Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sylinterin kuluminen / hoonaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • songoku
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 70

    Sylinterin kuluminen / hoonaus

    Mistä tunnistaa kuluneen sylinterin?
    Tai männän renkaat?
    Jos hoonausjäljet on tallella eikä pystysuuntaista hankaumaa ole, voi lienee olettaa sylinterin olevan mitoissaan. Mutta jos hoonausjäljet on kuitenkin vähän tai kokonaan hävinneet, onko sylinteri tai männän renkaat silloin kulunut huomattavasti?

    Pystysuuntaiset jäljet on aina pahasta, mutta jos ei tunnu kynnellä niin onko silloin vielä sylinteri ok? Ja onko pinnoitetut sylinterit jotenkin eri asemassa? Ja kannattaako niitä yleensä hoonata tai edes hioa hienolla hiomapaperilla?

    Eli kaikenlaista tietoa sylinterien männän kulumisesta voi tänne laittaa.

    Omasta 323 -97 on nyt kansi laitettavana ja mietin pitäisikö alakerralle tehdä jotain myös? Ajettu 200tkm ja yhdessä pytyssä oli huonommat puristukset ja enemmän ohivuotoa (kuva liitteenä). Se myös näytti vähän kuluneemmalta (vähemmän hoonausjälkiä ja hieman pystyjälkiä) kuin muut, mutta onko sitten niin paljon että syö siitä öljyä? Karstaisuuden perusteella öljyä palaa kaikissa pytyissä yhtä paljon. Voisiko männänrenkaat olla niin kuluneet, vaikka sylintereissä ei näy mitään jälkiä? Ja tuossa tosiaan on se nikasil-pinnoite niin voiko tehdä muuta kuin vaihtaa männän renkaat?

    Kansi on tosiaan kohta korjattu ja pakopuolen ohjurit ja kaikki kumit oli siinä kunnossa että öljyä on sieltäkin mennyt. Onkohan kellään ollut noista venttiilin kumeista johtuen niin suurta öljynsyöntiä kuin 1l/1000km? Merkkihuollon mukaan ei pitäisi olla mahdollista ja käskevät vaihtaa männän renkaat. Mistä sitten tietäisi pitääkö alakertaakin uusia? Aika moinen lisähomma tulisi siitäkin.
    Last edited by songoku; 05-08-2022, 15:04.
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Kuvan perusteella männänlaessa on jonkinverran karstaa, onkos tällä mummoiltu (karstaa kaikissa männissä) vai onko tuo yksi ainoastaan tuollainen, jolloin voisi olettaa sen imeksineen öljyä jostain.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Mistä tunnistaa kuluneen sylinterin?
      Onko vastauksen oltava jokin muu kuin "mittaa se mikrometrillä?":think
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Muumi
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1702
        • Rovaniemi

        #4
        Originally posted by petrolhead View Post
        Onko vastauksen oltava jokin muu kuin "mittaa se mikrometrillä?":think
        On. Heittokellolla se mitataan.

        Männänrenkaiden kuntoa et voi varmasti todeta ilman moottorin purkamista.

        Renkaat kyllä voi olla loppu. Esim. jos moottorin keittää huolella niin renkaat voivat "löystyä". Eli eivät jaksa työntyä riittävän voimakkaasti sylinterin seinämmää vasten.
        Toki ne voivat olla vaan liian kuluneetkin.
        E24 635csi

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Originally posted by Muumi View Post
          On. Heittokellolla se mitataan.

          Männänrenkaiden kuntoa et voi varmasti todeta ilman moottorin purkamista.

          Renkaat kyllä voi olla loppu. Esim. jos moottorin keittää huolella niin renkaat voivat "löystyä". Eli eivät jaksa työntyä riittävän voimakkaasti sylinterin seinämmää vasten.
          Toki ne voivat olla vaan liian kuluneetkin.
          Näin tosiaan voi käydä että tarpeeks lämmintä saaneen koneen renkaat "kuoleentuu".
          Alakerta osiks, käyttää koneistamolla sylinterit mittauttamassa jos itselläs ei ole mahdollisuuksia ja uusilla renkailla kasaan.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Muumi View Post
            On. Heittokellolla se mitataan.
            Heittokellolla ? Niitten 2 piste sisämikrojen , joita olen käyttänyt , päähän lyödään heittokellon näköinen mittari mutta käsitän kyllä heittokellolla jotain aivan muuta. Mutta puhutaankohan me nyt samasta työkalusta kahdella eri nimellä.:think

            Itse siis kehoitan käyttämään 2 pisteestä mittaavaa sisäpuoliseen mittaukseen tarkoitettua mikrometriä.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1702
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              Heittokellolla ? Niitten 2 piste sisämikrojen , joita olen käyttänyt , päähän lyödään heittokellon näköinen mittari mutta käsitän kyllä heittokellolla jotain aivan muuta. Mutta puhutaankohan me nyt samasta työkalusta kahdella eri nimellä.:think

              Itse siis kehoitan käyttämään 2 pisteestä mittaavaa sisäpuoliseen mittaukseen tarkoitettua mikrometriä.
              Pika googluksella kuva. Tälläista tarkoitan. Oikea työkalu mittaukseen. Mikrolla et saa yhtä tarkasti.


              Tämmöisiä olen itse käyttänyt.
              Last edited by Muumi; 17-09-2010, 19:56.
              E24 635csi

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Muumi View Post
                Pika googluksella kuva. Tälläista tarkoitan. Oikea työkalu mittaukseen. Mikrolla et saa yhtä tarkasti.
                http://www.netikka.net/ville.vieri/l...eusmittaus.jpg
                Kuvassa sisämikro. Oletetusti kaksipiste , ei kolmipiste koska kuvan nimi on soikeusmittaus. Kolmepisteisellä ei soikeutta saa.

                EDIT : tai no , pelkästään kuvassa näkyvällä työkalulla ei saa kuin pytyn "heiton" eli soikeuden että siinä mielessä juu. Sellasen mittapenkin (maallikon keksimä termi , en tiedä sen oikeaa nimeä) kanssa tuo muuttuu mikrometriksi että saa ihan halkaisijankin.

                Topikki on hyvä , tarpeetonta täyttää sitä heti alkuun nippelitieto/knoppi/nimitys väittelyllä. Niinkuin esim kävi tuossa KK-laakerit topikissa.
                Ja , mun ensimmäisen kirjoituksen pointti oli että mittaa se reikä. Miksi siihen tarvittavaa työkalua nyt kutsutaankin.
                Originally posted by songoku View Post

                Pystysuuntaiset jäljet on aina pahasta, mutta jos ei tunnu kynnellä niin onko silloin vielä sylinteri ok? Ja onko pinnoitetut sylinterit jotenkin eri asemassa? Ja kannattaako niitä yleensä hoonata tai edes hioa hienolla hiomapaperilla?
                Satkut tuntuu sormeen , mutta korjaamoympäristössä voi mennä lohkoja vaihto-osaksi tosi matalien jälkien takia jos on joku pinnoitus (ja monissahan niissä nykyään on). Eri asia tietysti itselle tehdessä kun sekä huoltoneuvoja , mekaanikko että maksaja löytyy peilistä.


                -Jarno
                Last edited by petrolhead; 17-09-2010, 20:10.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Ainakin mp:issä on mahdollista pinnoittaa noita NiCaSil-putkia, joista topicin koneessakin oli kysymys. Luulisin että onnistuu autonlohkojenkin kanssa? Tai sitten putkittaa, joka onnistuu ihan kotiniemelläkin =) Ettei ihan varaosiksi?

                  Comment

                  • wj
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 3253
                    • Järvenpää

                    #10
                    Yllämainitulla "sisä" kellolla katsot joka suuntaan ja eri korkeuksista. Tolerassit kirjoista tai maalaisjärjellä. Mutta tuskin löydät mitään sen ihmeellisempää. Ehkä pientä soikeutta joka sylinteristä mikä kuuluu asiaan.
                    Tossa kohtaa suosiolla ö-pohja irti ja männät pihalle. Reipas pesu. Helmoista tarkistus, uudet kk:n laakerit, m-renkaat ja kevyt hoonaus. Kun kerran kone auki ei paljoa kustanna tehdä kyseistä remonttia.

                    Kun saat vaikka siitä paskimmasta pytystä männän pihalle. Voit huviksesi tarkista m-renkaat. Rengas yksi kerrallaan sylinteriin. Painat männän kanssa ne vaikka 20mm dekistä alespäin (saat suoraan) ja rakotulkin kanssa mittat välykset. Tässä kohtaa taas toleranssit kirjasta tai jostain muualta.

                    Ohivuotomittaus mäntä ylhäällä ja alhaalla kertoo parhaiten purkamatta männänrenkaden ja sylinteriputken kunnon. (olettaen että muut paikat on kunnossa) n, 0.2mm syvä naarmu 118mm porauksessa nostaa helposti 5% ohivuotolukemaa.
                    - 2006 Mustang cabriolet
                    - Sleekcraft Enforcer 28'

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Tässä tapauksessa kun sylinterit on pinnoitettu pinnoitteella ei tuota tulisi hoonata.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • songoku
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 70

                        #12
                        Kiitokset kaikille tähän astisista vastauksista!

                        Tuo mittaaminen on tietysti paras tapa, mutta ei ihan biltemasta löytyvillä varusteilla onnistu. Ja toisekseen omassa autotallissa koko koneen purku ei ole ihan pikku juttu. Se moottorin kannatuslenkkikin taitaa olla kannessa joka siis ei ole paikallaan. Ja lohkon vieminen koneistamolle vain mittaukseen ei ole vaihtoehto, kun eivät sille mitään voi tehdä. MP lohkot kuulemma lähetetään ulkomaille (nikasil). Ja pienempiä rakotulkkeja kuin 0,05mm on vaikea löytää ja ilmeisesti männän halkaisijakin on vain 0,02mm pienempi sylinteriä.

                        Eli kannessa siis oli ohjurit ja kumit väljät, mutta mistä sitten voin olla varma että kaikki öljynsyönti johtuu siitä? Eli lähinnä jos joku on harjaantunut lukemaan noita sylinterin pintoja, että milloin voisi olettaa väljyttä löytyvän, niin kaipaisin vain vahvistusta kannattaako yleensä mitään tehdä. Vai onko hyvin epätodennäköistä että mitään vikaa löytyy?

                        Auto on siis ollut itsellä vuoden, aluksi vaikutti ettei syö öljyö ollenkaan, talvella alkoi syömään 1l/5000km ja kesällä nousi 1l/1000km ja tuolla kulutuksella ajoa tuli n. 2tkm. Tulpista ja karstasta päätellen öljy on palanut hyvin tasaisesti joka pytyssä. Nelosessa oli 9,5bar ja 22%, muissa 10,5bar ja reilu 10%. Huonot puristukset johtuu osittain kun kaasu ei ollut auki mitattaessa, enkä lisäillyt mitään öljyä, kun en oikein luota koko mittauksiin. Ajattelin että avaamalla vika löytyy, mutta ei ainakaan mitään selkeää vikaa omalla tiedolla erota. Ja bmw:n huolto ei suostu uskomaan että kannesta noin paljon voisi öljyä vuotaa. Eli koskeakko alakertaan vai ei? Saksasta löytyi eräs kirjoitus jossa oli saanut suuren öljynkulutuksen loppumaan kumien vaihdolla samaisesta autosta. Muita kokemuksia en ole löytänyt.

                        Huollossakin ehdottivat että kone olisi lämmennyt ja renkaat siitä kärsineet. Itsellä ei ainakaan ole näin käynyt, niin jos olisi aikaisemmin niin eikö olisi pitänyt heti syödä öljyä? Ja voiko renkaat mennä jättämättä jälkiä sylintereihin?

                        Ja tuota purkua kun ehdotellaan, niin onko joku sen tehnyt ja todennut pikkuhommaksi? (apurunko irti, ohjaushärpäkkeet, moottorin kannatus kun runko irti..) Ei viitsisi ihan huvikseen siihen ryhtyä. Vai onko kuinka vaikeaa ilman apurungon irroitusta?

                        No.. hyvä puoli tässä on ettei ole ainakaan kiire Auton kimppuun kun ei jouda oikein edes joka toinen viikonloppu.

                        Comment

                        • songoku
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 70

                          #13
                          Tässä vielä kertaalleen kuvia muistakin sylintereistä. Esim 5. pytty näyttää seinämiltään lähes uudelta. Siinä kyllä on karstaa enemmän kuin esim 4.

                          Laitoin vielä pelicanpartsin sivuilta kuvan siitä kannentiivisteen vaihto-ohjeesta. Se näyttää jopa minusta pahalta, ja kun tuo on m50 niin olisi voinut varmaan hyvin hoonata kunnolla. Mutta ei ilmeisesti tehnyt mitään asialle. Jos tuollaisillakin pytyillä ajetaan ongelmitta, niin ei kai noissa omissa ole mitään huolestuttavaa?

                          EDIT: Vai olisikohan nuo jäljet vain siitä kun jäähdytysnesteet pääsi öljyihin.. Näyttää joka tapauksessa että renkaat ei ole tiiviit, kun on raapinut yhdestä kohdasta, mutta muualla on tuota paskaa vaikka mäntä on liikkunut.
                          Last edited by songoku; 05-08-2022, 15:04.

                          Comment

                          • songoku
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 70

                            #14
                            Originally posted by Supa View Post
                            Tässä tapauksessa kun sylinterit on pinnoitettu pinnoitteella ei tuota tulisi hoonata.
                            Kun sulla on tuo rakenteluauto, joka ilmeisesti on jo kohta valmis, niin teitkö siinä sylintereille mitään? Ja onko tosiaan niin että m50 männänrenkaat käy m52, kun siinä on se nikasil-pinnoite?

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by songoku View Post
                              Kun sulla on tuo rakenteluauto, joka ilmeisesti on jo kohta valmis, niin teitkö siinä sylintereille mitään? Ja onko tosiaan niin että m50 männänrenkaat käy m52, kun siinä on se nikasil-pinnoite?
                              En tehnyt, enkä näe tossa sun kuvassa mitään erikoista minkä takia pitäis mitään tehdäkkään, jos tunnet sormella kohdan missä männänrengas käy yläkuolokohdassa niin sitten kannattaa ehkä miettiä asiaa. Itselläni ei ollut mitään pykälää. Tein vain kunnon pesun lohkolla ja mitä nyt olen käyttänyt konetta hieman niin erittäin hyvät puristukset on ainakin eikä virtaa renkaiden ohi.
                              Tästä männänrengas jutusta nyt en pysty 100% sanomaan mutta Goetzelta asia varmistettiin ja laitettiin samat renkaat kuin M50 koneessa. Sen näkee sitten käytännössä leviikö vehkeet käsiin vai ei kun vähän ajelee, sitten laitetaan kyllä jo V-moottori keulille jos näin pääsee käymään
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎