuttimien ja virtalukon väliin, niin että "hehkuttamalla" tuuttais jo tavaraa koneeseen tietyn verran lämpötilasta riippuen. Megahan se helpottais, mutta ei jaksa näihin tonnin kieseihin.
Comment
-
Comment