Originally posted by Jürgen_
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
m50 järjetön kulutus ja savuttaminen / KUNNOSSA!! #129
Collapse
X
-
Originally posted by jr66 View PostTämä sopii tuohon kmn:n oireisiin aika hyvin.
Käynnistyi hyvin mutta sitten alkoi tulvittaa sitä bensaa imusarjaan. Oli melkoinen homma tajuta että mikä siinä oikein mätti. Pientä osviittaa antoi tolkuton bensan haju auton sammutuksen jälkeen. Myös moottoriöljyn pinta nousi aika nopeasti kun imusarjassa lainehtiva bensa valui sylintereihin avointen venttiilien kautta ja sieltä öljypohjaan.
Helpoin tapa pois sulkea tuo vika on lytistää se alipaineletku lyttyyn vaikkapa nokkapihdeillä niin ettei sieltä mikään mene läpi. Jos käynti pysyy hyväna niin siinähän se vika sitten on.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
noniin! pikkasen päästiin ehkä vian jäljille. vitos mukille ei tuu ainakaan kipinää lainkaan! vaihtelin puolat ja tulpat päittäin viereisen kanssa ja vika pysyy samassa paikassa.. tämän jälkeen kopautin johtosarjan kourua suutintukin vieressä nyrkillä, jonka jälkeen hieman painoin sitä.. tipahti yksi muksi LISÄÄ pois pelistä!!Tämän jälkeen kävi hetken, kunnes tukehtui/sammui... startatessa pyörittää hienosti ja lupaa tosi hyvin kyllä lähteä aluksi startin antaessa kyytiä ihan hyvin aluksi, vaan ei hörähdä.. Saattoihan tuota loppua bensakin... Hah!!
vetäsin sitten ton johtokourun kannen irti ja sieltähän paljastui kunnon johtosuma! Eli joo, näyttäis paikka paikoin näyttäisi olevan aika hurjassa kunnossa nuo piuhat, joten pitääpä selkeesti murtuneet kohdat kokeilla ainakin sähköteipillä aluksi teipata, onko ylipäätään mitään vaikutusta asiaan...
Edelleen käynnissä ollessa haisi vahvasti bensalle ja selkee putputus kuuluu putkesta - toki, kun viidellä kävi. Voikos vaikuttaa kulutukseen aivan järjettömästi, jos käy vain viidellä?
Mikä tärkeintä, mistä lähteä etsimään vikaa seuraavaksi..??
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Tuolla toisaalla kun oli puhetta suuttimien toiminnasta, niin saat ruuvimeisseliä apuna käyttäen testattua ne. Eli esim. talttapäämeisselin kärki suuttimen kylkeen ja kahvaosan pään painat korvaan, niin suuttimen aukeaminen kuuluu, jos se ylipäätään aukeaa. Suuttimelle tulevan ohjauksen saat testattua kotikonstein irtoledillä. Ledin "karvat" vaan oikein päin suuttimen piuhoihin, jolloin ledi vilkkuu ohjaussignaalin tahtiin. Hehkulampulla tuota on luultavasti turha kokeilla, koska se syttyy liian hitaasti.
Jokatapauksessa ne bensanpaineet kannattaa mitata. Hommaat vaan teollisuuskäyttöön tarkoitetun painemittarin, t-haaran, parit klemmarit ja pätkän letkua - kulungit 20-30e.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostJokatapauksessa ne bensanpaineet kannattaa mitata. Hommaat vaan teollisuuskäyttöön tarkoitetun painemittarin, t-haaran, parit klemmarit ja pätkän letkua - kulungit 20-30e.
Biltemasta saisi jonkin bensanpainemittarin, jonka sais ehkä modattua tähän käyttöön. T-liitin pitää tuohon näköjään hommata erikseen... Ostan tuolta nyt samalla puristuspainemittarin mallia tavis, kun ei näköjään niin paljoa maksa.. Bensanpaineensäädin on tilattu jo, eli se menee vaihtoon - toimi tai ei.
Bensanpaineet kannattaa mitata tässä tapauksessa ilmeisesti niin, että liittää tuon mittarin paluulinjaan bensanpaineensäätimen jälkeen? Paljonhan tuolla pitäisi paineita olla sitten - riippuen kaasun asennosta, kun säätimen perään pistää?
Jos näillä pääsisi alkuun..
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by kmn View Post
Bensanpaineet kannattaa mitata tässä tapauksessa ilmeisesti niin, että liittää tuon mittarin paluulinjaan bensanpaineensäätimen jälkeen? Paljonhan tuolla pitäisi paineita olla sitten - riippuen kaasun asennosta, kun säätimen perään pistää?
Jos näillä pääsisi alkuun..
Piti heittää tähän muistikuvat E34 paineista, mutta saa joku paremmin muistava kertoa ettei tuu vääriä arvojaLast edited by Peltsii; 12-03-2010, 14:59.DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by kmn View PostBensanpaineet kannattaa mitata tässä tapauksessa ilmeisesti niin, että liittää tuon mittarin paluulinjaan bensanpaineensäätimen jälkeen? Paljonhan tuolla pitäisi paineita olla sitten - riippuen kaasun asennosta, kun säätimen perään pistää?
Jos näillä pääsisi alkuun..
T-haara on helpointa laittaa juuri siihen "yhdysputken" sisään menevään, suodattimelta tulevaan letkuun koska siihen pääsee helposti käsiksi.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostPaineet mitataan ennen paineensäädintä eli se paine mikä on siinä suuttimien "yhdysputkessa". Säätimen jälkeen on liki 0-paine koska siellä ei ole enää mitään vastusta vaan polttoaine vain virtaa takaisin tankkiin "kakkostankin" injektorin kautta.
T-haara on helpointa laittaa juuri siihen "yhdysputken" sisään menevään, suodattimelta tulevaan letkuun koska siihen pääsee helposti käsiksi.
Mikäli bensanpaineensäätimen jälkeen painetta ei kuulu juurikaan olla, niin en ymmärrä, mikä tarve minulla ylipäätään on tällöin bensanpainetta mitata? Koska auton kulutus on suunnaton, bensanpaine varmastikin on aivan normaali. M50B25:ssä bensanpaineensäädin sijaitsee suutintukin päässä paluupuolella. Ymmärsinkö siis jotain väärin?
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by kmn View Posttarkennetaan nyt vielä, että minun tarkoituksenani ei ole kartoittaa, että onko bensanpaine tarpeeksi korkea syöttölinjassa. Painetta on varmasti tarpeeksi, sillä vehjes saa kakkua aivan helvetisti.. Täten itseäni kiinnostaisi enemmänkin, että mikä on paine bensanpaineensäätimen jälkeen, eli siinä vaiheessa, kun soppa lähete paluulinjaa pitkin takaisin.
Mikäli bensanpaineensäätimen jälkeen painetta ei kuulu juurikaan olla, niin en ymmärrä, mikä tarve minulla ylipäätään on tällöin bensanpainetta mitata? Koska auton kulutus on suunnaton, bensanpaine varmastikin on aivan normaali. M50B25:ssä bensanpaineensäädin sijaitsee suutintukin päässä paluupuolella. Ymmärsinkö siis jotain väärin?Hommahan menee siis niin, että bensa tulee tankista jakopään puoleiseen päätyyn suutintukkia, virtaa tukin läpi, ja lopulta paineensäätimen läpi takaisin tankkiin. Eli paineensäädin siis päästää polttoainetta kiertämään takaisin tankkiin vasta sitten, kun bensapaine pumpun ja paineensäätimen välillä(eli myös suuttimilla vallitseva ruiskutuspaine) on noussut haluttuun arvoon. M50B25-moottorin paineensäätimessä se on 3.5bar. Bensanpaine kiskossa toki muuttuu riippuen kaasun asennosta ja sitä kautta imusarjassa vallitsevasta (ali)paineesta.
Jos auto kerta saa soppaa "aivan helvetisti", niin tiedoksi ei riitä, että painetta on. Onhan se selvä, että sitä on, mutta pitäisi tietää paljonko. Miun käsityksen mukaan Boschin suuttimet ei jaksa edes aueta yli ~4.5bar bensanpaineella.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Tässähän saattaa olla se paineensäätimen sisäinen vuoto joten kokeile puristaa tukkoon se säätimeen imusarjasta tuleva letku. Jos siitä letkusta ruiskuaa imusarjaan kokoajan bensaa niin ihan varmasti on tolkuton polttoaineen kulutus eikä tulpatkaan kestä sitä jatkuvaa uittamista.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostTässähän saattaa olla se paineensäätimen sisäinen vuoto joten kokeile puristaa tukkoon se säätimeen imusarjasta tuleva letku. Jos siitä letkusta ruiskuaa imusarjaan kokoajan bensaa niin ihan varmasti on tolkuton polttoaineen kulutus eikä tulpatkaan kestä sitä jatkuvaa uittamista.
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by kmn View Postpitääpä kokeilla. uusi paineensäädin onkin tilattu jo muutenkin. keksiikö joku, mikä voisi olla yhteinen tekijä näiden kahden välillä (yhdeltä mukilta kipinä hukassa ja kulutus aivan älytön)? viat siis ilmaantuivat tismalleen samaan aikaan..
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by kmn View PostHei onkos M50:ssä jokin kylmäkäyntiventtiili -systeemi tai joku muu vastaava anturi? jossain vanhemmissa vehkeissä on ilm vastaava systeemi, että kylmänä työntää jotain x ajan x määrän bensaa enemmän, kuin normaalisti? :thinkReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostMoottorinohjausboksi hoitelee moottorin lämpötilatietojen mukaan kylmäkäyntirikastukset yms. eli ei ole mitään erillistä kylmäkäyntiventtiiliä.Mistä boxi saa tiedon kylmästä koneesta ja rikastaa sitten sitä myöden? Jos siellä on jossain joku muutaman kympin anturi, niin voisi senkin sitten vaihtaa samalla.. :think
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by kmn View Postahaa ok, voikohan tollanen "kylmärikastus" aiheuttaa noin raakaa kulutusta? Ainakin termari on paskana autosta se on varma, koska lämmöt nousee aivan helvetin hitaasti. Pakkasilla käytin pihalla niin tuntu, että ei lämpömittari nouse millään, kunnes yhtäkkiä loikkas sinisen ylärajaan..Mistä boxi saa tiedon kylmästä koneesta ja rikastaa sitten sitä myöden? Jos siellä on jossain joku muutaman kympin anturi, niin voisi senkin sitten vaihtaa samalla.. :think
Tsekkaa nyt vaan se bensapaineensäädin ekana...Puristat pihdeillä sitä alipaineletkua, joka kaasuläpän oikealta puolelta imusarjan alta lähtee, niin on sekin vikamahdollisuus suljettu pois, että bensa virtaisi kyseistä letkua pitkin koneeseen.
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
Comment