Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 Hifi project Uudet kuvat! (viesti 95)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • an13
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 260

    #16
    Originally posted by BMW View Post
    Onko teidän mielestä E34 tosissaan äänekäs auto?
    En kyllä sanoisi äänekkääksi. Oma 1990 E34 on hiljaisempi kuin golf IV, ja aika samassa tasossa passat 3bg:n ja audi a4 (b5):n kanssa, jos vertailee kilpailevaan konserniin. Ja nuo olivat 2000 vuoden autoja mitä kavereilta koeajoin.

    Etupään hifeiksi suosittelen E34:ään laittamaan 3-tie erillissarjan, 5 tai 6" midbassot kickpaneleihin, 3" keskiäänet kojelaudalle ja diskantit peilikolmioihin. Itselläni on Powersetin 5.3 sarja ja soi kyllä hyvin (saattaisi olla myynnissä valmis satsi jos kiinnostaa). Keskiääni kojelaudalla tuo laulut hyvin esiin.
    ex-535iA E34

    Comment

    • Haggis
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1571
      • Wackyland

      #17
      Originally posted by BMW View Post
      Onko teidän mielestä E34 tosissaan äänekäs auto?
      No itse en oikeastaan tiedä kuinka hiljainen 2,5l pitäisi olla,kun auton ostaessa takavaimennin oli mallia "pekoni" eli reikäinen. Sitten tuli vaihdettua se kunnon thuning pönttöön jonka äänekkyys on samaa luokkaa "pekoni" pöntön kanssa,mutta onhan se näyttävämpi:


      Ehkä olen tolla vaimentamisella päässyt ainakin suunnilleen siihen normaaliin äänekkyyteen :think. Ja kyl toi vaimennus kai vähän parantaa lämmön eristystä ja ei mene pellit pikku kolhuista ruttuun niin helposti luulisin. Takakontin päälläkin tohtii nyt istua kun ei suju pelti .
      Last edited by Haggis; 11-08-2008, 17:29. Reason: Kuvan uudelleen linkitys
      Käyttis:Kia Optima TF

      Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

      Comment

      • jazma
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1115
        • Oulu

        #18
        Eikö muriseva rosteripönttö ja auton vaimentaminen ole aika lailla toisensa poissulkevia asioita? Ainakin jos autoa vaimentaa musiikkivehkeitä ja yleisen melutason laskua silmällä pitäen. Tietty onhan tuo huomattavasti maukkaamman näköinen kuin sellainen vakio hernepyssy.
        Itse taidan tyytyä vain pakoputken päihin, jos tuota osastoa alkaa tuunailemaan..
        e30 318i

        Comment

        • 525 TD
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 281
          • IISALMI

          #19
          taitaa mennä ohi aiheesta mutta...

          E34 äänekäs auto verrattuna E39 ? On se , E39 oli ilmestyessään kokoluokkansa hiljaisin , muistelen lukeneeni TM:stä

          omassa E34 touringissa,joka muutettu 2-paikkaiseksi pakettiautoksi,liimasin n.4mm bitumilevyä yhteensä n.3 neliömetriä ovien sisäpeltiin,peltiin kick-paneelien takana,etujalkatilan/konetilan/etupyöräkotelon väliseen peltiin,vaihdelaatikko/kardaanitunneliin,takapyöräkoteloihin iskaritolpan molemmin puolin,tunkin/rengasavain"kaukalon" pohjaan ja sivuihin,varapyörakotelon sivuihin,takapenkin alla olevan sulake/relelaatikon alle/ympärille,akun ympärille,D-pilareihin,kattoon kaiuttimien ympärille,yms.

          bitumilevy on pysynyt ovipelleissä ainakin tämän talven pakkasissa

          raskaskumimattoa johon sprayliimalla vihreää 8mm paksuista ääni/lämpö"eriste"mattoa kontin,varapyöräkotelon,tunkki"kaukalon" ja takaistuimen istuinosan pohjalle(alkuperäisten vaahtomuovi/bitumi-vaimennuksien päälle)

          ovipahvit "kuivatettu",levitetty kerros helmapeltimassaa pensselillä,päälle 1,5mm bitumi"nauhaa" liimapinnalla jossa alumiinifolio(katepal tiivistysnauha,leveys 15cm,neliöhinnaksi muodostui n.8,00e)

          (Tuo Katepal on "periaatteessa" samanlaista tavaraa kuin Vibroplast/Dynomat-arkit (=notkeaa bitumia sitkeällä liimapinnalla ja alumiinifoliolla))

          kojetaulun alaosiin,keskikonsolin ja hansikaslokeron yläpaneelin yms. taustapuolelle liimattu alkuperäisen kaltaista ääni/lämpö"eriste"mattoa entisten päälle
          kontin sivuverhoilujen taustapuolelle liimattu vihreää 8mm paksuista ääni/lämpö"eriste"mattoa

          taisi noista tulla pari valokuvaakin otettua

          nämä muutokset ei liity omassa tapauksessani "hifeihin" vaan auton äänenvaimennukseen yleensä

          kannattiko? no,ei rahallisesti

          jokatapauksessa "tuntuu" että tuulilasin tiivisteistä/pyyhkijöistä tuleva kohina olisi moninkertaistunut

          Comment

          • Tentse
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 248
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by Haggis View Post
            Ja jatkuu...
            Sitten ajattelin vuorata myös paneelin sisältäpuolelta vaimennus matolla jäykkyyden lisäämiseksi. Hyvä idea vai pitäisikö käyttää ohutta vaneria?

            Ite liimasin ohuet vaneri levyt tukemaan paneelia kun asensin sinne midit ja tukeva asennus tuli sai vielä orggis kiinnikkeillä kiinni autoon ja ei pärise yhtään.

            Comment

            • Haggis
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1571
              • Wackyland

              #21
              Nyt on sit kajareiden rinkula suuntaukset tehty. Paneelia tuli vahingossa vähän liikaakin silputtua,mutta eipä se haittaa. N.5cm suuntaus sekä ylös- ja kuskiinpäin. Enempää ei viitsinyt kun olis tullut jalkojen eteen liikaa.

              Tässä viikon alussa pitäisi sitten värkätä vähän lasikuidun kanssa. Jalkatuesta pyrin säästämään mahdollisimman paljon alhaalta,että siihen edes jonkinmoinen paikka jäisi. Meinashan se konepellin vipukin tulla eteen mutta pikkuisen kajarin kohtaa siirtämällä siitä selvisi. Joten lasikuitu tulee jyrkästi paneeliin tossa vivun kohdalla että jalkatuen alapuolella. Muuten pyrin tekemään sulavat muodot ehkä paneelin reunoihin asti.


              Last edited by Haggis; 11-08-2008, 17:31. Reason: Kuvien uudelleen linkitys
              Käyttis:Kia Optima TF

              Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

              Comment

              • mikae34
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 4995
                • Forssa

                #22
                Tee sitten supertukeva tuosta paneelista ja ehdottomasti eritavalla kiinnitys kuin alunperin eli vaikka läpipulttaamalla sieltä välistä ennen kaiutinta. Muuten homma on turhaa työtä.
                Auto on liikkumaväline.

                Comment

                • Kuqi
                  Moderator
                  • Sep 2002
                  • 12552
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Haggis View Post
                  Tässä viikon alussa pitäisi sitten värkätä vähän lasikuidun kanssa.
                  En tiiä miten paljo oot kuidun kans pelannu, mutta ite tein joskus aikoinaan juuri tuommosia paneeleja ja peilikolmiodiskantteja tehdessä munauksen; tuossa vaiheessa kangas päälle mutta jätin sen kankaan kostuttamatta hartsilla ja ladoin vaan kuitua kankaan päälle no kai niistä pakkelilla ja värkkäämällä ihan ok:t tuli.. mutta tosiaan tuohon joku vaikka kaijutinkajas päälle muotoja haettaessa ja sen sitte kostutat hartsilla ja annat kuivua. sitte vasta kuitua niskaan nii tulee parempi :think
                  BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                  BMW CRUISE BIKE 2017
                  TREK POWERFLY 4 2021
                  @kukisenjussi instagram

                  Comment

                  • Haggis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1571
                    • Wackyland

                    #24
                    Originally posted by Kuqi View Post
                    kaijutinkajas päälle muotoja haettaessa ja sen sitte kostutat hartsilla ja annat kuivua. sitte vasta kuitua niskaan nii tulee parempi :think
                    Ei tehty aivan noin vaikka oli tiedossa että noin pitäs tehdä. Paidan kangasta kaverin kanssa käytettiin. Eka kasteltiin kangas ja sit kiireessä siihen päällelle noin kaks kerrosta kuitua.
                    Nyt ovat kuivumassa ulkona,mutta kun eivät meinaa nopeesti kuivua +5:ssä,niin pitää varmaan kohta käydä vähän kuumailma puhaltimella kuivattamassa.

                    Kuten aiemmin jo sanoin paneelit tulevat varmaan ruuveilla peltiin tai ehkä pulteilla. Pitää nyt katsoa.
                    Käyttis:Kia Optima TF

                    Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                    Comment

                    • Haggis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1571
                      • Wackyland

                      #25
                      Nyt ollaan menty eteen päin oikein urakalla .

                      Kaverin lämpimässä tallissa tekastiin kuidut päälle. Ensin paidasta otetun sopivan kokoisen kankaan kiinnitys paneelin päälle haluttuihin muotoihin jeesusteipillä. Pelkääjän puolen päälle riitti päälle kiristäminen ilman sen kummempaa miettimistä,tosin kynnyslistan liitos suojattiin kuidulta.



                      Kuskin puolen paneeli olikin vähän kinkkisämpi tapaus,kun halusin säilyttää jalkatuesta mahdollisimman paljon alhaalta. Lisäksi konepellin avausvipu meinasi tulla eteen. Toki taas kynnyslistan liitos suojattiin kuidulta.



                      Lasikuidulla kesti kuivua n.reilu viikko jonka jälkeen niitä pystyi ruveta kunnolla työstämään. Ylimääräiset otin pois jo parin päivän jälkeen,kun olivat viel pehmeitä että sai puukolla ja saksilla otettua. Jäihän niihin pari ilmataskuakin,mutta eipä ne menoa haitannut. Kuvissa näkyy jo pari kiinnitys ruuvin reikää.

                      Last edited by Haggis; 11-08-2008, 17:36. Reason: Kuvien uudelleen linkitys
                      Käyttis:Kia Optima TF

                      Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                      Comment

                      • Haggis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1571
                        • Wackyland

                        #26
                        Jatkuu...

                        Tässä välissä paneelit kävivät paikoillaan,jolloin katsoin sopivat kohdat ruuveille joilla paneelit ruuvattaisiin suoraan peltiin kiinni. Kohdat tuli semmoisiin paikkoihin,joissa ei ole pullistusta kuidusta juuri ollenkaan eli lähinnä paneelien nurkkiin. Lopulta 3 ruuvia molempiin paneeleihin.

                        Tässä vaiheessa kajari paikkojen takaa lähti alkuperäiset eristeet mäkeen ja tilalle tuli Vibroblastia n.2 palaa per puoli. Sitten vuorasin paneelien sisäpuolet samalla värkillä 1 pala per paneeli.


                        Koska lasikuidun pinta oli suhteellisen tasainen,niin päätin olla kokonaan pakkeloimatta niitä. Joten karvamattoa päälle vaan sprei liimalla. Paneeleiden kiinnitys ruuvien kannat jäävät piiloon maton alle pienten viiltojen alle,jotta paneelit saa irti tarvittaessa.

                        Tämän näköiset niistä sitten tuli. Tuurilla tuli kyl tehtyä tuo pelkääjän puolen pullistus,koska isommalla pullistuksella (ylöspäin) ei olisi enään hansikas lokero auennut täysin. Ainut haitta tällä hetkellä on että konepellin avausvipu jää aina veto asentoonsa käytössä,joten pitää aina painaa takaisin päin. Vipua pitää ehkä viel modata .





                        Meinasi muuten unohtua diskantit,ne ovat väliaikaisesti kojelaudan vakiopaikoilla ritilöiden alla. Siirtyvät ehkä myöhemmin tuulilasin kulmiin jollain tarralla. Jakosuotimet ovat komeat,mutta menivät toistaiseksi piiloon kojelaudan sisään.


                        Hyvin muuten soi nyt
                        Ps.Seuraavaksi virtapiuhan paksunnus ohjelmassa.
                        Last edited by Haggis; 11-08-2008, 17:48. Reason: Kuvien uudelleen linkitys
                        Käyttis:Kia Optima TF

                        Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                        Comment

                        • hednam
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 959

                          #27
                          Originally posted by Haggis View Post
                          Hyvin muuten soi nyt
                          Ps.Seuraavaksi virtapiuhan paksunnus ohjelmassa.
                          Nohnoh, ostat multa konkan ja optiman niin saat virtahuolet kuntoon, ois mulla vielä 50mm2 kaapelia, 35mm2 ja 16mm2 jos tarvii, jotai 2m pätkinä kaikki

                          2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

                          Comment

                          • Takalo_kari
                            BTCF Member
                            • Mar 2007
                            • 1359
                            • tku

                            #28
                            Nyt olis niin kuuma vinkki vaimennukseen, että kannattaa viedä näyttö pakkaseen ennenkun lukee tän

                            Elikäs kun oot laittanut tota äänieriste mattoa tonne oviin, niin laita myös ovipahveihin, sinne takapuolelle luonnollisesti. ainakin E36:ssa toimii hyvin.
                            Tupla eristys = tupla teho...


                            OT: miten saat lisättyä noita kuvia tähän? 0_o
                            Last edited by Takalo_kari; 13-04-2008, 10:39.
                            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                            Kiitos ajastasi? :think

                            Comment

                            • Haggis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 1571
                              • Wackyland

                              #29
                              Nyt on kunnon virtapiuhaa tulossa. Kokoa en nyt muista. Myös sulakepesä aika iso


                              Kontti tuli purettua täysin että voi vähän verhoilla +muuta sekalaisia muutoksia.
                              Ton takasyvennykseen täytin levyllisellä lasivillaa. Varapyörän paikka tulee kätköksi pakollisille irto tavaroille,siitä myöhemmin lisää...
                              Last edited by Haggis; 11-08-2008, 17:54. Reason: Tekstin lyhennys ja kuvan uudelleen linkittäminen
                              Käyttis:Kia Optima TF

                              Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #30
                                Voe helvetti, tohon vibroon on menny sulta kyllä pieni omaisuus...

                                Oispa itelläkin aikaa, intoa ja rahaa... Saati sellanen auto, jota kannattais käydä vaimentamaan...

                                (mittailin tuossa viikolla, 80km/h vauhdissa 87db 5140i:n mittarilla, rengas ja ajoviimasta melua siis... Musiikin kanssa 100db, sillee, että musiikista sai sopivasti selvää, ei mitenkään huudattamalla edes... Peltoreita kaipais päähän... )
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎