Jaha Tein k.o käsittelyn autooni tänään (m40 kone aj.300tkm). Ennen käsittelyä kone nakutti niin kylmänä kuin lämpimänäkin kuin ruohonleikkuri sitä enemmän mitä korkeammat kierrokset oli. Käytin 400ml motorflushia (4l öljyyn) ja annoin käydä n.30min korotetulla tyhjäkäynnillä. Öljy oli ihan mustaa ja haisi aika "hyvälle", vaihdoin mobilin 10w-40 öllet ja suodattimen ja ei ainakaan henk.koht huomannut mitään eroa kyseisellä aineella olevan ainakaan koneen ääniin/tehoon. Kai se on vaihdettava nostimet ja nokka mutta ei kauheesti kiinnostais.
noilla kilometreillä on kone jo mekaanisesti aika kulunut ja nostimetkin voi olla loppu, mutta jos ois kyseessä puolet vähemmän ajettu auto jossa hydrauliset nostimet tukossa niin voipi tuo auttaa.. ei noilla litkuilla sentään kuluneita osia korjata..
Jaha Tein k.o käsittelyn autooni tänään (m40 kone aj.300tkm). Ennen käsittelyä kone nakutti niin kylmänä kuin lämpimänäkin kuin ruohonleikkuri sitä enemmän mitä korkeammat kierrokset oli. Käytin 400ml motorflushia (4l öljyyn) ja annoin käydä n.30min korotetulla tyhjäkäynnillä. Öljy oli ihan mustaa ja haisi aika "hyvälle", vaihdoin mobilin 10w-40 öllet ja suodattimen ja ei ainakaan henk.koht huomannut mitään eroa kyseisellä aineella olevan ainakaan koneen ääniin/tehoon. Kai se on vaihdettava nostimet ja nokka mutta ei kauheesti kiinnostais.
Näistä öljyistä sen verran, että ne vanhenevat koneessa, eli jos meinaa pitää koneen kunnossa pitäisi moottoriöljyt vaihtaa noin 1/2 vuoden välein, vaikka moottorilla ei olisi ajettu sitä huoltokirjan osoittamia kilometriä täyteen.
Itse en forteen rahaa tuhlaa, vaan hankin korkealuokkaista moottoriöljyä suodattimen kera tarpeeksi usein .
Tässä tapauksessa raha meneekin moninkertaisesti öljyyn.. Mitenkähän valmistajat uskaltavat suosittaa jopa 50tkm. öljynvaihtovälejä jos öljyillä ei koneen kärsimättä uskalla ajaa puolta vuotta enempää..
Näistä öljyistä sen verran, että ne vanhenevat koneessa, eli jos meinaa pitää koneen kunnossa pitäisi moottoriöljyt vaihtaa noin 1/2 vuoden välein, vaikka moottorilla ei olisi ajettu sitä huoltokirjan osoittamia kilometriä täyteen.
Itse en forteen rahaa tuhlaa, vaan hankin korkealuokkaista moottoriöljyä suodattimen kera tarpeeksi usein .
Tein 3-vuotta sitten mazda 929 3.0 v6 koneeseen forte käsittelyn kun venttiilit naputti ja Mazdalta suositeltiin....ei auttanut vaihdettava ne hydrauli napit oli.. sit loppu naputus. Enkä huomannut muutakaan positiivista tapahtuneen moottorissa.
Edellisen öljynvaihdon yhteydessä kokeilin tuota ainetta ku joku nostaja naputteli vähänväliä, niin kyllä se auttoi, enään ei naputa ja käyntiääni on muutenkin hivenen nätimpi Toimivaa tavaraa, pakko myöntää.
Koneena on M60-sarjalainen ja koneesta kuulunut mun aikana aina pieni naputus kylmänä. Eli selvästi paskaset/kuluneet nostajat. Eräänä päivänä käynnistäessä naputus oli selvästi kovempi kun ennen.
Vastoin tahtoani kaadoin koneeseen purkillisen Forte Motor Flushia ja annoin käydä ~30min. Öljyt valui koneesta pari päivää. Tilalle uudet Castrol RS Formula 0W-40 öljyt. Naputus hävisi kokonaan, myös kylmänä.
Luulen että pelastus oli se että käsittely tehtiin heti eikä vasta sen jälkeen kun ollaan kuunneltu mekaanista naputusta 5000km. Katsotaan koska ääni tulee takaisin.
Koneena on M60-sarjalainen ja koneesta kuulunut mun aikana aina pieni naputus kylmänä. Eli selvästi paskaset/kuluneet nostajat. Eräänä päivänä käynnistäessä naputus oli selvästi kovempi kun ennen.
Vastoin tahtoani kaadoin koneeseen purkillisen Forte Motor Flushia ja annoin käydä ~30min. Öljyt valui koneesta pari päivää. Tilalle uudet Castrol RS Formula 0W-40 öljyt. Naputus hävisi kokonaan, myös kylmänä.
Luulen että pelastus oli se että käsittely tehtiin heti eikä vasta sen jälkeen kun ollaan kuunneltu mekaanista naputusta 5000km. Katsotaan koska ääni tulee takaisin.
Forte motor flush käsitelyn tein omaan yli 200 000 ajettuun 318 m40 mottiin. Ennen käsitelyä nostajat säksätti kylmänä tyyliin kuin joku olisi hakannut pajavasaralla venttiilikoppaa. Lämpimänäkään ääni ei loppunut kokonaan. Käsittelyn jälkeen nostimet hiljenivät huomattavasti ja lämpimänä auto kuulostaa täysin terveeltä Pihalle tulleet öljyt ja suodatin olivat mustaa töhkeröä ja venttiilikopan katosta kaavin parin millin kerroksen pinttynyttä mustaa irti. Villi veikkauseni on, että jollain edellisistä omistajista on öljynvaihto tainnut venähtää hiukan. Seuraavassa öljynvaihdossa pitäisi huoltoliikkeen myyjän mukaan tullakkin jo kirkkaat öljyt pihalle.
Eihän nämä huuhtelu aineet fyysisiä vikoja korjaa mutta tälläisissä tapauksissa tuntuvat toimivan todella hyvin.
Vähän vähemmän ajettuun samaan koneeseen laitoin, hyvin kokemuksin. Persdynolla kokeillen motti veti paremmin Forten jälkeen (vai olikohan se korvien välissä).
Jo voit uskoa, että yli 200 tkm ajetusta autosta et saa muuta kuin lähes mustia öljyjä pihalle 10 tkm vaihtovälillä.
Ei se öljy välttämättä kovin mustaksi tule, jos on aina käytetty kunnon öljyjä, tai forte käsittelyn jälkeen, kun paskat ja pinttymät on liotettu pois. Itsellä oli edellisellä vm. -91 Peugeot merkkisellä autolla ajettu 360000 kun vaihdoin sen pois, ja öljyjen väri alkoi hieman tummentua vasta yli 5000km jälkeen öljynvaihdosta.(Vaihtoväli 10tkm.) Sillä autolla oli ajettu uudesta asti täyssynteettisillä huippuöljyillä. Öljyjen tarkastaminen oli siinä mielessä hankalaa, kun mittatikku oli metalliliuska, ei meinannu erottaa missä kohtaa öljynpinta oli, kun öljyt ei tummunu paljoakaan.
Forte motor flush käsitelyn tein omaan yli 200 000 ajettuun 318 m40 mottiin. Ennen käsitelyä nostajat säksätti kylmänä tyyliin kuin joku olisi hakannut pajavasaralla venttiilikoppaa. Lämpimänäkään ääni ei loppunut kokonaan. Käsittelyn jälkeen nostimet hiljenivät huomattavasti ja lämpimänä auto kuulostaa täysin terveeltä Pihalle tulleet öljyt ja suodatin olivat mustaa töhkeröä ja venttiilikopan katosta kaavin parin millin kerroksen pinttynyttä mustaa irti. Villi veikkauseni on, että jollain edellisistä omistajista on öljyn vaihto tainnut venähtää hiukan. Seuraavassa öljynvaihdossa pitäisi huoltoliikkeen myyjän mukaan tullakkin jo kirkkaat öljyt pihalle.
Eihän nämä huuhtelu aineet fyysisiä vikoja korjaa mutta tälläisissä tapauksissa tuntuvat toimivan todella hyvin.
Jo voit uskoa, että yli 200 tkm ajetusta autosta et saa muuta kuin lähes mustia öljyjä pihalle 10 tkm vaihtovälillä.
Leave a comment: