Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavalla vaalikaudella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Convertible
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2638
    • Turku

    #31
    Ihme homma, että ruåttalaiset on enää elossa, kun niillä autoverot lähti kertarysäyksellä.
    F25 X3 35d
    E87 118i
    E46 330ti
    E46 M3
    E30 M3
    E30 M3 Convertible
    Z3 Roadster

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      #32
      Tilallehan varmasti tulee jotain, mutta reilumpi käytäntö olisi maksaa käytöstä kuin omistamisesta. Harrastajiakin varmaan kiinnostaisi jos ei 5tkm kesäajosuoritteella olevasta harrasteautosta tarttisi maksaa 50% autoveroa kotimaahan.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by Convertible View Post
        Ihme homma, että ruåttalaiset on enää elossa, kun niillä autoverot lähti kertarysäyksellä.
        Mutta Ruotsin veroaste on kuitenkin samaa luokkaa Suomen kanssa, että kyllä se kadonnut autoverotuotto siellä jostakin kaivetaan muiden verojen avulla.

        Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.

        Comment

        • Convertible
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2638
          • Turku

          #34
          Originally posted by Ramzez View Post
          Mutta Ruotsin veroaste on kuitenkin samaa luokkaa Suomen kanssa, että kyllä se kadonnut autoverotuotto siellä jostakin kaivetaan muiden verojen avulla.

          Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.
          Sitä on hallintoalamaisen turha murehtia, kyllä ne osaa verottaa. Uusinpana esimerkkinä grillivero ensi vuodelle.

          Minulta ainakin ääni täydelle autoveron poistolle.
          F25 X3 35d
          E87 118i
          E46 330ti
          E46 M3
          E30 M3
          E30 M3 Convertible
          Z3 Roadster

          Comment

          • tuningki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1205
            • $ievi

            #35
            Originally posted by Ramzez View Post
            Mutta Ruotsin veroaste on kuitenkin samaa luokkaa Suomen kanssa, että kyllä se kadonnut autoverotuotto siellä jostakin kaivetaan muiden verojen avulla.

            Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.
            näinpä ei kiinnostais maksaa auton käytöstä yhtään enempää kun se nyt on jo aivan liikaa kun työmatkaa on paljon ja autonkäyttöönhän se tuo autoveron haaveiltu poisto varmasti menee
            Bmw 320d -10
            Volvo s40 2.4 -05
            ex:bmw 316 e46 1.9 -02
            ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
            ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3501
              • Raisio

              #36
              Kertarysäys tai kaksi peräkkäistä rysäystä, jos ei hyvä tämäkään, pitääkö ottaa 10 vuoden siirtymä/kitukausi jolloin joka toinen ostaja kyttää ja odottaa seuraavaa alennusta jne... Pitkässä siirtymässä ei mitään järkeä.

              Tää on aika raakaa matematiikkaa, miksi vaihtoehtona ei kelpaa esim käyttömaksuihin +/-100€/vuosikorotus + 10cnt lisää veroa polttoaineen litrahintaan ja lopput tai jopa enemmän tulee lisääntyneen myynnin alvituottoina.

              Tuskin vuosimyynnit nousee huippuvuosien lukemiin, mutta jos vaikka 30000 kpl lisäys vuosimyyntiin tuo jo kolminumeroisen lukeman miljoonissa lisää tuottoa valtiolle, oli se sitten lähempänä 100 tai 200 miljoonaa. Ei enää pikkurahoja.

              Toki osalla vaihtoautoja otetaan aluksi hiukan takkiin, mutta kuten täälläkin tiedetään, ei kaikkien tuontiautojen tuonti kannata säästömielessä, joten sekin kertoo miten suomessa vaihtoautojen hinnat ei hirveen kaukana autoverottomien maiden hintatasoista.

              Jokaisella varmasti oma vahva mielipide autoveroon, osalla perustuu raakoihin matemaattisiin faktoihin, osalla täysin mielikuviin ja oletuksiin.

              Loputon keskustelu ja vääntöhän tästä saadaa kun jokainen esittää oman mielipiteensä
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #37
                Originally posted by böntti View Post
                Käytettyjen autojen arvo romahtais ja aika moni vaihtoautoputka olis välittömästi konkurssissa. Tai no onnistuuhan se jos valtio kompensoi yrittäjille autojen arvonromahduksen, taitaa vaan tulla ihanan kalliiksi.
                Romahtaisivat? Eihän noiden jobbareiden rotiskoissa ole keskimäärin varmaan kuin 1000 - 6000 euroa jäljellä. Prosentteina ehkä 20 tms. Ok, onhan sekin, mutta ei mikään konkurssi. Lisäksi autoliikkeet ovat jo pitkään hinnotelleet vahdokkinsa melko alas varastoarvoiltaa. Veikkaan, että jollakin Laakkosella melkein jo veron verran.

                Ja: mikä ihmeen suojelupyhimys autokauppa on? Onhan erilaisia veromuutoksia tehty ennenkin, ja aina joku kärsii, joku voittaa. Niin se menee.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • -Markus-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1463
                  • Ihan Savossa

                  #38
                  Nii tietysti se oman auton arvo vähän tipahtaa, jos vero otetaan kerralla pois, mut vastaavasti saat uuden tilalle halvemmalla. Eli missä kohtaa on ongelma?

                  Ja ihan mielelläni allekirjoittanut ottais rehellisesti takkiinkin hetkellisesti, jos palkintona verottomat autot. Minä en osta autoja velkarahalla.

                  Ford Mondeo Mk3 STW
                  VW E-Golf 2015
                  BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Mutta Ruotsin veroaste on kuitenkin samaa luokkaa Suomen kanssa, että kyllä se kadonnut autoverotuotto siellä jostakin kaivetaan muiden verojen avulla.

                    Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.
                    Musta tuntuu, ettet nyt ole ajatellut tätä asiaa kovinkaan pitkälle.

                    Autoveron poistosta on seuraavat hyödyt:

                    - Suomen autokanta uudistuu, modernisoituu
                    - Liikenteen päästöt vähenevät (ilmastotavoitteet!)
                    - Autokauppa vilkastuu (ei ehkä heti, ei ehkä dramaattisesti, mutta vilkastuu)
                    - Liikennekuolemat vähenevät
                    - Suomeen rekisteröidyt autot muodostuvat houkutteleviksi ulkomaalaisille, koska ei olla enää hinnan puolesta eristetyillä sisämarkkinoilla (saksalainen saattaa jonain päivänä hakea sinun autosi…) -> Tavaroiden vapaa liikkuvuus joka on EU perussopimuksen yksi pääkohta
                    - Uudemmat autot ja alhaisemmat hankintahinnat aiheuttavat hyviä kerrannaisvaikutuksia toisaalle autoalalle: varaosat halventuvat, korjaamotoiminta vilkastuu koska uudemmista autoista halutaan pitää parempaa huolta, ja koska varaosat ovat halvempia
                    - Autonhakuturismi lisääntyy, ja sitäkautta matkailu (lento/laivaliikenne)
                    - Autonvälityksen kannattavuus lisääntyy, autokauppaan ja autojen ylläpitoon ja hoitoon liittyvät mitkä tahansa palvelut lisäävät kysyntäänsä
                    - Lisääntynyt uusien autojen myynti nostaa ALV-tuottoja
                    - Uusien autojen lisääntynyt myynti nostaa yhteisöverotuottoja EU:n sisällä, parantaa EU sisämarkkinoiden taloutta

                    Jos autovero korvattaisiin PA hinnankorotuksella? ->

                    PA hinnannousu on negatiivinen asia pienituloisille, mutta isossa mittakaavassa sekin voidaan kompensoida tai subventoida valtion toimesta (niin halutessaan, koska verotusta on helppoa sitoa esim vuotuisiin bruttotuloihin!). Samaten ammattiliikenteelle tästä aiheutuvat haitat voidaan huomioida erilaisin vähennyksin / tuin. Nykyisetkään ideat eivät tue pienituloisia (GPS-pohjainen maksu, vaikka pitkät välimatkat ja ennestään vanhat ja halvat autot).

                    Ruotsissa autovero poistettiin henkilöautoilta v 1996, raskailta ajoneuvoilta 1998-2000. Ks. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilaccis

                    Pistin lukuja Exceliin, jossa näkyy selvä vaikutus 1.7.1996 voimaantulleen uuden lain vaikutuksista ensirekisteröintien absoluuttiseen määrään sekä suhteelliseen osuuteen kaikista rekisteröidyistä autoista. Sekä suhteessa baselineen 1993, kun Ruotsissa oli vielä hankintaverotus voimassa. Luvut perustuvat Ruotsin Trafin tilastojulkaisuun vuodelta 2013.
                    edit: tossa excelin vika sarakkeessa ja graafin otsikossa virhe, vertailu vuoteen 1993 eikä 1995, enkä tietenkään tallettanut exceliä...



                    lähde:


                    Tero
                    Last edited by teropa; 14-12-2014, 13:09.
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Balle
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3413
                      • UKI, Suomen New York

                      #40
                      Kyllä se autoveron poistaminen kertarysäyksellä olisi iso ongelma niille yrityksille (rahoitusyhtiöt?) joiden taseessa ne autoliikkeissä makaavat autot ovat. Mittava alaskirjaus jos arvosta lähtee -20%. Ei todellakaan mikään pikkujuttu.

                      Voisiko tuossa olla joku siirtymävaihe jonka aikana voisi ajella sekä autoverottomalla että autoverollisella autolla. Autoverottoman auton vuotuinen ajoneuvovero esim. olisi korkeampi ja taas vanhoilla autoveroa sisältävillä autoilla ajoneuvovero olisi sitten vastaavasti matalampi. tjms.?

                      Todennäköisesti tuossa kävisi niin että autoveron sisältävien autojen hinnat tippuisivat hieman ja pienituloiset (ja ne joille autoilu on vain välttämätön paha) ajelisivat niillä vielä vuosia koska vuotuiset käyttökustannukset olisivat huomattavasti pienemmät.
                      Jossain mielessä niistä autoveroa sisältävistä (hyväkuntoisista) autoista voisi tulla jopa halutumpia juuri pienten vuotuisten maksujen vuoksi, eli arvonalenema voisi vähän tasottua pitkällä juoksulla.

                      Jokatapauksessa mitään helppoa tietä tuon systeemin muuttamiseen ei varmasti ole. Lopullinen ratkaisu on aina jonkinlainen kompromissi jossa "kaikki kärsii".
                      Possuja ja Bemareita

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        #41
                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Mutta Ruotsin veroaste on kuitenkin samaa luokkaa Suomen kanssa, että kyllä se kadonnut autoverotuotto siellä jostakin kaivetaan muiden verojen avulla.

                        Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.
                        Ei se välttämättä ole 1:1 että se vero tulo pitää saada takaisin
                        Perussuomalaiset on ehdottanut meno leikkauksia uusien verokeräysten sijasta
                        Esim. Ulkomaan avusta

                        Mun mielestä autovero vois poistua mutta vain kotimaasta ostetuista autoista
                        Ulkomailta tuotuja autoja saisi verottaa edelleen.

                        Sillä että viedään raha ulkomaille niin ei suomen velka lyhene
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by teropa View Post
                          Musta tuntuu, ettet nyt ole ajatellut tätä asiaa kovinkaan pitkälle.
                          Kiitoksia faktoista!

                          Suhtaudun yleensä vain erityisen skeptisesti kaikkiin mahdollisiin veroleikkauksiin, koska Suomessa on tyypillisesti ollut tapana ottaa menetetty verotuotto korkoineen takaisin jostakin muualta. Toisin sanoen, me kansalaiset olemme aina lopulta hävinneet, kun katsomme kokonaiskuvaa.

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #43
                            Mullakin on nyt vähän semmonen fiilis, että ratkaisuksi kansalle kelpaa ihan kuinka hullu malli tahansa, kunhan päästään tuosta verosta eroon. Ilmoille heitellään puolivalmiita visioita, joita kukaan eoi ole miettinyt loppuun asti. Kaikista lupauksista paistaa läpi niiden keskeneräisyys. Miten voidaan tarjota jotain malleja, jos ei mitään kokonaisuutta ole valmiina. Haisee mädältä turskalta... En mä tiedä onko parempi maksaa käytöstä ihan helvetisti vai maksaa vaan kiltisti se autovero. Se on varmaa, että muutetaan systeemiä ihan miten vaan, niin takkiin tulee jollain tavalla. Minkäänlaista luottoa mulla ei ole systeemiin siinä mielessä, että odottelisin hyviä uutisia. Niitä ei takuulla tule. Nii juu, se on varmaa, että mulle tulee työmatka-ajoa varten smart fortwo diesel. Sen jälkeen on ihan sama, mitä tekevät. Kulut duuniin ajamisesta ovat niin minimaaliset, että niistä ei liikene pennejä enää valtiollekaan
                            Last edited by Juppe; 14-12-2014, 14:33.

                            Comment

                            • -Markus-
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1463
                              • Ihan Savossa

                              #44
                              Originally posted by Juppe View Post
                              Nii juu, se on varmaa, että mulle tulee työmatka-ajoa varten smart fortwo diesel. Sen jälkeen on ihan sama, mitä tekevät. Kulut duuniin ajamisesta ovat niin minimaaliset, että niistä ei liikene pennejä enää valtiollekaan
                              Vähän sama ajatus täälläkin jossain vaiheessa. Tosin merkissä varmaan koitan pysyy. Joku sopiva bemmi sopivalla pikkudieselillä, ni ihan sama mitä se aine maksaa. Harrastevehkeet sit erikseen.

                              Ford Mondeo Mk3 STW
                              VW E-Golf 2015
                              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                              Comment

                              • bmw323it
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1819
                                • N/A

                                #45
                                Onpahan taas yksi syy lisää olla äänestämättä persuja.
                                Nyt:
                                BMW 530e (g30)
                                BMW 335i (e90)
                                BMW 323iC (e36)
                                BMW 850i (e31)
                                Golf GTE
                                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎