Re: Vauhtipyörän kevennys
Voimansiirron aiheuttama momentti on vauhtipyörässä niin mitätön voima että sitä ei tarvitse juuri ottaa huomioon.
Ja vauhtipyörän massa on ongelma vaikka pyörä olisikin tasapainossa. Tasapainossa ollessaan vauhtipyörä on ulkoisesti täysin värinätön pyöriessään mutta siihen vaikuttaa sisäisesti hirveä voima puolelta toiselle. Jossakin oppikirjassa oli hyvä vertaus täysipitkästä junasta jyrisemässä ja vastavasti parimetrisestä vauhtipyörästä joka pyörii hiljaa ja värinöittä, vauhtipyörän tasapainon takia siinä vaikuttavia voimia ei tajua. Kuitenkin vauhtipyörän pyöriessä ainoa asia joka estää sen massaa poistumasta tangentin suuntaan on itse vauhtipyörän laidasta laitaan vaikuttava tukivoima ja vauhtipyörälle on olemassa nopeus jonka yli mentäeässä vauhtipyörä räjähtää. Kampiakselin päässä tuo nopeus on vielä paljon alhaisempi kuin kiinteästi laakeroituna värinöiden takia. Ja kun vauhtipyörästä poistetaan massaa ulkokehältä pyörän pyöriessä vaikuttava keskeisvoima pienenee ja vauhtipyörän maksimi pyörimisnopeus kasvaa. Mitä painavampi ja enemmän kierroksia vauhtipyörässä sitä pahempaa jälkeä se myös tekee viimein hajotessaan, pienihalkaisijainen aluvauhtipyörä todennäköisesti pysyy hienosti alumiinisessä kytkinkopassa jos sen jostain syystä saa hajoamaan.
Tuosta keskeisvoimasta tulee myös ne rajoitukset vauhtipyörän sorvaukselle eli vauhtipyörä pitäisi saada suurinpiirtein tasapaksuksi keskeltä reunaan tai jopa ohenemaan reunalle päin, moni vakiopyörä on alunperin reunalta huomattavati paksumpi kuin keskustasta, on saatu vauhtipyörän inertia suureksi vähällä materaaliin käytöllä mutta seurauksena on rajoitettu kierroskestävyys.
Originally posted by Tykki
Ja vauhtipyörän massa on ongelma vaikka pyörä olisikin tasapainossa. Tasapainossa ollessaan vauhtipyörä on ulkoisesti täysin värinätön pyöriessään mutta siihen vaikuttaa sisäisesti hirveä voima puolelta toiselle. Jossakin oppikirjassa oli hyvä vertaus täysipitkästä junasta jyrisemässä ja vastavasti parimetrisestä vauhtipyörästä joka pyörii hiljaa ja värinöittä, vauhtipyörän tasapainon takia siinä vaikuttavia voimia ei tajua. Kuitenkin vauhtipyörän pyöriessä ainoa asia joka estää sen massaa poistumasta tangentin suuntaan on itse vauhtipyörän laidasta laitaan vaikuttava tukivoima ja vauhtipyörälle on olemassa nopeus jonka yli mentäeässä vauhtipyörä räjähtää. Kampiakselin päässä tuo nopeus on vielä paljon alhaisempi kuin kiinteästi laakeroituna värinöiden takia. Ja kun vauhtipyörästä poistetaan massaa ulkokehältä pyörän pyöriessä vaikuttava keskeisvoima pienenee ja vauhtipyörän maksimi pyörimisnopeus kasvaa. Mitä painavampi ja enemmän kierroksia vauhtipyörässä sitä pahempaa jälkeä se myös tekee viimein hajotessaan, pienihalkaisijainen aluvauhtipyörä todennäköisesti pysyy hienosti alumiinisessä kytkinkopassa jos sen jostain syystä saa hajoamaan.
Tuosta keskeisvoimasta tulee myös ne rajoitukset vauhtipyörän sorvaukselle eli vauhtipyörä pitäisi saada suurinpiirtein tasapaksuksi keskeltä reunaan tai jopa ohenemaan reunalle päin, moni vakiopyörä on alunperin reunalta huomattavati paksumpi kuin keskustasta, on saatu vauhtipyörän inertia suureksi vähällä materaaliin käytöllä mutta seurauksena on rajoitettu kierroskestävyys.
Comment