Announcement

Collapse
No announcement yet.

AutomaattilaatikoidenTurbiineista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    AutomaattilaatikoidenTurbiineista

    Joo, jos joku alaan perehtynyt osaisi kertoa noista laatikoiden turbiineista, että miten sen voi todeta ehjäksi, vai voiko tietää ilman halkaisua:think

    Olen tässä hankkimassa käytettyä turbiinia tuohon ZF 5hp18 vihreälätkäiseen tomaattiin, joten onko joitain vinkkejä mitä voi näin päällisinpuolin tarkistaa? Tai, esim. ravistelu, että kuuluuko ehjästä mitään kolinoita tms.:think

    Kiitos etukäteen.
    Bmw 316 E30 -88
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by janke View Post
    Joo, jos joku alaan perehtynyt osaisi kertoa noista laatikoiden turbiineista, että miten sen voi todeta ehjäksi, vai voiko tietää ilman halkaisua:think

    Olen tässä hankkimassa käytettyä turbiinia tuohon ZF 5hp18 vihreälätkäiseen tomaattiin, joten onko joitain vinkkejä mitä voi näin päällisinpuolin tarkistaa? Tai, esim. ravistelu, että kuuluuko ehjästä mitään kolinoita tms.:think

    Kiitos etukäteen.
    Ilman paikaltaan irroitustahan sitä ei oikein selvitä.
    Irroitettuna testaus on helppo.
    Eli jos kyse on jo tyhjennetystä turbiinista, niin 1/2 litraa öljyä sisälle, muutama minuutti "huljuttelua" ja liruta öljyt mustaan maalarintela-alustaan.
    Sitä kääntelemällä niin että öljy valuu todella hiljaa hammastetulta kuivaustasolta alaspäin näkee jos seassa on hienoa metallipurua.
    Jos sitä ei tule yhtään, on turbiini 100% kunnossa ja kilsoja kuusinumeroisia edessä.
    Viallinen turbiini = hienoa kirkasta metallipurua AINA kierrossa....
    ehjä turbiini = Ei juuri lainkaan(pari ihan pikkuhippua sallitaan).
    Rikkuessaan toiset ääntää yleensä kova veto päällä, toiset ei, mutta millään päällisin puolin "kolistelulla" ei vikaa voi selvittää.
    Tuollaista ääntä kuin sinun pitää startatessa en ole ikinä kuullut itse, enkä kuullut...kenenkään kuulleen?
    Yleensä askin öljyt kertoo kaiken laatikon +turbiinin kulloisestakin tilasta/kuluneisuudesta ja paljonko on kilsoja jäljellä(vähän kuin verenkuva ihmisellä).
    Last edited by Hemi; 03-01-2014, 00:56.

    Comment

    • 2bar..ahhh
      BTCF Honorary Member
      • Nov 2004
      • 3351
      • haapavesi

      #3
      Originally posted by janke View Post
      joo, jos joku alaan perehtynyt osaisi kertoa noista laatikoiden turbiineista, että miten sen voi todeta ehjäksi, vai voiko tietää ilman halkaisua:think

      olen tässä hankkimassa käytettyä turbiinia tuohon zf 5hp18 vihreälätkäiseen tomaattiin, joten onko joitain vinkkejä mitä voi näin päällisinpuolin tarkistaa? Tai, esim. Ravistelu, että kuuluuko ehjästä mitään kolinoita tms.:think

      kiitos etukäteen.:d
      ..
      ,,,,,,,,,,
      Last edited by 2bar..ahhh; 03-01-2014, 00:56.
      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

      Comment

      • 2bar..ahhh
        BTCF Honorary Member
        • Nov 2004
        • 3351
        • haapavesi

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Ilman paikaltaan irroitustahan sitä ei oikein selvitä.
        Irroitettuna testaus on helppo.
        Eli jos kyse on jo tyhjennetystä turbiinista, niin 1/2 litraa öljyä sisälle, muutama minuutti "huljuttelua" ja liruta öljyt mustaan maalarintela-alustaan.
        Sitä kääntelemällä niin että öljy valuu todella hiljaa hammastetulta kuivaustasolta alaspäin näkee jos seassa on hienoa metallipurua.
        Jos sitä ei tule yhtään, on turbiini 100% kunnossa ja kilsoja kuusinumeroisia edessä.
        Viallinen turbiini = hienoa kirkasta metallipurua AINA kierrossa....
        ehjä turbiini = Ei juuri lainkaan(pari ihan pikkuhippua sallitaan).
        Rikkuessaan toiset ääntää yleensä kova veto päällä, toiset ei, mutta millään päällisin puolin "kolistelulla" ei vikaa voi selvittää.
        Tuollaista ääntä kuin sinun pitää startatessa en ole ikinä kuullut itse, enkä kuullut...kenenkään kuulleen?
        Yleensä askin öljyt kertoo kaiken laatikon +turbiinin kulloisestakin tilasta/kuluneisuudesta ja paljonko on kilsoja jäljellä(vähän kuin verenkuva ihmisellä).
        entäs sellainen turbiini joka on huuhdeltu ja pesty tuosta metalli silpusta?
        €34 M5 pelastetaan museoinnilta

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Ilman paikaltaan irroitustahan sitä ei oikein selvitä.
          Irroitettuna testaus on helppo.
          Eli jos kyse on jo tyhjennetystä turbiinista, niin 1/2 litraa öljyä sisälle, muutama minuutti "huljuttelua" ja liruta öljyt mustaan maalarintela-alustaan.
          Sitä kääntelemällä niin että öljy valuu todella hiljaa hammastetulta kuivaustasolta alaspäin näkee jos seassa on hienoa metallipurua.
          Jos sitä ei tule yhtään, on turbiini 100% kunnossa ja kilsoja kuusinumeroisia edessä.
          Viallinen turbiini = hienoa kirkasta metallipurua AINA kierrossa....
          ehjä turbiini = Ei juuri lainkaan(pari ihan pikkuhippua sallitaan).
          Rikkuessaan toiset ääntää yleensä kova veto päällä, toiset ei, mutta millään päällisin puolin "kolistelulla" ei vikaa voi selvittää.
          Tuollaista ääntä kuin sinun pitää startatessa en ole ikinä kuullut itse, enkä kuullut...kenenkään kuulleen?
          Yleensä askin öljyt kertoo kaiken laatikon +turbiinin kulloisestakin tilasta/kuluneisuudesta ja paljonko on kilsoja jäljellä(vähän kuin verenkuva ihmisellä).
          Kiitoksia jälleen.

          Joo, kun nähtävästi hankin jostain purkuautosta tuon turbiinin, niin tietää vähän mitä tutkia siitä.
          Kuinka tuota, käykö tuohon minun laatikkoon muiden ZF 5hpxx laatikoiden turbiinit, vai täytyykö olla juuri samanlaisesta laatikosta?

          Eikö tosiaan tällänen ole mahdollista? :http://www.youtube.com/watch?v=KnwXXzoaMqA
          Last edited by janke; 03-01-2014, 02:28.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • 2bar..ahhh
            BTCF Honorary Member
            • Nov 2004
            • 3351
            • haapavesi

            #6
            Originally posted by janke View Post
            Kiitoksia jälleen.

            Joo, kun nähtävästi hankin jostain purkuautosta tuon turbiinin, niin tietää vähän mitä tutkia siitä.
            Kuinka tuota, käykö tuohon minun laatikkoon muiden ZF 5hpxx laatikoiden turbiinit, vai täytyykö olla juuri samanlaisesta laatikosta?

            Eikö tosiaan tällänen ole mahdollista? :http://www.youtube.com/watch?v=KnwXXzoaMqA
            on mahdollista jopa kaikkisisuskalut on ollu joskus irti. Jenkki turbiineita huuhellu laatikkotuhon jälkeen ja ne on roiminut moitteitta huuhtelun jälkeenkin.
            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by 2bar..ahhh View Post
              entäs sellainen turbiini joka on huuhdeltu ja pesty tuosta metalli silpusta?
              Ei sitä niin tarkkaan saa pestyä etteikö sieltä aina tule jonkun verran purua.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by janke View Post
                Eikö tosiaan tällänen ole mahdollista? :http://www.youtube.com/watch?v=KnwXXzoaMqA
                Kaikki on mahdollista, kyse onkin vain siitä kuinka todennäköistä esim.ZF bensa-automaattien turbiineissa.
                Puruahan tuoltakin tulee ja paljon, mutta tuohan on pääakselin ulkokehän booritus joka on akselilla lukittuna kun turbiini on paikallaan.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #9
                  Joo.. kysyin tuolta JN tradingilta että paljonko turbiinin korjaus maksaa, niin olisi 390€. Ja totesi, että kyllähän turbiinista kolina kuuluu, kun sitä ravistaa, eli ainut keino on Hemin mainitsema kunnon huuhtelu ja tarkistaa näin mitä sieltä turbiinin sisältä tulee, tuleeko mitään!? Nyt vain täytyy hankkia varaosa-turbiini ja katsoa mitä pudjetti antaa myöden ja lähettääkö sitten tuonne korjaukseen jos ei kukaan tiedä halvenmpaa ratkaisua!?
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by janke View Post
                    Joo.. kysyin tuolta JN tradingilta että paljonko turbiinin korjaus maksaa, niin olisi 390€. Ja totesi, että kyllähän turbiinista kolina kuuluu, kun sitä ravistaa, eli ainut keino on Hemin mainitsema kunnon huuhtelu ja tarkistaa näin mitä sieltä turbiinin sisältä tulee, tuleeko mitään!? Nyt vain täytyy hankkia varaosa-turbiini ja katsoa mitä pudjetti antaa myöden ja lähettääkö sitten tuonne korjaukseen jos ei kukaan tiedä halvenmpaa ratkaisua!?
                    Eikö niillä ollut vaihtoturbiinia suoraan tarjolla? Annat sitten vanhan takaisin, niin ei tarvi sitä varaosaturbiinia hommata.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Eikös Latviasta saa turbiineja, joiden kanssa ei tarvitse arpoa? Siis tuolta: http://www.recro.eu/en/production.html
                      E39 528iA

                      Comment

                      • turbopuusti
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 826
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Kaikki on mahdollista, kyse onkin vain siitä kuinka todennäköistä esim.ZF bensa-automaattien turbiineissa.
                        Puruahan tuoltakin tulee ja paljon, mutta tuohan on pääakselin ulkokehän booritus joka on akselilla lukittuna kun turbiini on paikallaan.
                        Ainakin yhdestä varmasti toimivasta lootasta turbiinin purkanut ja näyttää olevan sama osa joka 'irrallaan'. Eli asettuu kohdilleen kun turbiini kiinni laatikossa eikösjuu
                        e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by janke View Post
                          Joo.. kysyin tuolta JN tradingilta että paljonko turbiinin korjaus maksaa, niin olisi 390€. Ja totesi, että kyllähän turbiinista kolina kuuluu, kun sitä ravistaa, eli ainut keino on Hemin mainitsema kunnon huuhtelu ja tarkistaa näin mitä sieltä turbiinin sisältä tulee, tuleeko mitään!? Nyt vain täytyy hankkia varaosa-turbiini ja katsoa mitä pudjetti antaa myöden ja lähettääkö sitten tuonne korjaukseen jos ei kukaan tiedä halvenmpaa ratkaisua!?
                          Joo, siis tästä ei nyt kannata tehdä ihan väkisin liian kallista ja vaikeaa itselleen, vaan 9/98-vanhemman askin turbiini hakuun.
                          Näissäkin tuo turbiinin korkkaus on ultraharvinaista, joten otat sen vaihtoturbiinin oikeastaan mistä tahansa, niin 99.9%:n varmuudella se on ehjä ja kestää kyllä paalauskoneen vierelle asti.
                          Katsoin vielä omat varastot, mutta kaikki loput 9/98-vanhemmat nakeltiin metalliromuun jo reilu vuosi sitten, niin yhtäkään 80€:n takuuturbiinia ei ihan tällä hetkellä ole.
                          Eikö ostoilmolla ole tullut yhtäkään tarjolle?

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Joo, siis tästä ei nyt kannata tehdä ihan väkisin liian kallista ja vaikeaa itselleen, vaan 9/98-vanhemman askin turbiini hakuun.
                            Näissäkin tuo turbiinin korkkaus on ultraharvinaista, joten otat sen vaihtoturbiinin oikeastaan mistä tahansa, niin 99.9%:n varmuudella se on ehjä ja kestää kyllä paalauskoneen vierelle asti.
                            Katsoin vielä omat varastot, mutta kaikki loput 9/98-vanhemmat nakeltiin metalliromuun jo reilu vuosi sitten, niin yhtäkään 80€:n takuuturbiinia ei ihan tällä hetkellä ole.
                            Eikö ostoilmolla ole tullut yhtäkään tarjolle?
                            On siis tullut tarjouksia ja jonkun noista sitten valitsen.
                            Meinasin vain, että pelaanko varmanpäälle ja laitan sen turbiinin varmasti kuntoon, mutta toisaalta taas, jos tuola laatikon kierrossa on jotain paskaa ja se porsii jossain vaiheessa tässä, niin taas sitten laatikkoa irti jne. Vaikka tuon laatikon irroitus ei pitäisi olla "ongelma":think ....muuten, kun vain aikaa repäisisi jostain... Ja joku sanoo tähän, että ole foorumilla vähempi, niin ehtii laatikkoakin korjailla.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Eikö niillä ollut vaihtoturbiinia suoraan tarjolla? Annat sitten vanhan takaisin, niin ei tarvi sitä varaosaturbiinia hommata.
                              En hoksannut kysyä asiasta..
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎