Tossa alakerrassa meni sitten jako 1/2 piikkiä pieleen ton takia mutta se korjaantuu säädettävällä nokkapyörällä.
Mutta eikö ole suositeltavaa plaanaa lohkoa?
Jos ei niin miksi?
Juuri tuon nokan ajoituksen takia kun se ei ole helppoa ja laiminlyödään usein. Lisäksi pitää tietty huomioida männän etäisyys kannesta ja venttiileistä tuon toimenpiteen jälkeen.
Tietysti männät sorvataan sen mukaan.
Mutta tämä toimisi hyvin esim tämmösessä rakennelmassa:
81 kampi
130mm kanget
Etan 9 puristeiset
b25 kansi
Jep. Noin niitä on tehty myös ja sama asia neuvotaan esim www.e30.de sivuilla mistä löytyy lohkon plaanausmitta jne.
Lohkon plaanaus + säädettävä nokkaratas vaan maksaa äkkiä ainakin 200€, itse sijottaisin mielummin sen rahan uusiin mäntiin. Kun sitten vielä laskee säästön männänrenkaissa kun uusien mukien mukana tulee ne niin ollaan jo lähellä 300€ kuluja. Eihän sillä vielä ihan mäntäsarjaa saa mutta ei se paljon vajaaksikaan enään jää ja samallahan voi ostaa sitten ylikokomännät niin moottorista tulee alakerraltaan kuin uusi.
Viimekädessähän on aina kyse rahasta, tai lähinnä sen puutteesta :(
Eikös tuo säädettävä nokkapyörä kannata hommata joka tapauksessa, jos nokkakin on tarkoitus vaihtaa..? Vai ootteko pistäny virinokat ihan vaan vakio ajoituksilla?
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Ainoastaan yhdessä S38B36 moottorissa 280° Schrick -nokilla piti modifioida nokkarattaat säädettäviksi kun jostain syystä nokkien ajotus oli vakioasennossa aivan poskellaan. Seurauksena kadonnut alavääntö.
Jos asia epäilyttää niin on hyvä tarkistaa täsmääkö ilmoitettu nosto mitattua arvoa. Jos täsmää niin ei ole mitään syytä ajottaa nokkaa.
Varsinkin hiotuissa nokissa tarkistaisin sen aina, joskohta hiottua nokkaa en itse ikinä koneeseen asentaisi.
Oisko täällä pätevää kaveria, joka nuita pystys vaikka kerhossa tai jossain tekemään? Foorumilaiset vois ostaa "vähän" halvemmalla, kuin tuningteinixlisähintapower tuotteet on...Joihinki autoihin on helppo tekasta tuommonen parista alkuperäisestäki...
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
tarkoitusolisi minullakin rakentaa e30:seen 2.7 tekniikka ja sattuin vahingossa löytämään 11.0:1 puristeisen koneen joten ollaanko täällä kumpaa mieltä b20 kansi vai b25 kansi? riittäkö bensan tuottoon b20 koneen l-jetronic ruisku tsydeemit vai kannattaako vaihtaa isommat suuttimet, ilmamäärämittari vai pitääkö tunkee suoraan motronic. en nyt ainakaan vielä kehtais rueta hankkimaan motronic ruutoja ellei jotain satu kantautumaan... vit** että meni tämä teksti pitkäksi...! :oops: noh kysytään nyt vielä että minkalaisiin noin teholukemiin päästään 2.7L 11.0:1, b20 kansi ja b20:n L-jet ruiskut???
sigpic
Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04
Mitenkähän on.. riittääkö vakio 2,5 männässä tavara sorvata pois sen verta, että saisi 81 iskulla ja pitkällä kangella rakennettua? Jos riittää, niin silloinhan siitä saa jo ruttuakin riittävästi?
Originally posted by Jacek
325i omista männistä plaanaamalla ei tule hyvää koska puristukset jäävät kellariin. Lisäksi männän muoto menee pilalle, se kun on voimakkaasti palotilaa vastaavaksi muotoiltu. Ellen väärin muista niin puristukset jäävät jonnekin 8 nurkille. Ahtamiseen ne käy hienosti mutta ei vapariin.
Eikös noissa uusissa ole enemmänkin kuoppa siinä männässä kuin patti? Ainakin jos laskee normaalilla puristussuhteen laskukaavalla,(joka mielestäni on iskutilavuus/palotila ?) niin jos se kannen palotila on 43ml ,niin siinä on pakko olla kuoppa, koska se tarjoaisi puristussuhteeksi yli 9 ,vaikka pitäisi olla 8,8.. Kertokaa toki jos kaavassa on virhe, niin osaan jatkossa laskea paremmin :oops:
Mitenkähän on.. riittääkö vakio 2,5 männässä tavara sorvata pois sen verta, että saisi 81 iskulla ja pitkällä kangella rakennettua? Jos riittää, niin silloinhan siitä saa jo ruttuakin riittävästi?
Eikös noissa uusissa ole enemmänkin kuoppa siinä männässä kuin patti?
´
On niissä varaa plaanata se 3mm tjms mutta männän muoto on monimutkainen eli siinä on sekä amme että reipas ylitys. Lataa mäntäluettelo täältä ja katso sieltä sen mitat. 3mm plaanauksen jälkeenkin mäntään jää edelleen ammetta.
Puristus jää varsinkin B25 kannella liian alas vapariksi. Joskus se tuli laskettua mutta en muista enään mitä se oli. Muistaakseni jossain 8 nurkilla.
minkalaisiin noin teholukemiin päästään 2.7L 11.0:1, b20 kansi ja b20:n L-jet ruiskut???
11.0 puristus on sellasenaan aika paljon, ennakon säätäminen jakajalla tarkasti menee hankalaksi. Pudota se jonnekin 10.2-10.4 tienoille.
Tehoa tolla tulee n 170hv ja ilmamäärämittarin jousta sekä bensanpainetta joudut todennäköisesti säätämään. Suuttimia ei tarvitse vaihtaa.
tarkoitiko jacek tuota n.170hv 11.0 vai 10.2-10.4 puristuksilla? onko kuinka suurta etua jos laittaa 2.5L motronic ruiskun tuon L-jetin tilalle vai onko hyötyä ollenkaan?
sigpic
Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04
Kertoisitko T3 miten tuo 2.3:n kampuralla tekemäsi kone on huomattavasti parempi kuin vakio m20b25? Vääntää paremmin vai mitä? Kyllä kai ihan tuolla vakio alakerrallakin pitäisi yli 200 hevosvoiman päästä, kun eihän tuo tilavuuden lisäys kuitenkaan ole kovin suuri?
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
tarkoitiko jacek tuota n.170hv 11.0 vai 10.2-10.4 puristuksilla? onko kuinka suurta etua jos laittaa 2.5L motronic ruiskun tuon L-jetin tilalle vai onko hyötyä ollenkaan?
11.0 on liian korkea puristussuhde, varsinkin virranjakajalla olevalle koneelle kun sellaisen ennakkojen muuttaminen ei olekaan ihan helppoa eikä tarkkaa kuten Motronicissä. Tarkotin siis puristusta pudotettuna tuota n 170hv.
Itse Motronic ei eroa LE2-jetronicista muuten kun sillä että sytytyspuoli on digitaalinen. Sen seurauksena se on tarkempi eli vie vähemmän bensaa. 11.0 voit käyttää jos sulla on Motronic koska sen voi säätää tarkemmin ettei kone nakuta. Säätämättä siinäkin käy huonosti ennakoiden kanssa.
Enemmän hyötyä on perusasioista kuten 325i imusarja, kaasuläppä, iso ilmamäärämittari, imusarjan istutus kanteen jne verrattaen edullisia parannuskeinoja.
Kannen porttaus ei enään noin vaan onnistukaan itse tehtynä ja nokka-akseli on kallis, samoin peltipakosarja.
Säädättämään joudut sen joka tapauksessa ja vanhat virranjakajat on usein väljiä -> ennakot heittelee sinne tänne eli ota selvää mitä maksaa motronicin uudelleenohjelmointi/säätö ja jos se on siedettävä kustannus niin hanki esim täydellinen 325i ruiskupaketti imusarjoineen jne. Lisäksi se iso ilmamäärämittari eli 0 280 203 XXX.
Mulla on 325i imusarja ja kaasuläppä 100€ sekä M30B34 iso ilmamäärämittari (0 280 203 027) 60€. Noita on varmasti monella muullakin myynnissä, vertaile hintoja ja mieti itse mitä haluat tehdä.
Comment