Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ts18056
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 276
    • Joroinen

    Originally posted by jr66 View Post
    Kynä piippaa mutta mitä volttimittari näyttää ?
    Joo, toi voi olla ihan hituvirtaakin.

    Millainen liitin siinä lämppärissä on, meniskö se suoraan siihen laturin liittimeen, sais suljettua ulos sen välijohdon mahdollisen vian?
    E39 525i -01
    ex 750iL -96

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3404
      • Kotka

      S50 koneessa näyttää olevan fansin perusteella erikoinen välilaippa läppärungon ja kannen välillä. Molemmilla puolilla laippaa on tiivisterengas. Mikähän mahtaa olla moisen laipan tarkoitus?

      S50 läppärungoissa on ura tiivisterenkaalle ja kannessa on ura toiselle renkaalle. Välilaippa on ilmeisesti molemmista pinnoistaan sileä. Jos katsoo S50 läppärunkojen soviteadaptereita M50-koneeseen, niin esimerkiksi bling factoryn osassa on tehtynä tiivisterenkaan ura, eli sen kanssa on ilmeisesti ajateltu käyttää noita välilaippoja.



      Osa adaptereista on ilman uraa, eli mun järkeilyn mukaan läppärungot voisi pultata adapteriin suoraan. Onko kenelläkään syvällisempää tietoa asiasta?
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • ts18056
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2010
        • 276
        • Joroinen

        Originally posted by Skarpa View Post
        S50 koneessa näyttää olevan fansin perusteella erikoinen välilaippa läppärungon ja kannen välillä. Molemmilla puolilla laippaa on tiivisterengas. Mikähän mahtaa olla moisen laipan tarkoitus?
        Wanhaan hywään aikaan kaasaripeleissä noita lämpöäjohtamattomasta materiaalista tehtyjä laippoja käytettiin estämään kannen lämmön siirtymistä kaasarirunkoon, liekö tässä tavoiteltu samaa?
        E39 525i -01
        ex 750iL -96

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3404
          • Kotka

          Originally posted by ts18056 View Post
          Wanhaan hywään aikaan kaasaripeleissä noita lämpöäjohtamattomasta materiaalista tehtyjä laippoja käytettiin estämään kannen lämmön siirtymistä kaasarirunkoon, liekö tässä tavoiteltu samaa?
          Kuulostaa todennäköiseltä. Omassa projektissa riittävän lämpökatkon muodostanee tuo adapterilevy + pahvinen tasotiiviste. Tarvii käyttää tasotiivistettä, kun adapterissa ei ole tiivisteuria kannen puolellekaan.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • 174000
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2008
            • 1176
            • Tuusula

            Originally posted by ts18056 View Post
            Joo, toi voi olla ihan hituvirtaakin.

            Millainen liitin siinä lämppärissä on, meniskö se suoraan siihen laturin liittimeen, sais suljettua ulos sen välijohdon mahdollisen vian?
            Tämäkin on nyt kunnossa. Joku piirilevy tuossa ajastinmokkulassa, jonka kautta 12v menee akkulaturimokkulaan, oli kärähtänyt kun ed vatipää oli asentanut sen väärinpäin ja vettä päässyt johtoja pitkin tekemään tuhoja. Rahaa taas meni mutta toimii.
            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
            '02 VW Golf 1.4i
            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

            Comment

            • ts18056
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2010
              • 276
              • Joroinen

              Originally posted by 174000 View Post
              Tämäkin on nyt kunnossa. Joku piirilevy tuossa ajastinmokkulassa, jonka kautta 12v menee akkulaturimokkulaan, oli kärähtänyt kun ed vatipää oli asentanut sen väärinpäin ja vettä päässyt johtoja pitkin tekemään tuhoja. Rahaa taas meni mutta toimii.
              Kumpi oli isompi meno, toi turha lämmitin (senhän nyt varmaan saa myytyä), vai toi rikkinäinen mokkula?
              Itsekin katselin asennusohjetta, jossa neuvottiin liitosten suunta alaspäin, juurikin tuon veden takia. Vaan eipä noita taida liikkeet(kään) lukea.
              E39 525i -01
              ex 750iL -96

              Comment

              • 174000
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2008
                • 1176
                • Tuusula

                Originally posted by ts18056 View Post
                Kumpi oli isompi meno, toi turha lämmitin (senhän nyt varmaan saa myytyä), vai toi rikkinäinen mokkula?
                Itsekin katselin asennusohjetta, jossa neuvottiin liitosten suunta alaspäin, juurikin tuon veden takia. Vaan eipä noita taida liikkeet(kään) lukea.
                Ohjausmokkula oli 140€ ja joutu laittaa vielä 40€ johtosarjan. Lämmittimenkin hinta toista sataa. Pääasia että tuli kuntoon.

                E. 1400w termini tosiaan myynnissä
                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                '02 VW Golf 1.4i
                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                Comment

                • ts18056
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 276
                  • Joroinen

                  Originally posted by 174000 View Post
                  Ohjausmokkula oli 140€ ja joutu laittaa vielä 40€ johtosarjan. Lämmittimenkin hinta toista sataa. Pääasia että tuli kuntoon.

                  E. 1400w termini tosiaan myynnissä
                  Saakeli, tilasin juuri Fer... öö Fiiattiin tuon 1700 wattisen. Tosin sullahan oli se Defan oma liitin, hiivatissa taas shuko.
                  E39 525i -01
                  ex 750iL -96

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6693
                    • .......

                    Originally posted by Skarpa View Post
                    S50 koneessa näyttää olevan fansin perusteella erikoinen välilaippa läppärungon ja kannen välillä. Molemmilla puolilla laippaa on tiivisterengas. Mikähän mahtaa olla moisen laipan tarkoitus?

                    S50 läppärungoissa on ura tiivisterenkaalle ja kannessa on ura toiselle renkaalle. Välilaippa on ilmeisesti molemmista pinnoistaan sileä. Jos katsoo S50 läppärunkojen soviteadaptereita M50-koneeseen, niin esimerkiksi bling factoryn osassa on tehtynä tiivisterenkaan ura, eli sen kanssa on ilmeisesti ajateltu käyttää noita välilaippoja.
                    Tuo keraaminen välilaippa on vain B30 moottoreissa. Tarkoituksena lie vähentää lämmön johtumista kannesta imusarjaan.
                    Ja kyllä, o-renkaiden urat on B30:ssä kannessa ja imusarjassa, B32:ssa vain kannessa.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3404
                      • Kotka

                      Originally posted by JJT View Post
                      Tuo keraaminen välilaippa on vain B30 moottoreissa. Tarkoituksena lie vähentää lämmön johtumista kannesta imusarjaan.
                      Ja kyllä, o-renkaiden urat on B30:ssä kannessa ja imusarjassa, B32:ssa vain kannessa.
                      Ok, hyvä tietää.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • 523i
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2009
                        • 319
                        • Iisalmi

                        Tuulilasi-lehden toimittaja Tapio Ketonen:

                        Säteilylämmitintä ei kannata asentaa autoon lainkaan. Sen lämpö menee lähinnä harakoille. Letkulämmitin on tehokkaampi, mutta joissakin huonosti suunnitelluissa autoissa moottorinohjaus menee sen takia sekaisin. Nykyautot eivät tarvitse lämmitintä käynnistymisen takia, riittää kun moottoriin laitetaan synteettiset öljyt. Sisätiloja voi kyllä lämmittää sisätilalämmittimellä. Ongelma on, että lämmityslaite työntää aluksi pitempään kylmää, mutta ei tämä ongelma ratkea moottorin kylkeen ulkopuolelle ruuvatulla säteilylämmittimellä.
                        On melko ammattilainen jos väittää, että nykyauto ei tarvitse lämmitystä.

                        Comment

                        • Jasuuu
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2011
                          • 773
                          • Oulu

                          Mikä vitin ongelma ihmisillä on säteilylämppärin kanssa? Toikin urpo lukenu varmasti netistä juttua M54, ulkona -28°c ja lämppäri 3h päällä = kone 3°c.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by Jasuuu View Post
                            Mikä vitin ongelma ihmisillä on säteilylämppärin kanssa? Toikin urpo lukenu varmasti netistä juttua M54, ulkona -28°c ja lämppäri 3h päällä = kone 3°c.
                            Eikös tuo kuulostakkin vähän heikko tehoiselta?

                            Tuossa sinulla on 9 astetta enemmän pakkasta kuin aikoinaan omissa mittauksissa kone taas minulla oli suurempi. En siis tiedä miten vertailu kelpoisia tuloksia ovat keskenään.

                            Chevyssä testattuna -19 pakkasta 60min lämpöä ja kone +14 vs. 180min ja +3?

                            Pitäisi päästä oikein testaamaan joskus pumpullinen letkulämppäri vs säteilylämmitin samassa koneessa ja olosuhteissa.

                            edit: niin joo watit kanssa pitäisi saada suht samaan.
                            Last edited by Muurahainen; 08-01-2016, 17:35.

                            Comment

                            • jukkae
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3506
                              • 70800

                              Njoo pienenä vertailuna normi calix letkulämppäri M47 koneessa, pakkasta -23.

                              Noin 2,5h roikassa ja moottorin lämmöt +22, kaikki letkut mihin pääsi käsiksi tuntu lämmenneen.

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by jukkae View Post
                                Njoo pienenä vertailuna normi calix letkulämppäri M47 koneessa, pakkasta -23.

                                Noin 2,5h roikassa ja moottorin lämmöt +22, kaikki letkut mihin pääsi käsiksi tuntu lämmenneen.
                                Tehokkaammalta tuo minun matikalla kuulostaisi kuin säteilylämmitin...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎