Originally posted by 928 GTS
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by BeamR View Postnyt mä yritän tajuta: jos nyt tuon japanista auton, joka on ensirekattu <-2007, niin verot menee samoilla prosenteilla kuin EU:n sisältä ostettu?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostEli minun 2010 maahantuotu ja 2011 rekisteröity Kasini vaatii käräjäoikeuteen viennin? Kuitenkin minulla on nyt parhaillaan valitussota Tullin kanssa käynnissä.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Postoletettavasti, näin on käsittääkseni case mun molempien seiskojen kanssaNäillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostLappu jätetty tulliin. Nyt jännityksellä odottamaan, koska tullin johtoryhmä tekee ohjeistuksen, miten noiden kertaalleen oikaistujen kanssa toimitaan.
Tero
Oma tapaukseni:
04/2004 auto tuotu maahan 01/2011, verotettu 02/2011 31,2% mukaan.
Oikaisuvaatimus jätetty viime hetkillä 12/2014 johon 06/2015 palautukset 27,3% mukaan.
Nyt tämän uuden tiedon mukaan pienin käytetty prosentti olisikin kaiketi 25,6 (co 216) eli reilu 400eur pitäisi vielä saada takaisin.
60pv valitusaika oikaisusta mennyt siis jo elokuussa umpeen.
Comment
-
-
Terve,
Toin Saksasta auton (Z3 2.0). Tuolla moottorilla autoa ei ole tehty kuin pari vuotta, siksi nettiautostakin löytyy vain kaksi autoa joihon verrata. Yllätyin hieman, kun lähteeksi on tosiaankin merkattu nämä kaksi nettiautosta löytyvää yksilöä. Kalliimman vertailuauton hinta on tippunut jo päätöksen jälkeen 9900e -> 8900e.
Onko tuosta mitään järkeä valittaa vai onko menetelmän epävarmuus huomioitu oikeudenmukaisesti päätöksessä.
"Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritelty näiden hintojen keskiarvona, josta on ensin vähennetty 15% menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi."
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostLappu jätetty tulliin. Nyt jännityksellä odottamaan, koska tullin johtoryhmä tekee ohjeistuksen, miten noiden kertaalleen oikaistujen kanssa toimitaan.
Tero
Laitoin sähköisen valituksen ja seuraavana päivänä tuli vastaus. Näyttäisi että menee vielä käsittelyyn, voihan kuitenkin olla että joku päivä tulee vastaus että valitus hylätty/aiheeton. Kun kerta tulli kyseessä.
Hei,
Olemme vastaanottaneet oikaisuvaatimuksenne koskien kolmea eri ajoneuvoa (dnrot: 6xxx,6xxx ja 6xxx).
Oikaisukäsittely autoverotuspäätöstä 32xxxxxxxxxxxx koskien on edelleen kesken, asia on siis edelleen käsittelyssä.
Ystävällisin terveisin
XXXXXX XXXXXXXXXXXXXXX
Tulli
Autoverotus LappeenrantaEVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by harriherne View PostTerve,
Toin Saksasta auton (Z3 2.0). Tuolla moottorilla autoa ei ole tehty kuin pari vuotta, siksi nettiautostakin löytyy vain kaksi autoa joihon verrata. Yllätyin hieman, kun lähteeksi on tosiaankin merkattu nämä kaksi nettiautosta löytyvää yksilöä. Kalliimman vertailuauton hinta on tippunut jo päätöksen jälkeen 9900e -> 8900e.
Onko tuosta mitään järkeä valittaa vai onko menetelmän epävarmuus huomioitu oikeudenmukaisesti päätöksessä.
"Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritelty näiden hintojen keskiarvona, josta on ensin vähennetty 15% menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi."
LISÄKSI: VaVM 46/2002 s. 5; ”Yleistä hintatasoa ei riitä kuvaamaan pienen otannan avulla saadut hintatiedot”
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostEn nyt Rouhikselle asti ole soitellut, mutta päivän saldo:
- Tullilla ei ole itsellä vielä virallisia menettelyohjeita, miten nämä jo kertaalleen käsitellyt oikaisuvaatimukset otetaan uuteen käsittelyyn, ja otetaanko
- Jos on saanut päätöksen, ja on perustetta uuden menettelyn mukaan vielä pyytää oikaisua -> kannattaa oikaisupyyntö laittaa vaikka se 60pv olisi kulunutkin
- Kunhan saavat suorittavassa portaassa lisätietoa, alkavat sitten sen perusteella käsitellä näitä jo-käsiteltyjä tapauksia, kenties uusien oikaisuvaatimusten perusteella tai muuten, kukaan ei tiedä
Itsehän teen nyt oikaisuvaatimuksen näihin jo tehtyihin oikaisuihin ja lähetän pikimmiten Tulliin ja toivon parasta.
Tero
Laitoin hetki sitten matkaan oikaisuvaatimukset myöhemmin tuoduista autoista joissa vaadin käytettäväksi alinta joskus käytössä ollutta veroprosenttia. Olisiko minun pitänyt itse etsiä se alin prosentti vai mahtaako tuo lausekkeeni riittää haluttuun lopputulokseen?
Comment
-
-
Originally posted by ilpopi View PostOlikos tähän jotain valmistaa pohjaa olemassa vai ihan vapaamuotoinen oikaisuvaatimus aikaisempaan oikaisuun?
Oma tapaukseni:
04/2004 auto tuotu maahan 01/2011, verotettu 02/2011 31,2% mukaan.
Oikaisuvaatimus jätetty viime hetkillä 12/2014 johon 06/2015 palautukset 27,3% mukaan.
Nyt tämän uuden tiedon mukaan pienin käytetty prosentti olisikin kaiketi 25,6 (co 216) eli reilu 400eur pitäisi vielä saada takaisin.
60pv valitusaika oikaisusta mennyt siis jo elokuussa umpeen.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by tonit View PostOlisiko minun pitänyt itse etsiä se alin prosentti vai mahtaako tuo lausekkeeni riittää haluttuun lopputulokseen?
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostSoittelin jo maanantaina tulliin ja kysyin asiasta. Ei olleet vielä saaneet ohjeita tähän kysymykseen. Käskivät laittamaan valituksen sisään, vaikka oli menny "vanhaksi".
Laitoin sähköisen valituksen ja seuraavana päivänä tuli vastaus. Näyttäisi että menee vielä käsittelyyn, voihan kuitenkin olla että joku päivä tulee vastaus että valitus hylätty/aiheeton. Kun kerta tulli kyseessä.
Järkikin sanoo, että jos oikaisun perusteena käytetty menettely ja siten veroprosentti muuttuu kesken kaiken, siten että valittajan "tuurista" riippuen tulee aivan eri päätös niin nämähän on oikaistava kaikki uudelleen "viranomaistyönä". Mikäli näin ei käy, tästä nousee kyllä semmonen haloo että oksat pois. Oikeuslaitos kuormittuu vahingonkorvauskeisseistä. Sitä tuskin kukaan myöskään Tullissa oikeasti haluaa. :think
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostOikeuslaitos kuormittuu vahingonkorvauskeisseistä. Sitä tuskin kukaan myöskään Tullissa oikeasti haluaa. :think
Viranomaisilta ja eduskunnalta on turha odottaa apuja enempää kun nyt on saatu. Eli tuota prosenttijuttua ei tarvinnut yllättäen kierrättää KHO:n kautta mutta sekin tuli kaikesta päätellen EU:n virkamiehiltä lahjana vahingossa. Jos apuja olisi tulossa kotimaan viranomaisilta olisi sellaista saatu jo viime eduskunnan aikaan ELV:n osalta kun suuri enemmistö kansanedustajista allekirjoitti lakialoitteen mutta se ei edennyt mihinkään. Käräjille siis vietävä nuo kaikki 2008-2011 CO2-tapaukset niiden jotka niistä rahat haluaa takaisin.
Näin ellette innostu äkkiä pommittamaan kansanedustajia tuhansilla viesteillä. HE 33/2015 on vielä käsittelyssä joten periaatteessa olisi mahdollista sitä vielä muuttaa niin, että 2008 lähtien tuoduista olisi mahdollista hakea korjausta esim. 2016 loppuun. Kun 2007 säädetty ensimmäinen laki oli jo virheellinen palautuksiin olisi hyvä moraalinen perusten. Asian eteenpäin viemiseen ei riitä mikään ihan pieni spämmikampanja vaan yksilöllisiä omin käsin lähetettyjä persoonallisia viestejä pitäisi saada tosiaan valtionvarainvaliokunnan jäsenten postilaatikot aivan tukkoon. Lisäksi asia pitäisi saada jokaisen ison lehden otsikoihin ja websivuille isolla fontilla.
Not going to happen eli olkaa aktiivisia kun joku asianajotoimistot kerää porukkaa vanhingonkorvauskanteeseen käräjille. Todennäköisesti tuollaista toimintaa tullaan näkemään ainakin siinä vaiheessa kun ELV-korvaukset saadaan vihdoinkin ajettua loppuun ellei jo aiemmin. Jos KKO katsoo ELV:n korvauksen vanhenemisen alkavan 2009 vuoden EUT:n päätöksestä ja ajan olevan peräti 10v niin sitten tämä CO2-prosentti sekoilu saadaan myös todennäköisesti hyvin loppuun joskus 5 vuoden kuluttua KKO:ssa. Näiden CO2:sten 10v vanheneminen alkaisi todennäköisesti 19.12.2013 tai 19.12.2014 riippuen katsotaanko EUT:n vai KHO:n tuomio lähtölaukaukseksi. Joka tapauksessa asia saattaa olla ajankohtainen vielä 2024 jouluna. Homman hoitaminen vaatii siis kunnolla turnauskestävyyttä.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostHE 33/2015
Käytettynä ennen tämän lain voimaantuloa maahantuodun ajoneuvon verotus voidaan hakemuksesta oikaista tämän lain mukaiseksi, jos verotus on toimitettu 1 päivänä tammikuuta 2012 tai sen jälkeen. Hakemuksen veron oikaisemiseksi voi tehdä se, joka on verovelvollisena suorittanut ajoneuvosta veron. Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on kolme vuotta veron määräämistä seuranneen kalenterivuoden alusta, kuitenkin vähintään 31 päivään joulukuuta 2016.
Eli ei hätää, 2012 USA ja Japani tuonneista saa myös rahat takaisin valituksella siinä missä kaikista muistakin 1.1.2012 jälkeen verotetuista. Jäljellä jää 1.1.2008-31.12.2011 CO2-verotetut jotka on myös voineet olla väärin. Niistä sitten vahingonkorvaus hakemuksia käräjille samalla tavalla kun ELV:stä. Etenkin 1.4.2009-31.12.2011 oli lähes kaikki tehdyt päätökset liian suurella prosentilla. Vain 1.4.2009 ja uudemmat tuohon aikaan tuodut oli oikein.Originally posted by BeamR View Postnyt mä yritän tajuta: jos nyt tuon japanista auton, joka on ensirekattu <-2007, niin verot menee samoilla prosenteilla kuin EU:n sisältä ostettu?
Kysymyshän siis käytännössä kuuluu, että milloin tämä lakiesitys menisi läpi, sitten tulisi lainvoimaiseksi ja vielä kaiken lisäksi pitäisi sisällään yllä olevan ajatuksen.
Ennen kuin tuo toteutuu oikeasti, niin isokoneisten tuonti ETA-alueen ulkopuolelta on aika kallista noin verojen puolesta. Esim FL 760Li ETA-alueelta tuotuna verot on nyt n. 7k€ kun ulkopuolelta tuotuna n. 13k€.
Eduskunnan sivuilta katsottuna tuo on vasta jaostokäsittelyssä/"asiantuntija"kuulemisessa, joten aika pitkä aika menee vielä ennen kuin tähän voidaan sanoa mitään varmaa.
pitänee pidellä hevosta vielä vähän aikaa noiden uudempien ETA-alueen ullkopuolisten tuontien kanssa.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
Comment