Ihme homma, että ruåttalaiset on enää elossa, kun niillä autoverot lähti kertarysäyksellä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavalla vaalikaudella
Collapse
X
-
Tilallehan varmasti tulee jotain, mutta reilumpi käytäntö olisi maksaa käytöstä kuin omistamisesta. Harrastajiakin varmaan kiinnostaisi jos ei 5tkm kesäajosuoritteella olevasta harrasteautosta tarttisi maksaa 50% autoveroa kotimaahan.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by Convertible View PostIhme homma, että ruåttalaiset on enää elossa, kun niillä autoverot lähti kertarysäyksellä.
Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostMutta Ruotsin veroaste on kuitenkin samaa luokkaa Suomen kanssa, että kyllä se kadonnut autoverotuotto siellä jostakin kaivetaan muiden verojen avulla.
Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.
Minulta ainakin ääni täydelle autoveron poistolle.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostMutta Ruotsin veroaste on kuitenkin samaa luokkaa Suomen kanssa, että kyllä se kadonnut autoverotuotto siellä jostakin kaivetaan muiden verojen avulla.
Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.Bmw 320d -10
Volvo s40 2.4 -05
ex:bmw 316 e46 1.9 -02
,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d
Comment
-
-
Kertarysäys tai kaksi peräkkäistä rysäystä, jos ei hyvä tämäkään, pitääkö ottaa 10 vuoden siirtymä/kitukausi jolloin joka toinen ostaja kyttää ja odottaa seuraavaa alennusta jne... Pitkässä siirtymässä ei mitään järkeä.
Tää on aika raakaa matematiikkaa, miksi vaihtoehtona ei kelpaa esim käyttömaksuihin +/-100€/vuosikorotus + 10cnt lisää veroa polttoaineen litrahintaan ja lopput tai jopa enemmän tulee lisääntyneen myynnin alvituottoina.
Tuskin vuosimyynnit nousee huippuvuosien lukemiin, mutta jos vaikka 30000 kpl lisäys vuosimyyntiin tuo jo kolminumeroisen lukeman miljoonissa lisää tuottoa valtiolle, oli se sitten lähempänä 100 tai 200 miljoonaa. Ei enää pikkurahoja.
Toki osalla vaihtoautoja otetaan aluksi hiukan takkiin, mutta kuten täälläkin tiedetään, ei kaikkien tuontiautojen tuonti kannata säästömielessä, joten sekin kertoo miten suomessa vaihtoautojen hinnat ei hirveen kaukana autoverottomien maiden hintatasoista.
Jokaisella varmasti oma vahva mielipide autoveroon, osalla perustuu raakoihin matemaattisiin faktoihin, osalla täysin mielikuviin ja oletuksiin.
Loputon keskustelu ja vääntöhän tästä saadaa kun jokainen esittää oman mielipiteensäG30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by böntti View PostKäytettyjen autojen arvo romahtais ja aika moni vaihtoautoputka olis välittömästi konkurssissa. Tai no onnistuuhan se jos valtio kompensoi yrittäjille autojen arvonromahduksen, taitaa vaan tulla ihanan kalliiksi.
Ja: mikä ihmeen suojelupyhimys autokauppa on? Onhan erilaisia veromuutoksia tehty ennenkin, ja aina joku kärsii, joku voittaa. Niin se menee.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Nii tietysti se oman auton arvo vähän tipahtaa, jos vero otetaan kerralla pois, mut vastaavasti saat uuden tilalle halvemmalla. Eli missä kohtaa on ongelma?
Ja ihan mielelläni allekirjoittanut ottais rehellisesti takkiinkin hetkellisesti, jos palkintona verottomat autot. Minä en osta autoja velkarahalla.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostMutta Ruotsin veroaste on kuitenkin samaa luokkaa Suomen kanssa, että kyllä se kadonnut autoverotuotto siellä jostakin kaivetaan muiden verojen avulla.
Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.
Autoveron poistosta on seuraavat hyödyt:
- Suomen autokanta uudistuu, modernisoituu
- Liikenteen päästöt vähenevät (ilmastotavoitteet!)
- Autokauppa vilkastuu (ei ehkä heti, ei ehkä dramaattisesti, mutta vilkastuu)
- Liikennekuolemat vähenevät
- Suomeen rekisteröidyt autot muodostuvat houkutteleviksi ulkomaalaisille, koska ei olla enää hinnan puolesta eristetyillä sisämarkkinoilla (saksalainen saattaa jonain päivänä hakea sinun autosi…) -> Tavaroiden vapaa liikkuvuus joka on EU perussopimuksen yksi pääkohta
- Uudemmat autot ja alhaisemmat hankintahinnat aiheuttavat hyviä kerrannaisvaikutuksia toisaalle autoalalle: varaosat halventuvat, korjaamotoiminta vilkastuu koska uudemmista autoista halutaan pitää parempaa huolta, ja koska varaosat ovat halvempia
- Autonhakuturismi lisääntyy, ja sitäkautta matkailu (lento/laivaliikenne)
- Autonvälityksen kannattavuus lisääntyy, autokauppaan ja autojen ylläpitoon ja hoitoon liittyvät mitkä tahansa palvelut lisäävät kysyntäänsä
- Lisääntynyt uusien autojen myynti nostaa ALV-tuottoja
- Uusien autojen lisääntynyt myynti nostaa yhteisöverotuottoja EU:n sisällä, parantaa EU sisämarkkinoiden taloutta
Jos autovero korvattaisiin PA hinnankorotuksella? ->
PA hinnannousu on negatiivinen asia pienituloisille, mutta isossa mittakaavassa sekin voidaan kompensoida tai subventoida valtion toimesta (niin halutessaan, koska verotusta on helppoa sitoa esim vuotuisiin bruttotuloihin!). Samaten ammattiliikenteelle tästä aiheutuvat haitat voidaan huomioida erilaisin vähennyksin / tuin. Nykyisetkään ideat eivät tue pienituloisia (GPS-pohjainen maksu, vaikka pitkät välimatkat ja ennestään vanhat ja halvat autot).
Ruotsissa autovero poistettiin henkilöautoilta v 1996, raskailta ajoneuvoilta 1998-2000. Ks. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilaccis
Pistin lukuja Exceliin, jossa näkyy selvä vaikutus 1.7.1996 voimaantulleen uuden lain vaikutuksista ensirekisteröintien absoluuttiseen määrään sekä suhteelliseen osuuteen kaikista rekisteröidyistä autoista. Sekä suhteessa baselineen 1993, kun Ruotsissa oli vielä hankintaverotus voimassa. Luvut perustuvat Ruotsin Trafin tilastojulkaisuun vuodelta 2013.
edit: tossa excelin vika sarakkeessa ja graafin otsikossa virhe, vertailu vuoteen 1993 eikä 1995, enkä tietenkään tallettanut exceliä...
lähde:
TeroLast edited by teropa; 14-12-2014, 13:09.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Kyllä se autoveron poistaminen kertarysäyksellä olisi iso ongelma niille yrityksille (rahoitusyhtiöt?) joiden taseessa ne autoliikkeissä makaavat autot ovat. Mittava alaskirjaus jos arvosta lähtee -20%. Ei todellakaan mikään pikkujuttu.
Voisiko tuossa olla joku siirtymävaihe jonka aikana voisi ajella sekä autoverottomalla että autoverollisella autolla. Autoverottoman auton vuotuinen ajoneuvovero esim. olisi korkeampi ja taas vanhoilla autoveroa sisältävillä autoilla ajoneuvovero olisi sitten vastaavasti matalampi. tjms.?
Todennäköisesti tuossa kävisi niin että autoveron sisältävien autojen hinnat tippuisivat hieman ja pienituloiset (ja ne joille autoilu on vain välttämätön paha) ajelisivat niillä vielä vuosia koska vuotuiset käyttökustannukset olisivat huomattavasti pienemmät.
Jossain mielessä niistä autoveroa sisältävistä (hyväkuntoisista) autoista voisi tulla jopa halutumpia juuri pienten vuotuisten maksujen vuoksi, eli arvonalenema voisi vähän tasottua pitkällä juoksulla.
Jokatapauksessa mitään helppoa tietä tuon systeemin muuttamiseen ei varmasti ole. Lopullinen ratkaisu on aina jonkinlainen kompromissi jossa "kaikki kärsii".Possuja ja Bemareita
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostMutta Ruotsin veroaste on kuitenkin samaa luokkaa Suomen kanssa, että kyllä se kadonnut autoverotuotto siellä jostakin kaivetaan muiden verojen avulla.
Minä en ainakaan niin helposti syty autoveron poistamiselle, jos se tarkoittaa sitä, että saman verran pitää korottaa veroja jossain toisaalla.
Perussuomalaiset on ehdottanut meno leikkauksia uusien verokeräysten sijasta
Esim. Ulkomaan avusta
Mun mielestä autovero vois poistua mutta vain kotimaasta ostetuista autoista
Ulkomailta tuotuja autoja saisi verottaa edelleen.
Sillä että viedään raha ulkomaille niin ei suomen velka lyhenesigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostMusta tuntuu, ettet nyt ole ajatellut tätä asiaa kovinkaan pitkälle.
Suhtaudun yleensä vain erityisen skeptisesti kaikkiin mahdollisiin veroleikkauksiin, koska Suomessa on tyypillisesti ollut tapana ottaa menetetty verotuotto korkoineen takaisin jostakin muualta. Toisin sanoen, me kansalaiset olemme aina lopulta hävinneet, kun katsomme kokonaiskuvaa.
Comment
-
-
Mullakin on nyt vähän semmonen fiilis, että ratkaisuksi kansalle kelpaa ihan kuinka hullu malli tahansa, kunhan päästään tuosta verosta eroon. Ilmoille heitellään puolivalmiita visioita, joita kukaan eoi ole miettinyt loppuun asti. Kaikista lupauksista paistaa läpi niiden keskeneräisyys. Miten voidaan tarjota jotain malleja, jos ei mitään kokonaisuutta ole valmiina. Haisee mädältä turskalta... En mä tiedä onko parempi maksaa käytöstä ihan helvetisti vai maksaa vaan kiltisti se autovero. Se on varmaa, että muutetaan systeemiä ihan miten vaan, niin takkiin tulee jollain tavalla. Minkäänlaista luottoa mulla ei ole systeemiin siinä mielessä, että odottelisin hyviä uutisia. Niitä ei takuulla tule. Nii juu, se on varmaa, että mulle tulee työmatka-ajoa varten smart fortwo diesel. Sen jälkeen on ihan sama, mitä tekevät. Kulut duuniin ajamisesta ovat niin minimaaliset, että niistä ei liikene pennejä enää valtiollekaanLast edited by Juppe; 14-12-2014, 14:33.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostNii juu, se on varmaa, että mulle tulee työmatka-ajoa varten smart fortwo diesel. Sen jälkeen on ihan sama, mitä tekevät. Kulut duuniin ajamisesta ovat niin minimaaliset, että niistä ei liikene pennejä enää valtiollekaan
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
Comment