Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50 järjetön kulutus ja savuttaminen / KUNNOSSA!! #129

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16501
    • Asikkala

    #31
    Originally posted by Jürgen_ View Post
    Onpa tavattu tapaus nimeltä Saab, jossa sen säätimen alipainekalvo oli rikkoutunut niin että sitä imusarjan alipaineletkua pitkin meni melkein kaikki pensat imusarjaan jotka oilisi pitänyt mennä paluuputkeen. Vähän perkeleesti savutti
    Tämä sopii tuohon kmn:n oireisiin aika hyvin.

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #32
      Originally posted by jr66 View Post
      Tämä sopii tuohon kmn:n oireisiin aika hyvin.

      Käynnistyi hyvin mutta sitten alkoi tulvittaa sitä bensaa imusarjaan. Oli melkoinen homma tajuta että mikä siinä oikein mätti. Pientä osviittaa antoi tolkuton bensan haju auton sammutuksen jälkeen. Myös moottoriöljyn pinta nousi aika nopeasti kun imusarjassa lainehtiva bensa valui sylintereihin avointen venttiilien kautta ja sieltä öljypohjaan.
      Helpoin tapa pois sulkea tuo vika on lytistää se alipaineletku lyttyyn vaikkapa nokkapihdeillä niin ettei sieltä mikään mene läpi. Jos käynti pysyy hyväna niin siinähän se vika sitten on.
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6021
        • Sipoo

        #33
        noniin! pikkasen päästiin ehkä vian jäljille. vitos mukille ei tuu ainakaan kipinää lainkaan! vaihtelin puolat ja tulpat päittäin viereisen kanssa ja vika pysyy samassa paikassa.. tämän jälkeen kopautin johtosarjan kourua suutintukin vieressä nyrkillä, jonka jälkeen hieman painoin sitä.. tipahti yksi muksi LISÄÄ pois pelistä!! Tämän jälkeen kävi hetken, kunnes tukehtui/sammui... startatessa pyörittää hienosti ja lupaa tosi hyvin kyllä lähteä aluksi startin antaessa kyytiä ihan hyvin aluksi, vaan ei hörähdä.. Saattoihan tuota loppua bensakin... Hah!!

        vetäsin sitten ton johtokourun kannen irti ja sieltähän paljastui kunnon johtosuma! Eli joo, näyttäis paikka paikoin näyttäisi olevan aika hurjassa kunnossa nuo piuhat, joten pitääpä selkeesti murtuneet kohdat kokeilla ainakin sähköteipillä aluksi teipata, onko ylipäätään mitään vaikutusta asiaan...

        Edelleen käynnissä ollessa haisi vahvasti bensalle ja selkee putputus kuuluu putkesta - toki, kun viidellä kävi. Voikos vaikuttaa kulutukseen aivan järjettömästi, jos käy vain viidellä?

        Mikä tärkeintä, mistä lähteä etsimään vikaa seuraavaksi..??

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          #34
          Tuolla toisaalla kun oli puhetta suuttimien toiminnasta, niin saat ruuvimeisseliä apuna käyttäen testattua ne. Eli esim. talttapäämeisselin kärki suuttimen kylkeen ja kahvaosan pään painat korvaan, niin suuttimen aukeaminen kuuluu, jos se ylipäätään aukeaa. Suuttimelle tulevan ohjauksen saat testattua kotikonstein irtoledillä. Ledin "karvat" vaan oikein päin suuttimen piuhoihin, jolloin ledi vilkkuu ohjaussignaalin tahtiin. Hehkulampulla tuota on luultavasti turha kokeilla, koska se syttyy liian hitaasti.

          Jokatapauksessa ne bensanpaineet kannattaa mitata. Hommaat vaan teollisuuskäyttöön tarkoitetun painemittarin, t-haaran, parit klemmarit ja pätkän letkua - kulungit 20-30e.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6021
            • Sipoo

            #35
            Originally posted by O-Peksi View Post
            Jokatapauksessa ne bensanpaineet kannattaa mitata. Hommaat vaan teollisuuskäyttöön tarkoitetun painemittarin, t-haaran, parit klemmarit ja pätkän letkua - kulungit 20-30e.
            Kiitti vastauksesta. Suuttimet kuuntelen ensimmäisenä ja jos vaikka parkkiledin lainais umpiosta ja tarkistelis sitten suuttimien ohjauksen.. ensiviikon hommia kuitenkin nämä kaikki puuhastelut tämän kimpussa..

            Biltemasta saisi jonkin bensanpainemittarin, jonka sais ehkä modattua tähän käyttöön. T-liitin pitää tuohon näköjään hommata erikseen... Ostan tuolta nyt samalla puristuspainemittarin mallia tavis, kun ei näköjään niin paljoa maksa.. Bensanpaineensäädin on tilattu jo, eli se menee vaihtoon - toimi tai ei.

            Bensanpaineet kannattaa mitata tässä tapauksessa ilmeisesti niin, että liittää tuon mittarin paluulinjaan bensanpaineensäätimen jälkeen? Paljonhan tuolla pitäisi paineita olla sitten - riippuen kaasun asennosta, kun säätimen perään pistää?

            Jos näillä pääsisi alkuun..

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7060
              • Turenki

              #36
              Originally posted by kmn View Post

              Bensanpaineet kannattaa mitata tässä tapauksessa ilmeisesti niin, että liittää tuon mittarin paluulinjaan bensanpaineensäätimen jälkeen? Paljonhan tuolla pitäisi paineita olla sitten - riippuen kaasun asennosta, kun säätimen perään pistää?

              Jos näillä pääsisi alkuun..
              Kokeile ennen niin saat tietoa myös pumpun kunnosta.

              Piti heittää tähän muistikuvat E34 paineista, mutta saa joku paremmin muistava kertoa ettei tuu vääriä arvoja
              Last edited by Peltsii; 12-03-2010, 14:59.
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #37
                Originally posted by kmn View Post
                Bensanpaineet kannattaa mitata tässä tapauksessa ilmeisesti niin, että liittää tuon mittarin paluulinjaan bensanpaineensäätimen jälkeen? Paljonhan tuolla pitäisi paineita olla sitten - riippuen kaasun asennosta, kun säätimen perään pistää?

                Jos näillä pääsisi alkuun..
                Paineet mitataan ennen paineensäädintä eli se paine mikä on siinä suuttimien "yhdysputkessa". Säätimen jälkeen on liki 0-paine koska siellä ei ole enää mitään vastusta vaan polttoaine vain virtaa takaisin tankkiin "kakkostankin" injektorin kautta.
                T-haara on helpointa laittaa juuri siihen "yhdysputken" sisään menevään, suodattimelta tulevaan letkuun koska siihen pääsee helposti käsiksi.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6021
                  • Sipoo

                  #38
                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Paineet mitataan ennen paineensäädintä eli se paine mikä on siinä suuttimien "yhdysputkessa". Säätimen jälkeen on liki 0-paine koska siellä ei ole enää mitään vastusta vaan polttoaine vain virtaa takaisin tankkiin "kakkostankin" injektorin kautta.
                  T-haara on helpointa laittaa juuri siihen "yhdysputken" sisään menevään, suodattimelta tulevaan letkuun koska siihen pääsee helposti käsiksi.
                  tarkennetaan nyt vielä, että minun tarkoituksenani ei ole kartoittaa, että onko bensanpaine tarpeeksi korkea syöttölinjassa. Painetta on varmasti tarpeeksi, sillä vehjes saa kakkua aivan helvetisti.. Täten itseäni kiinnostaisi enemmänkin, että mikä on paine bensanpaineensäätimen jälkeen, eli siinä vaiheessa, kun soppa lähete paluulinjaa pitkin takaisin.

                  Mikäli bensanpaineensäätimen jälkeen painetta ei kuulu juurikaan olla, niin en ymmärrä, mikä tarve minulla ylipäätään on tällöin bensanpainetta mitata? Koska auton kulutus on suunnaton, bensanpaine varmastikin on aivan normaali. M50B25:ssä bensanpaineensäädin sijaitsee suutintukin päässä paluupuolella. Ymmärsinkö siis jotain väärin?

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by kmn View Post
                    tarkennetaan nyt vielä, että minun tarkoituksenani ei ole kartoittaa, että onko bensanpaine tarpeeksi korkea syöttölinjassa. Painetta on varmasti tarpeeksi, sillä vehjes saa kakkua aivan helvetisti.. Täten itseäni kiinnostaisi enemmänkin, että mikä on paine bensanpaineensäätimen jälkeen, eli siinä vaiheessa, kun soppa lähete paluulinjaa pitkin takaisin.

                    Mikäli bensanpaineensäätimen jälkeen painetta ei kuulu juurikaan olla, niin en ymmärrä, mikä tarve minulla ylipäätään on tällöin bensanpainetta mitata? Koska auton kulutus on suunnaton, bensanpaine varmastikin on aivan normaali. M50B25:ssä bensanpaineensäädin sijaitsee suutintukin päässä paluupuolella. Ymmärsinkö siis jotain väärin?
                    Ei se bensapaineensäätimen ja tankin välinen paine kerro mitään suuttimilla olevasta paineesta. Siksi painemittari tietenkin suutintukin etupäähän tulevaan letkuun. Hommahan menee siis niin, että bensa tulee tankista jakopään puoleiseen päätyyn suutintukkia, virtaa tukin läpi, ja lopulta paineensäätimen läpi takaisin tankkiin. Eli paineensäädin siis päästää polttoainetta kiertämään takaisin tankkiin vasta sitten, kun bensapaine pumpun ja paineensäätimen välillä(eli myös suuttimilla vallitseva ruiskutuspaine) on noussut haluttuun arvoon. M50B25-moottorin paineensäätimessä se on 3.5bar. Bensanpaine kiskossa toki muuttuu riippuen kaasun asennosta ja sitä kautta imusarjassa vallitsevasta (ali)paineesta.

                    Jos auto kerta saa soppaa "aivan helvetisti", niin tiedoksi ei riitä, että painetta on. Onhan se selvä, että sitä on, mutta pitäisi tietää paljonko. Miun käsityksen mukaan Boschin suuttimet ei jaksa edes aueta yli ~4.5bar bensanpaineella.
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #40
                      Tässähän saattaa olla se paineensäätimen sisäinen vuoto joten kokeile puristaa tukkoon se säätimeen imusarjasta tuleva letku. Jos siitä letkusta ruiskuaa imusarjaan kokoajan bensaa niin ihan varmasti on tolkuton polttoaineen kulutus eikä tulpatkaan kestä sitä jatkuvaa uittamista.
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6021
                        • Sipoo

                        #41
                        Originally posted by Jürgen_ View Post
                        Tässähän saattaa olla se paineensäätimen sisäinen vuoto joten kokeile puristaa tukkoon se säätimeen imusarjasta tuleva letku. Jos siitä letkusta ruiskuaa imusarjaan kokoajan bensaa niin ihan varmasti on tolkuton polttoaineen kulutus eikä tulpatkaan kestä sitä jatkuvaa uittamista.
                        pitääpä kokeilla. uusi paineensäädin onkin tilattu jo muutenkin. keksiikö joku, mikä voisi olla yhteinen tekijä näiden kahden välillä (yhdeltä mukilta kipinä hukassa ja kulutus aivan älytön)? viat siis ilmaantuivat tismalleen samaan aikaan..

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6021
                          • Sipoo

                          #42
                          Originally posted by kmn View Post
                          pitääpä kokeilla. uusi paineensäädin onkin tilattu jo muutenkin. keksiikö joku, mikä voisi olla yhteinen tekijä näiden kahden välillä (yhdeltä mukilta kipinä hukassa ja kulutus aivan älytön)? viat siis ilmaantuivat tismalleen samaan aikaan..
                          Hei onkos M50:ssä jokin kylmäkäyntiventtiili -systeemi tai joku muu vastaava anturi? jossain vanhemmissa vehkeissä on ilm vastaava systeemi, että kylmänä työntää jotain x ajan x määrän bensaa enemmän, kuin normaalisti? :think

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #43
                            Originally posted by kmn View Post
                            Hei onkos M50:ssä jokin kylmäkäyntiventtiili -systeemi tai joku muu vastaava anturi? jossain vanhemmissa vehkeissä on ilm vastaava systeemi, että kylmänä työntää jotain x ajan x määrän bensaa enemmän, kuin normaalisti? :think
                            Moottorinohjausboksi hoitelee moottorin lämpötilatietojen mukaan kylmäkäyntirikastukset yms. eli ei ole mitään erillistä kylmäkäyntiventtiiliä.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • kmn
                              Moderator
                              • May 2009
                              • 6021
                              • Sipoo

                              #44
                              Originally posted by O-Peksi View Post
                              Moottorinohjausboksi hoitelee moottorin lämpötilatietojen mukaan kylmäkäyntirikastukset yms. eli ei ole mitään erillistä kylmäkäyntiventtiiliä.
                              ahaa ok, voikohan tollanen "kylmärikastus" aiheuttaa noin raakaa kulutusta? Ainakin termari on paskana autosta se on varma, koska lämmöt nousee aivan helvetin hitaasti. Pakkasilla käytin pihalla niin tuntu, että ei lämpömittari nouse millään, kunnes yhtäkkiä loikkas sinisen ylärajaan.. Mistä boxi saa tiedon kylmästä koneesta ja rikastaa sitten sitä myöden? Jos siellä on jossain joku muutaman kympin anturi, niin voisi senkin sitten vaihtaa samalla.. :think

                              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                              --
                              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                              Comment

                              • O-Peksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2007
                                • 2775
                                • Joensuu

                                #45
                                Originally posted by kmn View Post
                                ahaa ok, voikohan tollanen "kylmärikastus" aiheuttaa noin raakaa kulutusta? Ainakin termari on paskana autosta se on varma, koska lämmöt nousee aivan helvetin hitaasti. Pakkasilla käytin pihalla niin tuntu, että ei lämpömittari nouse millään, kunnes yhtäkkiä loikkas sinisen ylärajaan.. Mistä boxi saa tiedon kylmästä koneesta ja rikastaa sitten sitä myöden? Jos siellä on jossain joku muutaman kympin anturi, niin voisi senkin sitten vaihtaa samalla.. :think
                                Kannessa on imusarjan alla kaksi anturia vierekkäin, toinen lämpömittarille ja toinen Motronicille, mut en muista kumpi on kumpi. Searchilla varmasti löytyy. Kyllä se kylmänä käyminen varmasti kulutusta suurentaa, mutta en oikein usko, että noin paljoa.

                                Tsekkaa nyt vaan se bensapaineensäädin ekana... Puristat pihdeillä sitä alipaineletkua, joka kaasuläpän oikealta puolelta imusarjan alta lähtee, niin on sekin vikamahdollisuus suljettu pois, että bensa virtaisi kyseistä letkua pitkin koneeseen.
                                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎