Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säteilylämmittimen tehosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Säteilylämmittimen tehosta

    Moro,

    Mulla on tossa 330i:ssä uusi Calixin säteilijä, ja huvikseen tänään kokeilin, mikä vaikutus sillä on lämpöihin.

    Onko odotettu tulos, että 1.5h lämmityksen jälkeen n. -1 .. -1.5 asteen pakkasessa on jäähdytysnesteen lämpötila +3 astetta ?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Kaipa se on, öljyjähän se lämmittää..
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Eikö e90 330i:hin saa lämmitintä lohkon kylkeen, vai miksi se on öljypohjassa? E39 530i:ssä ainakin lämmittää lohkon kylkeä ja sitä kautta nestettä.

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #4
        Ei vissiin saa kylkeen, näin ymmärsin asentajan puheista.

        Semmonen havainto, että auto lämpeni kyllä erittäin nopeasti kun lähti ajamaan.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7518
          • Jyväshyvä

          #5
          Originally posted by teropa View Post
          Semmonen havainto, että auto lämpeni kyllä erittäin nopeasti kun lähti ajamaan.
          Kaikkihan ne lämpiää...
          Esim. 535d 0-asteessa, kun pistää koneen käymään
          ja sen jälkeen näpyttelee trippiin ne koodit,
          lämmöt on jo 20 asteessa kun saa lukeman näyttöön...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #6
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Kaikkihan ne lämpiää...
            Esim. 535d 0-asteessa, kun pistää koneen käymään
            ja sen jälkeen näpyttelee trippiin ne koodit,
            lämmöt on jo 20 asteessa kun saa lukeman näyttöön...
            Toki mutta jos öljyt on jo hieman lämmenneet niin se edesauttaa varmaan nopeampaa lämpiämistä.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7397
              • Oulu

              #7
              Omassa E39:ssä neste kyllä lämpiää sen noin parikymmentä astetta helposti, mutta varmaan se lämmityselementin sijainti sun muu vaikuttaa tässä reilusti siihen mitä ajotietokone näyttää.

              Lämmitysajat saa olla aika pitkiä, 2h jos ei ihan nollakeliä ole ja 3h tai vähän ylikin jos enemmän pakkasta.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • pouri
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 370
                • 06 area

                #8
                Mites noi tehot mahtaa mennä noissa lämmittimissä eli onko eroa ottotehon suhteen säteily-, lohko- ja letkulämmittimissä?
                Diesel, fuel of satin man

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  #9
                  Originally posted by pouri View Post
                  Mites noi tehot mahtaa mennä noissa lämmittimissä eli onko eroa ottotehon suhteen säteily-, lohko- ja letkulämmittimissä?
                  Suurimmat erot varmasti hyötysuhteessa, ja siinä että mitä lämmitetään (öljyä, vettä, ulkoilmaa (säteilyvehkeet osittain)).

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by pouri View Post
                    Mites noi tehot mahtaa mennä noissa lämmittimissä eli onko eroa ottotehon suhteen säteily-, lohko- ja letkulämmittimissä?
                    Perus lämppärit 400-550W, letkulämppärit 500-2000w.

                    Kuka helvetti on keksinyt säteilylämmitin nimen tässä yhteydessä? Säteilylämmitin on terassin katossa ja lämmittää säteilemällä. Moottorilämmittimet tulee lohkoon tai öljypohjaan kiinni ja lämmittää suoraan. Eli ovat lohkolämmittimiä jos ovat lohkossa kiinni. Pakkasropun reikään tuleva lämmittää nestettä, joten olisi nesteenlämmitin.

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      Paa tämmönen:

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by teropa View Post
                        Moro,

                        Mulla on tossa 330i:ssä uusi Calixin säteilijä, ja huvikseen tänään kokeilin, mikä vaikutus sillä on lämpöihin.

                        Onko odotettu tulos, että 1.5h lämmityksen jälkeen n. -1 .. -1.5 asteen pakkasessa on jäähdytysnesteen lämpötila +3 astetta ?

                        Tero
                        Katsoitko sitten heti kun kone lähti käyntiin?

                        Minä joskus pari vuotta sitten seurasin defan säteilijän toimintaa kunnon pakkasilla.

                        -15 pakkasella oli lämppäri ollut 2 tuntia päällä ja koneen lämpö 0:n tietämissä.

                        Mutta heti kun nesteet pyörähti koneessa lämmöt jo + 10 kieppeillä.

                        Mielestäni säteilijät lämmittää ihan riittävästi, tietysti vähän pitempään saa olla päällä kovilla pakkasilla.
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6935
                          • N/A

                          #13
                          E46 M54B25 moottorissa defan johtumislämmitin lämmitti -25 pakkasella nesteet +15 +20 lämpötilaan 2h lämmitysajalla.
                          Tämä katsottu carsoftilla ennen starttausta.

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7397
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by pouri View Post
                            Mites noi tehot mahtaa mennä noissa lämmittimissä eli onko eroa ottotehon suhteen säteily-, lohko- ja letkulämmittimissä?
                            E39:ssä Defan "säteilylämmitin" eli lohkon kyljessä oleva lätkä otti jotain 420W kun joskus mittasin.

                            Originally posted by Antti O View Post
                            E46 M54B25 moottorissa defan johtumislämmitin lämmitti -25 pakkasella nesteet +15 +20 lämpötilaan 2h lämmitysajalla.
                            Noin hyvää tulosta en ole koskaan saanut, vaikka luulis että M52B25TU:n lämmitin on aika samanlainen kuin sulla. Ehkä 30 astetta yli ulkoilman vois nipinnapin saada jos 3-4h lämmittää. Yleensä nesteet on olleet kovemmilla pakkasilla nollan pinnassa ennen starttia ja parinsadan metrin ajon jälkeen muutaman asteen plussalla. Nämä lukemat ajotietokoneen salavalikosta.
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 12-12-2011, 10:19.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • pouri
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 370
                              • 06 area

                              #15
                              Originally posted by Juppe View Post
                              Tehoa tuossa näyttäisi ainakin olevan aikalailla, mutta liitäntäjohto näyttää aika kelvottomalta. Taitaa runko muutenkin olla muovia. Onko tuosta kokemuksia?

                              Onko Jupen autoblogi vielä hengissä? Linkkiä olisin vailla kun sen johonkin olen hukannut.
                              Diesel, fuel of satin man

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎