memebuy23buy

m50 järjetön kulutus ja savuttaminen / KUNNOSSA!! #129

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6023
    • Sipoo

    #76
    Originally posted by nahkis View Post
    onko tarvetta auttavalle kädelle oon taas ens viikon loppuna tulossa hesaa

    Mulla on kaveri joka on tehny sähkö hommia Mikrobitille
    Jos löytyy 413 -loppunen boxi, eipä tossa oikein muuta nyt voi seuraavaksi, paitsi mitata lähempää boxia piuhoista ja kattoo, mihin uupuu signaali..

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7035
      • Uusikaupunki

      #77
      Ei ole erillistä suutintrankkua mitä vaihtaa, sytkätrankut on erillisiä mut suuttimilla on erilainen tehokomponentti mitä ei saa hyllytavarana. Boschin omia tuotoksia nääs. Johtosarjavika se tuskin on, mutta kätevämpi on mitata kuitenkin boksin ja suuttimen liittimen väliltä resistanssi, sinne liittimen sisälle on hiukan ilkeä saada yleismittaria kun se on boksissa kiinni.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6023
        • Sipoo

        #78
        Originally posted by Cell View Post
        Ei ole erillistä suutintrankkua mitä vaihtaa, sytkätrankut on erillisiä mut suuttimilla on erilainen tehokomponentti mitä ei saa hyllytavarana. Boschin omia tuotoksia nääs. Johtosarjavika se tuskin on, mutta kätevämpi on mitata kuitenkin boksin ja suuttimen liittimen väliltä resistanssi, sinne liittimen sisälle on hiukan ilkeä saada yleismittaria kun se on boksissa kiinni.
        moi, ahaa kiitos selvennyksestä. lähinnä boxin pinniltä lähtevä piuha on se, mistä mittauksen voi tehdä ja sitten verrata muihin. tarkoittaa kuoren rikkosmista, mutta olkoot sen arvoista. tonnin maksaa uutena boxi, eli ei hirveesti järkee uutta ostaa - varsinkaan sokkona.. pistin Elektromekaan sähköpostia aiheesta. paras tilanne tietty olisi, jos boxin saisi korjattua jollain tavalla..

        edelleen: jos jollain 413 -loppuinen boxi, niin ottakaahan yhteyttä vaikka privalla!

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7035
          • Uusikaupunki

          #79
          _EI_! Ei todellakaan piuhan kuoria veistelemään! Ota liitin irti ja mittaa pinnin ja suuttimen liittimen välinen resistanssi, se kertoo piuhan kunnon eikä tarvitse leikellä mitään. Johtosarjaa kun menet raatelemaan, on saletisti muutaman vuoden päästä johto hapettunut paskaksi ja sitten saa vaihtaa sen kokonaan.

          Eikös noita bokseja ole markkinoilla vähän väliä 50-100e hintaan? Jaloseltakin tais viime vuonna saada satkulla boksin ainakin tinkkaamalla.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • sleepertuning
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 662
            • Kotka

            #80
            Suuttimen ohjausta on kätevä katsella esim. 5w parkkipolttimolla, pysyy kyllä signaalin mukana.

            Puuttuuko yhdeltä sylinteriltä siis ohjaus sekä puolalta, että suuttimelta?
            Kuulostaa erikoiselta.

            Vielä parempi jos pääsis mittaamaan jännitehäviön johdoista, sitä vois kuormittaa pienitehoisella Halogenillä. Yleismittari ei huomaa pientä katkosta, mutta halogeni ei jaksa loistaa kunnolla. Voltin jännitehäviöllä alkaisin jo etsimään vikaa johdoista/liittimistä.

            Comment

            • kmn
              Moderator
              • May 2009
              • 6023
              • Sipoo

              #81
              Originally posted by sleepertuning View Post
              Puuttuuko yhdeltä sylinteriltä siis ohjaus sekä puolalta, että suuttimelta? Kuulostaa erikoiselta.
              No siis ei sytytä ainakaan puolta/tulppa paikallaan, vaan kastelee ko. tulpan. Epäilen, että suuttimelta puuttuu ohjaus (kuten kokeilut osoittaneet) ja suutin on kokoajan auki ja siksi kastelee -> käy viidellä.. voihan tuossa boxissa olla muutakin vikaa, ei pysty sanomaan..

              Originally posted by Cell View Post
              Ota liitin irti ja mittaa pinnin ja suuttimen liittimen välinen resistanssi, se kertoo piuhan kunnon eikä tarvitse leikellä mitään.
              No onpa kyllä huomattavasti parempi vaihtoehto.. Tosin itse resistanssin mittaaminen voi olla heiman vaikeaa, koska tuohan katkoo jännitettä kokoajan riippuen siitä, miten suuttimen pitäisi sulkeutua/aueta? Lähinnä voisi siis kokeilla, että meneekö tuolta ylipäätään mitään läpi.. Toiseen suuttimen liittimen pinniin tosiaan ei tullut mitään, kun taas muihin kyllä. Jatkuva jännite viereiseen pinniin tuli kyllä. Boxeista pistinkin kyselyä tässä jo useampaan paikkaan. Ei noi nyt käytettynä niin älyttömiä maksa, etteikö tuollaisen hankkimista voisi harkita ihan kokeilumielessäkin.

              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
              --
              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7035
                • Uusikaupunki

                #82
                Ei sitä mitatakkaan kun boksi on paikallaan, mittaat vain resistanssin liittimestä liittimeen. Hyvin suurella todennäköisyydellä se nyt kuitenkaan ei ole johtosarjavika, mutta voihan sen varmistaa.

                Suutin ei ole auki ilman ohjausta, vaan kiinni.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6023
                  • Sipoo

                  #83
                  Originally posted by Cell View Post
                  Suutin ei ole auki ilman ohjausta, vaan kiinni.
                  Tästä nyt tuntuu olevan hieman ristiriitaista tietoa saatavilla..

                  Jos suutin on tosiaan kiinni ilman ohjausta, niin tässä tapauksessa se muuttaa täysin diagnoosin viasta - tällöin pikemminkin suutin pitäisi olla jumittunut auki. Tajuaako DME, että suutin on jumittunut auki/paskana ja voisi silloin tiputtaa ohjauksen välistä? Voiko kyseessä olla DME:n ominaisuus, että suutin on todella paskana ja tämän takia ei saatu mittarilla tuosta suuttimen liittimestä mitään? :think

                  Originally posted by O-Peksi View Post
                  Se tuli vielä mieleen, että liekkö suutin juminnut auki, jos se kerta ruiskuttaa bensaa, vaikka ohjausta ei tulekkaan? Kokeile seuraavaks ottaa suuttimet imusarjan puolelta irti, mut annat niitten olla kiskossa kiinni(lukitussokat huolellisesti paikallaan), sit hetken starttaat, niin näet tuleeko siitä viitos-suuttimesta solkenaan bensaa. Joku puhdas pahvi vaikka venakoppaa vasten, johon suuttimet ruiskii, että näkee kunnolla bensasumun.
                  Eli lähtee irti irroittamalla ne pari mutteria suutintukista ja senku nostaa pois? Kuulemma saattaa olla tiukassakin? Näissä on ilmeisesti myös joissain autoissa ollut ongelmia, että saattaa saada aika helposti paskaks jos liian napakasti repäsee? :think
                  Last edited by kmn; 22-03-2010, 13:02.

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    #84
                    Originally posted by kmn View Post
                    Tästä nyt tuntuu olevan hieman ristiriitaista tietoa saatavilla..

                    Jos suutin on tosiaan kiinni ilman ohjausta, niin tässä tapauksessa se muuttaa täysin diagnoosin viasta - tällöin pikemminkin suutin pitäisi olla jumittunut auki. Tajuaako DME, että suutin on jumittunut auki/paskana ja voisi silloin tiputtaa ohjauksen välistä? Voiko kyseessä olla DME:n ominaisuus, että suutin on todella paskana ja tämän takia ei saatu mittarilla tuosta suuttimen liittimestä mitään? :think
                    Se on siis fakta, että suutin on kiinni ilman virtaa, kuten Cell sanoi. Tuossa aiemmin vaan mutuilin, jos olisi käynytkin niin, että suutin on juminnut auki.

                    Eihän nyt varmasti ole niin, että sytkäpuolelta on yksi puolan ohjaus pimeänä? Jos yksi pytty on pimeänä, menee sylinterin läpi happea pakoputkeen aika reilusti, jolloin lambda yrittää rikastaa seosta, koska luulee koneen käyvän laihalla. Tää vois selittää sen bensankatkun yhdessä 5-pytyn läpi kulkevan syttymättä jääneen bensan kanssa.
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #85
                      Originally posted by kmn View Post
                      Eli lähtee irti irroittamalla ne pari mutteria suutintukista ja senku nostaa pois? Kuulemma saattaa olla tiukassakin? Näissä on ilmeisesti myös joissain autoissa ollut ongelmia, että saattaa saada aika helposti paskaks jos liian napakasti repäsee? :think
                      Juu noin se irtoaa. Kannattaa melkein ruiskuttaa jotain mahdollisimman ohutta ja tunkeutuvaa rasvaa sinne suuttimen juureen imusarjan puolelle, että voitelee pikkasen sitä koloa. O-renkaat tahmoo muuten aika pahasti, ja paketti lähtee vaan voimalla vetämällä irti. Ite en oo saanut kertaakaan särjettyä mitään, mut kai se on sekin mahdollista. Järkeä kannattaa toki käyttää voimankäytön suhteen.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Originally posted by kmn View Post
                        Tästä nyt tuntuu olevan hieman ristiriitaista tietoa saatavilla..

                        Jos suutin on tosiaan kiinni ilman ohjausta, niin tässä tapauksessa se muuttaa täysin diagnoosin viasta - tällöin pikemminkin suutin pitäisi olla jumittunut auki. Tajuaako DME, että suutin on jumittunut auki/paskana ja voisi silloin tiputtaa ohjauksen välistä? Voiko kyseessä olla DME:n ominaisuus, että suutin on todella paskana ja tämän takia ei saatu mittarilla tuosta suuttimen liittimestä mitään? :think
                        Suutin on kiinni ilman ohjausta, boksi maadoittaa suuttimen jolloin se aukeaa. Eli suuttimen boksille menevä johto irti suuttimen pitäisi olla kiinni.

                        Mittaa suuttimelta boksille menevän piuhan vastus maahan, jos boksin suuttimen ohjauksen pääteaste on kärähtänyt se voi olla jatkuvasti auki maahan jolloin suutin on auki kokoajan boksille menevä piuha kiinni.

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6023
                          • Sipoo

                          #87
                          Originally posted by O-Peksi View Post
                          Se on siis fakta, että suutin on kiinni ilman virtaa, kuten Cell sanoi. Tuossa aiemmin vaan mutuilin, jos olisi käynytkin niin, että suutin on juminnut auki.

                          Eihän nyt varmasti ole niin, että sytkäpuolelta on yksi puolan ohjaus pimeänä? Jos yksi pytty on pimeänä, menee sylinterin läpi happea pakoputkeen aika reilusti, jolloin lambda yrittää rikastaa seosta, koska luulee koneen käyvän laihalla. Tää vois selittää sen bensankatkun yhdessä 5-pytyn läpi kulkevan syttymättä jääneen bensan kanssa.
                          Siis no virtahan sinne menee tuosta toisesta pinnistä jatkuvasti, mutta tämä itse ohjaus ei toimi, eli se virta, joka pitäisi katkoa koko ajan. Kiinni tämä suutin nyt ei voi olla, kun saa soppaa niin perkeleesti ja kastelee tulpan. Tarkastetaan nyt tänään tuo kipinä vielä KUNNOLLA ja vatkataan sitten.. Tässä vaiheessa vain ei kiinnostaisi yhtään enää mikään muu, kuin iskea uusi boxi kiinni ja katsoa katoaako vika - ellei, niin vika on jossain muualla.

                          Tämä O-Peksin diagnoosi vaatisi siis sen, että kone kyllä kävisi normaalilla bensan määrällä ainakin hetken ennen sitä, kun lambda alkaisi rikastamaan?
                          Last edited by kmn; 22-03-2010, 13:22.

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #88
                            Originally posted by kmn View Post
                            Siis no virtahan sinne menee tuosta toisesta pinnistä jatkuvasti, mutta tämä itse ohjaus ei toimi, eli se virta, joka pitäisi katkoa koko ajan. Kiinni tämä suutin nyt ei voi olla, kun saa soppaa niin perkeleesti ja kastelee tulpan. Tarkastetaan nyt tänään tuo kipinä vielä KUNNOLLA ja vatkataan sitten.. Tässä vaiheessa vain ei kiinnostaisi yhtään enää mikään muu, kuin iskea uusi boxi kiinni ja katsoa katoaako vika - ellei, niin vika on jossain muualla.

                            Tämä O-Peksin diagnoosi vaatisi siis sen, että kone kyllä kävisi normaalilla bensan määrällä ainakin hetken ennen sitä, kun lambda alkaisi rikastamaan?
                            Siis sitä suutinta ohjataan boxista maadoittamalla. Eli toisessa pinnissä suuttimella on jatkuva 12v ja toista boxi maadoittaa. Eli ei sinne mitään ohjaus "virtoja" tule.

                            Ennen kuin auttajilta menee hermot, niin listaappa tähän nyt kaikki vian eliminoinnit/rajaukset mitä olet tehnyt.
                            Muuten tätä vikaa arvotaan taas seuraavat 10 sivua lisää.
                            Last edited by jannmann; 22-03-2010, 14:26.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • kmn
                              Moderator
                              • May 2009
                              • 6023
                              • Sipoo

                              #89
                              - testattu puola vaihtamalla 5 mukista viereiseen, myös irroitettu kaikki, kun otettu tulpat irti ja laitettu eri paikkaan, vika pysyy vitosessa
                              - kastelee vitosmukin tulpan
                              - puristukset mitattu - ok
                              - savuttaa helvetisti harmaata ja haisee vahvasti bensalle, about 20 litraa hävisi soppaa tankista parinkymmenen kilsan matkalla
                              - käyntiääni kuulostaa samalta, kuin tuossa 00:26 alkaen: http://s4.photobucket.com/albums/y10...t=100_2736.flv
                              - kokeiltu tukkia myös bensanpaineensäätimen alipaineletku, ei vaikutusta (varmistettu ettei bensat karkaa tuolta kautta)
                              - suuttimien toimintaa yritetty paikantaa kuuntelemalla, mutta vitut siitä mitään viisastunut
                              - lämmöt nousee hitaasti --> termari paskana? (tämä havaittu jo loppukesästä tosin eikä liene mitään tekoa ongelman kanssa)
                              - kone kuulostaa aivan normaalilta, tai niin normaalilta, kuin 5 mukilla käyvä m50 voi kuulostaa.
                              - yleismittarilla tsekattu jokaisen suuttimen ohjaus suoraa johtosarjan liittimistä, jotka siellä kourussa sijaitsee ja vitosmukilta näyttää puuttuvan ohjaus. (?) Se muki, joka ei käy lainkaan (5) näytti, että toiseen pinniin ei tulisi mitään, kun taas toiseen tulisi jatkuva virta. kaikista muista saatiin toisesta pinnistä jatkuva virta, ja toisen pinniin kun tökkäsi mittarin kiinni, niin heitteli arvoja "satunnaisesti"..
                              - vatkattu sitä, onko suutin kiinni vai auki silloin, kun suuttimelle tulee kyllä virtaa, mutta suutinta ei näytetä ohjaavan mitenkään

                              sitten random tilitys loppuun:
                              ensinnäkin minkä takia tätä vatkataan jotain kymmenettä sivua kohta on se, että täällä nyt ei mennä mitenkään "nippaseppas kansi irti ja kurkkaa miltä näyttää" tai "ota suuttimet irti ja vaihda naapurin ladaan" -periaatteella, vaan yritetään oikeasti selvittää miten nämä vehkeet pelaa, jotta osataan jatkossa sitten spedeillä näiden kanssa. Joka kysymykseen olen itse erikseen yrittänyt ensin hankkia tiedon ties mistä lähteistä ja ellei sitä ole löytynyt, olen esittänyt oman mielikuvani aiheesta ja hakenut sille varmistusta.

                              Voin ihan suoraa sanoa, että en tajua hevon vittua näistä vehkeistä, mutta kiinnostusta on oppia. ketään ei hyödytä paskan vertaa mikään "vittu kun vituttaa, kun pitää kysellä noin vitusti ja vatkata kaikkea 10 sivua" -asenne. jos jonkun lähestymistapa on tuo, niin on aivan oma henkkoht ongelmansa ja saa mun puolesta haistaa vitut (enkä puhu tässä nyt jannmann:sta, tämä on vain foorumin yleinen ilmapiiri hyvin pitkälti). voin lyödä vetoa, että joku tästä triidistä vielä jotain hyötyykin ja huomattavasti enemmän, kun sitä jeesiä oikeasti löytyy ihan palikkatasolla - ellei muuta opin, niin ainakin sen, että oppii suoraselkäisesti myöntämään, jos ei jotain osaa!

                              vitunko järkeä pitää pystyssä minkäänlaista foorumia, jos joka asia pitäisi tietää etukäteen valmiiksi? Niin, no voitiaisiin sitä sitten verrata pippeleitä ja vääntää siitä, että mihin suuntaan se vm 79 E21:n virranjakajan pyörijän alapultin kiinnikkeen tukipultti irroitettaessa oikein pyörikään.

                              Mut joo, kiitoksia jeeseistä tähän asti kaikille.

                              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                              --
                              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7035
                                • Uusikaupunki

                                #90
                                Mittasitteko jännitettä suuttimen liittimestä maata vasten vai niiden pinnien väliltä?

                                Kun suuttimen liittimen ottaa irti, voi mitata suuttimen kelan resistanssin ja siten varmistaa että se on sähköisesti kunnossa.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X