Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vauhtipyörän kevennys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #76
    Originally posted by 325E View Post
    Niin moniko tässä keskustelussa mukana ollut on tehnyt TÄYTTÄ normi koneremonttia tai sitten tehnyt viritettyä moottoria ja on siinä onnistunut hyvin virittämään koneen
    ja onnistunut siinä muutenkin kuin omasta mielestään...pitää olla meriittiä puhuakseen vauhtipyörästä...pelkällä teoria pohjalla ja mutu tuntumalla se on hataralla pohjalla voisi sanoa että, ei pidä puhua vauhtipyörä asioista jos ei ole tehnyt täyttä koneremonttia... sama kuin poika puhuisi vitusta josta ei ymmärrä mitään kun ei ole edes saanut sitä koskaan...
    Multa kyllä kieltämättä on jäänyt noi "TÄYDET" normi koneremontit tekemättä,
    mutta v*****n on perehdytty sitäkin huolellisemmin. Ja niin tulee olemaan jatkossakin. Sinunkin kannattaisi edes kerran kokeilla.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

      #77
      Totuushan on Pojat...olette Poikia

      Originally posted by jannmann View Post
      Multa kyllä kieltämättä on jäänyt noi "TÄYDET" normi koneremontit tekemättä,
      mutta v*****n on perehdytty sitäkin huolellisemmin. Ja niin tulee olemaan jatkossakin. Sinunkin kannattaisi edes kerran kokeilla.
      Totuushan on koneremonttien teossa on se ettei siinä monen perse kestä niitä tehdä saati tehdä kokeiluita että, saa sitä käytännön faktaa mitä ei saa siellä Essolla.

      Kun mitä kokemuksiin tulee vastaan siihen v..n saantiin on kai käynyt 2-kertaa vahinko koska on lapsiakin tullut toki minulle siinä sivussa 46-vuotta joten uskon
      että, olette paskoneet vaippoihinne kun jo ekan koneremontin tein.

      Takokaa vauhtipyörä asiaa ja hokekaa aina välillä ÄLÄ TULE PAHA KAKKU,
      näin lapseni tekevät hiekkalaatikolla...tai tekivät ja uskon silti enemmän heidän tietävän nykyään tekniikasta teihin joihinkin nähden vaikka ovatkin tyttöjä.
      Last edited by 325E; 07-01-2009, 17:15.

      Comment

      • Jampsu87
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1335
        • Rovaniemi

        #78
        Eiköhän tuo tyhjänpäiväinen paskanjauhanta jo riitä! Onko porukalla kokemusta noista Jb-Racingin alumiinisista vauhtipyöristä? Kiinnostaisi tuommoinen tilata heti kun rahatilanne sen sallii.
        E91 lci 330xd.

        Comment

        • Mr. Zetor
          BTCF Member
          • Oct 2005
          • 273
          • Lempäälä, Hell (summer home)

          #79
          (jos jotain kiinnostaa)
          E46 M3 CSL:n vauhtipyörä painaa karvan verran reilun 11kg. tavallisessa M3:ssa sama. E36 M3 3.2:n vauhtis on about samaa luokkaa, SMG:ssä muistaakseni vähän manuaalia painavampi.

          oma essonbaariveikkaukseni on se, että esim. CSL:ään on tungettu painava vauhtipyörä siksi että koko moottori ja voimansiirto on suunniteltu, simuloitu ja mitoitettu kerralla eli kyseessä ei ole mikään kustannussäästö tai afterthought. teho, vääntö ja päästöt tyhjäkäynnillä yms/tms. on kuitenkin täytynyt jollain kriteereillä säätää. kaiken lisäksi takuunalaisten koneiden lienee syytä kestää yli 5000km eli mopedityylinen 'ilmanputsari kokonaan pois' -virittely ei varmaankaan kuulu mötorsport-divisioonan deegujen filosofiaan. vaikka saksa onkin paska maa(tm)

          toim. huom: just my 2 cents. mihinkään sotaan en toudellakaan halua sotkeutua! ainoa fakta mitä tässä esitän on toi vauhtipyörän paino...
          too much hassel, too little hoff...

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #80
            Vielä ei kukaan ole ottanut esiin että eiks kevyellä vauhtiksella häviä väännöt:think
            Tai "mass=torque" tai muuta vastaavaa höpöhöpöä. Hauskaa juttua älkää lopettako.
            Omaan hupiautooni hankin mahdollisimman keveän vauhtipyörän koska se parantaa kiihtyvyyttä kaikilla kierroksilla. Moottorinviritystä se ei ole, mutta yhtä pomminvarma tapa parantaa kiihtyvyyttä kuin muidenkin massojen pienentäminen. Käyttömukavuus varmasti häviää sen siliän tien ja moottorijarrutuksista tulee ikimuistoisia hetkiä. Vitut siitä.

            Originally posted by 325E View Post
            Niin moniko tässä keskustelussa mukana ollut on tehnyt TÄYTTÄ normi koneremonttia tai sitten tehnyt viritettyä moottoria ja on siinä onnistunut hyvin virittämään koneen
            ja onnistunut siinä muutenkin kuin omasta mielestään...pitää olla meriittiä puhuakseen vauhtipyörästä...pelkällä teoria pohjalla ja mutu tuntumalla se on hataralla pohjalla voisi sanoa että, ei pidä puhua vauhtipyörä asioista jos ei ole tehnyt täyttä koneremonttia.
            Kirjoitin tähän ajatuksella vastauksen mutta antaa olla. Purettujen ja koottujen moottorien lukumäärä ratkaisee sen miten pätevä on keskustelemaan massan hitaudesta ja sen vaikutuksista ajoneuvoissa.
            Last edited by petrolhead; 07-01-2009, 18:27.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #81
              Originally posted by Mr. Zetor View Post
              (jos jotain kiinnostaa)
              E46 M3 CSL:n vauhtipyörä painaa karvan verran reilun 11kg. tavallisessa M3:ssa sama. E36 M3 3.2:n vauhtis on about samaa luokkaa, SMG:ssä muistaakseni vähän manuaalia painavampi.

              oma essonbaariveikkaukseni on se, että esim. CSL:ään on tungettu painava vauhtipyörä siksi että koko moottori ja voimansiirto on suunniteltu, simuloitu ja mitoitettu kerralla eli kyseessä ei ole mikään kustannussäästö tai afterthought. teho, vääntö ja päästöt tyhjäkäynnillä yms/tms. on kuitenkin täytynyt jollain kriteereillä säätää. kaiken lisäksi takuunalaisten koneiden lienee syytä kestää yli 5000km eli mopedityylinen 'ilmanputsari kokonaan pois' -virittely ei varmaankaan kuulu mötorsport-divisioonan deegujen filosofiaan. vaikka saksa onkin paska maa(tm)

              toim. huom: just my 2 cents. mihinkään sotaan en toudellakaan halua sotkeutua! ainoa fakta mitä tässä esitän on toi vauhtipyörän paino...
              Tuohon suurin syy on kaksoismassavauhtipyörä. Niitä ei juuri kevyempiä valmisteta, tuo on se painoluokka mihin ne vakiintui.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Mr. Zetor
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 273
                • Lempäälä, Hell (summer home)

                #82
                Originally posted by Cell View Post
                Tuohon suurin syy on kaksoismassavauhtipyörä. Niitä ei juuri kevyempiä valmisteta, tuo on se painoluokka mihin ne vakiintui.
                ok. miksi noissa sitten ylipäänsä on kaksoismassavauhtipyörä? eikä kovalla pyörällä ja jousitetulla kytkinlevyllä saada tehtyä samanlaista vaimennusta?
                too much hassel, too little hoff...

                Comment

                • Munnie
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 30

                  #83
                  Originally posted by Jampsu87 View Post
                  Eiköhän tuo tyhjänpäiväinen paskanjauhanta jo riitä! Onko porukalla kokemusta noista Jb-Racingin alumiinisista vauhtipyöristä? Kiinnostaisi tuommoinen tilata heti kun rahatilanne sen sallii.
                  e36 m52b28 moottorin perässä nykyään Specin n.4,5kg vauhtipyörä kuusilapaisella jousitetulla sintterilevyllä +spec asetelma, tyhjäkäynti on tasaisempi entä 250000km ajetulla tuplamassa pyörällä, kierrosherkkyys huom. parempi, moottorijarrutus tehokkaampi, mielestäni mukavampi entä vakio pyörällä, ennen tuntui että eikö tämä perkele pysähdy ilman jarruttamista.

                  Vaimokaan ei ole valitellut että olisi tympeämpi ajaa, jos ajokortti on taskussa niin ei pitäisi tuottaa ongelmaa kaupunkiajossakaan.

                  Sintterilevy lämmetessään voi joskus vähän vinkasta moottorijarrutuksessa ja tarrata äkäsemmin, mutta sehän on kuparikytkimen ominaisuus, ei vauhtipyörän.

                  Kaikinpuolin olen tyytyväinen kyseiseen kombinaatioon, ei ehkä kaikille sovi.

                  Comment

                  • jii.veivo
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 564
                    • Haapavesi

                    #84
                    Itse vaihdoin tuohon e34 m5 3.8 15kg painavan kaksoismassan tilalle kovan vauhtipyörän joka painaa 7kg.
                    Ei vaikuttanut vääntöihin ollenkaan, kierrosherkkyys kyllä parani
                    Asennuksessa oli vaan tuhat ja yksi ongelmaa kun vauhtipyörä oli tarkoitettu s50 moottoriin ja sorvattu käymään e39 525 dieseliin
                    e38 750ial
                    Husaberg 650 fs -05
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                    Comment

                    • Jampsu87
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1335
                      • Rovaniemi

                      #85
                      Originally posted by Munnie View Post
                      e36 m52b28 moottorin perässä nykyään Specin n.4,5kg vauhtipyörä kuusilapaisella jousitetulla sintterilevyllä +spec asetelma, tyhjäkäynti on tasaisempi entä 250000km ajetulla tuplamassa pyörällä, kierrosherkkyys huom. parempi, moottorijarrutus tehokkaampi, mielestäni mukavampi entä vakio pyörällä, ennen tuntui että eikö tämä perkele pysähdy ilman jarruttamista.

                      Vaimokaan ei ole valitellut että olisi tympeämpi ajaa, jos ajokortti on taskussa niin ei pitäisi tuottaa ongelmaa kaupunkiajossakaan.

                      Sintterilevy lämmetessään voi joskus vähän vinkasta moottorijarrutuksessa ja tarrata äkäsemmin, mutta sehän on kuparikytkimen ominaisuus, ei vauhtipyörän.

                      Kaikinpuolin olen tyytyväinen kyseiseen kombinaatioon, ei ehkä kaikille sovi.
                      Itse oon suunnitellu tuota vaikio kytkimen kanssa. Tuliko sulla tuolla setillä mitään ylimääräisiä kolinoita sun muita ääniä autoon?
                      Luulisi tuolla vauhtipyörän vaihdolla nyt olevan jotain vaikutusta kiihtyvyyteen. Ainakin M42.clubilla hehkuttavat tuon pyöränvaihdon tuomia etuja.

                      Vakio tuplamassa painaa 12.2kg
                      Jb-racingin alumiininen versio sen 4kg
                      E91 lci 330xd.

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 999
                        • 29100/310053

                        #86
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Omaan hupiautooni hankin mahdollisimman keveän vauhtipyörän koska se parantaa kiihtyvyyttä kaikilla kierroksilla.
                        ...vaan ei kaikilla vaihteilla
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16486
                          • Asikkala

                          #87
                          Originally posted by HC91 View Post
                          ...vaan ei kaikilla vaihteilla
                          Kevyemmän vauhtipyörän vaikutus kiihtyvyyteen on sitä suurempi mitä nopeammin pyörimisnopes muuttuu = pienillä vaihteilla vaikutus tuntuu enemmän kuin isoilla. Tästä syystä vauhtipyörän kevennys tuntuu enemmän kuin vastaavan suuruinen rengas/vanne-yhdistelmän kevennys vaikka viim. mainittuja on voimansiirtolinjassa 2 kpl.
                          Laitoin sitten lusikkani tähänkin soppaan...

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #88
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Kevyemmän vauhtipyörän vaikutus kiihtyvyyteen on sitä suurempi mitä nopeammin pyörimisnopes muuttuu = pienillä vaihteilla vaikutus tuntuu enemmän kuin isoilla. Tästä syystä vauhtipyörän kevennys tuntuu enemmän kuin vastaavan suuruinen rengas/vanne-yhdistelmän kevennys vaikka viim. mainittuja on voimansiirtolinjassa 2 kpl.
                            Laitoin sitten lusikkani tähänkin soppaan...
                            4 renkaan hitaus kuitenkin vaikuttaa vaikka 2 vetoinen vain olisikin. Ne kaksi vetämätöntä pyörääkään eivät saa pyörimisenergiaansa tyhjästä eivätkä ilmaiseksi. Ihan sama pyörittääkö rengasta vetoakseli vai alla rullaava tienpinta, moottorista pyörän liike-energia on peräisin.
                            Originally posted by HC91 View Post
                            ...vaan ei kaikilla vaihteilla
                            Millä vaihteella kiihtyvyys ei parane? Alimalla/alimmilla(ko) kun kiihtyvyys on pidon, ei tehon rajoittamaa?
                            jr66 esitti hyvän pointin että vauhtipyöräefekti on huomattavin pienellä välityssuhteella, niinhän se menee.

                            Originally posted by Mr. Zetor View Post
                            ok. miksi noissa sitten ylipäänsä on kaksoismassavauhtipyörä? eikä kovalla pyörällä ja jousitetulla kytkinlevyllä saada tehtyä samanlaista vaimennusta?
                            - seuraa kunnon essonbaarimutua, voi skipata-
                            Liikaa uusia osia autoon, joka ei ole huippukallis, ei valmistusmäärältään suuri mutta sen pitäisi olla jokseenkin taloudellisesti kannattava (siihen tähdätään kaikilla ///M-malleilla).

                            osan suunnittelu $$$
                            osan tuotanto $$$$$
                            testaus $$$$$
                            sovittaminen sarjatuotantoprosessiin $$$
                            yksi varaosa enemmän jonka saatavuudesta, teknisestä tuesta ja potentiaalisista takuuhommista ym. on huolehdittava x vuoden ajan.

                            Lisäksi, CSL:ät myytiin hevosvoimalukemilla ym numeroarvoilla luulen ma.
                            Originally posted by jii.veivo View Post
                            Itse vaihdoin tuohon e34 m5 3.8 15kg painavan kaksoismassan tilalle kovan vauhtipyörän joka painaa 7kg.
                            Ei vaikuttanut vääntöihin ollenkaan
                            Niin, mitenpä se moottorin vääntömomenttiin vaikuttaisi.
                            Last edited by petrolhead; 09-01-2009, 16:15.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #89
                              Pyörien paino tosiaan vaikuttaa välityssuhteiden takia eri tavalla. Mitä pienempi vaihde, yleisesti sitä nopeammin koneen kierrosluku nousee kiihdyttäessä, joka lisää vauhtipyörän kiihdyttämiseen tarvittavaa vääntömomenttia. Mitä pienempi vaihde, sitä suurempi välityssuhde on käytössä.

                              Otetaanpa esimerkki, vauhtipyörän kulmanopeuden lisääminen aiheuttaa 20Nm vääntömomentin kampiakseliin, käytössä vaikkapa ykkösvaihde jolla kiihdytetään ja sliksit alla ni ei sudi. Kokonaisvälityssuhde on vaikka hatusta heittäen semmoiset 13:1. Pyörille päätyvä vääntömomentti on, häviöt ym. unohtaen, 13 kertainen kampiakselilta saatavaan vääntömomenttiin nähden. Vauhtipyörän kiihdyttämiseen tarvittava vääntömomentti otetaan kampiakselilta jonka takia eteenpäin päätyy tuo 20Nm vähemmän. Kampiakselilla 20Nm, mutta välityssuhteen takia pyörille päätyy 260Nm vähemmän!

                              Sama auto jatkaa kiihdytystä, nyt ollaan kolmosvaihteella. Jostain syystä kierrosluku nousee samaa tahtia (rantapalloturbo ottaa vasta nyt ahtoja jostain syystä ) ja vauhtipyörän kiihdyttäminen vaatii taas tuon tasaisen 20Nm vääntömomentin. Nyt kokonaisvälityssuhde onkin enää 5:1. Vaikka vauhtipyörä varastaa edelleen saman momentin kampiakselilta, pyörille päätyykin enää 100Nm vähemmän.

                              Tosiasiassa suuremmilla vaihteilla kierrosnopeuden muutosnopeus, eli kulmakiihtyvyys, pienenee myös huomattavasti joten vauhtipyörän kiihdyttämiseen tarvitaankin huomattavasti pienempi vääntömomentti kampiakselilta. Tosiasiassa siis välityssuhteen muuttumisen lisäksi tarvittava momenttikin pienenee joten se syö nopeasti erot kevyen ja painavan välillä, mutta pienemmissä nopeuksissa ero on huomattava kun ajetaan pienillä vaihteilla. Momentit on sitten ihan hatusta, mutta välitykset on lähellä E34 M5.

                              Tosiasiassahan näissä pitäisi käyttää tehoa, mutta pistin nyt nyyttoneina kun oli omasta mielestä ehkä havainnollisempi, ei vaikuta lopputulokseen. Tällä on muuten vaikutusta jonkin verran kisavehkeiden hyötysuhteeseen, kun tasakierrosajo puuttuu, vaaditaan vauhtipyörän kiihdyttämiseen jatkuvasti vääntöä ja kun tuon kertoo ajalla, saadaan teho (vauhtipyörän nopeuden pudottamista ei voida hyödyntää helposti, pl. KERS) jonka tuottaminen vaatii gasoa. Katuautossa ei tule näkyviin.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #90
                                Originally posted by Mr. Zetor View Post
                                ok. miksi noissa sitten ylipäänsä on kaksoismassavauhtipyörä? eikä kovalla pyörällä ja jousitetulla kytkinlevyllä saada tehtyä samanlaista vaimennusta?
                                Ei saada, joudutaan käyttämään todella jäykkiä jousia kun etäisyys keskiöstä on niin pieni, joka johtaa lyhyeen elinikään. Progressiviisen vaimennuksen käyttö lyhyillä jousilla myös hankalaa ja jäykät jouset tuovat laatikon rattaiden kolinan esiin. Saatavat hyödyt kevyemmästä vauhtiksesta ovat paljon pienemmät kuin haitat sarjatuotannossa. Lisäksi kytkinlevy on yksinkertaisempana halvempi ja siinä on vähemmän hajoavia osia. Paketti jää usein myös kompaktimmaksi kaksoismassalla kun joustoelementit ovat ulkokehällä, jossa on enemmän tilaa.

                                Kaksoismassa vaimentaa värähtelyjä myös kytkimen ollessa painettuna, koska massa on kytkettynä kampiakseliin jousien kautta silloinkin. Viritettynä sopivasti tasoittaa tyhjäkäyntiä.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎