Announcement

Collapse
No announcement yet.

öljynvaihtokilometrit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    Buhahaa.. Onhan se taas varmaa että Pentti Puupää tietää paremmin öljynvaihtovälin kuin BMW:n insinöörit. Miksihän vitussa ne on edes keksineet tuon huoltoväli-ilmaisimen kun käyttäjä tietää ja osaa tämänKIN asian paremmin kuin tuhansia työtunteja asian parissa viettäneet ammattilaiset.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      Originally posted by jone View Post
      HEMI,
      jos unohdetaan moottorin kestävyys, niin ainakin e46fanatics-sivuston teinit väittävät että 7500 mailin välein pitää vaihtaa tai koneelle käy näin:
      No jenkeissä nyt on mahdollista, että ihmiset ajaa ihan millä sattuu öljyllä ja bensalla. Lisäysöljyksikin käy ihan mikä tahansa, mitä sattuu löytymään. Jos nyt ylipäätään muistetaan lisätä mitään.

      Noissa "uudemmissa" bemareissa öljynvaihtoväli huoltovälinilmaisemen mukaan huollettuna on yleensä noin 20000 - 25000 km. Ja sen mukaan esim. Saksassa käytännössä jokainen auto huolletaan ja hyvin näkyvät toimivan. Tärkeä on käyttää oikeaa BMW:n suosittelemaa longlife öljyä. Millään halpis pilipali vinkuintia öljyillä ei tosiaankaan kannata ajella tuollaisia määriä.

      Ja ääntävän Vanoksen olen kuullut myös tuplavanos M52TU koneessa, mutta yleensä noiden vanhojen pommien koneet, erityisesti M50 / S50 yms, on niitä ääntäviä tapauksia.

      Noissa tietyissä BMW moottoreissa on ollut 1990-luvun alkupuolella ongelmia esim. USA:ssa ja Englannissa ongelmia sylinterien Nikasil pinnoitteen kanssa. Ongelma on johtunut paikallisesta bensasta. Esim. Suomen polttoaineen kanssa ei ole ollut vastaavia ongelmia. Ja M52TU koneessa ilmeisesti rakenne jo muuttunut.
      Last edited by Juhis; 10-02-2007, 16:29.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        Originally posted by Kentsu View Post
        Buhahaa.. Onhan se taas varmaa että Pentti Puupää tietää paremmin öljynvaihtovälin kuin BMW:n insinöörit. Miksihän vitussa ne on edes keksineet tuon huoltoväli-ilmaisimen kun käyttäjä tietää ja osaa tämänKIN asian paremmin kuin tuhansia työtunteja asian parissa viettäneet ammattilaiset.
        Ingenjöörit tuskin ottavat edes huomioon, että jossain kekkoslovakiassa ajetaan kymmenen vuotta vanhoilla BMW:llä mittarissa reilusti yli 300.000km.
        Mulla vaan ei ole niin pitkää öljytikkua autossa, että se edes kastuisi kun on ajettu 13.000km. vaihdon jälkeen. Kuten olen aiemmin monta kertaa todennut: Kymppi menee hyvin, sitten alkaa lisäilyt ja 15.000km:n kohdalla viimeistään uutta öljyä koneeseen. Auto siis nyt vaimolle siirtynyt 528 7/97
        Koneessa puhti kunnossa, ei ylimääräisiä ääniä ja katsastuksessa päästöt aina alle normien, tästä voisi päätellä sulakkeen olevan muuten kunnossa. Mun mielipiteeni vaan on, että öljyt ei ole sillä tasolla kuin insinöörit haaveilee. Ominaisuudet loppuu tuohon kympin tietämiin jostain syystä.
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          Originally posted by TFV View Post
          ...Mulla vaan ei ole niin pitkää öljytikkua autossa, että se edes kastuisi kun on ajettu 13.000km. vaihdon jälkeen. Kuten olen aiemmin monta kertaa todennut: Kymppi menee hyvin, sitten alkaa lisäilyt ja 15.000km:n kohdalla viimeistään uutta öljyä koneeseen. Auto siis nyt vaimolle siirtynyt 528 7/97...
          Jos autossa tai öljyssä on jotain vikaa niin sehän on jo toinen juttu. Omaan 11/96 198 tkm. 523iA:n en ole joutunut vielä lisäämään öljyä valmistajan ilmoittamalla öljynvaihtovälillä, vaihtovälejä takana minun omistusaikana vissiin 2.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • TFV
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 3080
            • Nurmijärvi

            Originally posted by Kentsu View Post
            Jos autossa tai öljyssä on jotain vikaa niin sehän on jo toinen juttu. Omaan 11/96 198 tkm. 523iA:n en ole joutunut vielä lisäämään öljyä valmistajan ilmoittamalla öljynvaihtovälillä, vaihtovälejä takana minun omistusaikana vissiin 2.
            Castrolin longlaiffit(kuten Nykänen sanoisi) ja pata on edelleenkin kunnossa, niin huollon kuin minunkin mielestä. Pakko sen kuitenkin on olla väljä, kun se kerran alkaa kympin jälkeen syömään öljyä. Hemi vaan sano moneen kertaan, että auto paalataan ennenkuin moottori loppuu. Minä en tietenkään tiedä mitään ja olen autoasioissa täysi nolla. Olen elättänyt itseni kulkumulkkuna 26 vuotta ajaen keskimäärin 75.000km/vuosi ja näistä varmaankin 70% BMW:llä.
            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              Itse voisin kokemuksesta sanoa, että öljynkulutus riippuu moottorien välisistä yksilöeroista sekä käytetystä öljymerkistä ja laadusta. Jos otetaan kaksi autoa esim. molemmat BMW 750i -95, niin voi olla, että toisella voi ajaa 10000km ilman että öljyä tarvitsee lisätä kertaakaan. Ja taas toinen samanlainen auto, johon on jouduttu jo lisäämään ainakin litra öljyä samalla ajomäärällä. Samoin samassa autossa eri merkkiset ja malliset öljyt voi vaikuttaa öljynkulutukseen merkittävästi. Oman käsitykseni mukaan erityisesti ohuet 0W-xx yms litkut on herkempiä häviämään moottorista kuin vaikka 10W-xx öljyt. Tämä nyt vain oli huono esimerkki.
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                Joo no varmaankin auton historiassa käytetyt huoltotavat ja öljylaadut vaikuttaa tuohon öljyn kulutukseen jossain "elinkaaren ehtoopuolella". Lienee aika pitkälti tällaista selvää pässinlihaa... Että jos otetaan 2 saman verran ajettua samaa myllyä niin kyllä niiden käyttö on ollut takuulla jotain muuta kuin identtistä. Että mistäs sen loppujen lopuksi KÄYTETYSSÄ autossa tietää että kuka on keksinyt ajella vuotavalla öljypohjalla sen 25 tkm lisäämättä öljyä ja saaren sokea mummo kun ei edes näe sitä öljynpaineen merkkivaloa... Kylmäkäynnistykset, kylmänä polkemiset, "hydrauliöljyn" lisääminen hädässä oikean tavaran sijasta yms. yms. kaikkihan ne vaikuttaa kuinka pannu yskii ja huohottaa eläkevuosilla...
                Ja uskoisin kyllä että tehtaan ohjeiden mukaan käytetty ja huollettu BMW:n moottori ei vaadi todellakaan muuta kuin tehtaan ohjeiden mukaista huoltoa / korjauksia.
                Last edited by Kentsu; 10-02-2007, 18:29.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • NHB
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 1120

                  Originally posted by TFV View Post
                  Ingenjöörit tuskin ottavat edes huomioon, että jossain kekkoslovakiassa ajetaan kymmenen vuotta vanhoilla BMW:llä mittarissa reilusti yli 300.000km.
                  Ihan varmasti ottavat huomioon. Hajoilevat koneet ovat niin paha negatiivinen mainos, ettei tuollaista vaara todellakaan haluta ottaa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Ne "kekkoslovakian" moottorit eivä paukahtele yhtään sen tiheämmin kuin muutkaan EU-alueen motit. Itse asiassa päinvastoin.

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Ne "kekkoslovakian" moottorit eivä paukahtele yhtään sen tiheämmin kuin muutkaan EU-alueen motit. Itse asiassa päinvastoin.
                      Niin, mitkä ovat ne "kekkoslovakian" moottorit joita ei löydy mistään ohjeista jotka ovat: Finland, Norway, Sweden and Canada joille taas TIS antaa omia huolto-ohjeita?
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        e39 2.2 bensaan vaihdettu oljyt tasan 1v/10000km sitten. Nyt sammui yksi vihreä ledi huoltoilmaisimesta. Kuinka paljon autolla vielä voi arviolta ajella ennen kuin kaikki vihreat ledit sammuu?

                        Edellinen huolto oli iso II-huolto. Nyt siis edessä huolto-ohjelman mukaisesti pelkkä öljynvaihtohuolto. Auton edellinen omistaja näyttää ajalleen 20-30tkm huoltojen välillä. Jos ajatellaan että haluaa vaihtaa autoon öljyt aina 10000tkm/yhden vuoden välein, niin kannattaako huoltoilmaisin nollata aina öljynvaihdon yhteydessä, vaikka kaikki vihreat ledit vielä palaisivatkin?

                        Jos autoon vaihtaa öljyjä "liian" aikaisin ja nollaa samalla tuon huollonilmaisimen niin tuleeko myös I- ja II-huollot "liian" aikaisin? Ts. aikaistettu öljyn vaihtoväli aikaistaa myös muita huoltoja tarpeettomasti ja huoltokustannukset moninkertaistuvat?

                        Nähtävästi alle 10tkm vuosittaisilla ajoilla ei kannata käyttää Long-life öljyä. Suodatin kannattanee vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä. Itse olen tykännyt käyttää Mobilin Rally Formula 1-öljyä vanhoissa Saabeissa (10tkm vaihtoväli) ja uusissa Fordeissa (20tkm vaihtoväli). Koskaan ei ole tarvinnut öljyä lisätä. e39 tuntuu vaativan 1-1½ litraa lisäystä 10tkm, nyt siis ensimmästä kertaa eläissäni on täytynyt pitää litran öljypurkkia peräkontissa mukana. Mikä olisi kokemustenne mukaan minulle suositeltava öljy alle 10tkm vuosittaisille ajoille ja vuoden vaihtovälille, jos tavoitteena olisi että öljyä ei tarvitsisi lisäillä. Nykyiset öljyt ovat Gyntherin BMW-original, merkistä ei tietoa.

                        Kuinka paljon siinä oikeasti säästää jos käy ostamassa itse öljyt vaikka Hessumobiilista ja vie ne korjaamolle vrt. ostaa öljyt korjaamolta? Mitä autohuoltamoja voitte suositella pääkaupunkiseudulla, jotka vaihtavat mielellään myös asiakkaan omat öljyt?
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • Risto113
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1204
                          • GrassLake

                          Jep, kun vaihdat öljyt "liian aikaisin", tulevat myös inspection-huollot aikaisemmin, ja useammin. ehkä voisit soveltaa, ja tehdä joka inspectionin välissä 2 öljynvaihtoa 1 sijaan, jos haluat huollonilmaisinta käyttää??
                          Meinaan siis, että 1 öljynvaihdossa et nollaa sitä (vaihdat vain öljyt), ja toisessa nollaat vasta.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ne "kekkoslovakian" moottorit eivä paukahtele yhtään sen tiheämmin kuin muutkaan EU-alueen motit. Itse asiassa päinvastoin.
                            Ei niillä nyt ihan niin pitkään ajettaisi täällä kuin keskieuroopassa, suurimpana syynä lienee kylmäkäynnistykset. Siis mikäli huollot suoritetaan samalla tunnollisuudella, saksalainen ei taida suhtautua niin tunnollisesti vanhaan autoon kuin suomalainen keskimäärin.

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              Vaikka en mikään äärimmäinen viherpiipertäjä olekaan niin semmonen kommentti pakko heittää että on myös ekologisesti aika kyseenalaista jatkuvasti vaihdella niitä öljyjä.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              • Fallu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 1780
                                • oulu

                                ite vaihan 10 000 välein öljyt+suodattimen,kyllä näillä nyky öljyillä ajelis jopa enemmänki
                                |Sotkamo Connection|

                                Originally posted by Eetu
                                Dry vodka auttaa tähänkin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎