Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 jakoketjun laahain ja vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #61
    Keskilaahan lähtee. Sitä voi katsoa öljykorkin reiästä että kulkeeko ketju metallia vai muovia pitkin.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #62
      Ok, näytti että muovia enää olisi siinä laahaimen yläpäässä, kovin alas tota ei nähny. Ilmeisesti pääsee ketju sit olemaan niin löysällä ettei kiristimessä piisaa vara enää? Nythän siis tuolla ei uskalla yhtään ajaa ku ketju hakkaa johonki. Hieman ku antaa kierroksia tasaantuu ääni toki, mut eipä tohtisi paria sataa km ajaa kotia. Ei kukaan oo hätätapauksessa modannu tota kiristintä niin et yletteyis pidemmälle ja kiristäis ketjun? :think Olis vaan huomattavasti mukavampi tallis tuo työ tehä. Työkalujakin joutuis täs lainaamaan ties mistä.

      Hieman silti ihmettelen asiaa, ku löyty juttua et koko laahain oli hajalla mut kone on silti käyny nätisti(lukuunottamatta vanosrallatusta joka ny aina kuuluu asiaan).
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #63
        Originally posted by Thuppu View Post
        Ok, näytti että muovia enää olisi siinä laahaimen yläpäässä, kovin alas tota ei nähny. Ilmeisesti pääsee ketju sit olemaan niin löysällä ettei kiristimessä piisaa vara enää? Nythän siis tuolla ei uskalla yhtään ajaa ku ketju hakkaa johonki. Hieman ku antaa kierroksia tasaantuu ääni toki, mut eipä tohtisi paria sataa km ajaa kotia. Ei kukaan oo hätätapauksessa modannu tota kiristintä niin et yletteyis pidemmälle ja kiristäis ketjun? :think Olis vaan huomattavasti mukavampi tallis tuo työ tehä. Työkalujakin joutuis täs lainaamaan ties mistä.

        Hieman silti ihmettelen asiaa, ku löyty juttua et koko laahain oli hajalla mut kone on silti käyny nätisti(lukuunottamatta vanosrallatusta joka ny aina kuuluu asiaan).

        En ajaisi metriäkään. Kyllä noita on niin paljon hajonnut. Tosin kone on jo pitkään ollu täysi muovi ja alumiiniputua.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #64
          260tkm kohdalla ei ollu vielä muovinpaloja öljypohjas. Ja käynti on ollu kohtuu nättiä lukuunottamatta pientä vanosääntelyä. Nyt meni sit kerrasta. Edellispäivänä ajettiin 200km ja auto sammutettiin, tänään päivällä käyntiin ja hirvee rallatus. Tosin emäntä ton ajo tänne, et en tiedä miltä se kuulosti ku pihaan tuli.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #65
            Joo ei ajoa enää.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #66
              Joo itekin kyllä tulin siihen päätökseen. Pienimuotoinen osalista lähetetty marmorille jos keskiviikkoon meneessä ehtis saada osat. Ketjunkin siihen nyt listasin ku km niin paljo takana kuitenki, vaikka toivottelin pärjääväni ilman erikoistyökaluja. Periaatteeshan ei jaon pitäis muuttua jos merkkailee asennot hyvin ja laskee ketjun lenkit tarkasti. Vai onko tuhoon tuomittu idea?
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #67
                Nämä osat olis nyt tilattuna. Kellään mitään lisättävää listaan? Maanantaina ehtii vielä laittaan lisää tilaukseen jos tarvetta. Vanhoilla rattailla ja vanoksilla ajattelin mennä, ei tästä mitään uutta oo aikomus tehä, muutaman tonnin autosta.

                11311741746 jakoketju
                11311741777 keskilaahain
                11311745406 sivulaahain
                11311741236 kiristinlaahain
                11317531813 kiristin

                11141436978 jakop. tiivisteet alap.
                11141275466 kampuran stefa
                11141741127 jakop. tiiviste yläp. syl 1-4
                11141741128 jakop. tiiviste yläp. syl 5-8
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #68
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Nämä osat olis nyt tilattuna. Kellään mitään lisättävää listaan? Maanantaina ehtii vielä laittaan lisää tilaukseen jos tarvetta. Vanhoilla rattailla ja vanoksilla ajattelin mennä, ei tästä mitään uutta oo aikomus tehä, muutaman tonnin autosta.

                  11311741746 jakoketju
                  11311741777 keskilaahain
                  11311745406 sivulaahain
                  11311741236 kiristinlaahain
                  11317531813 kiristin

                  11141436978 jakop. tiivisteet alap.
                  11141275466 kampuran stefa
                  11141741127 jakop. tiiviste yläp. syl 1-4
                  11141741128 jakop. tiiviste yläp. syl 5-8
                  Puuttuuhan sulta vaikka mitä. Mm. vesipumppuun liittyvät tiivarit, uus kuningaspultti, alemman öljypohjan tiiviste (ketjukotelon pultit avattava sieltä) sekä vanos solenoidien tiivisteet näin ensihätään mitä tulee mieleen.
                  Saa rempan varmaan imusarja paikallaan tehtyä mutta mieluummin sen irrottaisin ja siihen uudet tiivisteet + päätyihin. Lisäksi öljytikku pitää irrottaa niin sen o-renkaan ainakin itse aina vaihdan varmuudenvuoksi.

                  Vanos solenoideihi tarviit erikoispitkän hylsyn, helpoin tehdä itse jatkamalla normi hylsyä vaikka sopivalla putkella.
                  Joku työkalu millä pidät kiinni kampuran laipasta ja pitkä jatko millä väännät kuningaspultin auki. Kone kannattaa pyörittää käsin YKK ja ota huomioon ketjua vaihtaessa että vanos yksiköt tahtovat vääntäytyä perusasentoon joten voi tuottaa vähän päävaivaa.
                  Samaisesta syystä nokka ei vältämättä ole suorassa linjassa heti vaikka olisikin oikealla hampaalla.
                  Last edited by Supa; 07-08-2015, 15:38.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • aae30
                    BTCF Member
                    • May 2010
                    • 2694
                    • .fi

                    #69
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Nämä osat olis nyt tilattuna. Kellään mitään lisättävää listaan? Maanantaina ehtii vielä laittaan lisää tilaukseen jos tarvetta. Vanhoilla rattailla ja vanoksilla ajattelin mennä, ei tästä mitään uutta oo aikomus tehä, muutaman tonnin autosta.

                    11311741746 jakoketju
                    11311741777 keskilaahain
                    11311745406 sivulaahain
                    11311741236 kiristinlaahain
                    11317531813 kiristin

                    11141436978 jakop. tiivisteet alap.
                    11141275466 kampuran stefa
                    11141741127 jakop. tiiviste yläp. syl 1-4
                    11141741128 jakop. tiiviste yläp. syl 5-8
                    Tätä ilman ei kannata: 11231736585 kampuran pultti

                    Venakopan tiivisteet lisäisin myös listaan, mutta kuitenkin vähintään:
                    11121437395 Rubber seal
                    joita menee n.25kpl, ei tuu kiristymään uusi taikka vanha tiiviste jos nuo on jo antautuneet.
                    Saattaa sen jakop. alapään kopan saada irti vesipumpun kanssakin, mutta muistaakseni siitä lohkoonkin asti pultteja pari menee,
                    että voi tiiviste antautua välistä jokatapauksessa, eli suosittelen vaihtamaan.
                    Ja sit ku o vesipumppu kädessä ni samalla vaivalla vaihtaa kansien väliputkelle menevien putkien o-renkaat, edes pumpun päähän, jos ei imusarjaa irroita, jolloin...

                    Nuo nyt ainakin luokittelisin niin, että on mahdollisuus pieneen säästöön, tai isoon vitutukseen kera jälkiviisauden.
                    Sorry I'm Not Sorry
                    E34 540iA 93 sedan
                    E34 540iA 93 sedan
                    E39 530iA 00 touring

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #70
                      Kuningaspultti oli hyvä huomio, se ny ainakin pitää hommata. Venakopan, imusarjan ja ö-pohjan tiivisteet on vaihdettu muutama kymmenen tuhatta sitten. Ajatus oli etteivät olisi vielä kovettuneet..?

                      Muita pultteja en kyllä ajatellu vaihtaa. Vesipumppukin on kohtuu tuore, mut tiivisteet sinne vois tietty olla asiaa vaihtaa. :think Kaikki erikoistyökalut tulee marmorilta lainaan samalla ku haen osat.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9997
                        • KVLA

                        #71
                        Jos/kun sen öljypohjan aukaisee,niin ilman muuta kannattaa vaihtaa uusi tiiviste.Vaikka olisikin "noin uusi".Ei sitten harmita jos rupeaa vanha tihkumaan aukaisun jälkeen.Venakoppien tiivisteet on sitten helpompi tarvittaessa vaihtaa uusiin.Vaikka eihän nekään hunajaa maksaisi...

                        Comment

                        • jsumu
                          Newbiemmer
                          • Oct 2005
                          • 11

                          #72
                          Täälläkin alkavaa vanos rallattelua kylmäkäynnistäessä ja kuumana tyhjäkäynnillä, kysymys kuuluukin.

                          Onko Pk seudulla ketään osaavaa vanos remontin tekijää. Samalla myös laahaimet vaihtoon.
                          Merkkihuolto ei nappaa oletettavan suuren hintansa takia ja monellakaan nyrkkipajalla ei varmaan tarvittavia erikoistyökaluja ole.

                          Ennemmin maksan jollekkin ko remontin osaavalle ja työkalut omaavalle harrastajalle harrastamisrahaa.

                          Comment

                          • TuKeZii
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 79
                            • Hämeenlinna

                            #73
                            Täältä löytyy ajoitustyökalusarja vuokralle sitä tarvitseville!
                            ex:e39 540ia m-sport -01, e34 525i turbo,e30 M50 touring, e30 324td, e46 330xda m-sport....

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #74
                              No niin, keskilaahaimesta oli koko pinta kadonnut ja sivulaahain oli pieninä paloina. On toi uus sivullahain kyllä niin heiveröistä tekoa et miten tommonen edes voi kestää tuolla, huh huh. Eipä näitä kyllä ilman erikoistyökaluja kovin helpolla sais kohdalleen, joten mäihä kävi ku sai ne lainaan sopivasti.

                              Otin tosiaan lisää osia vielä tohon, ne solenoidien tiivisteet, ö-pohjan tiiviste, tikun o-rengas, tais olla jotain muutakin... Yks minkä olis kans voinu ottaa oli toi huohotuksen öljyerotin. Oli toi "kumikaulus" sen yläliitännästä kadonnut kokonaan, eli käytännössä oli irti ja pois toiminnasta koko separaattori. Pitää keksiä siihen joku letkunpätkä...
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                #75
                                Niin kysäistään nyt vielä toisestakin jutusta... Mikähän merkitys tolla saastepumpun letkulla nro. 9 on, tai koko laitteella? http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2284 (11721438264)

                                Voiko sen vuotaminen aiheuttaa nykimistä pakkaskeleillä? Toi letku oli semmosta haperoa muovista haitariletkua johon napsahteli halkeamia kun sitä vähä käänti. Varmaan oli jo valmiiksi rikki enneminkin. Eihän sitä nyt tähän hätään tietty saa mistään. Pitää yrittää korjata jollain konstilla.
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎