520dA 2006. Ajettu 190 tkm. Vaihdatan öljyt (Castrol longlife) aina huoltovälinäytön kehotuksesta, vaihtoväli ollut 33-36 000 km. Ajoa vaihtelevasti 30-60 000 km/vuosi, josta arviolta 90% maantieajoa. Moottorissa ei ole koskaan ollut mitään vikoja (koputtaa puuta samalla).
Koskaan ei ole tarvinnut öljyä lisätä tippaakaan. Itse asiassa näyttää edelleen siltä että öljypinta ei vajoa tikussa ollenkaan. Joskus kuullut juttuja, että auton pitäisi syödä jonkun verran öljyä jostakin (?) syystä. Lieneekö perää tuossa?
Vaihtoväli riippuu millaista ajoa, sään vaihteluista, öljyn laadusta jne. Itse en ainakaan ajaisi millään öljyillä yli 12tkm. Ihan siitä syystä että oli kone millainen tahansa niin aina polttoaineen palamisen seurauksena öljyn joukkoon pääsee erinäisiä epäpuhtauksia ja niinkuin moni on kirjoittanut niin myös kondensoituu vettä...:think Ite vaihdan joka kevät ja syksy ajo kilometreistä riippumatta öljyt ja suodattimet. Muutaman kympin öljyn vaihto vs. useamman satasen/tuhannen koneremontti. 50tkm välein olen suorittanut myös konepesun. Ei ole ollut voitelun kanssa ongelmia, kone kiittää sitä joka pitää siitä huolta.
Vaihtoväli riippuu millaista ajoa, sään vaihteluista, öljyn laadusta jne. Itse en ainakaan ajaisi millään öljyillä yli 12tkm. Ihan siitä syystä että oli kone millainen tahansa niin aina polttoaineen palamisen seurauksena öljyn joukkoon pääsee erinäisiä epäpuhtauksia ja niinkuin moni on kirjoittanut niin myös kondensoituu vettä...:think Ite vaihdan joka kevät ja syksy ajo kilometreistä riippumatta öljyt ja suodattimet. Muutaman kympin öljyn vaihto vs. useamman satasen/tuhannen koneremontti. 50tkm välein olen suorittanut myös konepesun. Ei ole ollut voitelun kanssa ongelmia, kone kiittää sitä joka pitää siitä huolta.
Eikös nykyiset öljyt ole kehitetty juurikin niin, että ne pystyvät sitomaan itseensä ulkopuolisia aineita, kuten kosteutta/bensiiniä menettämättä kuitenkaan voitelukykyä?
Kerran odotin niin kauan, että tietokone pyysi ajamaan huoltoon Ajallisesti vaihtoväli venyi silloin sinne n. 1,5 vuoteen. Sen jälkeen vaihtanut n. vuoden/20-22tkm välein. Parempi se on luottaa tuolla välillä, muutenhan sitä saa ravata pajalla jatkuvasti Siinä n. 10 kk kohdalla tarvinnut lisätä parina vuotena 1 litra lisää ölppää mottiin
Käyttöautoon, vaikka onkin tuollainen elämää nähnyt vm.-89 318i (M42-tekniikalla), tulee vaihdettua öljyt 6000km:n välein. Harrasteautoihin vaihdan kerran vuodessa. Aina syksyllä seisontaan laitettaessa, jolloin usean kuukauden käyttämättömyyden aikana koneessa on uudet öljyt sisällä. M3:een tuli yhden kesän aikana alle 1300km, mutta siltikin vaihdoin syksyllä uudet. Seuraavana kesänä kilometrejä kertyi huimat 900km, mutta taas vaihtui syksyllä uudet öljyt. Kiva lähteä sitten keväällä ajelemaan, kun öljyhuolto on valmiiksi tehtynä. Suodatin vaihtuu luonnollisesti joka kerta.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Aina se 10tkm on ollu rajana eli kevväällä ja syksyllä vaihdan.
Laitoin tuossa äsken Castrollit koneeseen edelliset oli jotku valvolinen longlaifit ja ois kärsiny ajaa vielä 10tkm, öljy oli jo niin lirua ja öljyn liukkaus ero oli sormin tunnettavissa.
Sit pikanen kysymys et miten saa huolto välin nollattua e46 -03
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Aina se 10tkm on ollu rajana eli kevväällä ja syksyllä vaihdan.
Laitoin tuossa äsken Castrollit koneeseen edelliset oli jotku valvolinen longlaifit ja ois kärsiny ajaa vielä 10tkm, öljy oli jo niin lirua ja öljyn liukkaus ero oli sormin tunnettavissa.
Sit pikanen kysymys et miten saa huolto välin nollattua e46 -03
Sormin tuntee, mutta ei tarkka öljyanalyysi? Siellä on tehtaalla kyllä joku pikkusen meikäläisiä fiksumpi kaveri miettinyt näitä sen verran että ei ne huoltovälit mitään tuulesta temmattuja ole. Aina vaihdan kun auto pyytää. Turhaan sitä ylihuollella, mistään F1-autosta kun ei kuitenkaan ole kyse.Olen jopa joskus käyttiksellä ajellut ylihuoltajakaverin 5000km ajetuilla "jäte" castroleilla. Koskaan ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa, muu auto kuitenkin hajoaa ympäriltä jo kauan ennen moottoria. Vai kuinka monta moottoririkkoa olette kuulleet uudehkoissa autoissa johtuvan öljynvaihtovälistä?
Tietty nois vanhemmis tai muuten vaan horo-koneisissa voi olla polttoaineen joutuminen öljyn joukkoon syynä öljyn ohentumiseen. Tätä tehostaa vielä pätkäajot ja kylmäkäynnistykset varsinkin talvella. Kyllä siinä silti saa aika tarkkanäppinen olla jos niitä sormissaan hieromalla vertailee. Ellei sitä mahdollista polttoainetta nyt litratolkulla sielä ole.
Käyttikseen tulee itsellä vaihdeltua 10tkm välein tai valmistajan suosituksen mukaan.
Comment