Buhahaa.. Onhan se taas varmaa että Pentti Puupää tietää paremmin öljynvaihtovälin kuin BMW:n insinöörit. Miksihän vitussa ne on edes keksineet tuon huoltoväli-ilmaisimen kun käyttäjä tietää ja osaa tämänKIN asian paremmin kuin tuhansia työtunteja asian parissa viettäneet ammattilaiset.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
öljynvaihtokilometrit?
Collapse
X
-
Originally posted by jone View PostHEMI,
jos unohdetaan moottorin kestävyys, niin ainakin e46fanatics-sivuston teinit väittävät että 7500 mailin välein pitää vaihtaa tai koneelle käy näin:
Noissa "uudemmissa" bemareissa öljynvaihtoväli huoltovälinilmaisemen mukaan huollettuna on yleensä noin 20000 - 25000 km. Ja sen mukaan esim. Saksassa käytännössä jokainen auto huolletaan ja hyvin näkyvät toimivan. Tärkeä on käyttää oikeaa BMW:n suosittelemaa longlife öljyä. Millään halpis pilipali vinkuintia öljyillä ei tosiaankaan kannata ajella tuollaisia määriä.
Ja ääntävän Vanoksen olen kuullut myös tuplavanos M52TU koneessa, mutta yleensä noiden vanhojen pommien koneet, erityisesti M50 / S50 yms, on niitä ääntäviä tapauksia.
Noissa tietyissä BMW moottoreissa on ollut 1990-luvun alkupuolella ongelmia esim. USA:ssa ja Englannissa ongelmia sylinterien Nikasil pinnoitteen kanssa. Ongelma on johtunut paikallisesta bensasta. Esim. Suomen polttoaineen kanssa ei ole ollut vastaavia ongelmia. Ja M52TU koneessa ilmeisesti rakenne jo muuttunut.Last edited by Juhis; 10-02-2007, 16:29.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostBuhahaa.. Onhan se taas varmaa että Pentti Puupää tietää paremmin öljynvaihtovälin kuin BMW:n insinöörit. Miksihän vitussa ne on edes keksineet tuon huoltoväli-ilmaisimen kun käyttäjä tietää ja osaa tämänKIN asian paremmin kuin tuhansia työtunteja asian parissa viettäneet ammattilaiset.
Mulla vaan ei ole niin pitkää öljytikkua autossa, että se edes kastuisi kun on ajettu 13.000km. vaihdon jälkeen. Kuten olen aiemmin monta kertaa todennut: Kymppi menee hyvin, sitten alkaa lisäilyt ja 15.000km:n kohdalla viimeistään uutta öljyä koneeseen. Auto siis nyt vaimolle siirtynyt 528 7/97
Koneessa puhti kunnossa, ei ylimääräisiä ääniä ja katsastuksessa päästöt aina alle normien, tästä voisi päätellä sulakkeen olevan muuten kunnossa. Mun mielipiteeni vaan on, että öljyt ei ole sillä tasolla kuin insinöörit haaveilee. Ominaisuudet loppuu tuohon kympin tietämiin jostain syystä.E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
-
Originally posted by TFV View Post...Mulla vaan ei ole niin pitkää öljytikkua autossa, että se edes kastuisi kun on ajettu 13.000km. vaihdon jälkeen. Kuten olen aiemmin monta kertaa todennut: Kymppi menee hyvin, sitten alkaa lisäilyt ja 15.000km:n kohdalla viimeistään uutta öljyä koneeseen. Auto siis nyt vaimolle siirtynyt 528 7/97...Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by Kentsu View PostJos autossa tai öljyssä on jotain vikaa niin sehän on jo toinen juttu. Omaan 11/96 198 tkm. 523iA:n en ole joutunut vielä lisäämään öljyä valmistajan ilmoittamalla öljynvaihtovälillä, vaihtovälejä takana minun omistusaikana vissiin 2.E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
-
Itse voisin kokemuksesta sanoa, että öljynkulutus riippuu moottorien välisistä yksilöeroista sekä käytetystä öljymerkistä ja laadusta. Jos otetaan kaksi autoa esim. molemmat BMW 750i -95, niin voi olla, että toisella voi ajaa 10000km ilman että öljyä tarvitsee lisätä kertaakaan. Ja taas toinen samanlainen auto, johon on jouduttu jo lisäämään ainakin litra öljyä samalla ajomäärällä. Samoin samassa autossa eri merkkiset ja malliset öljyt voi vaikuttaa öljynkulutukseen merkittävästi. Oman käsitykseni mukaan erityisesti ohuet 0W-xx yms litkut on herkempiä häviämään moottorista kuin vaikka 10W-xx öljyt. Tämä nyt vain oli huono esimerkki.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Joo no varmaankin auton historiassa käytetyt huoltotavat ja öljylaadut vaikuttaa tuohon öljyn kulutukseen jossain "elinkaaren ehtoopuolella". Lienee aika pitkälti tällaista selvää pässinlihaa... Että jos otetaan 2 saman verran ajettua samaa myllyä niin kyllä niiden käyttö on ollut takuulla jotain muuta kuin identtistä. Että mistäs sen loppujen lopuksi KÄYTETYSSÄ autossa tietää että kuka on keksinyt ajella vuotavalla öljypohjalla sen 25 tkm lisäämättä öljyä ja saaren sokea mummo kun ei edes näe sitä öljynpaineen merkkivaloa... Kylmäkäynnistykset, kylmänä polkemiset, "hydrauliöljyn" lisääminen hädässä oikean tavaran sijasta yms. yms. kaikkihan ne vaikuttaa kuinka pannu yskii ja huohottaa eläkevuosilla...
Ja uskoisin kyllä että tehtaan ohjeiden mukaan käytetty ja huollettu BMW:n moottori ei vaadi todellakaan muuta kuin tehtaan ohjeiden mukaista huoltoa / korjauksia.Last edited by Kentsu; 10-02-2007, 18:29.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by TFV View PostIngenjöörit tuskin ottavat edes huomioon, että jossain kekkoslovakiassa ajetaan kymmenen vuotta vanhoilla BMW:llä mittarissa reilusti yli 300.000km.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNe "kekkoslovakian" moottorit eivä paukahtele yhtään sen tiheämmin kuin muutkaan EU-alueen motit. Itse asiassa päinvastoin.
Comment
-
-
e39 2.2 bensaan vaihdettu oljyt tasan 1v/10000km sitten. Nyt sammui yksi vihreä ledi huoltoilmaisimesta. Kuinka paljon autolla vielä voi arviolta ajella ennen kuin kaikki vihreat ledit sammuu?
Edellinen huolto oli iso II-huolto. Nyt siis edessä huolto-ohjelman mukaisesti pelkkä öljynvaihtohuolto. Auton edellinen omistaja näyttää ajalleen 20-30tkm huoltojen välillä. Jos ajatellaan että haluaa vaihtaa autoon öljyt aina 10000tkm/yhden vuoden välein, niin kannattaako huoltoilmaisin nollata aina öljynvaihdon yhteydessä, vaikka kaikki vihreat ledit vielä palaisivatkin?
Jos autoon vaihtaa öljyjä "liian" aikaisin ja nollaa samalla tuon huollonilmaisimen niin tuleeko myös I- ja II-huollot "liian" aikaisin? Ts. aikaistettu öljyn vaihtoväli aikaistaa myös muita huoltoja tarpeettomasti ja huoltokustannukset moninkertaistuvat?
Nähtävästi alle 10tkm vuosittaisilla ajoilla ei kannata käyttää Long-life öljyä. Suodatin kannattanee vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä. Itse olen tykännyt käyttää Mobilin Rally Formula 1-öljyä vanhoissa Saabeissa (10tkm vaihtoväli) ja uusissa Fordeissa (20tkm vaihtoväli). Koskaan ei ole tarvinnut öljyä lisätä. e39 tuntuu vaativan 1-1½ litraa lisäystä 10tkm, nyt siis ensimmästä kertaa eläissäni on täytynyt pitää litran öljypurkkia peräkontissa mukana. Mikä olisi kokemustenne mukaan minulle suositeltava öljy alle 10tkm vuosittaisille ajoille ja vuoden vaihtovälille, jos tavoitteena olisi että öljyä ei tarvitsisi lisäillä. Nykyiset öljyt ovat Gyntherin BMW-original, merkistä ei tietoa.
Kuinka paljon siinä oikeasti säästää jos käy ostamassa itse öljyt vaikka Hessumobiilista ja vie ne korjaamolle vrt. ostaa öljyt korjaamolta? Mitä autohuoltamoja voitte suositella pääkaupunkiseudulla, jotka vaihtavat mielellään myös asiakkaan omat öljyt?e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Jep, kun vaihdat öljyt "liian aikaisin", tulevat myös inspection-huollot aikaisemmin, ja useammin. ehkä voisit soveltaa, ja tehdä joka inspectionin välissä 2 öljynvaihtoa 1 sijaan, jos haluat huollonilmaisinta käyttää??
Meinaan siis, että 1 öljynvaihdossa et nollaa sitä (vaihdat vain öljyt), ja toisessa nollaat vasta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNe "kekkoslovakian" moottorit eivä paukahtele yhtään sen tiheämmin kuin muutkaan EU-alueen motit. Itse asiassa päinvastoin.
Comment
-
Comment