Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3:sen moottoriöljyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #31
    Miten ihmeessä venttiilivälykset säädetään, kun on kyseessä automaattinen/hydraulinen välyksensäätö...

    Comment

    • cojama
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1421
      • www.e30m3.fi

      #32
      Paloilla säädetään kun ei ole hydraylinen kuten perusmallien koneissa.

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #33
        Originally posted by cojama
        Kyllä se 5w 50 sinne käy ihan hyvin. Olikohan muuten vuonna -93 kun E36 M3 tuli markkinoille edes olemassa 10w 60 öljyjä?
        Tehdas suosittelee, tai oikeastaan käskee käyttämään ainoastaan 10W-60 öljyä ja S50 moottoreita on hajonnut todella paljon puutteellisen voitelun johdosta. Hinnankaan ei pitäisi olla este jos edullisin 10W-60 maksaa 39€ / 5L (Liqui Moly).

        Tässä keskustelussa tuli varmasti riittävästi tietoa ja eri näkökulmia joiden pohjalta jokainen voi tehdä oman valintansa.

        Castrol RS 10W-60 oli saatavana myös vuonna -93. Nyttemmin se on vain vaihtanut nimeä.
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #34
          s52

          kyllä se s52 moottorissakin hoidetaan ennen öljynpaineiden nousua jousella, jousi näkyy räjäytys kuvassa..
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #35
            Re: s52

            Originally posted by jannmann
            kyllä se s52 moottorissakin hoidetaan ennen öljynpaineiden nousua jousella, jousi näkyy räjäytys kuvassa..
            Totta, mutta jousta ei myydä erikseen vaan se tulee korjaussarjan mukana.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #36
              kiristin

              toi s52 koneen kiristin tekee ihmeitä s14 koneen käynnistys rapinoille ja nytten uskaltaa koneen jopa parkkeerata ylämäkeen...
              Aprilia RSV4

              Comment

              • BMW M3 Coupe -93
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 283
                • Seinäjoki

                #37
                Pitäiskö mun laittaa uusi topic aiheella M3 3.0 naputtaa käynnistettäessä et loppuis tää öljykeskustelu... Ensimmäisellä kirjoittajallakin oli ajatuksena kysyä tästä naputuksesta. mutta koska epäili sen johtuvan uudesta öljystä niin nimes topicin sen mukaan. Aattelin vaan et saatais lisää kommenttia asioista "tietäviltä" kun he osaisivat tulla tänne neuvomaan otsikon (M3 3.0 naputtaa) perusteella.
                In memoriam:
                BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                http://www.minunauto.com/?8813

                Comment

                • wille
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 356
                  • Mäntsälä

                  #38
                  perkele mulla on ollu nyt talvi öljyinä castrol rs 0w 40 (ajettu 500)km mulle myivät sellasta öljyä kun kysyin merkki liikkeestä! suosittelivat sitä kun on talvella tarpeeks notkeeta! saatana lasken öljyt jo tänään pois pilaamasta konetta! eli siis parhaat on 10w 60! vai? onko kellään tietoa noitten laakereitten/niitten vaihto hinnoista!?
                  E30 325i cabrio
                  E21 315
                  E70 x5 30xd

                  Comment

                  • qwe
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 133
                    • espoo

                    #39
                    drysety

                    Ohessa TIS 2/2004 öljyvaatimuksia.
                    Siis kaksi eri dokumenttia printattuna yht. neljälle sivulle.

                    öljy2.jpg paprulta nähdään että other 1) kohdassa luetellut moottorit mm. s14, s38, s50, s52, s70 sisältyvät longlife01 - öljyä hyväksyttävästi käyttäviin moottoreihin.
                    Ainoastaan s54 ja s62 -moottorit 2/2000 asti vaativat 10w/60 öljyt taulukon mukaan ja tämän jälkeen 3/2000 valmistettuihin käytetään ensinmainittua öljyä, tai siis voidaan käyttää niin haluttaessa.

                    öljylonglife1 ja 2 papruilta nähdään longlife01 luokittelun hyväksytyt mukaiset öljyt. Kuten nähdään, niin siellä on useita 0w-30 ja 0w-40 viskositeetin omaavia öljyjä.

                    Eli ei niitä ole mitään järkeä lähteä pois valuttamaan jos sellaiset koneessa on, varsinkaan talvisaikaan.

                    MUTTA! on selvä että jos s-sarjan koneita varsinkin kuumissa olosuhteissa käytetään korkeilla kierrosluvuilla niin aivan kuten Jacek on todennut silloin on syytä käyttää kuumassa paremmin öljyfilmin säilyttäviä öljyjä.
                    vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                    Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                    Comment

                    • jpaaso
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 96

                      #40
                      MUTTA! on selvä että jos s-sarjan koneita varsinkin kuumissa olosuhteissa käytetään korkeilla kierrosluvuilla niin aivan kuten Jacek on todennut silloin on syytä käyttää kuumassa paremmin öljyfilmin säilyttäviä öljyjä.
                      Kyllä näin, mutta ei kannata sekoittaa tätä nyt siihen, että tuijottaa vain sitä ilmoitettua kuumaviskositeettiarvoa. Nykytilanne on kuitenkin se, että oikea PAO- / esteripohjainen synteettinen 10W-40 kestää paremmin niitä korkeita lämpötiloja kuin joku geneerinen 10W-60 synteettisenä myytävä lisäaineistettu muovilitku.

                      - JjP

                      Comment

                      • qwe
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 133
                        • espoo

                        #41
                        turhan hienosti ilmaiset asian, mutta toi suomeksi eli esteripohjaisilla öljyillä (mm. Redline tietyt öljyt) on näin että öljykalvo säilyy paremmin kuin monista lisäaineista koostettu ns. täyssyntettinen(muovi :shock: ) esim. 10w-60 öljy.

                        Olet tainnut Paaso tutustua Redline -tuotteisiin?
                        vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                        Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                        Comment

                        • BMW M3 Coupe -93
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 283
                          • Seinäjoki

                          #42
                          Ja puhuttaisiinko välillä itse ongelmasta :!: :?:
                          Ihan sama vissiin mitä kysyy koska täälä puhutaan vain öljyistä.
                          Eli palatkaa topicin alkuun ja katsokaa tarkemmin mistä aiheesta keskustelun avaaja haluaa puhua. Täälä on vaikeampiakin ongelmia kuin mitä öljyä pitäis käyttää... Ja sama ongelma vieläpä monella M3sen omistajalla johon pitäis saada ratkaisu. Kenenkään ei tartte silti ottaa itteensä.
                          KIITOS :!:
                          In memoriam:
                          BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                          http://www.minunauto.com/?8813

                          Comment

                          • qwe
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2004
                            • 133
                            • espoo

                            #43
                            Hengitä pari kertaa syvään, topicin aihe on m3 moottoriöljyt ja nyt todella vahvasti ollaan aiheen ytimessä.

                            Ohessa Red Line tuotteista hyvää matskua suomeksi.

                            vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                            Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                            Comment

                            • BMW M3 Coupe -93
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 283
                              • Seinäjoki

                              #44
                              Niin topicin OTSIKKO on moottoriöljyistä mutta sen luoja haluaa puhua ongelmastaan eli siitä kummallisesta äänestä. Hän vain nimesi OTSIKON väärin koska luuli äänen johtuvan "väärästä" öljystä... Eli koska se ei johdu öljystä (ei varmasti) niin siitä ei tartte enää jauhaa vaan siirtyä keskustelussa/ongelmanselvityksessä eteenpäin.... Voiko tätä enää helpommin ilmaista? pää hajoo

                              Ja en pysty hengittää ennenkuin elämä(BMW) tulee kuntoon :wink:
                              In memoriam:
                              BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                              http://www.minunauto.com/?8813

                              Comment

                              • jpaaso
                                Bimmer Rookie
                                • May 2003
                                • 96

                                #45
                                Olet tainnut Paaso tutustua Redline -tuotteisiin?
                                Pikemminkin niin että alkaa pikkuhiljaa oivaltaa miten vähän öljyistä oikeasti tietää ja vastaavasti alkaa hiffata että mikään "paksuinta mitä kaupasta saa" - nyrkkisääntö ei vain riitä, kun kyse on kuitenkin suht monimutkaisista yhdisteistä suht mielenkiintoisissa olosuhteissa.

                                Omat rakentelut nyt ovat niin mietoja tekniikaltaan että ei ole ollut syytä poiketa noista peruslitkuista mutta esim. ex- GT-R:n kanssa tuli otettua vähän selvääkin noista voitelun perusteista. Skylinen koneessa kuitenkin on sitä voideltavaa, kahden ahtimen, seitsemän runkolaakerin ja kahden nokka- akselin kanssa siinä riittää haastetta voiteluaineille varsinkin noissa rajummin viritetyissä versioissa.

                                Niin topicin OTSIKKO on moottoriöljyistä mutta sen luoja haluaa puhua ongelmastaan eli siitä kummallisesta äänestä.
                                Katsoo nyt sen ketjunkiristimen kaikessa rauhassa ja jatketaan sitten siitä aiheesta jos tarvetta on.

                                - JjP

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎