Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17532
    • Turku

    Käytän Mobil 5W50 sekä S70 että M70:ssäni.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Jamppa
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 387
      • Kerava

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Mihin S koneeseen?
      No lähinnä yleisellä tasolla tiedustelin. Itseä ehkä eniten kiinnostaisi S65 koneen kokemukset. Näyttäis siltä et pitää itsekkin kokeilla tuota 5w-50:stä.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Jamppa View Post
        No lähinnä yleisellä tasolla tiedustelin. Itseä ehkä eniten kiinnostaisi S65 koneen kokemukset. Näyttäis siltä et pitää itsekkin kokeilla tuota 5w-50:stä.
        Kannattaa valita öljy jossa HTHS on korkea, >5.
        Esim.
        Mobil 1 extended life 10w-60
        Motul 15w-50 300v competition
        Last edited by Bmw Master; 25-02-2014, 05:03.

        Comment

        • Jamppa
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 387
          • Kerava

          Joo, tuo HTHS arvo on varmaan tärkeä jos ajaa paljon rataa tms. Ei näytä 5W-50:ssä olevan kuin 4,4 tuo arvo.

          Tuo extended life vois olla kans vaihtoehto, mut ei näytä sitäkään olevan ihan joka kaupassa.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Jamppa View Post
            Joo, tuo HTHS arvo on varmaan tärkeä jos ajaa paljon rataa tms. Ei näytä 5W-50:ssä olevan kuin 4,4 tuo arvo.

            Tuo extended life vois olla kans vaihtoehto, mut ei näytä sitäkään olevan ihan joka kaupassa.
            Englannista tilaamalla saa Mobil1 10w-60 extented lifeä. Ehkä tilaan, jos otat samalla niin privaile.

            Teboil 10w-60 myös yksi vaihtoehto jota ainakin rallissa käytetään, sinkkiä 1250ppm. HTHS vielä arvoitus, yritän selvittää.

            Mobilista paljon hyviä kokemuksia ja öljyanalyysejä m5bordilla.
            Last edited by Bmw Master; 25-02-2014, 13:12.

            Comment

            • Jolli
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 2556
              • Virolahti

              Laitetaas tännekin pirun hyvä öljyjuttu Dynamiitti.com foorumilta:

              Öljyt voisi jakaa näihin perustyyppeihin:

              1. Mineraaliöljyt, semisynteettiset ja osa täyssynteettisinä mainostetuista halvemmista öljyistä:

              - Valmistettu raakaöljystä erilaisilla prosesseilla ja heitetty joukko lisäaineita sekaan, laatu on mitä on koska tällaisen prosessin lopputuloksena syntyvä perusöljy ei ole koostumukseltaan kovinkaan tarkasti kontrolloitavissa. Nämä öljyt eivät juuri kestä kuumaa ja kylmänä pitää jääpiikillä nakutella purkista ulos Lisäksi palaessaan näistä öljyistä tulee rutosti hiilijäämiä koneen sisäpintoihin.

              2. Täyssynteettiset PAO-öljyt.

              - Valmistettu täysin synteettisesti kemiallisilla prosesseilla mm. etyleenistä, raakaöljyä ei ole käytetty pohjana. Valmis perusöljy on käytännössä samaa ainetta kuin mineraaliöljy mutta tasalaatuisempaa ja moleekylitasolla tarkasti kontrolloitua ja siksi parempaa. PAO-öljyt ovat kylmässä pumpattavampia, kestävät kuumuutta paremmin ja muutenkin ovat ominaisuuksiltaan varsin ylivertaisia raakaöljystä valmistettuihin tuotteisiin nähden. Ongelmina kuitenkin säilyy mm. palamistuotteina tulevat hiilijäämät koneeseen joita voidaan vähentää lisäaineistuksella (joiden kuluminen pois on suurin syy vaihtaa niitä öljyjä edes huoltovälin mukaisesti)

              3. Esteri-pohjaiset öljyt

              - Esteriöljyt valmistetaan kasviöljyistä ja eläinrasvoista, mistä johtuu niiden korkeampi hinta. Esteriöljyjä on alunperin käytetty lentokoneiden suihkumoottoreissa, mutta pikkuhiljaa alkavat yleistyä autokäytössäkin. Kaupasta saatavat esterimoottoriöljyt ovat yleensä sekoitus esteriä ja PAO:a koska PAO tarjoaa keitokseen mukaan tiettyjä hyviä ominaisuuksia joita 100% esteriöljyllä ei saavuteta. Kuuman- ja kylmänkestoltaan esterit ovat hieman parempia kuin PAO-öljyt, ja palaessaan estereistä ei jää hiilijäämiä kuten PAO:sta. Tämä ei kuitenkaan ole suurin syy käyttää estereitä moottoreissa.

              Suurin syy on se, että esterimolekyylit ovat polaarisia ja tarttuvat metallipintoihin elektrostaattisesti (vähän kuin motor-up mutta oikeasti ). Tästä seuraa se että esim. kylmästarteissa kaikilla metallipinnoilla on ohut öljykalvo jo ennenkuin öljypumppu on ehtinyt koneen käynnistyttyä voidella joka paikan. Tätä ominaisuutta ei PAO-öljyillä ole. Kyseinen pienenpieni öljykalvo voi olla ero ehjällä ja lauenneella koneella jos esim. radalla mutkaa ajettaessa koneen voitelu ei suurista sivuttaisvoimista johtuen aivan joka paikassa pelaa 100-prosenttisesti. Esteriöljyt myöskin pysyvät rasituksessa metallipintojen välissä paljon kovempien voimien alaisuudessa PAO:ihin nähden.


              Tästä jutusta on väännetty mm. irkkikanavalla jo useaan otteeseen ja moni on pitänyt esteriöljyjä suurinpiirtein mustana magiana ja markkinointimiesten kusetuksena, jolla viedään tyhmiltä rahat pois.. oliskohan se tv-shopissa myyty motoruppi moiseen (terveeseen?) ennakkoluuloisuuteen osasyyllinen. Fakta kuitenkin on että Mineraali < Semisynteettinen < Täyssynteettinen PAO < Esteri+PAO

              Jokainen luokoon oman mielipiteensä ja arvioikoon käyttötarpeensa. Itse näkisin, että ihan normimoottorissakin ja normikäytössä on Suomen kylmissä olosuhteissa estereistä merkittävää hyötyä koneen pitkäikäisyyden kannalta.. viritetyissä koneissa, turbomoottoreissa, ratakäytössä jne en kyllä missään nimessä viitsisi öljyissä säästää varsinkin jos halvinta esteriöljyä eli Motulin 8100 e-techiä saa 50-60e 5 litran kannun vs. joku 35-40e esim. castrolin formula rs:stä. Tuo 300V sisältää käsittääkseni isomman konsentraation estereitä ja on siksi vielä hieman kalliimpaa litrahinnaltaan.

              Täältä löytyy jonkun verran juttua:



              Jos sitten esteriöljyä haluaa ostaa niin vaihtoehtoina tällä hetkellä on ainakin nämä:

              Motul 8100 ester e-tech
              Motul 300V-sarja (http://www.motorspot.com/300v.html)
              Silkolenen Pro S -tuotteet
              Redlinen täyssynteettiset

              Lähde: http://www.dynamiitti.com/forum/viewtopic.php?t=34720
              Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

              Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
              PM tavoittaa, puhelimella ei.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Jolli View Post

                1. Mineraaliöljyt, semisynteettiset ja osa täyssynteettisinä mainostetuista halvemmista öljyistä:

                - Valmistettu raakaöljystä erilaisilla prosesseilla ja heitetty joukko lisäaineita sekaan, laatu on mitä on koska tällaisen prosessin lopputuloksena syntyvä perusöljy ei ole koostumukseltaan kovinkaan tarkasti kontrolloitavissa. Nämä öljyt eivät juuri kestä kuumaa ja kylmänä pitää jääpiikillä nakutella purkista ulos Lisäksi palaessaan näistä öljyistä tulee rutosti hiilijäämiä koneen sisäpintoihin.

                2. Täyssynteettiset PAO-öljyt.

                - Valmistettu täysin synteettisesti kemiallisilla prosesseilla mm. etyleenistä, raakaöljyä ei ole käytetty pohjana. Valmis perusöljy on käytännössä samaa ainetta kuin mineraaliöljy mutta tasalaatuisempaa ja moleekylitasolla tarkasti kontrolloitua ja siksi parempaa. PAO-öljyt ovat kylmässä pumpattavampia, kestävät kuumuutta paremmin ja muutenkin ovat ominaisuuksiltaan varsin ylivertaisia raakaöljystä valmistettuihin tuotteisiin nähden.
                Aikamoista soopaa. Esim. Valvoline Vr1 20w50 on mineraaliöljy. Tulee ulos purkista ilman piikkia, HTHS ~5 eli kestää kuumaa enemmän kuin esim. TWS tai moni muu täyssynteettinen öljy. Enkä sanoisi täyssynteettisten öljyjen olevan ylivertaisia muihin nähden, riippuu öljyistä.
                Last edited by Bmw Master; 25-02-2014, 13:16.

                Comment

                • Fasti
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 671
                  • FIN

                  Castrol TWS 10W-60
                  S50 & S62 moottoreissa pyörii kesät talvet ja hyvin on pelannut. (kylmemmässä kuin -20 asteessa jää omat moposportit talliin, öljystä riippumatta)
                  Current
                  sigpic

                  Comment

                  • MH motorsport
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 2301
                    • Turku

                    Valvoline vr1 10w60 ja perus autoissa mobil 5w40.
                    2tahtien puolella castrollia kaksipyöräisissä ja mikroautossa on ollut tuota esteripohjaista öljyä.
                    Autopalvelu MH-motor
                    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                    Maxxecu myynti ja asennus
                    www.mh-motor.fi
                    0503218217
                    Kulkineet:
                    E6 2000 touring
                    E6 2002 touring
                    E30 318is ///Mtechnic 2
                    E34 ///M5 nürburgring
                    E34 S62b50 turbo dct
                    E39 523i ///Msport
                    F30 320d

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14457
                      • Oulu

                      Kaadoin tuonne 530d:hen nyt TB Diamond Dieseliä sisään. 12tkm kerkes nuo Mobilin 5w30:n olla. :think
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Bmw Master View Post

                        Teboil 10w-60 myös yksi vaihtoehto jota ainakin rallissa käytetään, sinkkiä 1250ppm. HTHS vielä arvoitus, yritän selvittää.
                        5,8 HTHS. Hintakaan ei päätä huimaa.

                        Comment

                        • Haju69
                          Administrator
                          • Nov 2005
                          • 16360
                          • Leppävirta

                          Kenelläkään kokemuksia Q8 öljyistä bemareiden moottoreissa? Kannattaako kokeilla?
                          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                          Comment

                          • tyr
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 175
                            • Ilmajoki

                            Mitä öljyä kannattaa laittaa? Autona e12 518 kaasari. Ja osaako joku sanoa paljon menee?
                            e36 328ia
                            Mb sprinter
                            e21 320
                            E12 518

                            Ex. Suzuki b-king -09, Kawa zx9r -04,
                            Ex.M-b c180esprit -94, e39 523ia -96, e36 320 2.5, e46 328 -99, e36 320i -92, e30 316 1.8

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              Originally posted by tyr View Post
                              Mitä öljyä kannattaa laittaa? Autona e12 518 kaasari. Ja osaako joku sanoa paljon menee?
                              Vanha moottori, hyvä ja edullinen öljy tuollaiseen esim. Teboil Gold-S, jota saa marketeista parillakympillä 4-litran pöntön. 4-litraa menee, jos vaihtaa myös suodattimen.
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              • Slazha
                                BTCF Member
                                • Nov 2004
                                • 2284
                                • Joensuu/Syvyys

                                Originally posted by Haju69 View Post
                                Kenelläkään kokemuksia Q8 öljyistä bemareiden moottoreissa? Kannattaako kokeilla?
                                Bemarin moottoreissa ei ole kokemusta mutta muissa merkeissä kyllä, moottori ja vaihteistoöljyjä ollut käytössä ja mitään ongelmia ei ole ollut
                                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                                E36 318is class II, e30 turpo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎