Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kokemuksia Logic 7 vs. Individual Audio vs. BSW
Collapse
X
-
Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
-
-
Mahtavaa, on siis mahdollista muuttaa individualiksi. Juuri tuo most väylä oli asia mikä mietitytti. Tottakai liitin on indin vahvistimessa erilainen ja isompi, kuin pikkuisessa Hifi vahvistimessa, eikä se ole ongelma.
Olisiko jollakin Individual vahvistimesta osanumeroa joka sopisi e91 konttiin? Ilmeisesti sama, kuin muissakin malleissa ja telineet vain korikohtaisesti? Koitin realoem:stä osanumeroa katsoa, mutta jostain syytä ei näytä mitään mikä liittyy individual audioon..
Bavsound etu- ja takaovien kaiuttimet laitoin jo tilaukseen. Tiedä sitten onko nuo huonommat, kuin individualin alkuperäiset, mutta laadukkaat kehujen perusteella kuitenkin.
Comment
-
-
Noi kattokajarit ei ole edes pakolliset, mutta kyllä ne tilaääntä tuo. Hifistelyn ja äänenlaadun kannalta ei mitään virkaa.
Tässä hyvä kaavio johdoista:
Tässä yleistä asiaa Individual audiosta:
file:///C:/Users/omistaja/Downloads/752%20BMW%20Individual%20High%20End%20Audio%20Syst em%20(2).pdfLast edited by SettarI; 21-08-2016, 09:27.
Comment
-
-
Originally posted by SettarI View PostVoiko tuosta jättää pois esim. takaa kattokajarit ja mahdollisesti jopa kojelaudan keskiääni ja silti toimii eikä herjaa mitään vikavaloa tms.?
Tässä hyvä kaavio johdoista:
Tässä yleistä asiaa Individual audiosta:
file:///C:/Users/omistaja/Downloads/752%20BMW%20Individual%20High%20End%20Audio%20Syst em%20(2).pdfTohon tarvii sen keski-ilmasuulakkeiden kaiutinpaikalla olevan ritilän, mutta noita voi löytyä ebaysta eikä se mun mielestä maailmoja maksa uutenakaan. Osanumero ritilä 51457123753, keskikaiuttimen kaapeli liittimineen 61129225828.
Kattokajarit ei ole pakolliset, mutta keskikajari olis hyvä laittaa äänikuvan takia. Järjestelmä syöttää aina jonkin verran signaalia keskiselle vaikka olis stereo-asennossa.
Vikavaloja ei tule vaikka kaikki kajarit olis irti. Vasta kun vahvistin on irti most-väylästä, rupeaa tulemaan herjaa.
Kytkentäkaavio on todella tärkeä, koska muuten ei pinnijärjestystä oiken pysty arpomaan.
Huom! Tässä kirjoitetut kommentit koskee sitten tuota logic7:aa, suurin osa pätee myös IA:han, mutta jotain eroja voi olla.
Realoem ja WDS ovat retrofittaajan kavereita.Last edited by JP-76; 21-08-2016, 09:51.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Originally posted by SettarI View PostOlisiko jollakin Individual vahvistimesta osanumeroa joka sopisi e91 konttiin? Ilmeisesti sama, kuin muissakin malleissa ja telineet vain korikohtaisesti? Koitin realoem:stä osanumeroa katsoa, mutta jostain syytä ei näytä mitään mikä liittyy individual audioon..
Ettet löytänyt mitään, johtuu siitä että autosi on ilmeisesti valmistettu ennen 9/2007.
Kaikki nuo vahvistimet kuitenkin käy, softat joutuu ehkä päivittämään noihin vanhempiin, mutta se ei ole paha rasti enää jos saat kaikki muut paikalleen.Last edited by JP-76; 21-08-2016, 10:03.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Nyt on paljon tullut vastauksia ja tästä on hyvä jatkaa retrofittausta! Kattokaiuttimet päätän jäättää pois. Keskikaiuttimen laitan vielä tilaukseen Bavsoundilta. Nyt alkaakin vahvistimen metsästys, ebay:n ihmeellisestä maailmasta
Ettet löytänyt mitään, johtuu siitä että autosi on ilmeisesti valmistettu ennen 9/2007.
Comment
-
-
Originally posted by SettarI View PostNyt on paljon tullut vastauksia ja tästä on hyvä jatkaa retrofittausta! Kattokaiuttimet päätän jäättää pois. Keskikaiuttimen laitan vielä tilaukseen Bavsoundilta. Nyt alkaakin vahvistimen metsästys, ebay:n ihmeellisestä maailmasta
No niin sehän selittääkin sitten koska auto on 2/2007 valmistettu!
Tämä retrofitti on käynyt monen muunkn mielessä, kuten itsenikin, mutta kaatuu yleensä siihen että noita vahvistimia on pirun vaikea löytää mistään muualta kuin ameerikan yhdysvalloista, ja tullit ja verot tuolta yleensä nostaa hinnan niin lähelle uutta laitetta etä ei ole mitään järkeä.
Tolla logic7/harman kardonillakin pääsee todella hyvään lopputulokseen kun vaihtaa kaiuttimet. Noi erillissarjojen mukana tulevat jakosuotimet saa vaan heittää romukoppaan ja käyttämään alkup. disun piuhassa olevaa konkka/vastus-viritystä. Muuten menee suuri osa vahvistimen tehosta tohon kuorman lisääntymiseen.
Jos laitat kuitenkin logic7:n, saa tuon vahvistimen koodattua e87:lle, jolloin ei tarvi ollenkaan keskikaiutinta eikä kattokaiuttimia, e87:ssa on vain 6 kanavaa käytössä (simuloitu keskikanava).
IA:ssa ei ole tällaista mahdollisuutta.
Saattaa tuossa hieman tilatoisto latistua, kun on viiveet yms. Dsp:t suunniteltu 1-sarjalaiseen, mutta en usko että pahasti.Last edited by JP-76; 21-08-2016, 11:45.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Eipä tosiaan liiaksi asti näytä tarjontaa olevan IA vahvistimista. Locig 7 vahvistinta en harkinnut, koska käsittääkseni kovemmalla volalla leikkaa alimpia taajuuksia rajusti? Niitä tosin löytyis melko edullisesti ja helpostikkin.
Mitäs muita eroja tehon lisäksi on logic 7 vs. Individualin vahvistimessa/DSP:ssä?
Kanavien impedanssi ainakin eri. Oliko tuosta tietoa lisää?
Comment
-
-
Originally posted by SettarI View PostEipä tosiaan liiaksi asti näytä tarjontaa olevan IA vahvistimista. Locig 7 vahvistinta en harkinnut, koska käsittääkseni kovemmalla volalla leikkaa alimpia taajuuksia rajusti? Niitä tosin löytyis melko edullisesti ja helpostikkin.
Mitäs muita eroja tehon lisäksi on logic 7 vs. Individualin vahvistimessa/DSP:ssä?
Kanavien impedanssi ainakin eri. Oliko tuosta tietoa lisää?
IA on ihan kurko; soi todella kirkkaasti ja puhtaasti kovemmallakin volyymillä. L7 pesee mennen tullen Hifit. Karvalakit vaihtaisin tällä kokemuksella vähintään L7. Ja jos haluaa vielä parempaa, niin L7 kajarit vaihtaen BSW tai Eton tai sitten suoraan Individuaalit.
Ja sama muuten ainakin E93: L7 -> Individual, ero on aikamoinen. (avossa vähemmän kajareita ja ei kattoa, josta ääni heijastuu.)
Projektina tuo retrofit ei ole kummoinen: vähän purkamista ja johtonipun vetämistä + koodaus. Autokohtaisen johtonipunkin saa esim. Buksinin kautta.
Jarppa
ja mulla muuten myynnissä L7 setti...BMW i4M50 individual -23
exiä: BMW 545e -21
BMW F33 435xd -15
M550xd-12
e93 330da -08
Dodge Stealth RT/TT -91
Ford Thunderbird SC -91
Olds Supreme avo -71
Chevy Chevelle 2d HT -72
Comment
-
-
Originally posted by Jarppa63 View PostTeknisistä eroista en osaa enempää sanoa, mutta kokemuksia oman ex E60 perus -> L7 ja kaverin E60 hifi -> Individual Audio.
IA on ihan kurko; soi todella kirkkaasti ja puhtaasti kovemmallakin volyymillä. L7 pesee mennen tullen Hifit. Karvalakit vaihtaisin tällä kokemuksella vähintään L7. Ja jos haluaa vielä parempaa, niin L7 kajarit vaihtaen BSW tai Eton tai sitten suoraan Individuaalit.
Ja sama muuten ainakin E93: L7 -> Individual, ero on aikamoinen. (avossa vähemmän kajareita ja ei kattoa, josta ääni heijastuu.)
Projektina tuo retrofit ei ole kummoinen: vähän purkamista ja johtonipun vetämistä + koodaus. Autokohtaisen johtonipunkin saa esim. Buksinin kautta.
Jarppa
ja mulla muuten myynnissä L7 setti...
Logic7:n tilalle ei käy suoraan bsw:t tai etonit, impedanssi on yhä edelleen väärä. Tosin jos haluaa pyyhkiä pois bmw:n insinöörien vaivalla vääntämät automallikohtaiset dsp-asetukset, niin sittenhän tuo käy...
IA on ainoa mihin voi huoletta heittää 4ohm aftermarket kajarit kiinni äänentoiston paljoa huonontumatta...
IA:n kaiuttimet on jo sen verran laadukkaat (joka tuntuu monelle olevan käsittämätön yhtälö), että itse en lähtis noita mihinkään vaihtamaan.
Tosta dsp:stä vielä sen verran, että l7:ssa tuo käsittää esiasetetun taajuuskorjauksen jokaista automallia kohden, ja esim. nopeuden mukaan korreloituvan taajuuskorjauksen. IA:ssa tulee mukaan viiveiden säätö yms.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Originally posted by JP-76 View Post
Logic7:n tilalle ei käy suoraan bsw:t tai etonit, impedanssi on yhä edelleen väärä. Tosin jos haluaa pyyhkiä pois bmw:n insinöörien vaivalla vääntämät automallikohtaiset dsp-asetukset, niin sittenhän tuo käy...
Hyvä, etten alkanut vaihtaa nykyisen auton pro hifin kajareita toisiin.
JarppaBMW i4M50 individual -23
exiä: BMW 545e -21
BMW F33 435xd -15
M550xd-12
e93 330da -08
Dodge Stealth RT/TT -91
Ford Thunderbird SC -91
Olds Supreme avo -71
Chevy Chevelle 2d HT -72
Comment
-
-
Originally posted by Jarppa63 View PostOnko tosiaan noin? Noista ei itsellä kokemusta (enkä ole aiheeseen syventynyt) ja täälläkin foorumilla kerrotaan äänen laadun parantuneen, kun on vaihdettu L7 kajarit joko BSW:hin tai Etoneihin.
Hyvä, etten alkanut vaihtaa nykyisen auton pro hifin kajareita toisiin.
Jarppa
Jos bemarin dokumentteihin on uskomista, niin l7 ovikaiuttimet on 2ohm, penkinaluset 4ohm ja "surround"/ keskikaiutin 2ohm.
Ja huom! Vaikka ovikaiutin menee keskikaiuttimen asennuspaikalle, ei kaiutin itsessään ole sama. Ovat eri osanumerolla ja yleensä kun retrofitataan l7, niin varmasti menee kaiuttimet ristiin, tai sitten ei ole oikeanlaista kaiutinelementtiä keskariin ollenkaan koska noita kaiuttimia on ostettu summamutikassa ebaysta kun "näyttävät samalta, joten ovat varmaan samanlaisia"...
Tämän takia signaali vaimenee liikaa esim. ovikaiuttimien osalta ja äänikuva on tämän jälkeen mitä sattuu.
Joillekin tälläkään ei kauheasti ole merkitystä, kunhan lahkeet ja pellit väräjää kun potikat kääntää kaakkoon, niin se riittää. Tällaisille "kultakorville" kuin minä, tuollaisetkin asiat merkkaa, pääasiassa siksi koska hommaa ei ole tehty "oikein".
Valitettavasti suuri osa saavutetusta hyödystä haihtuu rengasmelun sekaan suomen "hyväkuntoisilla" teillä, mutta soipahan kivasti kun autotallissa itsekseen soitteleeLast edited by JP-76; 22-08-2016, 15:05.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Originally posted by JP-76 View Post
Ja huom! Vaikka ovikaiutin menee keskikaiuttimen asennuspaikalle, ei kaiutin itsessään ole sama. Ovat eri osanumerolla ja yleensä kun retrofitataan l7, niin varmasti menee kaiuttimet ristiin, tai sitten ei ole oikeanlaista kaiutinelementtiä keskariin ollenkaan koska noita kaiuttimia on ostettu summamutikassa ebaysta kun "näyttävät samalta, joten ovat varmaan samanlaisia"...E93 ///M3
E60 530dA aka M5
F11 525dA Xdrive
Tesla model 3 LR MY22
Comment
-
-
Originally posted by vekkuli View PostTämähän ei sitten päde E61 ja E60. Ovat nimittäin samat ovissa ja koelaudassa.
Ovikaiuttimet on eri E90/91.
Eli todella tarkkana noiden kanssa saa olla jos Logic7:aa on retrofittaamassa, jos haluaa alkuperäisen kaltaisen äänentoiston, kun variaatioita on muutama...
Individual audion kanssa kaikki kaiuttimet on 4ohm, joten tuonne käy erillissarjat jakosuotimella. Keskikaiutin on sitten koaksiaali!
Edit: testailin noita eri automalleja vahvistimesta aikoinaan kun retroilin Logic7:aa e91:een. Todella isoja eroja oli äänentoistossa, sen mukaan minkä laittoi päälle. Kaiuttimet oli minullakin vaihdettu Ground Zeron 4ohm kaiuttimiin, joten nimenomaan E60:n koodauksella kuulosti parhaalta/yhtenäisimmältä äänikuva.
Eli tuossa tuli itsekin vähän huijattua, mutta kokonaisuutena ihan ok.Last edited by JP-76; 22-08-2016, 18:11.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
E60:n koodauksella kuulosti parhaalta/yhtenäisimmältä äänikuva.
Comment
-
Comment