Vanhaan autooni tein kanssa forte-käsittelyn ja toi 100tkm lisää koneeseen äänen puolesta Kone oli niin täynnä paskaa että puhdistus toi sen todelliset "ominaisuudet" esille. aion tehdä nykyiseenkin autooni, toimi ainakin pirun hyvin jos ei edellä mainittua oteta huomioon
Itse myyn forte tuotteita päivittäin öljyn vaihdon yhteydessä eniten Flushia.
Ja kokemuksella olen nähnyt että aine tekee sen minkä lupaa ja enemmänkin.
Monia kertoja on ollut vanhempi auto jossa nostimet rallattaa ja kuullostaa että kone vetelee viimeisiä mutta Flushia 20min käyttö uudet öljyt ja viellä Top end Treatment uuten öljyyn niin ei nakutuksesta ole kuin muisto.
Pien mainos tähän kohtaan jos nyt joku helsingissä haluasia forte käsittelyn mutta ei uskalla tai pysty itse sitä tekemään tulkaa käymään malminkartanon autohuolto nimisessä puljussa konalassa öljyn vaihdot tehdään odottaessa ja samalla voidaan tehdä forte käsittely
öljy esim: Mobil 1 rallyformula 5w-40 11,5€ L vaihdettuna + Suodatin ja forte Flush noni 25€ tehtynä
periaatteessahan tuo forte on hyvinkin toimiva aine. Käytännössä pelkään ehkä hiemna liikaa sen huonontavan öljyn voiteluominaisuuksia ja täten tuhoavan moottoria siinä tyhjäkäynnillä. Vanhaan sierraan kun tein forte käsittelyn niin se alkoi syömään öljyä aika reippaasti. Se oli viimenen niitti niihin vuotaviin venttiilinvarrentiivisteisiin. Eli niitten ympärille kasaantunut moska huuhtoutui pois ja sit siitä pääs öljy virtaamaan palotilaan. HUOM aine vain toi esiin ennestään piilevän vian, ei rikkonut mitään!
Mutta en luultavasti uskalla tuota laittaa s50 moottorriin joka on tulossa saksasta lähipäivinä, ellei joku korjaamo tjsp. anna takuuta että jos moottori hajoaa niin korvaavat. Senverran kallis mylly kuitenkin kyseessä.
Tarkista esim. rautalangalla kaapimalla tai endoskoopilla, että kaikki musta liete on irronnut mm. öljypohjasta (erityisesti ns. tuontimoottorit).
Tarvittaessa puhdista käsin venttiilikoppa, nokka-akseli, sylinterikansi, öljypohja sekä kampikammion huohotusjärjestelmä.
Toisin sanoen pura puoli moottoria. Endoskooppikinhan löytyy jokaiselta tallinnurkista
Tarkista esim. rautalangalla kaapimalla tai endoskoopilla, että kaikki musta liete on irronnut mm. öljypohjasta (erityisesti ns. tuontimoottorit).
Tarvittaessa puhdista käsin venttiilikoppa, nokka-akseli, sylinterikansi, öljypohja sekä kampikammion huohotusjärjestelmä.
Joo jos kuka on lukenut forten käyttöohjeita niin siellä todellakin kehoitetaan käyttämään ainetta tietty määrä / öljylitra ja käyttämään konetta riittävän pitkään juuri siksi että ne kokkareet hajoaisi. Jos öljyn sekaan on jäänyt jotain sattumia niin silloin ei käyttöohjeita kenties ole seurattu riittävän tarkasti.
Jos ne kokkareet ajautuu paikkaan jossa ei ole paineenalaista öljykiertoa, kuten esim vaikka juuri jakoketjua pitkin venttiilikoneistoon niin ne ei sieltä noin vaan minnekään liukenekaan vaikka konetta käyttäisi kuinka kauan.
Kenties sillä aineella on myös riskinsä ja sen halusin vain tuoda tässä esille.
Joo jos kuka on lukenut forten käyttöohjeita niin siellä todellakin kehoitetaan käyttämään ainetta tietty määrä / öljylitra ja käyttämään konetta riittävän pitkään juuri siksi että ne kokkareet hajoaisi. Jos öljyn sekaan on jäänyt jotain sattumia niin silloin ei käyttöohjeita kenties ole seurattu riittävän tarkasti.
Motor flushit käytetty tänään 30min koneessa. Öljy ei näyttänyt mitenkään kovin mustalta huuhtelun jälkeen, joten voi olla, että edellinen omistaja on myös huuhdellut konetta, mene ja tiedä.
Itellä naputti venttiilit 525:ssa välillä niin käytin fortet sisällä. Myyjä suositteli kahta purkkia. Naputus loppui muutaman minuutin jälkeen, ei ole tullut seurattua nytten kun en itse aja sillä autolla.
Löytyyhän Fortelta monenlaista litkua, ei pelkästään motor flushia. Eli ehkä olisi hyvä puhdistaa myös pa-järjestelmä, venttiilit jne.
Tuolla on lisää infoa aineitten käytöstä.
Kyllähän sitä vois luulla että suodattimeen moskaa ja mulla ainakin suodattimen kotelossa oli aika hyvin tavaraa jonka ronkin pois.
Se huuhtelu kannattaa varmaan tehdä nyt sitten useammin kun on aloittanut jotta irronnut moska tulee paremmin liuotettua pois. Kyllä se varmaan tehokkaasti liuottaa kun öljyt tuli pois ihan kuin mustana vetenä.
on huomannut hienoisen käyntiäänen paranemisen Forten jälkeen se todennäköisesti johtuu uusista öljyistä eikä mistään muusta... ehkä... :roll:
Nosiis, kyllähän se varmasti pesee karstoja pois ja sitäkautta voi parantaa moottorin toimintaa mutta kun kyse ei ole siitä parantaako vai ei vaan minne se irronnut karsta päätyy. Siihen vaikuttaa olellisesti moottorin rakenne, pääasiassa nokka-akselin käyttötapa. Ketjua pitkin lentää isoakin moskaa yläkertaan, öljykanaviin ei kovin suuria kokkareita mahdu.
Originally posted by tertsunen
Sitten omakohtainen kokemus näistä tököteistä.
Litkut lyötiin vm.-71 jenkin koneeseen ja aine irrotti koneessa vuosikymmeniä lymyilleen moskan ja tuhosi moottorin.
Jos moottori on kunnossa, sinne ei tarvitse tunkea mitään erillistä "pesuainetta", sanoi eräs autokorjaamon pitäjä.
Sama juttu koskee myös näitä syylärin eteen tungettavia pahveja.
Sitten omakohtainen kokemus näistä tököteistä.
Litkut lyötiin vm.-71 jenkin koneeseen ja aine irrotti koneessa vuosikymmeniä lymyilleen moskan ja tuhosi moottorin.
Leave a comment: