Ei pidä tyhjäkäyntiä juurikaan yhtään ja jos sattuu toimimaan niin humppaa 500-1500 tai on tasasesti 1200 kierrosta. Vaihtoon ihan ekana lähti tulpat ja ja sen johdot,nyt lähti lambda uusiks ko ei millään päästöistä läpi, mutta eipä sekään ratkaissut tyhjäkäynti ongelmaa! Tyhjäkäynti venttiiliä koitin putsailla (oli ihan paskanen). Se varmaanki seuraavana täytyykin testata? Tietääkö kukaan kuinka 318i -91 ja 318is -94 osat menis yksiin,kun vois koittaa kaverin tyhjäkäynti venttiilillä kuinka pelaa, ettei kaikkia tulis turhaa uusittua Ja osaisko joku neuvoa kuinka putsaan ilmamäärä mittarin,ko ostaessa ton romun ei siinä ollut kantta,mutta nykysin löytyy, vikahan voi olla siinäkin ?
Ja toivottavasti tää viesti ei oo 100 kertaa tässä ko en oikein hallitte tätä systeemiä!=D
Dooddiih, nyt ois sitten seuraavat osa-alueet käyty läpi tuosta omasta M50 hyrskyttimestä:
- Haljenneet "kusenkeltaisella tekstillä" varustetut puolat vaihdettu Boschilaisiin
- Venttiilinkopan tiivisteet vaihdettu, lähes jokainen tulppa ui öljyssä
- Lambda vaihdettu uuteen boschilaiseen
- Imuvuodot tsiigailtu, ei ole
- Boksiin vaihdettu tuholastu thermoshock ongelman korjaamiseksi.
- "Check engine" valo kytketty käyttöön. Antaa koodin 1444, eli ei vikoja.
Lisäys 13.2 (ei vaikutusta toimintaan, edelleen nykivää menoa kiihdyttäessä ja kulutusmittari seilailee)
- Tulpat vaihdettu Densoon
- Ilmansuodatin vaihdettu
- Tyhjäkäyntiventtiili putsailtu
- Ilmamassamittari putsattu
Tulokset:
Auto ei paukuta enää putkessa kun polkasee paikallaan. Kulutus kohtuu maltillinen, n. 8-8.5l/100km @ 80km/h ja 9.0-9.5l/100km @ 100kmh/h Ei kuitenkaan parantunut entisestään. Tasakaasulla kiihdyttäessä edelleen kulutusmittari seilaa parin litran säteellä ja nykimistä havaittavissa. Tyhjäkäynti tasaista kylmänä, mutta kun kone lämpiää, alkaa hieman heittelehtiä. Ei paljoa mutta korvalla kuulee ja näkee esim ajotietokoneen "litraa/tunnissa kulutus" osiosta että heittelee välillä 1.3l/h - 1.6l/h.
Mitähän tuolle vielä koittaisi tehdä vai onko tyydyttävä siihen ettei näitä alkupään M50 koneita saa käymään kunnolla.. Tarkoitus vielä putsata tyhjäkäyntiventtiili ja massamittari mutta nekin on putsattu noin vuosi sitten viimeksi. Tulpat menee heti ensi viikolla uusiin muttei nekään loppuun ajetuilta näyttäneet.. Välillä tosiaan tuntuu että vetää huomattavasti pirteämmin, sitten tulee taas niitä jaksoja kun muuttu nihkeäksi ja "raskaaksi" vedoiltaan..
Nyt alkaa tuntua siltä että auto alkaa toimia vaan entistä huonommin Yllä olevassa postauksessa näkyy kaikki mitä tehty tai vaihdettu. Niin sanotusti "semi" lämpöisenä tuntuisi vetävän parhaiten. Kylmänä myös pyörii erittäin tasaista tyhjäkäyntiä mutta heti kun motti on lämmennyt normaaliin lämpöönsä, alkaa tyhjäkäyntiin tulla "nytkähtelyä" ja kuulostaa muutenkin raskaalta. Välillä tasasella kulutusmittari 15-18l kohdilla kun vauhtia 40-50km/h
Jossainhan tuota vikaa on oltava kun heittäytyy välistä noin nihkeäksi, vikakoodeja ei pedaalitestillä anna vieläkään. Miten mahtaa käyttäytyä jos katti olisi välillä tukossa ja välillä ei? Tyhjäkäynnillä kun joskus polkaisee niin kierrosten laskettua kuuluu jostain outoa resonoivaa terävää särinää hetken ja yhtäkkiä häviää..
Nyt alkaa tuntua siltä että auto alkaa toimia vaan entistä huonommin Yllä olevassa postauksessa näkyy kaikki mitä tehty tai vaihdettu. Niin sanotusti "semi" lämpöisenä tuntuisi vetävän parhaiten. Kylmänä myös pyörii erittäin tasaista tyhjäkäyntiä mutta heti kun motti on lämmennyt normaaliin lämpöönsä, alkaa tyhjäkäyntiin tulla "nytkähtelyä" ja kuulostaa muutenkin raskaalta. Välillä tasasella kulutusmittari 15-18l kohdilla kun vauhtia 40-50km/h
Jossainhan tuota vikaa on oltava kun heittäytyy välistä noin nihkeäksi, vikakoodeja ei pedaalitestillä anna vieläkään. Miten mahtaa käyttäytyä jos katti olisi välillä tukossa ja välillä ei? Tyhjäkäynnillä kun joskus polkaisee niin kierrosten laskettua kuuluu jostain outoa resonoivaa terävää särinää hetken ja yhtäkkiä häviää..
Jos sulla on se ilmamassamittari hajalla? Oisko kellään toista jota kokeilla?
LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Jos sulla on se ilmamassamittari hajalla? Oisko kellään toista jota kokeilla?
Valitettavasti ei ketään tuttuja ainakaan ole keltä voisi kysyä lainaan.. Kokeilin töitten jälkeen mitä vaikutusta kun ottaa IMM:sta johdon irti ja kävin ajamassa lenkin. Tuloksista sen verran ettei auto tuntunut ainakaan huonommin vetävän, mutta silti kulutusmittari tekee terävää nytkettä tasakaasulla ajaessa ja tyhjäkäynti on hieman nytkähtelevää. Samalla tuli todettua että kyllä tuo Check Engine -valo todellakin ilmoittaa jos joku menee täysin pimeäksi Voisko joku muu anturi tai vastaava aiheuttaa tuon aaltomaisuuden ja nytkähtelyn lämpimällä koneella? Lambda tulisi taas ensimmäisenä mieleen mutta ei tohtisi uskoa että alle kuukauden vanha boschilainen olisi jo luovuttanut Putkistoon tuossa näyttää kyllä kosteutta kertyvän melko runsaasti, viime viikonloppuna tuli tehtyä pieni reikä takapönttöön että edes suurin osa valuisi pois ja kyllähän se muutaman desin lorotteli..
Eli viikonloppuna oli tarkoitus putsata tuota IMM paremman vedon toivossa.. Niinhän siinä sitten kävi että hieman lipsahti ja tämä ohut lanka (kuumalanka?) katkesi sieltä sisältä.. Nooh aikani koitin turata sitä mutta oli luovutettava ja revin koko langan irti. Sen jälkeen mittari + piuha kiinni ja kas kummaa, Check engine valo loistaa kirkkaasti mittaristossa eikä auton käynti muutu mitenkään kun IMM johdon kiinnittää/irrottaa eli siis IMM on nyt pimeänä.
Ja nyt tullaan sitten itseasiaan. Eli auto alkoi vetää lämpimällä koneella huomattavasti paremmin kun IMM "särkyi" ja kulutus putosi 80km/h vauhdissa 8.0l/100km sekä 100km/h vauhdissa 8.5l/100km. Aikaisemmin reilut 0.5l korkeammalla kulutuksella mennyt ja nyt muutenkin auto kuulostaa pelkästään korvalla käyvän "vapaammin".
Nyt ois sitten hommattava uus(käytetty?) IMM mutta tuliki mieleen että mistäs helvetistä nyt sitten osaa ostaa ehjän IMM:n kun ei kerta tuo entinenkään antanut koskaan vikakoodia vaikka auto toimi sillä helvetin huonosti Mikä noissa mittareissa sitten "väsyy" ajan kanssa kun ne alkaa heikentämään auton toimintaa? Ja missä kaikissa koneissa on sopiva mittari tuohon M50B25 koneeseen?
Eli viikonloppuna oli tarkoitus putsata tuota IMM paremman vedon toivossa.. Niinhän siinä sitten kävi että hieman lipsahti ja tämä ohut lanka (kuumalanka?) katkesi sieltä sisältä.. Nooh aikani koitin turata sitä mutta oli luovutettava ja revin koko langan irti. Sen jälkeen mittari + piuha kiinni ja kas kummaa, Check engine valo loistaa kirkkaasti mittaristossa eikä auton käynti muutu mitenkään kun IMM johdon kiinnittää/irrottaa eli siis IMM on nyt pimeänä.
Ja nyt tullaan sitten itseasiaan. Eli auto alkoi vetää lämpimällä koneella huomattavasti paremmin kun IMM "särkyi" ja kulutus putosi 80km/h vauhdissa 8.0l/100km sekä 100km/h vauhdissa 8.5l/100km. Aikaisemmin reilut 0.5l korkeammalla kulutuksella mennyt ja nyt muutenkin auto kuulostaa pelkästään korvalla käyvän "vapaammin".
Nyt ois sitten hommattava uus(käytetty?) IMM mutta tuliki mieleen että mistäs helvetistä nyt sitten osaa ostaa ehjän IMM:n kun ei kerta tuo entinenkään antanut koskaan vikakoodia vaikka auto toimi sillä helvetin huonosti Mikä noissa mittareissa sitten "väsyy" ajan kanssa kun ne alkaa heikentämään auton toimintaa? Ja missä kaikissa koneissa on sopiva mittari tuohon M50B25 koneeseen?
Eli se maf on ollut rikki, jo ennen kuin katkaisit kuumalangan. Uutta tilalle, uuden pitää olla samalla numerolla kuin entinen.
Eli se maf on ollut rikki, jo ennen kuin katkaisit kuumalangan. Uutta tilalle, uuden pitää olla samalla numerolla kuin entinen.
On se ilmeisesti rikki ollut mutta sitä en oikein ymmärrä että miksi se ei ole missään vaiheessa antanut vikakoodeja (paitsi tietysti sitten kun katkesi tuo lanka).. Nooh, jospa koittais kepillä jäätä ja ostais sitten käytetyn samanlaisen tilalle.. Jätänpä kohta koko mittarin välistä kun tuntuu autokin pelaavan paremmin kun koskaan aikasemmin
Ongelma on E36 328:ssa. Eli tyhjäkäynnillä tärisee ja tuntuisi saavan liikaa soppaa (nokiset tulpat). Imuvuotoja ei pitäisi olla ja, jos niitä olisi niin eikö silloin kävisi mielummin laihalla? Puolat näytti ehjiltä. Jos sytytyspuoli on OK niin ilmeisesti bensapuolella häikkää.. lambdat pitäisi olla OK kun vaihdettu n. 10tkm sitten. Voisiko vika olla MAFissa / bensanpaineissa? Miten paljon sotkee käyntiä, jos pakosarjan tiiviste vuotaisi hiemankin? En ole kyllä havainnut vuotoa, mutta eihän sitä tiedä..
Ehdin tehdä tästä jo oman threadinkin. Täällä lisätietoa:
Mullakin samaa ongelmaa m50B25, että tärisee tyhjäkäynnillä lämpimänä, kylmänä käynti on tasainen. Kulutus on ollut hieman reiluhkoa
Vaihdettua:
Öljyt + muut huollot
Polttoainesuodatin
Imuhaitariputki
Sytytystulpat, pariin kertaan
Bosch-original lambda
Katalysaattori (kunnolla vedätettäessä haisee vanhalle kananmunalle)
Testattua:
Ei vikakoodeja + Seurattu livedataa antureiden toiminnoista sekä lukemista
Ei havaittu imuvuotoja
Tyhjäkäyntimoottori joskus oikutellu, ei kuitenkaan kovin usein
Puolat näyttää hyvältä, niille tuleva syöttöjännite mitattu myöskin toisia kokeiltu
Nokan ja kampiakselin anturit tarkastettu + putsattu
IMM putsattu ja tarkastettu
---------------------------------------------------------------------------
Auto lähtee laakista käyntiin aina, säällä kuin säällä, ilman sahaamista
Tulpat olivat nokiset kun vaihdoin ne, huomattuani tarkastuksen yhteydessä. Eli käy rikkaalla, josta syystä epäilen katalysaattorin haiskahtavan kovempaa vedätettäessä
Tänään sitten vetelin IMM piuhan irti kun auto oli tyhjäkäynnillä. Käyntiin tuli pieni ryntäys hetkellisesti, kunnes tasoittui. Kävin vetämässä pientä lenkkiä piuha irti. Ja hetkellisen kulutuksen ajotietokone kertoi:
5-Vaihteella kaasu pohjassa noin 60km/h lähtien 23L/100kmh
Samaan tulokseen pääsen piuha kiinni, vedot tuntuvat ihan samalta oli piuha kiinni tai ei. Sitä en huomannut katsoa nypyttääkö kulutusmittarin viisari ilman piuhaa, sillä piuha kiinni ollessaan se tekee sitä.
HUOM. Autossa on LASTU, mutta tilanne oli aivan täysin sama ennen sitä orkkis chipillä.
Anteeksi ehkä hieman sekava viesti.
Haen ratkaisua tähän vaivaan. Jotta ensinnäkään en tuhoaisi uudehkoa katalysaattoriani (magnaflow vapaastivirtaava + keskiputki ~500e)
Ja säästäisin vaivaa ja ennenkaikkea rahaa.
IMM olisi hyvä kokeilla joltain toiselta, mutta tutuillani ei kellään ole vastaavanlaista autoa. Enkä raaskisi mennä ostamaan apauttia rallaa 200-300e IMM tuosta noin vain.
Mutta voisiko kulutus, tyhjäkäynnin tärinä, Kulutusviisarin nypytys johtua pelkästään IMM huonosta toimimattomuudesta??
Mullakin samaa ongelmaa m50B25, että tärisee tyhjäkäynnillä lämpimänä, kylmänä käynti on tasainen. Kulutus on ollut hieman reiluhkoa
Vaihdettua:
Öljyt + muut huollot
Polttoainesuodatin
Imuhaitariputki
Sytytystulpat, pariin kertaan
Bosch-original lambda
Katalysaattori (kunnolla vedätettäessä haisee vanhalle kananmunalle)
Testattua:
Ei vikakoodeja + Seurattu livedataa antureiden toiminnoista sekä lukemista
Ei havaittu imuvuotoja
Tyhjäkäyntimoottori joskus oikutellu, ei kuitenkaan kovin usein
Puolat näyttää hyvältä, niille tuleva syöttöjännite mitattu myöskin toisia kokeiltu
Nokan ja kampiakselin anturit tarkastettu + putsattu
IMM putsattu ja tarkastettu
---------------------------------------------------------------------------
Auto lähtee laakista käyntiin aina, säällä kuin säällä, ilman sahaamista
Tulpat olivat nokiset kun vaihdoin ne, huomattuani tarkastuksen yhteydessä. Eli käy rikkaalla, josta syystä epäilen katalysaattorin haiskahtavan kovempaa vedätettäessä
Tänään sitten vetelin IMM piuhan irti kun auto oli tyhjäkäynnillä. Käyntiin tuli pieni ryntäys hetkellisesti, kunnes tasoittui. Kävin vetämässä pientä lenkkiä piuha irti. Ja hetkellisen kulutuksen ajotietokone kertoi:
5-Vaihteella kaasu pohjassa noin 60km/h lähtien 23L/100kmh
Samaan tulokseen pääsen piuha kiinni, vedot tuntuvat ihan samalta oli piuha kiinni tai ei. Sitä en huomannut katsoa nypyttääkö kulutusmittarin viisari ilman piuhaa, sillä piuha kiinni ollessaan se tekee sitä.
HUOM. Autossa on LASTU, mutta tilanne oli aivan täysin sama ennen sitä orkkis chipillä.
Anteeksi ehkä hieman sekava viesti.
Haen ratkaisua tähän vaivaan. Jotta ensinnäkään en tuhoaisi uudehkoa katalysaattoriani (magnaflow vapaastivirtaava + keskiputki ~500e)
Ja säästäisin vaivaa ja ennenkaikkea rahaa.
IMM olisi hyvä kokeilla joltain toiselta, mutta tutuillani ei kellään ole vastaavanlaista autoa. Enkä raaskisi mennä ostamaan apauttia rallaa 200-300e IMM tuosta noin vain.
Mutta voisiko kulutus, tyhjäkäynnin tärinä, Kulutusviisarin nypytys johtua pelkästään IMM huonosta toimimattomuudesta??
Yks vaihtoehto on että ajelet vaikka viikon verran IMM piuha irti ja seuraat kulutusta sekä muutoin tuota käyttäytymistä ilman Maffia.. Itsellä kyllä huomasi heti matka-ajossa ajotietokoneeltakin että kulutus laski tuntuvasti sekä matalille tuli lisää "vääntöä" hengettömyyden tilalle. Nyt on uusi (käytetty) maffi paikallaan ja oikeastaan vaikea vielä sanoa että toimiiko tuokaan sen paremmin kun edellinen.. Kulutusmittari ei nypytä enää tasakaasulla ajaessa mutta välillä tuntuu vieläkin hengettömältä kun kone lämpiää.
Toisaalta, auto tuli katsastettua teholastulla sekä MAF piuha irti ongelmitta joten jos ei ala korjaantua nuo nykimis/hengettömyys viat niin taidanpa ajella tyytyväisenä vaan maffin piuha irti..
Kyllä mä ihka uuden maffin ostan jos se siitä on kiinni, kun pääsis vaan kokeilee varmasti toimivalla ennen ostoa. kun tuolta varaosaliikkeestä saan kuitenkin tuotteesta riippuen max 40 pinnaa pois hinnasta.
mutta se tyhjäkäynti lämpimänä täryttää, niin se tuskin on maffista kiinni? :o
Sekä kovin häiritsee tuo viisarin nypyttäminen, joka ilmenee tasaisesti kiihdyttäessä.
Kyllä mä ihka uuden maffin ostan jos se siitä on kiinni, kun pääsis vaan kokeilee varmasti toimivalla ennen ostoa. kun tuolta varaosaliikkeestä saan kuitenkin tuotteesta riippuen max 40 pinnaa pois hinnasta.
mutta se tyhjäkäynti lämpimänä täryttää, niin se tuskin on maffista kiinni? :o
Sekä kovin häiritsee tuo viisarin nypyttäminen, joka ilmenee tasaisesti kiihdyttäessä.
Onko lambdoilla ajettu paljon? Tuo kulutusmittarin nypyttäminen voisi viitata lambdavikaan. Itsellänikin teki tuota aiemmin, mutta tuo sentään hävisi lambdojen vaihdon jälkeen. Muutenkin, jos kylmänä pelaa ja lämpimänä ei niin voisi olla lambdat.
EDIT: Just huomasinkin, että lambda(t) oli jo vaihdettu.
Onko lambdoilla ajettu paljon? Tuo kulutusmittarin nypyttäminen voisi viitata lambdavikaan. Itsellänikin teki tuota aiemmin, mutta tuo sentään hävisi lambdojen vaihdon jälkeen. Muutenkin, jos kylmänä pelaa ja lämpimänä ei niin voisi olla lambdat.
EDIT: Just huomasinkin, että lambda(t) oli jo vaihdettu.
Tänään napsin kaikkia antureita irti auton ollessa tyhjäkäynnillä, mitä saatoin käsikopelolla konepellin alta löytää. IMM, EHKÄ vaikuttaa hieman käynnin tasaisuuteen. Ja joo, tuo on tosiaan toinen lambda minkä autoon vaihdan, edellinen nokeentui ja antoi vikakoodia. Voisikohan sittenkin olla puolavikaa :o Hieman alkaa jo kyllästyttää kun en vikaa keksi millään. Vai onko jo ominaisuus 235tkm ajetussa saksantuontipelissä.
Ajelin myöskin IMM piuha irti, ja se perkeleen kulutusmittari nypyttää +- 1L
Imusarja sihisee hieman enemmän kuin mitä joskus sain verrattua yhden tuttavani entisen auton imusarjan ääniin. Mutta mitään vuotoja en ole löytänyt jarrucleanerilla tai letkuja tutkimalla.
Vaikuttaako venttiilikopantiiviste näissä paljonkin käyntiin (pientä hikoilua)? Käynti ei muutu korkkia avaamalla ainakaan. Uudemmissa pemareissa hyvä että edes käynnissä pysyy kun irroittaa öljykorkin.
Entäs missäs sijaitsee bensapaineensäädin? Onko se sähköinen? Mekaaninen?
Ja tosiaan lambda (1) on kuin pakasta vedetty vielä, ettei sen saralta pitäisi olla mitään. Putkikaan ei alkupäästä vuoda pihaustakaan.
Last edited by Torppa; 28-03-2011, 21:56.
Reason: typo
Comment