Announcement

Collapse
No announcement yet.

megasquirt kyssäri,tarttis nopeesti tietoo

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #16
    Originally posted by afafaf View Post
    vielä kerran rautalangasta..luin tuolta ms manuaalistakin,mut oli kytketty js10 ja spr1.seen..
    Multa loppuu pian rautalanka mutta siinä manuaalissakin sanotaan että eo. kytkentä on 2nd triggerille.

    Sinun tapauksessa lm1815-piiriä käytetään päätriggerinä ja se kytketään ohjaamaan optopiiriä

    Originally posted by afafaf View Post
    eli tuohon lm1815 muuntimeen..

    ku siitä löytyy liittimet:
    +5v ja -
    vr+
    vr-
    signaali


    +5v ja -protoalueelta

    kytketäänkö tuo tachselect --muuntimen vr+liittimeen?
    mihin tuon vr - kytken?suoraan maihin?

    mutta mihin tuosta signaali liittimestä vedän johdon?
    +5v tulee tosiaan vastaavaan paikkaan protoalueen yläosassa ja piirin maadoitus siihen vierässä olevaan "gnd"-pisteeseen. Signaali tulee optopiirin nastaan nro 6. Sillä ohjataan sen opton transistorin kantaa (b) ja sillätavoin optopiiri antaa signaalin edelleen megalle.Vr-anturilta johtoa sillätavoin että (+) ja (-)-piuhat tulisi vastaaviin paikkoihin lm1815-piirissä. Kannattaa käyttää mielikuvitusta ja levyllä olevia kytkentäpisteitä (IAC ja SPR). "tachselect" on liittimen nasta nro 24 ja sitä kannattaa käyttää vr-anturin (+)-piuhan liittämiseen.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • afafaf
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1144
      • Tornio

      #17
      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
      Multa loppuu pian rautalanka mutta siinä manuaalissakin sanotaan että eo. kytkentä on 2nd triggerille.

      Sinun tapauksessa lm1815-piiriä käytetään päätriggerinä ja se kytketään ohjaamaan optopiiriä



      +5v tulee tosiaan vastaavaan paikkaan protoalueen yläosassa ja piirin maadoitus siihen vierässä olevaan "gnd"-pisteeseen. Signaali tulee optopiirin nastaan nro 6. Sillä ohjataan sen opton transistorin kantaa (b) ja sillätavoin optopiiri antaa signaalin edelleen megalle.Vr-anturilta johtoa sillätavoin että (+) ja (-)-piuhat tulisi vastaaviin paikkoihin lm1815-piirissä. Kannattaa käyttää mielikuvitusta ja levyllä olevia kytkentäpisteitä (IAC ja SPR). "tachselect" on liittimen nasta nro 24 ja sitä kannattaa käyttää vr-anturin (+)-piuhan liittämiseen.


      vai loppu jo rautalanka

      juu sain tuon laitettua muutama päivä takaperin,en kyl kerenny lukea tätä sinun vastausta.....laitoin muistaakseni tsel täplään tuon sign.
      ja vr+ ---tachselectiin ja vr-- gnd...

      kokeilen noin ...kai se oikein on...

      Comment

      • baijeri88
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 958
        • Mikkeli

        #18
        minäkin kaipaisin apuja:
        E36 Cab Atlantisblau
        E92 325i


        eX:
        E39 525i, E36 325i
        E34 Sedan Alpinweiss II
        , 316 -87 & 316i -90

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #19
          Originally posted by baijeri88 View Post
          minäkin kaipaisin apuja:
          Apuja annettu.

          Multa kannattaa aina kysyä. Kyllä mie vastaan.

          Vastaukset voi viipyä ja olla sitten kriittisiäkin mutta siitä ei kannata ottaa itseensä. Mie sanon niinkun asiat on.

          Kun nyt on tullut monenlaisista megasquirt-asennuksista kokemusta ja näkemystä (omista ja myös sitten muidenkin) , niin päällisin huoli on siitä että ihmiset ei halua opiskella mitä se homma vaatii.

          Se ei ole mikään tinattava noppapeli tai ensimmäinen harjoitus miten kolvia käytetään.

          Onnistunut megasquirt-asennus vaatii, että megamanuaali (joka on saatavilla SUOMEKSI) on luettu ja ymmärretty . Sen jälkeen on perehdyttävä MSnS-extra-manuaaliin joka on ns. lisäosa tuohon em. megamanuaaliin. Jo tässä vaiheessa on sanottava että ne, jotka ei elektroniikasta ole kiinnostuneet, voivat lopettaa. Megasquirt, koottuna ohjeen mukaan on vain ja ainoastaan polttoaineen suihkutuksen ohjain. Käytännön tasolla sillä ei yli vuosimallin -90 autoissa ilman muutoksia tee mitään. Ja ne muutokset vaativat sitten jonkinlaista kielitaitoa ja ymmärrystä elektroniikasta.

          Kun taas kiinnostus riittää niin megan maailma aukeaa hyvin nopeasti. Kaikki toiminnot toimii maadoittamalla ja mega sinänsä on varsin kompakti kasa vastuksia ja kondensaattoreita. Kun vertaa tätä laitetta vastaaviin kaupallisiin laitteisiin, huomaa nopeasti että mega on hyvin riisuttu, mutta helvetin tehokas kokonaisuus.

          Kaikilla asioilla on kääntöpuolensa ja niin myös megasquirtilla.

          Näiden riisuttujen ja yksinkertaisten ominaisuuksiensa vuoksi mega on myös häiriöherkkä verrattuna vastaaviin kaupallisiin kumppaneihinsa.

          Sinä joudut miettimään että miksi se laite ei toimi jos sinne tulee joku selvittämätön häiriö signaaliin tai muuhun laitteistoon. Joudut tekemään tutkimustyötä ja repimään hiuksia päästä ennenkuin asia selviää. Ei ole takuuta, ei ole muuta apua kun nettifoorumi jossa joku joskus vastailee jos jaksaa. Monesti megan kanssa arpominen vaatii oskilloskoopin ja ymmärrystä käyttää sitä.


          Kaupallisen laitteen kanssa on aina takuu ja tuotetuki.

          En halua lannistaa ketään, vaan kannustaa opiskelemaan asiaa, kuten olen vuosien ajan itse tehnyt.

          Liian monet silti luulee että mega on "valmis" laite joka taikasauvan lailla saa auton kulkemaan kuuhun asti.

          Megasquirt on automaailman Linux. Se on tasan sitä mitä siitä osaat tehdä.

          ps. tämä oli nyt semmoinen paatos joka piti sanoa kun aikani olen mietiskelly:think
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • .:Dam:.
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 178

            #20
            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Megasquirt on automaailman Linux. Se on tasan sitä mitä siitä osaat tehdä.
            :think

            Comment

            • baijeri88
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 958
              • Mikkeli

              #21
              johtosarja kyssäreitä

              1. Kytkenkö auton liittimeltä tulevat maat ( 6,28,34,36 ) suoraan megan koteloon maihin?

              2. ilmeisesti db37:n maat ( 8,9,10,11,18 ) menee megan koteloon?

              3. miten anturin maat sitten? mihis ne maadotetaan? db37:n #19:sta?

              4. mites db 37:n pin 28. Ton manuaalin kuvassa menee niin moneen paikkaan, että en oikein ymmärrä miten tuon kanssa pitäis toimia

              5. Voinko sytkäkivien maat vetää samaan, kun nuo muut?

              kiitos vaan, jos joku vähä viitsis valasta tota asiaa.. oon koittanu opiskella, mutta nyt ei vaan pysty ymmärtää
              E36 Cab Atlantisblau
              E92 325i


              eX:
              E39 525i, E36 325i
              E34 Sedan Alpinweiss II
              , 316 -87 & 316i -90

              Comment

              • AnttiR
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 819
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by baijeri88 View Post
                1. Kytkenkö auton liittimeltä tulevat maat ( 6,28,34,36 ) suoraan megan koteloon maihin?

                2. ilmeisesti db37:n maat ( 8,9,10,11,18 ) menee megan koteloon?

                3. miten anturin maat sitten? mihis ne maadotetaan? db37:n #19:sta?

                4. mites db 37:n pin 28. Ton manuaalin kuvassa menee niin moneen paikkaan, että en oikein ymmärrä miten tuon kanssa pitäis toimia

                5. Voinko sytkäkivien maat vetää samaan, kun nuo muut?

                kiitos vaan, jos joku vähä viitsis valasta tota asiaa.. oon koittanu opiskella, mutta nyt ei vaan pysty ymmärtää
                Nyt tulee tietoa miten itse tein, eli ei siis välttämättä miten kannattaa tehdä.
                Mutta kysymyksistä päätellen suosittelen vielä tutustumaan megamanuaaliin.

                2. Megan koteloon? Mulla on tehty niin, että nuo 7,8,9,10,11,19 pinnit liittimen sisällä vedetty yhteen ja yksi paksu maadoituskaapeli tulee liitimestä pihalle ja se on maadoitettu samaan paikkaan anturien yms. kanssa.

                3.Itse vedin ne koriin samaan paikkaan boxin maiden kanssa

                4.Se on megan virransyöttö siihen pitää tulla +12V, myös startatessa

                5.Itselläni on myös sytkäkivi maadoitettu samaan paikkaan muiden laitteiden kanssa.
                E61 535d -04

                Comment

                • Juhi$
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2009
                  • 1268
                  • Laukaa

                  #23
                  Originally posted by baijeri88 View Post
                  1. Kytkenkö auton liittimeltä tulevat maat ( 6,28,34,36 ) suoraan megan koteloon maihin?

                  2. ilmeisesti db37:n maat ( 8,9,10,11,18 ) menee megan koteloon?

                  3. miten anturin maat sitten? mihis ne maadotetaan? db37:n #19:sta?

                  4. mites db 37:n pin 28. Ton manuaalin kuvassa menee niin moneen paikkaan, että en oikein ymmärrä miten tuon kanssa pitäis toimia

                  5. Voinko sytkäkivien maat vetää samaan, kun nuo muut?

                  kiitos vaan, jos joku vähä viitsis valasta tota asiaa.. oon koittanu opiskella, mutta nyt ei vaan pysty ymmärtää
                  Liittimen maat maadoitin koteloon samoin kuin 37pin liittimenkin maat, kaikki samaan pisteeseen saman pultin alle. Toimii.

                  Comment

                  • --nismo200sx--
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 169
                    • Lohja

                    #24
                    pätkii ja nykii

                    Auttakaahan miestä mäessä

                    Auto siis e30 bmw. m20b25 turbo.
                    -ms1 extra koodilla 029y4 koodilla.
                    -orkkis 60-2 nastainen triggeripyörä, vr-anturi
                    -orkkis jakaja sytkä ja yksi puola, -137 kopio syttypääte. (megan sisus kamoista älkää kysykö,teetetty)

                    Ongelma on siis seuraavanlainen, tasakaasulla ajettaessa nykii,kierroslukumittarissa näkyy "nytkähdyksiä" myös. (tämä tosin tuli vasta näkyviin,kun vaihdoin toisen syttypäätteen vanhan tilalta pois)

                    Muutaman täyskaasuvedon auto kestää pätkimättä ja vetää hienosti rajoittimelle asti. Mutta muutaman vedon jälkeen alkaa ahdoille mennessä pätkimään ja ampuu putkeen. Tasakaasulla nypyttää vähän enemmän.

                    Tehtyä/kokeiltua:
                    -Tulppia vaihdettu eri lämpöarvosta ja eri merkkistä-->ei vaikutusta
                    -Megaan ajettu vanhempaa karttaa sisään-->ei vaikutusta
                    -Lisämaadoitus laitettu koneesta runkoon-->ei vaikutusta
                    -Unipointin sytkäpäätteen tilalle laitettu "joku toisen merkkinen" syttypääte-->tuli logiin sekä kierroslukumittariin asti näkyviä piikkejä tasakaasulla (eli taisi olla susi jo syntyessään)
                    -vr-anturia putsattu ja pyörää yritetty putsata myös (tässä ei pitäisi olla ongelmia,koska kevyellä kuormalla ottaa iloisesti jenkaa)


                    Login ja msq-filen voin lähettää kaikille,ketä niitä haluaa katsoa.

                    Tuli tässä kirjoitellessa mieleen,että voisiko huonot tulpanjohdot ja puola tehdä tämmöistä? (ne on meinaan vanhoja,jopa orggiksia)
                    -e30 325tic track

                    Comment

                    • --nismo200sx--
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 169
                      • Lohja

                      #25
                      Originally posted by --nismo200sx-- View Post
                      Auttakaahan miestä mäessä

                      Auto siis e30 bmw. m20b25 turbo.
                      -ms1 extra koodilla 029y4 koodilla.
                      -orkkis 60-2 nastainen triggeripyörä, vr-anturi
                      -orkkis jakaja sytkä ja yksi puola, -137 kopio syttypääte. (megan sisus kamoista älkää kysykö,teetetty)

                      Ongelma on siis seuraavanlainen, tasakaasulla ajettaessa nykii,kierroslukumittarissa näkyy "nytkähdyksiä" myös. (tämä tosin tuli vasta näkyviin,kun vaihdoin toisen syttypäätteen vanhan tilalta pois)

                      Muutaman täyskaasuvedon auto kestää pätkimättä ja vetää hienosti rajoittimelle asti. Mutta muutaman vedon jälkeen alkaa ahdoille mennessä pätkimään ja ampuu putkeen. Tasakaasulla nypyttää vähän enemmän.

                      Tehtyä/kokeiltua:
                      -Tulppia vaihdettu eri lämpöarvosta ja eri merkkistä-->ei vaikutusta
                      -Megaan ajettu vanhempaa karttaa sisään-->ei vaikutusta
                      -Lisämaadoitus laitettu koneesta runkoon-->ei vaikutusta
                      -Unipointin sytkäpäätteen tilalle laitettu "joku toisen merkkinen" syttypääte-->tuli logiin sekä kierroslukumittariin asti näkyviä piikkejä tasakaasulla (eli taisi olla susi jo syntyessään)
                      -vr-anturia putsattu ja pyörää yritetty putsata myös (tässä ei pitäisi olla ongelmia,koska kevyellä kuormalla ottaa iloisesti jenkaa)


                      Login ja msq-filen voin lähettää kaikille,ketä niitä haluaa katsoa.

                      Tuli tässä kirjoitellessa mieleen,että voisiko huonot tulpanjohdot ja puola tehdä tämmöistä? (ne on meinaan vanhoja,jopa orggiksia)
                      Sytytyspuola mitattu, ensiökäämi näytti 1 ohmia ,toisiokäämi näytti 5700 ohmia.
                      Haynesin oppaan mukaan arvot pitäisi olla 0.5 ohm ja 5000-6000ohm.

                      ok vai vaihtoon?

                      Johdot oli jokainen 5.6-5.9 kohmia. Mutta voiko ne muuttua lämmetessään? meinaan aika lähellä turboa kulkevat...
                      -e30 325tic track

                      Comment

                      • Juhi$
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2009
                        • 1268
                        • Laukaa

                        #26
                        Eikös nämä topikit voisi yhdistää niin olisi enemmän inffoa yhdessä ja samassa paikassa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=189510&page=1

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          #27
                          Originally posted by --nismo200sx-- View Post
                          tasakaasulla ajettaessa nykii,kierroslukumittarissa näkyy "nytkähdyksiä"
                          Triggeritieto saattaa sekoilla. Kannattaa katsoa TunerStudion "trigger/tooth"-loggerilla.

                          Toinen vaihtoehto on että kiihdytysrikastus on liian herkällä ja triggautuu, jolloin pyttyihin tulvii liikaa bensaa. Tämä näkyy suutinpulssin aukioloajan ("pulsewidth") heilahteluna.
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • --nismo200sx--
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 169
                            • Lohja

                            #28
                            jatkoa vian etsimiseen...
                            aina kun kone saavuttaa kierrokset 4300--> alkaa pätkimään...logista näyttäis kierrostieto alkavan heittää häränpyllyä(piikkejä ylöspäin lähinnä)

                            Täytyy tosiaan kattoa tuo tooth loggerilla,en ole koskaan käyttänyt mutta eiköhän se selviä kun kokeilee...

                            Mutta jos vr-anturi on rikki/väärässä paikassa (vaikka onkin orggis telineessä) niin millainen ilmaväli pitäisi olla triggeripyörään?
                            Ja toinen kymysys,miten voin mitata onko vr-anturi rikki?
                            -e30 325tic track

                            Comment

                            • afafaf
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1144
                              • Tornio

                              #29
                              Originally posted by --nismo200sx-- View Post
                              jatkoa vian etsimiseen...
                              aina kun kone saavuttaa kierrokset 4300--> alkaa pätkimään...logista näyttäis kierrostieto alkavan heittää häränpyllyä(piikkejä ylöspäin lähinnä)

                              Täytyy tosiaan kattoa tuo tooth loggerilla,en ole koskaan käyttänyt mutta eiköhän se selviä kun kokeilee...

                              Mutta jos vr-anturi on rikki/väärässä paikassa (vaikka onkin orggis telineessä) niin millainen ilmaväli pitäisi olla triggeripyörään?
                              Ja toinen kymysys,miten voin mitata onko vr-anturi rikki?
                              onko sulla tuo v3 levy,ja jos on niin onko se laudan vr-muunnin käytössä,vai onko erillinen vr-muunnin?

                              mitä ite opiskelin niin on ilmeisesti ollu paljon ongelmia sen laudan muuntimen kanssa..

                              Comment

                              • --nismo200sx--
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 169
                                • Lohja

                                #30
                                Originally posted by afafaf View Post
                                onko sulla tuo v3 levy,ja jos on niin onko se laudan vr-muunnin käytössä,vai onko erillinen vr-muunnin?

                                mitä ite opiskelin niin on ilmeisesti ollu paljon ongelmia sen laudan muuntimen kanssa..
                                ms1 v2 taitaa olla...kuitenkin erillisellä vr-piirillä
                                -e30 325tic track

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎