Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by McBeast View Post
    Hemi, onko sulla mielipidettä tähän uuteen Diamond Plus 0w-40 öljyyn?
    Spetke tuossa jo oleellisimman totesikin ja se oletettu kylmäkäinnistyshyöty minkä tuosta saa, on pois joka tapauksessa polttoaineen kulutukseta ja siis sen lisääntymisestä.
    En oikein itse ole nähnyt sille tarvetta jos/kun kuitenkin autossa on edes jonkinlaiset toimivat lisälämmittimet.

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      #32
      Originally posted by Hemi View Post
      Ei sitä tarvitse arpoa.
      Teboilin Diamondit tai Diamond dieselit joka koneeseen ja ajat varsinkin Suomen olosuhteissa aina parhaalla.
      Samalla maksat pääosin vain öljystä, että ylisuurien markkinoitikoneistojen ruokkimisesta.

      Onhan kalliimmissa öljyissä sn luokitus, joka esim. Suorasuihkutusmoottoreissa voi olla eduksi. Toki heikommallakin pärjää, ja varmasti lähes millä tahansa kunhan vaan vaihtaa riittävän usein.

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #33
        Sillä kysyinkin tuosta diamond plussasta, että saadaanko notkeammalla ölpällä oikeasti jotain taloudellisuutta (polttoaineen kulutuksen vähennystä) tai jotain muuta hyötyä kun notkeus plussan hyväksi:think En toki vaihda tuosta 5w40 mihkään välttämättä, mutta onko tämä "plussa" täysin samaa kun normi diamond?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          #34
          Originally posted by Vanquish View Post
          Onhan kalliimmissa öljyissä sn luokitus, joka esim. Suorasuihkutusmoottoreissa voi olla eduksi. Toki heikommallakin pärjää, ja varmasti lähes millä tahansa kunhan vaan vaihtaa riittävän usein.
          SN-luokitus kulkee käsi kädessä API-luokituksen kanssa, joka taas on Amerikan meinikejä. Käytännössä API-luokitukset ovat löyhempiä, kuin eurooppalaiset ACEA-luokitukset.

          Eli en lähtisi tuolla SN:llä vaivaamaan päätäni.
          Last edited by GameOver; 20-12-2013, 10:58. Reason: Näppivirhe
          -22 Lexus ES300h
          -07 Subaru Outback

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • Jolli
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 2556
            • Virolahti

            #35
            Pakko kysyä S-moottorimiehille:

            Miksi hemmetissä on aina 10w60 öljyt?

            Pirusti kaikkea mahdollista lisäainetta ja melkoisen jäykkää kesälläkin ennenkun lämpenee. Jokainen polkee äärirajoilla autoa että tarvii kuumankestävyyttä?
            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

            Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
            PM tavoittaa, puhelimella ei.

            Comment

            • McBeast
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2007
              • 2998
              • Tallinn

              #36
              Originally posted by Jolli View Post
              Pakko kysyä S-moottorimiehille:

              Miksi hemmetissä on aina 10w60 öljyt?

              Pirusti kaikkea mahdollista lisäainetta ja melkoisen jäykkää kesälläkin ennenkun lämpenee. Jokainen polkee äärirajoilla autoa että tarvii kuumankestävyyttä?
              On kait noihin 5w-50 Mobiliakin uskaliaimmat salaa laittanut.

              edit. Siis ainakin S62:n
              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

              Comment

              • 426Hemi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2008
                • 621
                • Pälkäne

                #37
                Originally posted by McBeast View Post
                On kait noihin 5w-50 Mobiliakin uskaliaimmat salaa laittanut.

                edit. Siis ainakin S62:n
                Itellä oli S38:ssa mobilin ko. 5w50. Ympärivuotisessa käytössä toimi ihan ongelmitta.

                Tottahan se, että 10w60 öljykin joudutaan aika pitkälle lisäaineistamaan tuon laajan viskositeetin saavuttamiseksi ja se taas huonontaa öljyn konkreettista voiteluominaisuutta.

                Ei BMW:n moottori, mut mulla yhes suht kirees katukonees sen valmistuttua koekäytin ja "huuhtelin" sen jollakin 10w30 öljyllä. Siis ihan muutaman sekunnin. Öljynpaineita ei löytynyt käytännössä ollenkaan.

                Sit ajoon, ja valvolinen 10w60 sisään. Paine kuumana 1000rpm tyhmäkäynnillä 1bar ja 7000rpm n. 6bar. On siinä eroa.
                Last edited by 426Hemi; 20-12-2013, 11:02.
                ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                Comment

                • Jolli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 2556
                  • Virolahti

                  #38
                  Originally posted by 426Hemi View Post
                  Itellä oli S38:ssa mobilin ko. 5w50. Ympärivuotisessa käytössä toimi ihan ongelmitta.

                  Tottahan se, että 10w60 öljykin joudutaan aika pitkälle lisäaineistamaan tuon laajan viskositeetin saavuttamiseksi ja se taas huonontaa öljyn konkreettista voiteluominaisuutta.

                  Ei BMW:n moottori, mut mulla yhes suht kirees katukonees sen valmistuttua koekäytin ja "huuhtelin" sen jollakin 10w30 öljyllä. Siis ihan muutaman sekunnin. Öljynpaineita ei löytynyt käytännössä ollenkaan.

                  Sit ajoon, ja valvolinen 10w60 sisään. Paine kuumana 1000rpm tyhmäkäynnillä 1bar ja 7000rpm n. 6bar. On siinä eroa.
                  Ainut mikä huuhtelussasi oli hyöty, oli se että öljyt meni joka paikkaan ja sai suurimmat paskat pois koneesta. En usko että 10w30 takia ei paineita heti löytynyt, mutta 10w60 kanssa löytyisi välittömästi, se numerosarja perässä kertoo kuumakestävyyden, meneekö vedeksi ja valahtaa heti pois, vai voiteleeko.

                  Näköjään lisäsit yhden hyvän sanan tuonne väliin, boldattu. Tämähän ei ole mitenkään vertailukelpoista tietoa jos verrataan kahta eri öljyä siten että toisella huuhtaistaan kone, toinen pidetään käytössä ja sitten kerrotaan että huuhteluöljyillä ei 2dek käytössä löytynyt heti paineita.
                  Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                  Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                  PM tavoittaa, puhelimella ei.

                  Comment

                  • 426Hemi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2008
                    • 621
                    • Pälkäne

                    #39
                    Originally posted by Jolli View Post
                    Ainut mikä huuhtelussasi oli hyöty, oli se että öljyt meni joka paikkaan ja sai suurimmat paskat pois koneesta. En usko että 10w30 takia ei paineita heti löytynyt, mutta 10w60 kanssa löytyisi välittömästi, se numerosarja perässä kertoo kuumakestävyyden, meneekö vedeksi ja valahtaa heti pois, vai voiteleeko.

                    Näköjään lisäsit yhden hyvän sanan tuonne väliin, boldattu. Tämähän ei ole mitenkään vertailukelpoista tietoa jos verrataan kahta eri öljyä siten että toisella huuhtaistaan kone, toinen pidetään käytössä ja sitten kerrotaan että huuhteluöljyillä ei 2dek käytössä löytynyt heti paineita.
                    No okei, kävi se ehkä vähän enemmän kuin 2s. Mutta ei viitsi ilman paineita kovin kauaa käytellä.
                    ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                    Comment

                    • Jolli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 2556
                      • Virolahti

                      #40
                      Originally posted by 426Hemi View Post
                      No okei, kävi se ehkä vähän enemmän kuin 2s. Mutta ei viitsi ilman paineita kovin kauaa käytellä.
                      Juu, ymmärrän kyllä pointin hyvin, eikä siinä mitään, mietin vaan ääneen kärjistäen että mikä voisi olla se ero noiden kahden välillä tapauksessasi, kun kylmäpuoli on samalla viskositeetillä.
                      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                      PM tavoittaa, puhelimella ei.

                      Comment

                      • Macke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 1134
                        • Porvoo

                        #41
                        Kohta tulee varmaan hitonmoinen flametus taas, mutta tässä kokemukset omassa E39 530d katiskassa:

                        - Tebiksen timantti tiisseli -> ei hyvä, reilun 10tkm ajosuoritteen jälkeen rupeaa venttiilikoneisto pitämään huomattavasti karkeempaa ääntä joka puolestaan ajaa öljynvaihtojen piiriin vaikka vihreitä palikoita olis huoltonäytössä paljon jäljellä. Pysyy kyllä koneessa, eli ei häviä mihinkään.
                        - Total Quartz 9000 -> tästä tykkää E39, T4 Transportterit 1,9 ja 2,5 kiukailla, Agromaticci sekä CIH Obelixi. Kestää kilsoja enemmän ennen kuin alkaa venttiilikoneisto vetämään käläkälää ja pysyy kanssa koneessa

                        Vanhassa E34 525TDS vermeessäkin toimi Tebiksen Gold S öljy paremmin kuin Diamond. Nyt olis tarkoitus kokeilla 5W-40 C3 Magnatecciä ihan vaan sen johdosta että siitä löytyy penarin LL-04 luokitus -> pääsee kaatamaan perheen E61 koneeseen sitä. Siihen olen käyttänyt tähän mennessä ilman murheen häivää 0W-30 Castrol SLX Powerflowta, ei kilkata yläkerta eikä häviä koneesta.

                        Labraahan mulla ei ole, mutta omakohtaiset kokemukset on sellaiset että ei tuo Diamondi ole koskaan kilsoja kestänyt omissa tai lähipiirin autoissa samaan tapaan kuin kilpailijoitten tuotteet (Mobil, Shell, Neste jne). Katotaan nyt sitten mitä tuo Magnatec tuo mukanaan, josko siitä olis päteväks yleisöljyks suurimpaan osaan katiskoista kun on noita kulkineita kerääntynyt nurkkiin.

                        Niin ja ei ole mitään antipatioita Teboilin öljyjä kohtaan, Goldi tosiaan toimi hienosti ja E39 tomaattilaatikossa oon käyttäny Tebiksen Fluid E ölppää ja hienosti pelaa kun muistaa välillä ne vaihtaakin.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #42
                          Tuli sitten ostettua Tb Diamond plussaa 0w40. En tiedä koska ehdin vaihtaa, mutta palataan asiaan
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3452
                            • Janakkala

                            #43
                            Originally posted by Jolli View Post
                            Pakko kysyä S-moottorimiehille:

                            Miksi hemmetissä on aina 10w60 öljyt?

                            Pirusti kaikkea mahdollista lisäainetta ja melkoisen jäykkää kesälläkin ennenkun lämpenee. Jokainen polkee äärirajoilla autoa että tarvii kuumankestävyyttä?
                            Isot pojat on kertoneet, että kyseisten moottoreiden laakerivälykset olisivat kuuleman mukana isommat kuin "tavallisissa" moottoreissa.
                            Sen takia vaaditaan erikoisöljy jotta isompi laakerivälys täyttyy paksummasta öljykalvosta.
                            Jos joku on välysnauhalla mittaillut kampuran laakereiden ja kankien laakereiden välyksiä niin voisi vaikka vahvistaa kyseisen asian.
                            Ja jos kyseisiin moottoreihin menee laittamaan ns väärää öljyä niin niiden ominaisuudet eivät riitä täyttämään tuota kyseistä vaatimusta.
                            Ja olempa kuullut öljyyhtiön isoilta pojilta aikanani väitteen, että kyseisessä öljyssä olisi erilainen molekyylirakenne ja siinä olisi ns isompi tai
                            laajempi tartuntapinta verrattuna tavallisen öljyn molekyyliin joka olisi ns soikeampi kuin riisin jyvä joka ei tartu kiini kuin pieneltä alalta.
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by Macke View Post
                              - Tebiksen timantti tiisseli -> ei hyvä, reilun 10tkm ajosuoritteen jälkeen rupeaa venttiilikoneisto pitämään huomattavasti karkeempaa ääntä joka puolestaan ajaa öljynvaihtojen piiriin vaikka vihreitä palikoita olis huoltonäytössä paljon jäljellä.

                              Nyt olis tarkoitus kokeilla 5W-40 C3 Magnatecciä ihan vaan sen johdosta että siitä löytyy penarin LL-04 luokitus -> pääsee kaatamaan perheen E61 koneeseen sitä.
                              No, itselläni taas ihan päinvastaiset kokemukset Teboilin Diamod Dieselistä, eli saa vetää niin bemarin kuin volkkarinkin dieseleissä tosi pitkän siivun ennen kuin antaa ääntä?
                              Sehän muuten on Bemarin Long Life luokituksin, eli LL-04, joten aika outoa ettei kestä kilometriä, varsinkin kun testeissä Diamond on säilyttänyt ominaisuutensa parhaiden joukoss(siis testeissä jotka se yleensä voittaa)?

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3571
                                • Raisio

                                #45
                                Kun täällä on asiantuntijoita, niin mikä on hyvä/paras/oikea/väärä öljy N42 koneiseen, sellaiseen +150tkm ajettuun joka toimii normaalisti.

                                Öljyillä ajellaan 5-10tkm eli ns longlife kestoa kilsojen suhteen ei tarvita.

                                Mikä öljy antaa oikeat paineet käytetylle koneelle ja onko jostain jäykkyydestä haittaa/hyötyä vanokselle/valvetronikille/oikealle ketjukiristykselle, tms.

                                Laitanko vain Castrolin 5w/40 jumalaöljyä tai ehdottomasti 0w/30 litkua ja jos , niin miksi???
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎