Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16504
    • Asikkala

    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Olisi mielenkiintoista nähdä,kun moottorilämmitin olisikin toimimaton ja pakkasta reilut -20C,että miten rapiasti tuollainen diiseli starttaa 10W-60 öljyillä. Ja miten hyvin moottorissa alkaa öljy kiertämään,jos lähtisi vielä käyntiin.
    Noillahan ei kai ollut tarkoitus ajaa talvella :think Oli tai ei niin kyllä kunnossa oleva kone lähtee käyntiin, öljynkierto tosiaan voi olla jonkinlainen jännityksen kohde ko. olosuhteissa.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10084
      • KVLA

      Kommenttini olikin enemmän pohdiskeleva,kuin suoraan tähän keskustelun kohteena olevaan tapaukseen.

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        Laittoi ne niitä dieseleitä ennenvanhaakin käyntiin pakkasilla, jopa ihan mineraaliöljyillä...

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by Macke View Post
          Laittoi ne niitä dieseleitä ennenvanhaakin käyntiin pakkasilla, jopa ihan mineraaliöljyillä...
          Mitenkäs se mineraaliöljy tuohon liittyy ja kyllä sen noissa vanhoissa laitoksissa ihan jo korvalla kuulee että on pakkasta.

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            No siihen viskositeettiin se liittyy, mineraaliööli tuppaa pakkasella olemaan hieman jähmeämpää kuin vastaava synteettinen. Toki 60 yläpäässä alkanee olemaan aika jähmeetä vaikka synteettistä olisikin, mutta niin on 40 mineraalikin. No joo, eri ajat ja eri koneet.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5274
              • Pirkkala

              Ei mitään
              Last edited by Urpo_rotta; 12-04-2020, 13:29.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Ei mitään
                Ei ole pitkäkestoinen moottori

                Kesäautossa 10W-60 Gastrol Racing koska satunnaisia btcf päiviä, vaihtoväli 1000-5000km.
                Muissa suositusten mukaiset, Shell, Teboil ja Gastrol öljyjä, vaihtoväli 10-15tkm.
                Last edited by BMW525Xda; 12-04-2020, 13:50.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5274
                  • Pirkkala

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Ei ole pitkäkestoinen moottori

                  Kesäautossa 10W-60 Gastrol Racing koska satunnaisia btcf päiviä, vaihtoväli 1000-5000km.
                  Muissa suositusten mukaiset, Shell, Teboil ja Gastrol öljyjä, vaihtoväli 10-15tkm.
                  Juu, käytän vanhaa munkinpaistoöljyä. Se on edullista
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • ///saMuli
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 964
                    • Seinäjoki

                    Mitähän sitä laittaisi öljyksi M240i:n B58 moottoriin?

                    Ajattelin puolittaa vaihtovälin vaihtamalla jokatoisen (15tkm välein) itse ja merkkiliike sitten toisen. No merkkiliike käyttää oem (Shell) 0W-30. Itseä vähän karsastaa tuon viskositeetin öljy. Koska tehoa tulossa +500hv ja tekis mieli radallakin käydä. Riittääkö tuo oem öljy sinne asti rasitusta (lämpöä)? Olen vähän kahden vaiheilla. Toisaalta se riittää ja jokatapauksessa merkkiliike sen sinne laittaa.

                    Ja jos sitten päätän oem öljyllä ajaa niin mistä sitä ostan kun kaupasta ei näytä saavan? Tarkoitan juuri tästä katoavasta merkinnästä kuin bmw LL04 hyväksynnästä. Shellin omaa markettituotetta ei näytä löytyvän helpolla. Joltain muulta luotettavalta merkiltä vastaavaa sitten. Mikähän se voisi olla hyvä? Castrol poistanut LL04 merkinnät tyystin. Vanhoja purkkeja saattaa vielä löytyä esim Puuilosta:

                    Soveltuu autojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joihin valmistaja suosittelee ACEA C3, API SN tai aikaisempien luokituksien voiteluainetta.


                    Ehkä haen tuota. Uudempi Edgen purkki varmaan ihan sama tavaraa mutta LL04 merkintä on poistunut.
                    https://www.instagram.com/hackberryracing/


                    BMW M240i -17 rwd man, oem lsd, MHD stage 2+ E40, Finturbo hybrid, Dorch stage 2, yli 500hv

                    EX: BMW e36 S54T touring drifting, BMW E36 M3 -93 Coupe, BMW E46 M3 -01, BMW 130 M-Sport -05

                    Comment

                    • Krampus
                      BTCF Member
                      • Nov 2017
                      • 388
                      • Keski-Suomi

                      Tietääkö kukaan tai onko speksejä, että milloin LL04 ominaisuudet/vaatimukset täyttyy tuhkan, jähmettymispisteen, viskositeettien ja leimahduspisteen yms. osalta?

                      Tuossa EDGE 0W-30 speksit

                      Name Method Units Castrol EDGE 0W-30
                      Density @ 15C, Relative ASTM D4052 g/ml 0.842
                      Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 12.3
                      Viscosity, CCS -35C (0W) ASTM D5293 mPa.s (cP) 5800
                      Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 72
                      Viscosity Index ASTM D2270 None 169
                      Pour Point ASTM D97 °C -51
                      Flash Point, PMCC ASTM D93 °C 200
                      Ash, Sulphated ASTM D874 % wt 0.8

                      Öljyhän ei käy bemariin, jos siinä ei ole LL04 leimaa
                      E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                      F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                      Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                      Comment

                      • MeisterW
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2017
                        • 311
                        • Uusimaa

                        Castrol EDGEistä on kadonnut LL04 merkintä, mutta nyt on tullut Castrol EDGE 5W-30 M LL04. (M ei viitanne Motorsport) Tämä ainakin ulkomailla myynnissä, en ole Suomessa törmännyt?
                        E39 M5 2002
                        E70 X5 3.0sd 2008
                        E83 X3 3.0i 2005
                        G21 330e

                        Comment

                        • Wespa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2016
                          • 1862
                          • Karjaa

                          Mobil Super 3000 x1 5w40:sestäkin on näköjään kadonnut LL01-merkintä, mutta sitä ajattelin silti jatkossakin syöttää alle 200000km ajetulle M54:selle kun toimii niin hyvin kesät talvet. Vaihtoväli toki ihan jotain muuta kuin longlife varsinkin kun E85:sella ajelen.
                          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                          Porsche 944 -86 (DE)
                          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2773
                            • Tampere

                            Originally posted by MeisterW View Post
                            Castrol EDGEistä on kadonnut LL04 merkintä, mutta nyt on tullut Castrol EDGE 5W-30 M LL04. (M ei viitanne Motorsport) Tämä ainakin ulkomailla myynnissä, en ole Suomessa törmännyt?
                            Kyseessä on Castrolin EDGE-sarjan uusi öljy, joka täyttää API SN Plus -luokituksen. Samalla Castrol on ostanut BMW:n myöntämän LL04-luokituksen ko. öljylle. Käytännössä öljyn lisäaineistusta muutettu hieman aiemmasta API SN -luokan vastaavasta EGDE 5w-30 -tuotteesta, jotta em. luokitus täyttyy. Nyt tuote on nimetty EDGE 5w-30 M.

                            Muutoksen syynä on uudemmissa ahdetuissa bensiinimoottoreissa havaitut mäntävauriot, joiden syynä pidetään nk. low-speed pre-ignition (LSPI)-ilmiötä, ja joita pyritään ehkäisemään tällaisilla öljyillä. Dieselmoottoreiden kannalta muutoksella ei ole merkitystä.

                            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Juhnukka
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 608
                              • Lohja

                              Öljynvaihto ja ll-04 tarpeellisuus?

                              Mitäs mieltä porukka on että jos laittaa E60 530d pre lci koneeseen Motox FullSyn 5W-40 rvs öljyä mistä puuttuu bmwn ll-04 luokitus? Öljyssä on kuitenkin Acea c3 ja api sn-cf luokitukset. Tuota sattuisi olemaan hyllyssä kun ostin joskus rvs käsittelyn jälkeen. Autossa ei ole dpffää paikallaan eikä sillä ajeta long life mukaisia öljynvaihto välejä :think
                              Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                              Comment

                              • MikeDry
                                BTCF Member
                                • May 2006
                                • 6221
                                • Helsinki

                                Originally posted by Juhnukka View Post
                                Mitäs mieltä porukka on että jos laittaa E60 530d pre lci koneeseen Motox FullSyn 5W-40 rvs öljyä mistä puuttuu bmwn ll-04 luokitus?
                                Onko siitäkin poistunut, kun 2vko sitten haettu, niin oli vielä luokitus. Ainakin N54 moottorissa toiminut todella hyvin, moottoriin myös tehty rvs käsittely.
                                Öljyn lämmöt matalammalla rata ajossa, kuin castrol ja ei "pala läpi" kuin castrol
                                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎