Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 jakoketjun laahain ja vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juho-85
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 753
    • Pirkkala

    #16
    kiitoksia näistä vastauksista ja mielipiteistä. Mutta eikös se nyt ole niin että jos ketjut ja rattaat kaikki haluaa vaihtaa niin joutuu vaihtamaan vanoksetkin ja se nyt on äkkiä katottuna jonkun 1050 euroa lisää tähän projektiin. siis ketju+vanokset ja alaratas.
    F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
    Tilattu i4 M50

    Exät:
    e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

    Comment

    • Radon
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 463
      • Suomi-Finland

      #17
      Originally posted by juho-85 View Post
      kiitoksia näistä vastauksista ja mielipiteistä. Mutta eikös se nyt ole niin että jos ketjut ja rattaat kaikki haluaa vaihtaa niin joutuu vaihtamaan vanoksetkin ja se nyt on äkkiä katottuna jonkun 1050 euroa lisää tähän projektiin. siis ketju+vanokset ja alaratas.
      Kyllähän se näin on.

      Tuolta kaikki osat, eli laahaimet, vanokset, ketjupyörät, ketjut, öljypumpun ratas ja ketju, tiivisteet,kampiakselin stefa jne. n.1200€ onhan siinä hintaa tosiaan, toisaalta sitten ei kauheasti järkeä osissa pihistellä kun hommaan ryhtyy, töitä tuossa kuitenkin jonninverran.



      Ketjuja kannattaa kysäistä fiksus liikkeistä, ovat orginaaleja iwis:seltä ja hinta ainakin halvempi mitä tiskillä.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #18
        Kannattaa ottaa huomioon että tämä vanos kone tarvitsee sitten kohtuu laajan erikoistyökalu sarjan ja osaamista ajoituksen suhteen, parilta kaverilta ilmeisesti löytyy kyllä täältäkin foorumilta.

        Itse vaihdoin pelkästään ketjun, ohjurin ja kiristäjän kun meni tuo keskiohjuri rikki. En koskenut siis ajoitukseen ollenkaan.
        Hyvin on toiminut mutta ajattelin jossainvaiheessa tehdä vanos rempan tuon tyypillisen raksuttavan käyntiäänen takia kyllä.
        Jos teet rempan ennen mua niin räjäytä sitten ainakin toinen yksikkö pöydälle niin tietää vähän rakenteesta

        EDIT: Jos kiinostaa niin tuolta löytyy omasta projektista pari kuvaa.
        Last edited by Supa; 28-12-2010, 12:09.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Yhden M62TU ketjun vaihtanut ja sekin muusta syystä, venynyt tai kulunut ei ollut sekään lukuunottamatta kontaktia venakoppaan Muista koneista ei ole venymistä tai kulumista tullut havaittua, ei noi miksikään mene ellei jotain isompaa tapahdu kuten kampiakselin alapään rattaan kuluminen, joka onkin isompi poks kun ilmenee.

          Jos ketjun kiristysvara on loppu, siellä on kyllä tapahtunut jotain ihan muuta ja paljon suurempaa. Jakohan tosta V8:sta ei pääse hyppäämään oikein millään, vaikka sekin ihme on nähty. Aiheuttaa kyllä ennen sitä muuta tuhoa, kun ei yksinkertaisesti mahdu hyppäämään ilman.

          Noista ei oikein nokkien rattaat tunnu kuluvan, mutta kampuran ratas kyllä kuten muissakin koneissa. Tampereen autokeskuksessa on yksi hyllyssä tällä hetkellä, meni tehdastilaukseen niin jouduin ite laittamaan purkukoneesta. Vinkkinä jos joku tarvitsee.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Radon
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 463
            • Suomi-Finland

            #20
            Originally posted by Cell View Post
            Jos ketjun kiristysvara on loppu, siellä on kyllä tapahtunut jotain ihan muuta ja paljon suurempaa. Jakohan tosta V8:sta ei pääse hyppäämään oikein millään, vaikka sekin ihme on nähty. Aiheuttaa kyllä ennen sitä muuta tuhoa, kun ei yksinkertaisesti mahdu hyppäämään ilman.
            Kyllä jako pääsee kampiakselin hammaspyörällä hyppäämään jos ketju löysällä ja sopivasti moottorijarrustusta tmv. Kiritysvaraa ei noissa liiaksi ole, ja varmasti tarkoituksella ja kyllä ne ketjut vaan kuluu 300tkm ja ketjussa on jo melkoisesti väljää.

            Comment

            • juho-85
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 753
              • Pirkkala

              #21
              Kysytääs nyt viä kerran että oliko näihin m62 vanoksiin jotain korjaussarjaa tai mitään poppakonstia millä sais sen rallatuksen pois?

              Oon nyt alkanut miettiin että jos kumminkin ostais ne uudet vanokset+ketjun ja alarattaan jos niitä ei muuten saa korjattua.
              Kirpasee aika pahasti tuollanen touhutonni tähän viä päälle mutta on toi purkaminenkin/kasaaminen niin iso homma ettei siihen viittis uudestaan lähteä. kun ainakin toinen vanos rallattelee siä jonkin verran.
              F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
              Tilattu i4 M50

              Exät:
              e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

              Comment

              • Radon
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 463
                • Suomi-Finland

                #22
                Originally posted by juho-85 View Post
                Kysytääs nyt viä kerran että oliko näihin m62 vanoksiin jotain korjaussarjaa tai mitään poppakonstia millä sais sen rallatuksen pois?

                Oon nyt alkanut miettiin että jos kumminkin ostais ne uudet vanokset+ketjun ja alarattaan jos niitä ei muuten saa korjattua.
                Kirpasee aika pahasti tuollanen touhutonni tähän viä päälle mutta on toi purkaminenkin/kasaaminen niin iso homma ettei siihen viittis uudestaan lähteä. kun ainakin toinen vanos rallattelee siä jonkin verran.
                Kyllä se vanos on ihan mekaaninen värkki eli kyse on ihan niiden hammaspyörien kulumisesta, eli korjaus on vaihtaa nuo yksiköt, mitään poppakonsteja ei hommaan ole. Toki löysä ketjukin rallattaa mutta on enemmän "rapinaa" vanos pitää naputtavampaa soundia. Suosittelen kyllä lämpimästi jos remonttiin olet ryhtymässä pistä ihmeessä ne vanokset uusiksi vaikka kirpaisee, harmittaa melkoisesti jos juuri rempattu kone naputtaa samalla tavalla kun ennen remonttia.

                Comment

                • cba
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 3464
                  • Ylivieska

                  #23
                  Täällä kanssa yksi asiasta kiinnostunut. Vanokset ovat omassa suhteellisen hiljaiset käydessä, mutta kylmäkäynnistyksessä koneesta kuuluu joskus vajaan sekunnin "rominaa", ilmeisesti juuri vanoksista tai sitten ketjunkiristin ei ole heti messissä?

                  Pitää keräillä pikkuhiljaa nuo osat koko remonttiin vanoksineen päivineen, niin ei niin kovasti kirpaise

                  Ei muutakuin hyvää projektikertomusta remontista
                  Last edited by cba; 04-01-2011, 11:10.

                  Comment

                  • Radon
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 463
                    • Suomi-Finland

                    #24
                    Originally posted by cba View Post
                    Täällä kanssa yksi asiasta kiinnostunut. Vanokset ovat omassa suhteellisen hiljaiset käydessä, mutta kylmäkäynnistyksessä koneesta kuuluu joskus vajaan sekunnin "rominaa", ilmeisesti juuri vanoksista tai sitten ketjunkiristin ei ole heti messissä?

                    Pitää keräillä pikkuhiljaa nuo osat koko remonttiin vanoksineen päivineen, niin ei niin kovasti kirpaise

                    Ei muutakuin hyvää projektikertomusta remontista
                    Tuo johtuu luultavasti eri jutusta, eli öljynpaine pääsee jostain pois. Vanoksen solenoideissa pitäisi ainakin ulkolaisten forumeiden mukaan olla takaiskuventtiilit siellä öljykanavassa sen venttiilin päässä, itse en asiasta sen enempää tiedä eikä nuo räjäytyskuvat myöskään näytä mitään sellaista, mutta saattaisi hyvinkin olla tarkistamisen arvoinen juttu. Toinen on tuo pitkänketjun kiristin jos on ketju venynyt niin ei jousi välttämättä jaksa pitää ketjua riittävän kireällä.
                    Last edited by Radon; 04-01-2011, 14:04.

                    Comment

                    • cba
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 3464
                      • Ylivieska

                      #25
                      Originally posted by Radon View Post
                      Tuo johtuu luultavasti eri jutusta, eli öljynpaine pääsee jostain pois. Vanoksen solenoideissa pitäisi ainakin ulkolaisten forumeiden mukaan olla takaiskuventtiilit siellä öljykanavassa sen venttiilin päässä, itse en asiasta sen enempää tiedä eikä nuo räjäytyskuvat myöskään näytä mitään sellaista, mutta saattaisi hyvinkin olla tarkistamisen arvoinen juttu. Toinen on tuo pitkänketjun kiristin jos on ketju venynyt niin ei jousi välttämättä jaksa pitää ketjua riittävän kireällä.
                      Jep, paljon mahdollista. Joka käynnistyksessä tuo ääni ei kuulu lainkaan, ja ehkä se tosiaan enemmän passaisi jakoketjun rominaan kuin vanoksen ääneen.

                      Saako tuon kiristimen uusittua niin että jako pysyy kohdillaan? Ja joutuuko purkamaan niin paljon että sama rempata kokonaan?





                      ilmeisesti osa numero 19?
                      Last edited by cba; 11-01-2011, 15:39.

                      Comment

                      • kasinoll
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 281
                        • hellsinki

                        #26
                        Originally posted by cba View Post
                        Jep, paljon mahdollista. Joka käynnistyksessä tuo ääni ei kuulu lainkaan, ja ehkä se tosiaan enemmän passaisi jakoketjun rominaan kuin vanoksen ääneen.

                        Saako tuon kiristimen uusittua niin että jako pysyy kohdillaan? Ja joutuuko purkamaan niin paljon että sama rempata kokonaan?





                        ilmeisesti osa numero 19?
                        Saa vaihdettua helposti, juuri irrotin omasta M60:sta tuon kyseisen kiristimen. Tuossa helpot ohjeet http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1233696
                        E61 525dA M57 -04 668 Schwarz II
                        EX E38 728iA M52 -95 303 Cosmosschwarz
                        EX E36 316/2 M43 -96 668 Schwarz II
                        EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
                        EX E32 730iAL M60 -93 252 Calypsorot
                        EX E32 750iAL M70 -87 189 Cirrusblau
                        EX E32 730iA M60 -92 244 Sterlingsilber
                        EX E32 740iA M60 -93 244 Sterlingsilber


                        Vikakoodinlukua ja perus koodauksia pääkaupunkiseudulla!

                        Comment

                        • cba
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 3464
                          • Ylivieska

                          #27
                          Originally posted by kasinoll View Post
                          Saa vaihdettua helposti, juuri irrotin omasta M60:sta tuon kyseisen kiristimen. Tuossa helpot ohjeet http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1233696
                          Ok, tuntuu olevan samat nuo molemmissa. Kokeillaampa uusia tuo, kiitos vinkistä!

                          Comment

                          • cba
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 3464
                            • Ylivieska

                            #28
                            Originally posted by cba View Post
                            Ok, tuntuu olevan samat nuo molemmissa. Kokeillaampa uusia tuo, kiitos vinkistä!
                            Siistimmin käynnistyy nyt. Uudessa kiristäjässä oli aivan erilainen jousi. Noin tuuman pidempi, mutta ohuempaa materiaalia. Ja todella helppo vaihtaa, ilmanputsarikotelo vain pois edestä ja piippuhylsy + räikkä riitti työkaluiksi.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Noihin käynnistysmetelöinteihin voi kokeilla kiristimen lisäksi fortea tms. puhdistuskäsittelyä. Normaalisti kiristin on täynnä öljyä, eikä tyhjene kun auto seisoo. Jos sopivaan paikkaan kertyy shittiä (eli jokin takaiskuventtiili vuotaa), alkaa öljyt vuotaa kiristimestä öljypohjaan ja sitten metelöi startissa.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • mailman
                                BTCF Member
                                • Jul 2003
                                • 8003
                                • Vantaa

                                #30
                                Originally posted by Supa View Post
                                Kannattaa ottaa huomioon että tämä vanos kone tarvitsee sitten kohtuu laajan erikoistyökalu sarjan ja osaamista ajoituksen suhteen, parilta kaverilta ilmeisesti löytyy kyllä täältäkin foorumilta.
                                Mitäs erikoistyökaluja tähän tarvitaan? Omaan S62:een (sehän nyt pohjautuu ainakin M62 myllyyn) vanosremppa ~kuukausi sitten tehtiin ja ei tarvinnut erikoistyökaluja ei Toki hitusen soveltamista ihan normityökaluihin.

                                S62:n vanosrempasta voi katsella juttua vaikka tästä, tiedä vaikka topicin aloittajaa tai jotain muutakin jelppaisi
                                Solenoidin irrotuksesta (s62) löytyy juttua sitten tästä.
                                S62:n ajoituksesta taas juttua tästä.

                                Ko. juttujen kirjoittaja löytyy myös täältä BTCF:n foorumilta, samalla nimimerkillä... Voisin vaikka vetoa lyödä, että hän ko. remontin tekee paremmin ja halvemmalla kuin joku nyrkkipaja
                                Jos joku privaa hälle laittaa, niin vain saksa/englanti sitten
                                G01 ///M40i '19
                                F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                                E39 ///M5 '00

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎