Mielestäni kuitenkin öljynvaihtoväliin vaikuttaa ajokilometrien lisäksi se missä/miten ajot pääasiassa suoritetaan.On autoilijoita joiden mittarilukemat tulee lähes pelkästään maantieajosta.Ajetaan pitkiäkin matkoja optimi lämpöisellä teniikalla.Tällöin ölyt varmasti pysyy paremmassa iskussa,kuin autoilijoilla (joihin ikävä kyllä tänä päivänä kuulun itsekkin) jotka ajavat suurimman osan kilometreistään lyhyttä kaupunkiajoa.Paljon kylmäkäynnistyksiä/tyhjäkäyntiä ja nykivää ajoa vajaalämpöisellä moottorilla.Tällöin kondensiovettä,nokea ja muita epäpuhtauksia kertyy moottoriin(=öljyyn) moninkertaisesti.Olipa tehtaan suositukset mitä hyvänsä,täytyisi auton omistajan miettiä tuon asia omalta kohdaltaan oikeaksi valitessaan öljynvaihtoväliä.
Käsittääkseni bemujen huoltoilmaisimet ottavat huomioon juurikin kylmäkäynnistyksien määrän, ajokilometrit, siis lyhyttä vai pitkää ajoa..
Vaihdan öljyt huoltoilmaisimen mukaan 15000km välein ja vuodessa tulee 50000km eli ei oikein kerran vuodessa taida riittää. Kävin vaihdattamassa öljyt Mobil Express-pisteessä ja niillä ei ollu sopivia suodattimia! Se äijä sano että kyllä tolla voi vielä seuraavan välin ajaa. Pitääkö paikkansa?
Vaihda(ta) se suodatin jälkikäteen.Ja jos meinaat suodattimella (huoltoilmaisimen vastaisestikin) ajella toiset 15000km,niin eikös se ole jo aika paljon?
Parhaiten oman auton öljynvaihtoajankohdan saa selville kun ajaa vaikka sen huolto-ohjeen mukaisen määrän, laskee öljyt pois ja ottaa niistä näytteen ja lähettää tutkittavaksi sen!
Ainakin Esson öljyn voi tutkituttaa ilmaiseksi kun vie näytteen Esson huoltsikalle!
Heitäppä Heguli ihan oma arviosi kuinka pitkälle ajat nykyisellä moottorillasi tuolla sinun 1/3:n vaihtovälilläsi ja kuinka pitkälle esim.20tkm:n vaihtovälillä?
Sekä sitten se, mihin se kulku sitten lopulta pysähtyy? Eli mikä sieltä moottorista syö itsensä vaihtokuntoon ensimmäisenä jos et tuota 1/3 vaihtoväliä noudata? Vielä kun annat jotain kilometrilukemia mitä milläkin vaihtovälillä oikeasti pääsee ja mikä moottori? Näihin tietoihinhan kun tuo kolmasosavaihtovälin tuomat edut=hyödyt pitää perustua jos et satu olemaan jonkun öljy-yhtiön piilomarkkinoinnissa töissä? Eli nyt sitten faktaa kehiin jotta me "moottorien tuhoajat" voisimme saada perusteet siirtymiseen x3 vaihtoihin.
Heitäppä Heguli ihan oma arviosi kuinka pitkälle ajat nykyisellä moottorillasi tuolla sinun 1/3:n vaihtovälilläsi ja kuinka pitkälle esim.20tkm:n vaihtovälillä?
Sekä sitten se, mihin se kulku sitten lopulta pysähtyy? Eli mikä sieltä moottorista syö itsensä vaihtokuntoon ensimmäisenä jos et tuota 1/3 vaihtoväliä noudata? Vielä kun annat jotain kilometrilukemia mitä milläkin vaihtovälillä oikeasti pääsee ja mikä moottori? Näihin tietoihinhan kun tuo kolmasosavaihtovälin tuomat edut=hyödyt pitää perustua jos et satu olemaan jonkun öljy-yhtiön piilomarkkinoinnissa töissä? Eli nyt sitten faktaa kehiin jotta me "moottorien tuhoajat" voisimme saada perusteet siirtymiseen x3 vaihtoihin.
Kuten kerroinkin,ajan omalla E36 M3:lla n.15000km/vuosi.Puolet kesällä,puolet talvella.Kesällä en "litkuja" käytä,vaan 10W60:stä.Se taas on talvikeleille turhan "tönkköä".Ajanhan pääasiassa pientä ajoa.Eli itsellä "kesäöljyt kesällä ja talviöljyt talvella".Siitä M:läisen kone tykkää.Eli "oikeat" öljyt jokaiseen lämpötilaan.Siitä tulee tuo MINUN öljynvaihtovälini.Menee sitten lisäaineet harakoille tai ei,niin väärän viskositeetin öljyillä en ajele.Jos allani oli joku tavallinen bemu,johon moottorit/remontit on hieman halvempia,olisi tilanne varmaan toinen.Nyt elelen tämän mukaan,enkä kehoitakkaan ketään apinoimaan näitä öljynvaihto-ohjeita.Arvioni siitä kuika pitkälle ajelen:VARMASTI pidemmälle kuin siten,että vetäisin aina talviöljyt "tappiin" pitkälle kesään.Ja paksummilla kesäöljyillä täydet vaihtovälit koville pakkasille.Eli ölynvaihtovälini perustuu tällä hetkellä täysin vuotuiseen ajomäärään/2:lla.Loppusyksystä koneeseen ohuemmat liemet ja keväällä paksummat kuumin olosuhteisiin.Autohan on jo sentään 10 vuotias,eikä aivan viimeisintä "nykytekniikkaa".Mootorihan on S50B30.
PS:En varmaankaan ole haukkunut/moittinut ketään mootorin tuhoajaksi tms.
NCMotorsport: Tuolla kommentilla lähennellään jo rajaa jolla skepsis vuosittain "palkitsee" vuoden parhaan humpuukijutun huuhaa palkinnolla. Eli aivan pelkkää BS:ää.
Heguli: Heitä nyt kuitenkin jokin arvio mitä koneellasi ajettaisiin, mikäli käyttäisit ympärivuotisesti esim.Mobilin 5W-50W ykkösiä 20tkm:n vaihtovälillä, suhteessa nyt käyttämääsi metodiin? Sekin kiinnostaisi mikä on se kohta/alue moottoristasi joka ensimmäisenä olisi vaihtokunnossa nykyisellä tai tuolla 5W-50W/20tkm metodilla? Eli ihan asiallisesti tiedustelen jotain kestoiällistä suhdetta mikä tuolla vaihtovälin puolittamisella tai kolmasosittamalla saavutetaan. Ajatko siis koneellasi kenties x2 vai peräti x3 pidempään kuin ne jotka vaihtavat öljynsä 20tkm:n välein? Kuinka pitkään tuon mallinen M3 moottori tyypillisesti avaamatta hengittelee? Eli olisin kovin mielelläni halunnut jonkin näkemyksen siitä kuinka monta kymmentätuhatta/sataatuhatta kilometriä näillä "nopeutetuilla" vaihtoväleillä nykyöljyillä on luvassa tulla. Joku käsityshän sinulla on pakko olla jos yhdestä vaihtovälistä olet valmis maksamaan 100e ylimääräistä? ps. älä ota tätä vittuiluna, vaan olen ihan vakavissani ja halukas tietämään minkälaiseen ajatuskuvioon nämä kaikkien suositusten vastaiset logiikat perustuu.
NCMotorsport: Tuolla kommentilla lähennellään jo rajaa jolla skepsis vuosittain "palkitsee" vuoden parhaan humpuukijutun huuhaa palkinnolla. Eli aivan pelkkää BS:ää.
Heguli: Heitä nyt kuitenkin jokin arvio mitä koneellasi ajettaisiin, mikäli käyttäisit ympärivuotisesti esim.Mobilin 5W-50W ykkösiä 20tkm:n vaihtovälillä, suhteessa nyt käyttämääsi metodiin? Sekin kiinnostaisi mikä on se kohta/alue moottoristasi joka ensimmäisenä olisi vaihtokunnossa nykyisellä tai tuolla 5W-50W/20tkm metodilla? Eli ihan asiallisesti tiedustelen jotain kestoiällistä suhdetta mikä tuolla vaihtovälin puolittamisella tai kolmasosittamalla saavutetaan. Ajatko siis koneellasi kenties x2 vai peräti x3 pidempään kuin ne jotka vaihtavat öljynsä 20tkm:n välein? Kuinka pitkään tuon mallinen M3 moottori tyypillisesti avaamatta hengittelee? Eli olisin kovin mielelläni halunnut jonkin näkemyksen siitä kuinka monta kymmentätuhatta/sataatuhatta kilometriä näillä "nopeutetuilla" vaihtoväleillä nykyöljyillä on luvassa tulla. Joku käsityshän sinulla on pakko olla jos yhdestä vaihtovälistä olet valmis maksamaan 100e ylimääräistä? ps. älä ota tätä vittuiluna, vaan olen ihan vakavissani ja halukas tietämään minkälaiseen ajatuskuvioon nämä kaikkien suositusten vastaiset logiikat perustuu.
Ensinnäkin,en ota tätä v....luna.Toinen pointti on se,että missään tapauksessa käytä 5W50:stä kun vuoden kylmemmällä puoliskolla.Kesäöljyksi se on Ämmäläiseen "litkua",koska kesällä tulee ajettua muutakin kuin kaupunkiajaoa.Ja yleensä suht.korkeilla öljynlämmöillä tuo kesäöljy suositus on Ämmäläiseen on 10W60:stä.Selitän tämän vielä yhden kerran:Kesällä BMW:n suosittelemaa 10W60.Ja talvella käyttöön on suositeltu 5W50 jota käytän(on toki muitakin ohuempia öljyjä suosituksissa,esim. 5W40 tai 10W40).Koska minun ajoissani EI YHDELLÄ ÖLJYLLÄ ajeta vuoden ympäri.Tämä ei varsinaisesti ehkä moottorin kulumista ehkäisekkään.Kyse onkin siitä,että vuodenajasta riippumatta moottorissa on sopivalla viskositeetilla varustettu laadukas moottoriöljy.Ja juuri tuo takaa parhaan voitelun moottorille kaikissa lämpötiloissa.Ämmäläisten moottoreista olet varmaan itsekkin lukenut kaikenlaisista voiteluongelmista(S50B30koneissa).Usein syynä väärästä viskositeetista aiheutuneet voiteluongelmat.Esim.kesällä ajetaan moottoritiellä kovaakin joillain litkuilla (tai jopa mennään radalle kokeilemaan).Samoin nuo Bemarin suosittelemat 10W60:t ovat mielestäni aika tehokasta myrkkyä talvisiin kylmäkäynistyksiin.Tuskimpa itse tarvii oman Bemun konetta aukoa (toivottavasti) ja mittailla kulumia.Joten se jäänee seuraavien omistajien hommaksi.Vaihdan auton (oletettavasti) tuoreempaan ennen moottorimurheita. Olen pahoillani,jos perusteluni ei riitä suurelle asiantuntemuksellesi,mutta eihän se kenenkään toisen lompakosta ole pois,jos pidän autoni moottorin tuoreissa ölyissä.Toivonkin ettei minun tarvi tänne topiikkin kirjoitella,kuinka kiertokangen laakeri naputtaa kylmänä tms.Sellaistakin olen täältä lueskellut(M3-autojen omistajilta,joilla on tämä yksipumppu voitelujärjestelmä.Kuten omassanikin).Hemi voisi laittaa vielä tänne hyvän perustelun sille,miksi MINUN pitäisi ajaa esim.20000km 10W60 öljyillä.Se ylittäisi jo vuotuisen ajomääräni reilusti.Ja kuten kirjoitin,niin noilla "kuumien olosuhteiden öljyillä" en pakkasilla ajele.Tai toisin päinkin.Miksi minun pitäisi ajaa 20000km 5W50 öljyillä,joka on Ämmäläiseen kesäolosuhteissa liian ohutta.Lopetan asian jauhamisen omalta kohdaltani tähän,koska jo kirjoitinkin ettei muiden tarvi apinoida näitä minun käyttämiä huoltovälejä.Katsotaan nyt mitä palkintoja itselleni tästä kirjoituksesta rapsahtaa.
Nykyiset uusien autojen huoltovälit johtuvat vain ja ainoastaan siitä, että autotehtaat haluavat antaa kuluttajille vaikutuksen "pienistä" ylläpito kustannuksista. Ts. autoa ei tarvitse huoltaa kovinkaan usein, mikä tekee ostettavasta autosta houkuttelevamman, koska näin rahaa säästyy... ...vai säästyykö? Varmasti jos autolla ajaa vain sen 2-vuotta.
Toki öljyt on nykyjään parempia, kuin ennen muinoin, mutta silti voiteluominaisuuksien leikkaantuminen tapahtuu siinä 5-10tkm:n kohdalla öljystä riippuen. Tämä ominaisuuksien leikkaantuminen jakaakin öljyt ns. hyviin ja huonoihin.
Itse käytän Mobilin 5W-50:stä M50 koneessa. Ihmetyttää vaan kun noin 10000km ajon jälkeen öljyt ovat aivan uuden näköiset. Tiedän että tämä ei välttämättä tarkoita sitä että voiteluominaisuudetkin olisivat kuin uudessa rasvassa, mutta eikö tuo litkun ulkonäkökin nyt jotain kerro öljynvaihdon tarpeellisuudesta??
Itselläni aikalailla samanlainen ajatusmaailma kuin Heguli 31:llä, elikkä ennemmin liian usein kuin liian harvoin öljynvaihto. Kysyttiin perusteluita, että mitä järkeä. Niitä ei ehkä löydy mutta oma mieli on parempi ja ei päästä ainakaan sanomaan, että "no sulle taas kävi niinkuin sulle aina käy...". Itse ainakin on yrittänyt ehkäistä mahdolliset aikapommit niin hyvin kuin nyt siihen pystyy. Sitten pitää myös muistaa, että maksetaanhan tässä vakuutuksiakin, joita ei toivo ikinä joutuvan käyttämään. Silti henk.koht. itsellä on kaikki mahdollinen raksitettu ja kysyttykin vielä yhtiöstä, että onko vielä jotain mitä voi vakuuttaa...
Tiedän kyllä, että uusilla longlife öljyillä pitäisi pystyä ajamaan hyvinkin pitkiä rupeamia mutta itse silti suosin, että nekin vaihdetaan kerran vuodessa (suositus kerran kahdessa vuodessa). Onhan se kallista touhua mutta elämä on...
Omassa 320D:ssä öljyt vaihtuu silloin kuin huoltovalo syttyy eli n. 22tkm välein. Nyt on mittarissa 77tkm. Tosin aina n. 2-3tkm ennen öljynvaihtoa olen joutunut hieman lisäämään oljyä, kun kojelautaan on syttynyt öljyn (keltainen ) varoitusvalo.
Talouden kakkosautossa Cliossa (-02) vahtuu öljyt 30tkm/2v. välein. Ekat öljyt vaihdettu 3/2003 (31tkm) ja nyt on tulossa toinen vaihto (60tkm mittarissa). Toi on valmistajan suositus. En jaksa stressata jostain öljynviahdoista..
Comment