Emännän E46 m52 lurahti motoxin täyssynteettiset sisään, hyvin meni edellisilläkin kun ei muodosta pahasti edes kylmälimaa ja ei hävinnyt yhtään öljyä 16tkm aikana. Minkäköhän valmistajan öljyjä nuo on kun ei lue oikeen?
Emännän E46 m52 lurahti motoxin täyssynteettiset sisään, hyvin meni edellisilläkin kun ei muodosta pahasti edes kylmälimaa ja ei hävinnyt yhtään öljyä 16tkm aikana. Minkäköhän valmistajan öljyjä nuo on kun ei lue oikeen?
Mikäli olen käsittänyt oikein niin valmistaja vaihtelee noissa.
Kyllä on varmasti Diamondit, kun itse omakätisesti ne kyseiseen M54B25 moottoriin vaihdoin. Tarkempi malli Teboil Diamond 5W-40. Erittäin ikävä yllätys oli kovien (n. -15 astetta) pakkasten tullessa tuo kylmäliiman määrä.
En tiedä onko mahdollista että Diamondin koostumusta on muutettu vai voisiko joku kyseisessä moottoriyksilössä aiheuttaa tuota kylmäliimaa. Autoon on tosiaan edellisen omistajan aikana vaihdettu eristetty huohotin. Ja moottori toimii muuten moitteettomasti. Lämmöt nousee yli 90 asteeseen tuolla reilulla 20 km matkalla mitä autolla tyypillisesti ajetaan.
Eihän tuo kylmäliima muuten niin kiinnostaisi, mutta kun omissa autoissa on aikoinaan kaksi kertaa mennyt huohotin tukkoon ja öljyt pihalle. Ja nimenomaan M54 moottorilla varustetuissa - sekä M54B30 että M54B25. Öljyinä oli silloin Castrol Edge Sport 0W-40 ja Castrol Magnatec 5W-40. Alkuperäiset huohotinjärjestelmät oli molemmissa.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Kyllä on varmasti Diamondit, kun itse omakätisesti ne kyseiseen M54B25 moottoriin vaihdoin. Tarkempi malli Teboil Diamond 5W-40. Erittäin ikävä yllätys oli kovien (n. -15 astetta) pakkasten tullessa tuo kylmäliiman määrä.
En tiedä onko mahdollista että Diamondin koostumusta on muutettu vai voisiko joku kyseisessä moottoriyksilössä aiheuttaa tuota kylmäliimaa. Autoon on tosiaan edellisen omistajan aikana vaihdettu eristetty huohotin. Ja moottori toimii muuten moitteettomasti. Lämmöt nousee yli 90 asteeseen tuolla reilulla 20 km matkalla mitä autolla tyypillisesti ajetaan.
Eihän tuo kylmäliima muuten niin kiinnostaisi, mutta kun omissa autoissa on aikoinaan kaksi kertaa mennyt huohotin tukkoon ja öljyt pihalle. Ja nimenomaan M54 moottorilla varustetuissa - sekä M54B30 että M54B25. Öljyinä oli silloin Castrol Edge Sport 0W-40 ja Castrol Magnatec 5W-40. Alkuperäiset huohotinjärjestelmät oli molemmissa.
En usko että olisi muutettu, koska nytkin kun nämä pakkaset alkoi, oli muutamaan vaihdokkiin pakko vaihtaa öljyt Diamondeihin juuri tuon kylmäliman muodostumisen vuoksi, näillä kun ei tule pitkää pätkää(varsinkin muutamissa ranskiksissa ihan pakko). Kuitenkin vaihot selvästi taas auttoi.
Ok, kyllähän sitä kylmälimaa voi moottorikohtaisesti tulla jonkin verran toki siltikin, mutta juurikin tuo bemarin M54 on kyllä aika kriittinen talviöljyistään ja niissä kyllä ainakin Castrolit ja Motoxit tahtoo ainakin pätkäajossa paukata jäähän asti.
Diamondilla röörit pitäisi kuitenkin pysyä auki jos kaikki muutoin on ok, eli mm.venttiilikopan tiiviste tai öljyntäyttökorkki ei falski.
ok, itsellä ei öljyalan asiantuntemusta. Luullut vaan että tuo ensimmäinen luku kuvastaa öljyn notkeutta kylmänä paremmin kuin jälkimmäinen.
No ensimmäinen luku kertookin kylmäominaisuuksista. Ihmetystä aiheuttaa yleensä se, miksi kaksi saman ensimmäisen luvun omaavaa öljyä käyttäytyykin eri tavalla kylmänä.
Tämä johtuu siitä, että tuo viskositeettiluokka purkin kyljessä on ensisijaisesti pelkkä min tai max. arvo joka pitää ylittää tai alittaa. Toinen öljy vain alittaa sen paljon reippaammin kuin toinen.
Virallisempi selitys voisi mennä vaikka niin, että jos kyseessä on täyssynteettinet moottoriöljyt 5W-30 ja 5W-40. Niin hyvin suurella todennäköisyydellä (tottakai valmistaja riippuvainen),
nuo kaksi on tehty suunnilleen samanpaksuiseen perusöljyihin, tuo paksumpi 40 -kuumapää on saavutettu käyttämällä hieman enemmän viskositeetti-indeksin parantajaa, joka sitten tuolla 100C:n tuntumassa
paksuntaa öljyä enemmän kuin 5W-30 -öljyssä. Tämän lisäys tosin vaikuttaa myös kylmäpäähän eli kylmäpääkin on jo hieman paksumpaa kuin 5W-30 -versiossa. Tottakai sitten koko seos ja eri lisäaineiden tiheydet jne, käytetyt perusöljyt vaikuttavat millaiset ovat viskositeetit missäkin lämpötilassa.
Erityisen ongelmallinen on juurikin 0W-luokka, koska sen alapuolella ei ole enää muita luokkia. 0W-luokkaan voi kuulua öljy joka nipinnapin läpäisee testit, tai sitten öljy joka kuuluisi jo "-1W" -luokkaan .
Kuumanpään rajat ovat myöskin määrätty, mutta niissä on paljon pienemmät toleranssit.
Onko ihmisille kertynyt muista öljyistä (kuin TWS) kokemusta S-moottoreissa? Noita laakerivikojahan osa on pistänyt juuri tuon 10w-60 öljyn piikkiin.
Lähinnä tuo Mobilin 5w-50 itseä kiinnostaisi, tosin bemarilta saanut suosituksen vain dieselkoneisiin.
Mobil 1 Peak Life 5W-50 täyttää tai ylittää seuraavien spesifikaatioiden vaatimukset:
API SN,SM,SL
ACEA A3/B3, A3/B4
Lexus LFA Service Fill
AAE (STO 003) Group B6
Mobil 1 Peak Life 5W-50 on seuraavien valmistajien hyväksymä:
VW 501 01 / 505 00
PORSCHE A40
MB-Approval 229.1 / 229.3
BMW High Performance Diesel Oil
AVTOVAZ LADA cars
ExxonMobilin mukaan Mobil 1 Peak Life 5W-50 on seuraavaa laatutasoa:
API CF
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta muilta olen kuullut, että Peak Life 5w50 toimii erittäin hyvin esim. S62 koneessa. Ainakin talvikäytössä kannattanee tuota käyttää ennemmin kuin TWS:ää.
Juuri Jampan mainitsemaa Peak Lifea käytin S62 moottorissa ja hyvin pelasi. Myös moni muu tällä foorumilla on tuohon moottoriin tuota öljyä kehottanut laittamaan.
S54 ajoin viime kesän ajot Del Ronin öljyillä. Viskositeetti oli 5W40 jos en väärin muista..
Comment