Announcement

Collapse
No announcement yet.

GM 5L40 steptronicin lukon uudelleenohjelmointi (ecotuning-automatic.de)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Siankarlo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 133
    • Helsinki

    GM 5L40 steptronicin lukon uudelleenohjelmointi (ecotuning-automatic.de)

    Laitetaas tällainen homma foorumin happotestiin:

    Jonkun brittiboardin kautta eksyin saksalaiselle sivustolle www.ecotuning-automatic.de - jossa luvataan GM:n 5-vaihteisen steptronicin ohjausboksin chippausta hintaan 125 euroa niin, että turbiinin lukittuminen saadaan vanhemmissa GM:n 5l40 steptroniceissa tapahtumaan nopeammin ja alemmilla nopeuksilla, mallista riippuen vissiin noin 50 kmh vauhdeista alkaen. Siis enemmän nykyautomaattien tyyliin. Modi on tarjolla kaikkiin em. laatikkoa käyttäviin autoihin, mm. Bmw E39, E38, E46, E53 ja E83. Bensat ja dieselit.

    Hyötynä mainitaan mm. kulutuksen vähentyminen vajaasta litrasta puoleentoista (kai lähinnä koskee taajamapyöritystä, eihän tuo voi maantiellä enää vaikuttaa) ja vaihteiston kestävyyden parantuminen (vähemmän luistoa) sekä ylipäätään se, että ajetaan enemmän suoralla välityksellä ilman luistoa (voiman tunne). Modin saa väliaikaisesti myös pois päältä ajossa jos haluaa käyttää alkuperäistä ohjelmaa esim. anopin pehmeään siirtämiseen paikasta toiseen.

    Itseäni on autoni ostamisesta asti ärsyttänyt E39 530da:n laatikon käytös, siis liiallinen turbiinin luistattelu taajamassa vaikka vääntöäkin olisi tarjolla. Laatikkoni on tutkitusti kunnossa, joten kyseessä on ominaisuus.

    Missään netissä en ole vielä nähnyt negatiivista palautetta niiltä, jotka ovat postanneet kokemuksiaan modista, ja ajattelinkin järjestää jostain autopurkaamolta toimivan omaan autooni sopivan boksin ja lähettää auton oman boksin saksaan modattavaksi. Tietysti jos olisi useampi samalla vaihteistoboksilla toimiva auto (oma auto on siis 2002 E39 530Da) niin tässä olisi kustannusten jakamisen paikka, autopurkaamot hinnoittelevat vaihteistoboksit järjestään 250 euron paikkeille, ja boksin vuokraaminen ei välttämättä purkaamolta onnistu...

    Löytyykö foorumilaisilta kokemuksia tästä modista, tai kiinnostusta lähteä testaamaan? Tai onko ammattilaisen silmiin joku hyvä syy, miksi ei pitäisi lähteä hommaan ollenkaan?
    2012 F11 530DAt Xdrive
    Ex 2002 E39 530DAt
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    #2
    Tämähän on mielenkiintoista!

    Olen kiinnostunut tästä eli mukana ollaan kimpassa!

    Itseä on myös aina häirinnyt laatkon liiallinen luistatus. Oma laatikko on täysin rempattu keväällä, joten ominaisuudesta on kysymys.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Ihan mielenkiintoisia kokemuksia löytyy. Minulla on tuossa joutilaana toinenkin kyseisen pajan modaama EGS-purkki, jonka voin myydä sisäänostohintaan, jos joku haluaa testata. Kyseinen purkki on 2003 530d:stä, jossa pohjalla siis viimeisin softa. Purkin vaihto on ihan plug & play.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Tässä modissa ei ole kyse puhtaasta softamuutoksesta. Sinne lisätään yksi pieni piiri, joka muuntaa lukituksen ohjausta. Lisäksi siinä on valmiina oikosulkupala, jolla muuntimen lukituspainetta lähinnä 4-vaihteella saa muutettua vakion lisäksi 3 eri asetusta korkeammalle paineelle. Lisäohjeistuksena olen myös saanut neuvot, millä muutoksilla lukituksen aloitusnopeutta saa muutettua n. 50-65 km/h välille.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Siankarlo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 133
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Ihan mielenkiintoisia kokemuksia löytyy. Minulla on tuossa joutilaana toinenkin kyseisen pajan modaama EGS-purkki, jonka voin myydä sisäänostohintaan, jos joku haluaa testata. Kyseinen purkki on 2003 530d:stä, jossa pohjalla siis viimeisin softa. Purkin vaihto on ihan plug & play.
          Laitan sulle privaa. Avaatko vähän noita kokemuksia?
          2012 F11 530DAt Xdrive
          Ex 2002 E39 530DAt

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Muokatulla ohjauksella laatikon toiminta tuntuu selvästi jämymmältä ja luistatusta on huomattavasti vähemmän. Siinä missä normaalisti kierroksia pidetään pidempään luistattamalla korkealla, muokatussa muunnin lukittuu ja isompi pykälä lyödään sisään. Ongelmana on, jos moottorissa on softattuna reilusti vääntöä, niin mahdolliset voimansiirron ongelmat (jyrinä) tulevat entistä herkemmin esiin.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Siankarlo
              Bimmer Rookie
              • Sep 2010
              • 133
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Ongelmana on, jos moottorissa on softattuna reilusti vääntöä, niin mahdolliset voimansiirron ongelmat (jyrinä) tulevat entistä herkemmin esiin.
              Oma moottori on alkuperäisellä softalla. Ymmärränkö oikein, että kokemuksesi perusteella tämän pitäisi olla ok? Itse noita brittiboardeja lukeneena epäilin että ilman moottorin softan ohjelmointia voi käydä niin että vääntö loppuu kesken ylämäessä isommalla vaihteella lukko kiinni?

              Maalaisjärjen mukaanhan tällä modilla laatikko kestäisi paremmin moottorin ohjelmointia, eli siis olisi "turvallisempaa" lastuttaa kone. Mutta seuraavaksi siis tulee voimalinja (kardaani, perä, vetoakselit) vastaan? Vai onko kyse vaan siitä että jo olemassa olevat viat/kulumat tulevat herkemmin esiin?
              2012 F11 530DAt Xdrive
              Ex 2002 E39 530DAt

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Hmm...
                Last edited by Guest; 26-08-2012, 14:52.

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 873
                  • Kainuu

                  #9
                  Itseä myös kiinnostaa moinen modaus. Miten tuo turbiinilukko sitten mahtaa kestää, ettei antaudu väännön edessä heti alkuun...? Eikös näissä laatikoissa tuota(kin) lapsusta ole ollut, ainakin GM 5L40E/390 laatikoissa joka omassani myös löytyy.

                  Entä riittääkö kytkinpakassa kitkapinnat lisääntyneelle väännölle, ettei ne ala luistamaan...?

                  Vai ymmärränkö tuon modauksen vaikutuksen laatikon toimintaan nyt jotenkin kokonaan väärin....?

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3599
                    • Raisio

                    #10
                    Mielenkiintoinen aihe.

                    Turbiinit pimahtaa Gm askeista muutenkin ja miten kestolle käy jos lukko aikaisemmin kytkeytyy ja juuri ollan päästy vääntöhuipuille ja vauhtia poljetaan lisää, riittääkö ko turbiinin vääntökesto?

                    Entä kasvaako laatikon kytkinpakkojen kesto, mun logikan mukaan ei. jos aiemmin vääntöä tuli pehmeästi turbiinin luistaessa/pehmentäessä menoa, mutta lyödään vaihteisto vääntökäyrän nousuvaiheessa yhdeksi puuksi, niin kait vanha kytkinpakoiltaan luistamisen/pidon rajoilla oleva laatikko alkaa helpommin luistaa pakkojen osaltakin?
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      #11
                      Originally posted by ritariässä View Post
                      Mielenkiintoinen aihe.

                      Turbiinit pimahtaa Gm askeista muutenkin ja miten kestolle käy jos lukko aikaisemmin kytkeytyy ja juuri ollan päästy vääntöhuipuille ja vauhtia poljetaan lisää, riittääkö ko turbiinin vääntökesto?

                      Entä kasvaako laatikon kytkinpakkojen kesto, mun logikan mukaan ei. jos aiemmin vääntöä tuli pehmeästi turbiinin luistaessa/pehmentäessä menoa, mutta lyödään vaihteisto vääntökäyrän nousuvaiheessa yhdeksi puuksi, niin kait vanha kytkinpakoiltaan luistamisen/pidon rajoilla oleva laatikko alkaa helpommin luistaa pakkojen osaltakin?
                      Olen tuota samaa mieltä! Kyllä valmistaja on tiennyt ja tehnyt tarkoituksella softan niin, että luistelee kuin että on yhtä puuta jo lähes tyhjäkäynniltä, jolloin järkky vääntö kohdistuu heikkoihin osiin pienillä liikkeillä. Sanoisin, että vaikka olisi vakiosofta moottorissa niin laatikon ikä pienenee jos se turbiini lukittuu normaalia aikaisemmin, mutta on paljon kivempi ajaa!

                      Tuossa voisi verrata manuaalia, jossa vakiona vääntöhuippu otetaan 2000 kierroksella vaikka teknisesti se olisi mahdollista jo 1500 kierroksella ja kun se otetaan tuolla 1500 kierroksella niin paketti (lähinnä dmf ja sitä kautta porsii kytkin jne) kärsii ja hajoaa ennen aikojaan, mutta tosiaan on kivempi ajaa!!
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • Siankarlo
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2010
                        • 133
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by VolvoTDi View Post
                        Olen tuota samaa mieltä! Kyllä valmistaja on tiennyt ja tehnyt tarkoituksella softan niin, että luistelee kuin että on yhtä puuta jo lähes tyhjäkäynniltä, jolloin järkky vääntö kohdistuu heikkoihin osiin pienillä liikkeillä. Sanoisin, että vaikka olisi vakiosofta moottorissa niin laatikon ikä pienenee jos se turbiini lukittuu normaalia aikaisemmin, mutta on paljon kivempi ajaa!

                        Tuossa voisi verrata manuaalia, jossa vakiona vääntöhuippu otetaan 2000 kierroksella vaikka teknisesti se olisi mahdollista jo 1500 kierroksella ja kun se otetaan tuolla 1500 kierroksella niin paketti (lähinnä dmf ja sitä kautta porsii kytkin jne) kärsii ja hajoaa ennen aikojaan, mutta tosiaan on kivempi ajaa!!
                        Nyt ollaan asian ytimessä.

                        Niillä threadin alussa linkkaamillani saksalaisilla sivuilla nimittäin asia käännetään toisin päin - mitään riskiä lukittamisella alemmissa nopeuksissa ei olisi jne... Onkohan jäänyt juuri tuo turbiinin suurempi rasittuminen suuren väännön vuoksi kokonaan huomioimatta. Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun enemmän ymmärtävän kommentti ko. Sivuston FAQ-osion vastauksista.

                        Toisaalta, jos kerran tämä modi ei muuta turbiinin luistatusta kovemmissa kiihdytyksissä, lukko vaan iskee hanakammin ja alemmilla nopeuksilla takaisin kiinni kun kaasua nostaa? Eli ei kai silloin turbiinin pitäisi olennaisesti rasittua enempää, vääntöähän käytetään vain siinä kiihdytysvaiheessa, kun turbiini luistaa tälläkin modilla?

                        Itsellä kun ei asiantuntemus riitä alkuunkaan niin täytyy selvittää asia kokeilemalla. Laatikko hajoaa jos hajoaa, päätä ehtii hakata seinään siinä vaiheessa.

                        Itse haen tällä modilla enemmän oman maun mukaista vaihteiston toimintaa taajamapyörityksessä, jossa en koskaan tee täyskaasukiihdytyksiä. Uskoisin että normaalilla rauhallisella ajotyylillä ei tule laatikkoon sellaisia ongelmia joita ei olisi tullut joka tapauksessa, modilla tai ilman. Mutta pianhan se selviää kun saadaan modi autoon kiinni ja kilometrejä alle.
                        2012 F11 530DAt Xdrive
                        Ex 2002 E39 530DAt

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Tuo muutoshan on tarjolla myös ZF-laatikoihin. Minäkin sitä jossain vaiheessa mietin ja ostin jo toisen EGS:n varalle. Mutta jäi kuitenkin tilaamatta kun aloin miettimään onko tuo oikeasti toimiva juttu vai joku amatöörin puuhastelu jonka lopputulos on laatikon vaihto...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • expertti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 873
                            • Kainuu

                            #14
                            Onko moni jo tilaamassa modausta? Uskaltaako tuohon ryhtyä....

                            Comment

                            • cba
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 3464
                              • Ylivieska

                              #15
                              Tuollaistahan voisi kokeilla :think m62:sen perässä oleva ZF tosin lukitsee ja "tarraa" kiinni muutenkin huomattavasti alempaa kuin tuo dieselin GM.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎