Announcement

Collapse
No announcement yet.

öljynvaihtokilometrit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by alspe View Post
    Minkäs verran oikeasti noi longlife-öljyt kestää vs. "tavalliset" täys.synt. öljyt? Mulla on nykyään '02 TDI Pasuuna (toivottavasti voin silti kirjoittaa täällä vielä? ), koneessa oli nyt 43 tkm ajetut Castrol SLXIII Longlifet ja vaihdettiin tilalle Mobil ESP 5W-30 Longlifet.

    Tuntuu ihan hurjalta toi 43 tkm, mutta korjaamon kaveri sanoi, että ihan OK se voi olla. Aiemmin bemariin vaihtelin 15 tkm välein täys synt Motonetin Motoxit koneeseen, toki sitä ennemmin tekis 30-40 tkm välein kalliimmat Longlifet jos se ajaa saman asian? Harvemmin kuppi alla - helpompi elämä.

    En oo varma, mutta kaveri sanoi että toi TDI haistelee öljyn vaihdon tarpeen jotenkin? Service antoi 1700 km ilmoituksen kun öljyillä oli ajettu 43 tkm.
    Kai ne öljyt kestää mutta mitä kaikkea shittiä sen joukossa on 43tkm jälkeen , ottaen huomioon että tollanen TDI ei öljynvaihdossa läheskän yhtä tyhjäksi valu kuin bensakone?
    Öljynsuodattimeltakin vaaditaan noilla kilsoila jo aika paljon.

    Ei ole kyllä VWAG-vehjettä vastaan tullut joka olisi antanut 43tkm ajella yksillä rasvoilla. Oletko varma ettei huoltovälinäyttöä ole nollattu välissä?

    Vastauksena topikkiin.. Öljyt vaihdan valmistajan suosituksen mukaisilla väleillä tai olen lyhentänyt väliä niin että radalle menen tuoreilla litkuilla. Ei toi öljy niin paljon maksa jos ei merkkiä tuijota. Viimeisin 4 litran kannu öljyä josta löytyy BMW longlife hyväksyntä taisi olla 27€ tjsp..

    Ei liene kansalaismoottorit kovin kranttuja öljylle , ihmeen hyvin tikkaa menemään koneet jotka on täynnä kylmälimaa ja karstapaskaa , jos se limainen öljyntapainen vaan kiertää siellä.
    Last edited by petrolhead; 15-06-2009, 22:41.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Ketzi
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 217
      • Pohojammaa

      Tänään tosiaan meni Magnatecit sisään. Vanhoilla softeceillä ajettu palttiarallaa 10tkm. Mustat ja melkoisen vetisiksi menneet. Suodatin haisi, ihme kyllä, aivan bensalle.. En tiedä voisiko polttoaineen sekaan lisätty puhdistusaine vaikuttanut mitenkään asiaan... Vaikka utopistiselta kuulostaakin.

      Kyllä käynti parani ja kone kehrää taas.
      Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

      Comment

      • maukka86
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 488
        • Pirkanmaa

        Noin 15tkm välein tulee öljyä vaihdeltua. Pari viime kertaa on ollut Teboil Diamond-öljyt koneessa ja todennäköisesti siinä pysytään, jos sitä edelleen yhtä edullisesti myydään.
        f22 220i

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5152
          • Kouvola, Savisto

          Kyllä meille kerran karvakädet toi pizza-auton öljynvaihtoon jolla oli ajettu 100tkm ja sisässä ensiasennus öljyt
          Kyllähän se siitä kun pari kertaa kone huuhdeltiin fortella ja uudet suotimet ja öljyt ni kävi Foodi taas nätisti

          Itse kyllä pyrin joko 2 kertaa vuodessa tai 10tkm välein, sanoo kuka mitä sanoo. Liikaa kuitenkin nähnyt semmosia vehkeitä missä on kone sisäpuolelta niin paksussa paskassa, että mistä lie tulleet
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • ttw
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1016
            • Vantaa

            5000 välein vaihtuu, henkilökuntahintaan kun saa
            tuota öljyä hanasta 3e litra ja suodattimen 4 eurolla.
            728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
            Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
            MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

            Comment

            • Piplis
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 292
              • Kerava

              tarkkailikos tuo e39 öljynvaihtojärjestelmä öljyn laatua ja ilmoittaa sen perusteella, vai oliko se määräajoin tapahtuva ilmoitus vain? Mietin lähinnä sen vuoksi, että osaako "valo" ottaa huomioon onko sisällä longlifet vaiko normaalit vianorilta laitettavat perusöljyt?
              *-06 e46 330CiA Cabriolet*

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                Öljynvaihtoväli perustuu polttoainekulutukseen, eli ajotapaan.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • J-Poika
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 835
                  • There's a place in the North, far far away

                  Originally posted by Rahu View Post
                  Öljynvaihtoväli perustuu polttoainekulutukseen, eli ajotapaan.
                  ja se ei kerro millasissa olosuhteissa autolla on ajettu...

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9142
                    • Oulu

                    Originally posted by J-Poika View Post
                    ja se ei kerro millasissa olosuhteissa autolla on ajettu...
                    Kyllähän se PA-kulutus korreloi aika hyvin myös käyttöolosuhteita. Huoltoväli on puhtaasti kulutettu PA määrä litroina. Huomattavasti parempi tuo on kuin summassa mittarilukemaan perustuva huoltoväli.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • J-Poika
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 835
                      • There's a place in the North, far far away

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Kyllähän se PA-kulutus korreloi aika hyvin myös käyttöolosuhteita. Huoltoväli on puhtaasti kulutettu PA määrä litroina. Huomattavasti parempi tuo on kuin summassa mittarilukemaan perustuva huoltoväli.
                      no jos sulla on kallis kaasujalka lämpimänä tai sukkahiki lämpimänä... ei se oo sama koneelle

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1494
                        • Ilvola

                        Miten vaikuttaa kaasu käyttövoimana öljyn valintaan ja vaihtoväliin? Tulpat ainakin on kuin paketista, täysin puhtaat.
                        Sanovat että kaasussa ei ole voitelevia aineita kuten bensassa ja kone kävisi "kuivempana". Tuntuma on että kone käy aavistuksen tasaisemmin ja että kaasun ja bensan sisältämään energiamäärää verraten auto kävisi n. 5% paremmalla hyötysuhteella hyödyntäen kaasun energian tarkemmin. Kaasusta ei ainakaan tule mitään epäpuhtauksia öljyyn.

                        Ja kannattaako kone säätää käymään kuumempana kaasulla vai päinvastoin?
                        Entä viskositeettivalinta kaasulla verrattuna bensakäyttöön?
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • Jamppa1983
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 739
                          • Pirkanmaa

                          N:20tkm edellisillä öljyilla 0w-40 mobil m57 ei yhtään hävittänyt ja 300tkm mittarissa. Nykyisillä mennään saman verran. Ois muutama pönttö Teboil Diamond Dieseliä. Jos sitä laittais seuraavana ja katsois hävittääkö sitä. Edellisessä autossa käytin sitä 15tkm välillä 1,9 TDI ikiliikkujassa 460tkm ja N:13tkm kohdalla rupes hävittää ja pari desiä oli lähtenyt 15tkm.
                          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                          M3 e90 & "M3" e30 turbo

                          Comment

                          • Jka
                            BTCF Member
                            • Sep 2009
                            • 214
                            • jyväskylä

                            Originally posted by tsbmw View Post
                            Miten vaikuttaa kaasu käyttövoimana öljyn valintaan ja vaihtoväliin? Tulpat ainakin on kuin paketista, täysin puhtaat.
                            Sanovat että kaasussa ei ole voitelevia aineita kuten bensassa ja kone kävisi "kuivempana". Tuntuma on että kone käy aavistuksen tasaisemmin ja että kaasun ja bensan sisältämään energiamäärää verraten auto kävisi n. 5% paremmalla hyötysuhteella hyödyntäen kaasun energian tarkemmin. Kaasusta ei ainakaan tule mitään epäpuhtauksia öljyyn.

                            Ja kannattaako kone säätää käymään kuumempana kaasulla vai päinvastoin?
                            Entä viskositeettivalinta kaasulla verrattuna bensakäyttöön?
                            Mulla samat öljyt kuin normaalistikin suositellut. Tulpat normaalit ym, toimii hienosti. Epäilempä ettei täältä forumeilta löydy tietoutta kaasubemareista kovinkaan paljoa, koska niitä ei juuri ole suomessa., Eikä tehdasasenteisina kuin vajaapyttysinä ja niitä ei suomeen ole tietääkseni tuotu montaa.

                            Mä oon ajanut 8kk/30tkm omallani ja toiminut kuin juna

                            Nykyisillä öljyilla ajettu vajaa 20tkm. Kyllähän ne olis jo aika vaihtaa. Eikä ole syönyt edes mittatikusta erottuvaa määrää öljyä nuilla kilometreillä joten lienee kone kunnosssa :think
                            E70 X5 4.8i
                            ex: E46 325Ci

                            Comment

                            • Henkka520i
                              Newbiemmer
                              • Mar 2008
                              • 15
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              e39 2.2 bensaan vaihdettu oljyt tasan 1v/10000km sitten. Nyt sammui yksi vihreä ledi huoltoilmaisimesta. Kuinka paljon autolla vielä voi arviolta ajella ennen kuin kaikki vihreat ledit sammuu?

                              Edellinen huolto oli iso II-huolto. Nyt siis edessä huolto-ohjelman mukaisesti pelkkä öljynvaihtohuolto. Auton edellinen omistaja näyttää ajalleen 20-30tkm huoltojen välillä. Jos ajatellaan että haluaa vaihtaa autoon öljyt aina 10000tkm/yhden vuoden välein, niin kannattaako huoltoilmaisin nollata aina öljynvaihdon yhteydessä, vaikka kaikki vihreat ledit vielä palaisivatkin?

                              Jos autoon vaihtaa öljyjä "liian" aikaisin ja nollaa samalla tuon huollonilmaisimen niin tuleeko myös I- ja II-huollot "liian" aikaisin? Ts. aikaistettu öljyn vaihtoväli aikaistaa myös muita huoltoja tarpeettomasti ja huoltokustannukset moninkertaistuvat?

                              Nähtävästi alle 10tkm vuosittaisilla ajoilla ei kannata käyttää Long-life öljyä. Suodatin kannattanee vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä. Itse olen tykännyt käyttää Mobilin Rally Formula 1-öljyä vanhoissa Saabeissa (10tkm vaihtoväli) ja uusissa Fordeissa (20tkm vaihtoväli). Koskaan ei ole tarvinnut öljyä lisätä. e39 tuntuu vaativan 1-1½ litraa lisäystä 10tkm, nyt siis ensimmästä kertaa eläissäni on täytynyt pitää litran öljypurkkia peräkontissa mukana. Mikä olisi kokemustenne mukaan minulle suositeltava öljy alle 10tkm vuosittaisille ajoille ja vuoden vaihtovälille, jos tavoitteena olisi että öljyä ei tarvitsisi lisäillä. Nykyiset öljyt ovat Gyntherin BMW-original, merkistä ei tietoa.

                              Kuinka paljon siinä oikeasti säästää jos käy ostamassa itse öljyt vaikka Hessumobiilista ja vie ne korjaamolle vrt. ostaa öljyt korjaamolta? Mitä autohuoltamoja voitte suositella pääkaupunkiseudulla, jotka vaihtavat mielellään myös asiakkaan omat öljyt?
                              Nostetaan vanhaa keskustelua esille öljynvaihtoväleistä. Itsellä on E39 vm. 2001 525i ja öljynvaihdon jälkeen on ajettu 10000km ja vain yksi vihreä valo on sammunut kojelaudasta. Tällä logiikalla öljynvaihtoväliksi tulee 50000km. Se kuulostaa ihan liian pitkältä, vaikka onkin Nesteen long lifet sisässä. Onko tämä normaalia? Onko muillakin samanlaisia kokemuksia huoltovalojen suhteen?
                              E39, 520i
                              Ex:E39, 525i
                              Ex:E34, 520i

                              Comment

                              • Warra
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 483

                                Originally posted by Henkka520i View Post
                                Nostetaan vanhaa keskustelua esille öljynvaihtoväleistä. Itsellä on E39 vm. 2001 525i ja öljynvaihdon jälkeen on ajettu 10000km ja vain yksi vihreä valo on sammunut kojelaudasta. Tällä logiikalla öljynvaihtoväliksi tulee 50000km. Se kuulostaa ihan liian pitkältä, vaikka onkin Nesteen long lifet sisässä. Onko tämä normaalia? Onko muillakin samanlaisia kokemuksia huoltovalojen suhteen?
                                Ainakin ex E36:ssa ensimmäisen valon sammuminen kävi hitaimmin, sen jälkeen selkeästi nopeammin muut valot (jos muistan oikein joku 4-5000km ensimmäinen, loput 1500-2000km per valo). Voi hyvinkin olla että E39 on sama juttu.
                                E46 320i Facelift Touring M54b22
                                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎