Announcement

Collapse
No announcement yet.

öljynvaihtokilometrit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    #91
    luin tän koko jutun läpi ja en löytäny mitään sellaisesta että miten uuden öljyn lisääminen vaikuttaa kokonaisuudessa vanhaan öljyyn...


    kun tossa joku kertoi että vaihtoväli olis 15000 ja kymppiin asti öljyt pysyy koneessa ja sit vasta rupee häviämään sitä öljyä ja kun sitä lisätään sen jälkeen niin kai sillä nyt uskaltaa ajaa enemmän kuin sen 15000 kun sitä on välissä lisätty...

    ja taas joskus kuullut että jos vaihtaa suodattimen pelkästään niin öljyillä voi ajaa pidempään... en mä vaan viitsisi niitä vanhoja sinne kaataa takaisin vaikka oisin kuinka köyhä...

    ja alkuperäiseen aiheeseen: (vaikkei m10:stä ollutkaan kyse) 8000-12000km:n jälkeen tulee vaihdettua öljyt kuten edellinenkin omistaja on tehnyt, kilometrejä kohta 400000, joten ei sitä viiti enää hajottaa huonoilla öljyillä

    ja onko mitään järkee käyttää m10:ssä täys synteettisiä öljyjä, kun sinne ovat uutenakin varmaan kelvannu huonommatkin...
    Last edited by GOOFY; 06-02-2007, 22:59.
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #92
      Siis ainahan voidaan esittää syy/seuraussuhteita mitä tapahtuu jos noudatetaan auton+öljynvalmistajan suosittelemia vaihtovälejä. Nyt ei siis ollut kyse mistään 100tkm/samoilla öljyillä?
      Toisaalta näissä vanhemmissa koneissa/autoissa onkin lyhyemmät vaihtovälit kuin uudemmissa kokoonpanoissa, joten rajataampa vähän auton ikääkin kun vaihtoväleistä lähdetään spekuloimaan.
      Ja sitten....minulle voi esittää koska tahansa todisteet/nykymoottorin joka olisi selkeästi+poikkeiksellisesti kulutettu liian harvakseen tehdyillä öljynvaihdoilla. Ainakaan tuolla purkaamopuolella ei kukaan ole tällaisesta ihmeestä enään kuullut pitkiin,pitkiin aikoihin.
      Nykyiset bensa ja dieselperusmoottorit kestävät jo reilusti auton normaalin elinkaaren ja myös silloin kun öljynvaihdot ovat valmistajien suosittelemia.
      Eikä muuten todellakaan tee heikkoakaan. Turboja menee toki vieläkin +200tkm:n välein ja tästä poikkeaminen johtuu lähinnä käyttäjän käyttötottumuksista kuin 5000km vs.30000tkm:n vaihtoväleistä.
      Toisaalta, kuinka paljon kilometrejä ja minkä ikäiseksi nykymoottorin oikein pitäisi kestää? Kuitenkin jo suurin osa nykyisin paalattavista moottoreista olisi kestänyt paljon pitempään kuin siihen hetkeen kun meno päättyi murskaimen leukoihin. Tulevaisuudessa tämä tulee vielä korostumaan, kun tuo vuonna
      -96-98 päivänvalon nähnyt moottorisukupolvi saavuttaa eläkeiän.
      Nykyiset henkilöautomoottorit ovat romiksille lähinnä ongelmajätettä, muutamia muista syistä rikkuvia poikkeuksia lukuunottamatta.
      Kulumisen takia ei kuitenkaan enään 90-luvun alkupuolen jälkeen tehtyjä pannuja vaihdeta...täysin riippumatta niiden öljynvaihtoväleistä.

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        #93
        Originally posted by Hemi View Post
        Siis ainahan voidaan esittää syy/seuraussuhteita mitä tapahtuu jos noudatetaan auton+öljynvalmistajan suosittelemia vaihtovälejä. Nyt ei siis ollut kyse mistään 100tkm/samoilla öljyillä?
        Toisaalta näissä vanhemmissa koneissa/autoissa onkin lyhyemmät vaihtovälit kuin uudemmissa kokoonpanoissa, joten rajataampa vähän auton ikääkin kun vaihtoväleistä lähdetään spekuloimaan.
        Ja sitten....minulle voi esittää koska tahansa todisteet/nykymoottorin joka olisi selkeästi+poikkeiksellisesti kulutettu liian harvakseen tehdyillä öljynvaihdoilla. Ainakaan tuolla purkaamopuolella ei kukaan ole tällaisesta ihmeestä enään kuullut pitkiin,pitkiin aikoihin.
        Nykyiset bensa ja dieselperusmoottorit kestävät jo reilusti auton normaalin elinkaaren ja myös silloin kun öljynvaihdot ovat valmistajien suosittelemia.
        Eikä muuten todellakaan tee heikkoakaan. Turboja menee toki vieläkin +200tkm:n välein ja tästä poikkeaminen johtuu lähinnä käyttäjän käyttötottumuksista kuin 5000km vs.30000tkm:n vaihtoväleistä.
        Toisaalta, kuinka paljon kilometrejä ja minkä ikäiseksi nykymoottorin oikein pitäisi kestää? Kuitenkin jo suurin osa nykyisin paalattavista moottoreista olisi kestänyt paljon pitempään kuin siihen hetkeen kun meno päättyi murskaimen leukoihin. Tulevaisuudessa tämä tulee vielä korostumaan, kun tuo vuonna
        -96-98 päivänvalon nähnyt moottorisukupolvi saavuttaa eläkeiän.
        Nykyiset henkilöautomoottorit ovat romiksille lähinnä ongelmajätettä, muutamia muista syistä rikkuvia poikkeuksia lukuunottamatta.
        Kulumisen takia ei kuitenkaan enään 90-luvun alkupuolen jälkeen tehtyjä pannuja vaihdeta...täysin riippumatta niiden öljynvaihtoväleistä.
        No rajataan sitten autojen ikää. Autot meillä 635csi:tä lukuun ottamatta:
        530 e34 pojalla vm.93, e39 vaimolla vm.97, e38 itellä vm.98
        Ja edelleen, se 10.000:nin jälkeen alkava öljytikun onkimispakko on jostain johtuvaa. Jos ajan kylmästi huoltovälin täyteen, niin tuntuu, että pata leikkaa kiinni öljyn vähyyteen. Olenko minä nyt ihan oikeasti ainoooooo?
        Minkä teet, jos 200.000km. ajettu auto ilmoittaa aamulla ensi töikseen, että öhlstand pryfen, tai jotain sinnepäin. Ei kun tikku ylös ja ahhaaa, alle alarajan.
        Vilkaisu huoltokirjaan kertoo mulle, että 12.000 ajettu öv:n jälkeen, mutta huoltovaloissa vihreetä vaikka kuinka. Perusinsinörtti ei kait sitten lisäile turhia öljyjä, kun kerran huoltovalot ja tehtaan ohjeet kertoo muuta

        Minä lisään öljyä pari kertaa ja sitten vaihdan uudet, että saan taas kympin ajella.
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • Trout Mask Replica
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 123
          • Aalen, Baden-Württemberg, Deutschland

          #94
          Originally posted by TFV View Post
          Usko mitä uskot. Myyntimiehiä, vaikka kuinka insinörttejä.
          Totta, turhaa vedellä mitään isoja johtopäätöksiä mitä joku yksittäinen tyyppi menee lämpimikseen sanomaan.
          Toisaalta juttua tuli iskettyä ihan ohimennen muissa yhteyksissä, eli ei mittään myynninedistämispuhetta messuilla. Enkä ollut tilanteessa virkani puolesta vaan lomalla. Ja jos myyntiä haluais edistää niin voishan se vinkata "varmuuden vuoksi" vaihtamaan tiheämmin..
          Originally posted by TFV View Post
          Ei kait ne nyt voi mennä sanomaan, ettei auton valmistajan huoltoväliä ole syytä noudattaa. Huoltokustannukset vaikuttavat suoraan moneen asiaan, jotka lopulta ratkaisevat auton valinnan. Mm. leasingmaksuihin ne vaikuttavat ja sitä kautta työsuhdeauton valintaan. Autonvalmistajat ovat aika tiukoilla, kun täytyy kilpailuvalttina käyttää jo ÖLPINVAIHTOVÄLIÄ. Naurettava kustannus, vaikka tekis ahdettuihin autoihin 5000 välein, kuten ennen.
          Ne öljyt nyt vaan ei kestä mitään 30.000km.
          Kestäminen on suhteellista, eivät taida enää olla parhaassa iskussa +30000km. Oleellista taitaa olla taas mitä öljyn huonontuminen saa aikaan.
          Todennäköisyys että huomattava moottorivika ajotavallani tapahtuu koska en vaihtanut öljyjä n. puolet tiheämmin suositellusta on aika olematon.
          Kulumista voi tapahtua enemmän, mutta onko se oleellista? Kun myyn autoni seuraavalle, hän tuskin avaa konetta ja tutkii kulumisjälkiä ja jos esim. päästömittauslukemat on kunnossa niin ei ole syytä epäillä. Kun ilmoitan vaihtaneeni öljyn ja tehneeni huollot tarkkaan valmistajan ohjeiden mukaan ja minulta löytyy kuitit/leimat niin aika varmasti löytyy ostaja joka on tyytyväinen kauppaan. Noita extraöljynvaihto-kustannuksia on vain aika vaikeaa ujuttaa jälleenmyyntihintaan...

          Originally posted by TFV View Post
          vaikka kuka motorup vannois mitä.
          Motorup = huono
          Last edited by Trout Mask Replica; 07-02-2007, 00:03.
          428i Gran Coupé
          “Things may come to those who wait, but only the things left by those who hustle.”
          ― Abraham Lincoln

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #95
            Ja siis se pointti on siinä että vaikka suositusten vaihtovälejä noudatettaisiinkin, ei nykykonetta ajeta todellakaan loppuun ennen paalikoneen leukoja.
            Jos monesta saman perheen autosta öljy loppuu koneesta ennen vaihtovälin täyttymistä, kannattaa kyllä kokeilla jotain muuta öljymerkkiä/laatua.
            Se kustannusero esim.m52 moottorin kohdalla ei ko.auton koko elinkaaren aikana ole suinkaan merkityksetön, mikäli vaihtoväli on 5000km vs.+25000tkm.
            Eli 250tkm:n ajosuoritteen aikana tulee jo tuossa kohtaa yli 40-50kpl täydellisen turhaa öljynvaihtoa. Mitäs se muuten tekeekään nykyisillä LongLife öljyillä vaihtoineen+suodattimineen jos kerralla menee n.7-8l....
            Sitten voi vielä laskea sen mitä se tekee kansantaloudellisesti jos kaikkiiin pariin miljoonaan Suomiautoon vaihdot tehtäisiin tuolla periaatteella?
            Last edited by Hemi; 07-02-2007, 01:15.

            Comment

            • bandit
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 489
              • oulu

              #96
              mää ainakin ajan kovaa kyytiä huolestuneena öljy butiikkiin ku mittariin räsähtää 9989,5 km öljynvaihtoväliä
              NHF- Nerd Home Function

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #97
                Originally posted by Hemi View Post
                Ja siis se pointti on siinä että vaikka suositusten vaihtovälejä noudatettaisiinkin, ei nykykonetta ajeta todellakaan loppuun ennen paalikoneen leukoja.
                Jos monesta saman perheen autosta öljy loppuu koneesta ennen vaihtovälin täyttymistä, kannattaa kyllä kokeilla jotain muuta öljymerkkiä/laatua.
                Se kustannusero esim.m52 moottorin kohdalla ei ko.auton koko elinkaaren aikana ole suinkaan merkityksetön, mikäli vaihtoväli on 5000km vs.+25000tkm.
                Eli 250tkm:n ajosuoritteen aikana tulee jo tuossa kohtaa yli 40-50kpl täydellisen turhaa öljynvaihtoa. Mitäs se muuten tekeekään nykyisillä LongLife öljyillä vaihtoineen+suodattimineen jos kerralla menee n.7-8l....
                Sitten voi vielä laskea sen mitä se tekee kansantaloudellisesti jos kaikkiiin pariin miljoonaan Suomiautoon vaihdot tehtäisiin tuolla periaatteella?
                Ei kai täällä kukaan 5000 km välein ollutkaan vaihtelemassa. Liian tiheiden öljynvaihtojenhan on havaittu jopa kuluttavan konetta enemmän kuin "sopivin" välein tehdyt öljynvaihdot. Mielestäni nykyisissä öljynvaihtoväleissä on kaksi isompaa ongelmaa, ensimmäinen on pikeentymisestä johtuvat ongelmat kuten hydraulisten venttiilinnostimien tukkiintumiset ja toinen on jos autolla tulee vähän kilometrejä vuodessa (alle 10t), niin saattaa olla, että huoltotarpeenilmaisimen mukaan samoilla öljyillä voisi ajaa jopa kolmekin vuotta. Tänä aikana etenkin lyhyillä ajosuoritteilla ja suomenkaltaisessa ilmastossa, jossa lämpötilanvaihtelut ovat rajuja, öljyyn sekoittuu vettä ja bensiiniä ja ominaisuudet laskevat ihan oleellisesti. Kylmäviskositeetti nousee ja kuumaviskositeetti laskee. Jos autoa pitää vaikka kymmenen vuotta ja siihen tulee tuona aikana 100tkm on öljykustannuksissa eroa n. 200 euroa, joka on pikkuraha, jos sillä voidaan välttää venttiilinnostimien vaihdot, vanos-korjaukset ja huohottimen jäätymiset ja siitä seuranneet tiivisterikot.

                E: Vertailin siis 10tkm vs. 25tkm öljynvaihtovälejä, öljyä 5 litraa/30 €.

                E2: Lisäksi moni auto, jota huolletaan pitkien öljynvaihtosuositusten mukaan, tuntuu etenkin vanhemmiten syövän öljyä ihan eri malliin kun tiheämmin huolletut. Siis ihan siten, että tuolla 10tkm joutuu toiseen lisäämään öljyä kun toisessa öljyt eivät ole kuluunet lainkaan. Eikös tämä kerro voitelun epäonnistumisesta, jos välykset ovat kasvaneet, jolloin öljyä kuluu hukkaan.
                Last edited by SledgeHammer82; 07-02-2007, 15:49. Reason: Tarkennus

                Comment

                • jam75
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 654
                  • Tornio

                  #98
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Ei kai täällä kukaan 5000 km välein ollutkaan vaihtelemassa. Liian tiheiden öljynvaihtojenhan on havaittu jopa kuluttavan konetta enemmän kuin "sopivin" välein tehdyt öljynvaihdot. Mielestäni nykyisissä öljynvaihtoväleissä on kaksi isompaa ongelmaa, ensimmäinen on pikeentymisestä johtuvat ongelmat kuten hydraulisten venttiilinnostimien tukkiintumiset ja toinen on jos autolla tulee vähän kilometrejä vuodessa (alle 10t), niin saattaa olla, että huoltotarpeenilmaisimen mukaan samoilla öljyillä voisi ajaa jopa kolmekin vuotta. Tänä aikana etenkin lyhyillä ajosuoritteilla ja suomenkaltaisessa ilmastossa, jossa lämpötilanvaihtelut ovat rajuja, öljyyn sekoittuu vettä ja bensiiniä ja ominaisuudet laskevat ihan oleellisesti. Kylmäviskositeetti nousee ja kuumaviskositeetti laskee. Jos autoa pitää vaikka kymmenen vuotta ja siihen tulee tuona aikana 100tkm on öljykustannuksissa eroa n. 200 euroa, joka on pikkuraha, jos sillä voidaan välttää venttiilinnostimien vaihdot, vanos-korjaukset ja huohottimen jäätymiset ja siitä seuranneet tiivisterikot.

                  E: Vertailin siis 10tkm vs. 25tkm öljynvaihtovälejä, öljyä 5 litraa/30 €.

                  E2: Lisäksi moni auto, jota huolletaan pitkien öljynvaihtosuositusten mukaan, tuntuu etenkin vanhemmiten syövän öljyä ihan eri malliin kun tiheämmin huolletut. Siis ihan siten, että tuolla 10tkm joutuu toiseen lisäämään öljyä kun toisessa öljyt eivät ole kuluunet lainkaan. Eikös tämä kerro voitelun epäonnistumisesta, jos välykset ovat kasvaneet, jolloin öljyä kuluu hukkaan.

                  Jep .. Meinasin pasteta sinun aikasemman jutun tähän ku takerruttiin moottorin kestävyyteen ja sillä ajetaan isältä pojalle (nostajat rallattaen ja vanossit huutaen hoosiannaa :P) jne jne. Mutta tässähän se tuli uusiksi... asiaa Kyllä se e39 faceliftimalli stepillä on ikuinen vehe, ei hajoa moottori eikä laatikko vaikka ajais miljuunan, ennemmin menee kuski paaliin. Ja tämähän oli sit leikillä...

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #99
                    En minä ole vielä kuullut m52/m52TU/m54 koneiden vanosten rallattavan enkä nostinten huutavan "hoosiannaa", vaikka vaihtovälit olisivatkin suositusten mukaiset. Kertokaa nyt missä sellainen kone on ja johtuuko mahdollinen ääntäminen juuri liian pitkistä öljyn vaihtoväleista?
                    Jos nyt siis puhuttiin vain bemun uudemmista kutoskoneista.
                    Täytyy vain todeta että Saksalainen ei vieläkään osaa tehdä moottoria jos näin tosiaan on.

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      Osa ihmisistä on aina muutosta vastaan. Tuttu tuntuu turvalliselta ja uudet asiat pelottaa. Vanhat lyhyemmät öljynvaihtovälit on joskus opittu, ja niistä tuntuu olevan vaikea luopua. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka liikenteessä näkee aina vain vähemmän savuttavia tai äänteleviä moottoreita. Vielä 80 luvulla aika moneen autoon vaihdeltiin moottoriin osia kulumisen vuoksi, meni nokka-akseleita, öljypumppuja, laakereita ja jopa sylintereitä/mäntiä. Nykykoneille tuo on erittäin harvinaista.

                      Öljynvaihtovälit ovat kasvaneet jo pitkään. Ei tarvitse mennä kuin 70-luvulle, niin vaihtovälit olivat vain muutaman tuhat kilometriä. 50 000 vaihtovälinä on jo tätä päivää ja autotehtaat katsovat jo tulevaisuuteen. Puhutaanpa jopa auton koko eliniän kestävistä suodattimista ja öljyistä. Näihin kehitysprojekteihin ei tahdo vaan löytyä suodatinvalmistajilta oikein innostusta, hyväkatteiset tarvikemarkkinat kun kutistuvat sitä mukaa kun vaihtovälit kasvaa. Suodattimet ovat melkeinpä se isoin ongelma. Normaali selluloosapohjainen suodatinpaperi kun ei kestä edes nykyisiä vaihtovälejä. Keinokuiduilla vahvistettuna sillä päästään nykyisiin väleihin. Tuollaiset 50 000+ välit vaatinevat jo uusia materiaaleja, jolloin hinta nousee merkittävästi.

                      Itse en keksi yhtään hyvää syytä vaihtaa öljyjä yhtään useammin kuin mitä tehdas suosittaa, eikä tässäkään keskustelussa kukaan ole sellaista esittänyt. Todistetusti moottorit kestävät suurella varmuudella vähintäänkin riittävästi. Vaikeampaa on arvailla järkevintä vaihtoväliä vanhempiin autoihin. Niiden suositukset ovat nykyöljyille varsin lyhyitä, mutta toisaalta suodattimet tehdään täyttämään vain ne vanhat vaatimukset. Itse en ainakaan ajaisi vanhojen autojen suodattimilla yli kymmentä tuhatta. Sen jälkeen menee paperi ominaisuudet alkavat muuttumaan ja saattaapa suodatuskapasiteettikin loppua.

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        Originally posted by Hemi View Post
                        En minä ole vielä kuullut m52/m52TU/m54 koneiden vanosten rallattavan enkä nostinten huutavan "hoosiannaa", vaikka vaihtovälit olisivatkin suositusten mukaiset. Kertokaa nyt missä sellainen kone on ja johtuuko mahdollinen ääntäminen juuri liian pitkistä öljyn vaihtoväleista?
                        Jos nyt siis puhuttiin vain bemun uudemmista kutoskoneista.
                        Täytyy vain todeta että Saksalainen ei vieläkään osaa tehdä moottoria jos näin tosiaan on.
                        No tuossa pikaisella haun käytöllä yksi esimerkki M52:sesta, jossa venttiilinnostinet ääntää ja VANOS rallattaa:



                        Ja huohottimien tukkeentumisista löytyy viestiketjuja vaikka kuinka paljon.

                        Siitä johtuuko ongelmat nimenomaan liian pitkistä öljynvaihtoväleistä en osaa ottaa kantaa, mutta sen voin varmasti sanoa, että vaikka bemu suunnittelisi uuden kutoskoneen kuinka hyvin tahansa, niin kolmessa vuodessa öljyn sekaan kertyy välttämättä vettä ja jonkun verran myös bensaa, joka huonontaa koneen voitelua ja nopeuttaa kulumista.

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7042
                          • Forssa

                          Nyky öljyillä on ihan hyvä toi 10000km vaihto väli, mutta taasen jos vaikka ajetaan noilla vähän vanhemmilla kinnereillä niinkuin minä e28:lla niin oon ainakin lyhentänyt tota vaihto väliä n8000km. Nyky öljyjen sekaan lisätään niin paljon kaikkia liuottimia ja pesuaineita joidenka avulla vesi ja kaikki muutkin nesteet kuten bensa ja ym. aineet liukenee öljyjen sekaan. Samalla (Castrol TWS) "pesee" konetta kun ajelee maailmalla ja näin taasen lisää moottorin puhtautta juurikin noiden ihme pesuaineiden avulla, kunhan muistaa katsoa että magneetti proppu öljypohjassa on tarpeeksi voimakas imemään öljyjen seasta kaikki metalli hiutaleet pois. Uusissa M5:ssa "ei saa" käyttää kuin Castrol TWS:ää ja samalle linjalle ovat lähteneet mm. Jaguar ja muita halpaa peltiä automerkkejä.
                          Castrol antaa sieltä seuraavat tiedot sivuiltaan Castrol TWS MOTORSPORT 10W-60: Täyssynteettinen moottoriöljy erityisesti kilpakäyttöön ja korkeaviritteisiin moottoreihin.
                          Jokainen tekee omat valintansa mutta itse olen tyytynyt tuohon Castrol TWS:ään ja vaihdan n. 8000km välein.
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • Lanttu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 1643

                            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                            No tuossa pikaisella haun käytöllä yksi esimerkki M52:sesta, jossa venttiilinnostinet ääntää ja VANOS rallattaa:



                            Ja huohottimien tukkeentumisista löytyy viestiketjuja vaikka kuinka paljon.

                            Siitä johtuuko ongelmat nimenomaan liian pitkistä öljynvaihtoväleistä en osaa ottaa kantaa, mutta sen voin varmasti sanoa, että vaikka bemu suunnittelisi uuden kutoskoneen kuinka hyvin tahansa, niin kolmessa vuodessa öljyn sekaan kertyy välttämättä vettä ja jonkun verran myös bensaa, joka huonontaa koneen voitelua ja nopeuttaa kulumista.
                            Tuossa linkin E36:ssa ei kyllä ole M52:ta...missään E36:ssa ei ole.

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              Originally posted by Lanttu View Post
                              Tuossa linkin E36:ssa ei kyllä ole M52:ta...missään E36:ssa ei ole.
                              Tekniikanvaihtojako ne lukuisat M52:lla varustetut e36:set sitten ovat olleet joita olen käynyt katsomassa ja ajellut...

                              Mm. kaikki 323i ja 328i mallt ja 9/94 eteenpäin myös 320i mallit ovat sisältäneet moottorin, jossa ei pakkasproppuja löydy, öljykorkki on siirtynyt venttiilikopan etureunaan ja joiden varustelistoissa on moottorityyppinä lukenut M52.

                              Comment

                              • jone
                                Newbiemmer
                                • Jan 2006
                                • 28

                                HEMI,
                                jos unohdetaan moottorin kestävyys, niin ainakin e46fanatics-sivuston teinit väittävät että 7500 mailin välein pitää vaihtaa tai koneelle käy näin:


                                Itse olen sitä mieltä että vaihdetaan siten kuin BMW suosittaa, tosin 330i syö öljyä siihen malliin että tulee lisättyä öljyä melkeen koneellisen verran 25tkm aikana
                                E46 330ci cabrio
                                F48 18d xdrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎