Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b25 imunokan ajoitus pakonokaksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Riku]
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 499
    • Pirkkala

    #31
    Jatketaan nyt vielä pohdintoja. Onko tuossa vanoksellisen moottorin nokan ajoittamisessa jotain ihmeempää, pitääkö vanoksen männän olla ajoitettaessa "sisäasennossa" vai ulkoasennossa. Lisäksi mitä tarvitsee ottaa huomioon ettei vanoksen toimiessa saada mäntää ja venttiiliä koskettamaan?

    Itselläni Vanoksellinen moottori, jossa shcrikin imunokka (partn. 0261 E1 521 V0)

    Linkki schrikin datalehtiseen. Nokka löytyy sieltä kohdasta m52 vanos.



    Ja pakonokkana se Non-vanos imunokka. (240ast 9,7mm nosto)

    Shrickin suosittelema pakonokka olisi spekseiltään 244/9,5.

    Jos oikein ymmärsin niin shcrick suosittelee ykk:ssa omalle nokkaparilleen aukiolot seuraavasti:

    Imu 0,3-3,2 ja pako 0,8.

    Olen nyt vähän suunnitellut että käyttäisin näitä, mutta johtuuko tuo imunokan suuri toleranssi, vanoksen liikkeestä?

    Jolloin ajoitus pitäisi tarkistaa vanoksen kummassakin ääriasennossa?

    Ja onko tämän nokkaparin aukioloon ykk:ssa kellään mitään parempaa tietoa / neuvoa. Schrikin ohjetta nyt kannattaa noudattaa imunokassa, mutta onko pakonokkaa parempi muuttaa johonkin suuntaan? Moottori tulossa ahdinkäyttöön (hx35 12" pakopesällä) ja mieluiten ajoittaisi niin että ahdinta saa heräteltyä paremmin, mitään piikkiteho moottoria ei olla rakentamassa.

    Ekan kerran ollaan kys. hommaa yrittämässä, ja opiskelemassa.

    Comment

    • saki
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 247

      #32
      Mittasin huvikseen miten mulla noi vakio nokat oli arvottu paikoilleen viime remontin yhteydessä.

      Nyt oli pako 0,95mm@YKK ja imu n.0,75mm@YKK

      Näillä toimi ainakin ihan ok.. Mitä lie ihan vakiona? Vois tuosta varakoneesta mittaillakin jos vaikka olisi sattumalta neitseellinen tuolta osin/nokat merkeissään..

      Nyt tarkoitus myös rosvota varakoneesta toi imunokka ajokoneen pakonokaksi + ajoittaa molemmat tuohon 1mm@YKK arvoon.

      Samalla nyt muuttuu HX40Super 14 pakopesä -> 16 kokoiseen ja putken alkupää tehdään selkeesti hengittävämmäksi = 3,5" ja hukkis erikseen omaan putkeen.. => suoraa vertailua ei saa nokka muutoksesta mutta infoillaan keväällä miten vaikuttaa.

      Tuleekohan kone herkemmäksi pakopaineelle jos overlappia on enemmän? Eli kannattaisiko ykk aukioloa pienentää jos tuntuu että pakopaine alkaa tulla ongelmaksi?
      BMW i3 REX

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #33
        Originally posted by saki View Post
        Mittasin huvikseen miten mulla noi vakio nokat oli arvottu paikoilleen viime remontin yhteydessä.

        Nyt oli pako 0,95mm@YKK ja imu n.0,75mm@YKK

        Näillä toimi ainakin ihan ok.. Mitä lie ihan vakiona? Vois tuosta varakoneesta mittaillakin jos vaikka olisi sattumalta neitseellinen tuolta osin/nokat merkeissään..

        Nyt tarkoitus myös rosvota varakoneesta toi imunokka ajokoneen pakonokaksi + ajoittaa molemmat tuohon 1mm@YKK arvoon.

        Samalla nyt muuttuu HX40Super 14 pakopesä -> 16 kokoiseen ja putken alkupää tehdään selkeesti hengittävämmäksi = 3,5" ja hukkis erikseen omaan putkeen.. => suoraa vertailua ei saa nokka muutoksesta mutta infoillaan keväällä miten vaikuttaa.

        Tuleekohan kone herkemmäksi pakopaineelle jos overlappia on enemmän? Eli kannattaisiko ykk aukioloa pienentää jos tuntuu että pakopaine alkaa tulla ongelmaksi?
        Pakonokan vakioajoitusta ei tullut mitattua, mut M50B25 Vanos imunokka oli muistaakseni 0.3-0.4mm@YKK vakiona. Pakonokan aukioloa kasvattamalla saat siirrettyä vääntöaluetta ylemmäs, ja laulun jatkumaan pidemmälle pienelläkin pakopesällä. Tai näin ainakin ite käsittänyt, kun kysellyt ja lueskellut vähän teoriaa. Mazajns:n edellisessä M50B25-koneessa oli pakovena auki 2mm@YKK, ja GT67 kiinanturbo ainakin hönki nätisti rajoittimeen asti. Tosin heräili kokoonsa nähden pikkasen myöhään, mut se oli varmasti tuon suuren pakovenan aukiolon syytä.

        Oma tuntuis heräävän tolla HX50:llä #22 pakopesällä täydelle paineelle(1.2bar) aika lähelle 4000rpm, ja ylipaineen puolelle menee ~2000rpm. Pako siis auki 0.74mm ja imu 0.70mm.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by saki View Post
          Tuleekohan kone herkemmäksi pakopaineelle jos overlappia on enemmän? Eli kannattaisiko ykk aukioloa pienentää jos tuntuu että pakopaine alkaa tulla ongelmaksi?
          Jos on oikeastaan yhtään overlappia niin pakopainetta ei voi nostaa ahtopainetta suuremmaksi, em. tilanteessa kuumat pakokaasut pääsevät virtaamaan imusarjaan päin ja tuloksena täytös on niin kuuma että varmasti seuraa lämpö ja nakutusongelmia.

          Mutta eihän sitä missään virikoneessa muutenkaan ole mitään järkeä ajaa pakopaineita ahtopaineiden yli, kyllä se tappaa tehontuotonkin.

          Noissa muuttuvilla pakovena-ajoituksilla olevissa moottoreissa joissa on naurettavan pienet pakopesät ahtimissa pakonokka aikaistetaan pakopaineiden noustessa eli overlappi poistetaan kokonaan jolloin sylinterin lämmöt saadaan pysymään kurissa korkeista pakopaineista huolimatta, mutta eipä niissä ole sen jälkeen ahtopaineisiin nähden mikään kovin kaksinen tehontuottokaan.

          Comment

          • jokuuu
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2009
            • 701
            • Oulu

            #35
            Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
            Asiaa sivuten, osaako joku sanoa minkälaisen nokan tuosta imunokasta sais maksimissaan, ilman täyttöhitsauksia pelkästään hiomalla? Siten että toimii hydraulisilla nostajilla ja vakio jousilla?
            270astetta ja 10.5 nostoiset nokat oli itellä joskus, jotka oli hiottu kahdesta m50 imunokasta.
            Ecumaster jälleenmyynti, asennukset ja säädöt 2wd napadynossa. Myös muiden moottoriohjainten säädöt.
            DP engine parts osat
            Turbosystems ahtimet

            E36 m50b28 Turbo 1/4mile 10.45/229 BP18

            Comment

            • saki
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 247

              #36
              Originally posted by jokuuu View Post
              270astetta ja 10.5 nostoiset nokat oli itellä joskus, jotka oli hiottu kahdesta m50 imunokasta.
              Onko suosittaa jotain paikkaa mikä tällaisen osaa tehdä?

              Voisikohan olla hyvä resepti muuttaa imu nokkaa jonkin verran.. vaikka jopa tuohon "maksimiin" mitä siitä saa ja laittaa pakonokaksi tuollainen imunenä?

              Vaikka mistäpä näistä tietää.. Tietty hyvä vapari teho ainakin yleensä tuottaa myös hyvän voiman ahdettuna..
              BMW i3 REX

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by saki View Post
                Voisikohan olla hyvä resepti muuttaa imu nokkaa jonkin verran.. vaikka jopa tuohon "maksimiin" mitä siitä saa ja laittaa pakonokaksi tuollainen imunenä?

                Vaikka mistäpä näistä tietää.. Tietty hyvä vapari teho ainakin yleensä tuottaa myös hyvän voiman ahdettuna..
                Jos haluaa paljon voimaa niin tottakai. Suuremmalla imuajoituksella sylinteriin saa enemmän ilmaa kullakin ahtopaineella minkä voi hyödyntää vaikka avarammalla pakopesällä/paremman hyötysuhteen kompuralla eli hyöty ei jää pelkästään siihen mitä vaparina tulisi vaan se kertautuu. Samasta syystä ahtoviive myös pienenee, pahimmat ahtoviiveet kierroksilla on suurilla ahtopaineilla miedoilla nokilla haetuilla kovilla piikkitehoilla. Alarekisteri tietysti menee aika tehottomaksi kierroksille mitoitetulla nokka-ahdinkombolla mutta sen kanssa tulee toimeen tosin kuin isolla holsetilla ja vakionokilla tehdyillä systeemeillä joilla drifteritkään ei voi ajaa kuin kaasu auki rajoitinta vasten kun kone kuolee ikuisuuksiksi heti kaasua nostettaessa......

                Comment

                • [fuse]
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2011
                  • 299
                  • Kerava

                  #38
                  [QUOTE=saki;2947830]Onko suosittaa jotain paikkaa mikä tällaisen osaa tehdä?

                  QUOTE]

                  Kylmäkosken Erikoismoottori tai R-koneistus


                  Oma nokka tehtiin R-koneistuksessa, 270ast 1.0mm, 10mm nostolla.

                  Mutta myös ramppikulmat vaikuttaa...

                  Comment

                  • vaappu
                    BTCF Member
                    • Sep 2010
                    • 1189
                    • Rovaniemi/Pyhätunturi

                    #39
                    Tämmönen pikku kyssäri.

                    m50b25 non vanos kone, Tarkoitus 2kpl imu nokkaa. Sorvilla 2mm pois ok.

                    Mutta Kysymys kuuluu Remmi ahdin (rotrex 400-450hv) setille tuo ajoitus 1mm ?

                    Molemmat vai pelkkä pakonokka? ajoitus työkalu sain lainaan jampsu87 ja kotoa löytyy heittokello.

                    Kaikki apu otetaan vastaan. Tämän kun oppii niin toinen samanlainen pitää tehdä talven aikana...
                    mb 519 täys pitkä
                    mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                    e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                    e31 850i Miljoonan markan bmw.
                    e21. Kimppa rassi.
                    Awd corolla turbo.+420whp..

                    Comment

                    • vaappu
                      BTCF Member
                      • Sep 2010
                      • 1189
                      • Rovaniemi/Pyhätunturi

                      #40
                      tuolla oli kuva jota hain , miten mitata se milli...

                      Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
                      mb 519 täys pitkä
                      mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                      e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                      e31 850i Miljoonan markan bmw.
                      e21. Kimppa rassi.
                      Awd corolla turbo.+420whp..

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #41
                        Originally posted by vaappu View Post
                        tuolla oli kuva jota hain , miten mitata se milli...

                        http://forums.bimmerforums.com/forum...wedish%20turbo
                        Nussitaan vähän pilkkua. Tolla tyylillä heittokello ei näytä ihan oikein, kun se tulee viistosti nostimen päähän.

                        Mieluummin näin, ja kellon päähän L-muotoinen lanka:

                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Matuh
                          BTCF Member
                          • Apr 2013
                          • 3702
                          • Kouvola

                          #42
                          Elikkäs imunokasta ~2mm pois ja ketjulinja kohdillaan?
                          Tarkotus ois asentaa m52b28 mottiin tällä Sais vähän potkua lisää?
                          E36 328i M50B30 turbo
                          Skoda vRS
                          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #43
                            Originally posted by Matuh View Post
                            Elikkäs imunokasta ~2mm pois ja ketjulinja kohdillaan?
                            Tarkotus ois asentaa m52b28 mottiin tällä Sais vähän potkua lisää?
                            Kyllä, M50B25 non-vanos -imunokan päästä rattaan kiinnityspinnasta 2mm pois, niin se käy pakopuolelle.

                            Kannattaa varmaan hommata imunokaksikin joku jyrkempi tekele, niin saisit täyden hyödyn. Vaparikoneessa muuten vähä turhaa toi nokkajumppa, jos imukeppi säilyy vakiona.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • Matuh
                              BTCF Member
                              • Apr 2013
                              • 3702
                              • Kouvola

                              #44
                              Onkos imunokaksi jotain muuta vaihtoehtoa kuin shrick tai dbilas?
                              E36 328i M50B30 turbo
                              Skoda vRS
                              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11098
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by Matuh View Post
                                Onkos imunokaksi jotain muuta vaihtoehtoa kuin shrick tai dbilas?
                                USA mallin S52:n nokka, mutta uudella semmosellakin on reilusti hintaa.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎