Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    Originally posted by 928 GTS View Post
    HE 33/2015

    Käytettynä ennen tämän lain voimaantuloa maahantuodun ajoneuvon verotus voidaan hakemuksesta oikaista tämän lain mukaiseksi, jos verotus on toimitettu 1 päivänä tammikuuta 2012 tai sen jälkeen. Hakemuksen veron oikaisemiseksi voi tehdä se, joka on verovelvollisena suorittanut ajoneuvosta veron. Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on kolme vuotta veron määräämistä seuranneen kalenterivuoden alusta, kuitenkin vähintään 31 päivään joulukuuta 2016.

    Eli ei hätää, 2012 USA ja Japani tuonneista saa myös rahat takaisin valituksella siinä missä kaikista muistakin 1.1.2012 jälkeen verotetuista. Jäljellä jää 1.1.2008-31.12.2011 CO2-verotetut jotka on myös voineet olla väärin. Niistä sitten vahingonkorvaus hakemuksia käräjille samalla tavalla kun ELV:stä. Etenkin 1.4.2009-31.12.2011 oli lähes kaikki tehdyt päätökset liian suurella prosentilla. Vain 1.4.2009 ja uudemmat tuohon aikaan tuodut oli oikein.
    nyt mä yritän tajuta: jos nyt tuon japanista auton, joka on ensirekattu <-2007, niin verot menee samoilla prosenteilla kuin EU:n sisältä ostettu?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17477
      • Turku

      Originally posted by BeamR View Post
      nyt mä yritän tajuta: jos nyt tuon japanista auton, joka on ensirekattu <-2007, niin verot menee samoilla prosenteilla kuin EU:n sisältä ostettu?
      Eli minun 2010 maahantuotu ja 2011 rekisteröity Kasini vaatii käräjäoikeuteen viennin? Kuitenkin minulla on nyt parhaillaan valitussota Tullin kanssa käynnissä.
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        Originally posted by Laku View Post
        Eli minun 2010 maahantuotu ja 2011 rekisteröity Kasini vaatii käräjäoikeuteen viennin? Kuitenkin minulla on nyt parhaillaan valitussota Tullin kanssa käynnissä.
        oletettavasti, näin on käsittääkseni case mun molempien seiskojen kanssa
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17477
          • Turku

          Originally posted by BeamR View Post
          oletettavasti, näin on käsittääkseni case mun molempien seiskojen kanssa
          Jaaha. Pitäisikö tehdä yhteistyötä, kun näin lähellä asutaan?
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            Originally posted by Laku View Post
            Jaaha. Pitäisikö tehdä yhteistyötä, kun näin lähellä asutaan?
            tiedän että kohta mut ristiinnaulitaan, mutta olen vähän ikäänkuin luovuttanut näiden kanssa...
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • ilpopi
              Bimmer Rookie
              • Dec 2012
              • 139
              • Kankaanpää

              Originally posted by teropa View Post
              Lappu jätetty tulliin. Nyt jännityksellä odottamaan, koska tullin johtoryhmä tekee ohjeistuksen, miten noiden kertaalleen oikaistujen kanssa toimitaan.


              Tero
              Olikos tähän jotain valmistaa pohjaa olemassa vai ihan vapaamuotoinen oikaisuvaatimus aikaisempaan oikaisuun?
              Oma tapaukseni:
              04/2004 auto tuotu maahan 01/2011, verotettu 02/2011 31,2% mukaan.
              Oikaisuvaatimus jätetty viime hetkillä 12/2014 johon 06/2015 palautukset 27,3% mukaan.
              Nyt tämän uuden tiedon mukaan pienin käytetty prosentti olisikin kaiketi 25,6 (co 216) eli reilu 400eur pitäisi vielä saada takaisin.
              60pv valitusaika oikaisusta mennyt siis jo elokuussa umpeen.

              Comment

              • harriherne
                Newbiemmer
                • Aug 2015
                • 5
                • Helsinki

                Terve,

                Toin Saksasta auton (Z3 2.0). Tuolla moottorilla autoa ei ole tehty kuin pari vuotta, siksi nettiautostakin löytyy vain kaksi autoa joihon verrata. Yllätyin hieman, kun lähteeksi on tosiaankin merkattu nämä kaksi nettiautosta löytyvää yksilöä. Kalliimman vertailuauton hinta on tippunut jo päätöksen jälkeen 9900e -> 8900e.

                Onko tuosta mitään järkeä valittaa vai onko menetelmän epävarmuus huomioitu oikeudenmukaisesti päätöksessä.

                "Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritelty näiden hintojen keskiarvona, josta on ensin vähennetty 15% menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi."

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  Originally posted by teropa View Post
                  Lappu jätetty tulliin. Nyt jännityksellä odottamaan, koska tullin johtoryhmä tekee ohjeistuksen, miten noiden kertaalleen oikaistujen kanssa toimitaan.


                  Tero
                  Soittelin jo maanantaina tulliin ja kysyin asiasta. Ei olleet vielä saaneet ohjeita tähän kysymykseen. Käskivät laittamaan valituksen sisään, vaikka oli menny "vanhaksi".

                  Laitoin sähköisen valituksen ja seuraavana päivänä tuli vastaus. Näyttäisi että menee vielä käsittelyyn, voihan kuitenkin olla että joku päivä tulee vastaus että valitus hylätty/aiheeton. Kun kerta tulli kyseessä.

                  Hei,



                  Olemme vastaanottaneet oikaisuvaatimuksenne koskien kolmea eri ajoneuvoa (dnrot: 6xxx,6xxx ja 6xxx).



                  Oikaisukäsittely autoverotuspäätöstä 32xxxxxxxxxxxx koskien on edelleen kesken, asia on siis edelleen käsittelyssä.




                  Ystävällisin terveisin


                  XXXXXX XXXXXXXXXXXXXXX

                  Tulli
                  Autoverotus Lappeenranta
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Originally posted by harriherne View Post
                    Terve,

                    Toin Saksasta auton (Z3 2.0). Tuolla moottorilla autoa ei ole tehty kuin pari vuotta, siksi nettiautostakin löytyy vain kaksi autoa joihon verrata. Yllätyin hieman, kun lähteeksi on tosiaankin merkattu nämä kaksi nettiautosta löytyvää yksilöä. Kalliimman vertailuauton hinta on tippunut jo päätöksen jälkeen 9900e -> 8900e.

                    Onko tuosta mitään järkeä valittaa vai onko menetelmän epävarmuus huomioitu oikeudenmukaisesti päätöksessä.

                    "Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritelty näiden hintojen keskiarvona, josta on ensin vähennetty 15% menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi."
                    Tullihallituksen asiakirjassa; AK 141/340/09; Automallikohtaisen analyysin parametrit, annettu 11.2.2009, on kohdassa 4.2.5 (liite x) mainittu seuraavasti: Mallikohtaisten havaintojen ollessa alle 20 lopullisten hintojen määritys tehdään manuaalisen varmennuksen kautta. Ne automallit, joiden (automallikohtaisia) havaintoja on tarkastelussa vähemmän kuin 10, käsitellään manuaalisten arvonmääritysmenetelmien avulla.

                    LISÄKSI: VaVM 46/2002 s. 5; ”Yleistä hintatasoa ei riitä kuvaamaan pienen otannan avulla saadut hintatiedot”

                    Comment

                    • tonit
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 281
                      • Helsinki

                      Originally posted by teropa View Post
                      En nyt Rouhikselle asti ole soitellut, mutta päivän saldo:

                      - Tullilla ei ole itsellä vielä virallisia menettelyohjeita, miten nämä jo kertaalleen käsitellyt oikaisuvaatimukset otetaan uuteen käsittelyyn, ja otetaanko

                      - Jos on saanut päätöksen, ja on perustetta uuden menettelyn mukaan vielä pyytää oikaisua -> kannattaa oikaisupyyntö laittaa vaikka se 60pv olisi kulunutkin

                      - Kunhan saavat suorittavassa portaassa lisätietoa, alkavat sitten sen perusteella käsitellä näitä jo-käsiteltyjä tapauksia, kenties uusien oikaisuvaatimusten perusteella tai muuten, kukaan ei tiedä


                      Itsehän teen nyt oikaisuvaatimuksen näihin jo tehtyihin oikaisuihin ja lähetän pikimmiten Tulliin ja toivon parasta.

                      Tero
                      Itsekin sain eilen kokolailla samanlaiset vastaukset soiteltuani läpi tullin autoveroneuvonnan sekä useammat henkilöt Helsingin ja Maarianhaminan autoveroyksiköistä.

                      Laitoin hetki sitten matkaan oikaisuvaatimukset myöhemmin tuoduista autoista joissa vaadin käytettäväksi alinta joskus käytössä ollutta veroprosenttia. Olisiko minun pitänyt itse etsiä se alin prosentti vai mahtaako tuo lausekkeeni riittää haluttuun lopputulokseen?

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        Originally posted by ilpopi View Post
                        Olikos tähän jotain valmistaa pohjaa olemassa vai ihan vapaamuotoinen oikaisuvaatimus aikaisempaan oikaisuun?
                        Oma tapaukseni:
                        04/2004 auto tuotu maahan 01/2011, verotettu 02/2011 31,2% mukaan.
                        Oikaisuvaatimus jätetty viime hetkillä 12/2014 johon 06/2015 palautukset 27,3% mukaan.
                        Nyt tämän uuden tiedon mukaan pienin käytetty prosentti olisikin kaiketi 25,6 (co 216) eli reilu 400eur pitäisi vielä saada takaisin.
                        60pv valitusaika oikaisusta mennyt siis jo elokuussa umpeen.
                        Ei ole valmista pohjaa vaan ihan vapaamuotoisesti pyydät uutta oikaisua. Yksi A4 siis johon laitat vaan sen muutospäätöksen numeron ja perusteen miksi haluat uuden oikaisun (= tullin käytäntö muuttunut etsiä alhaisin veroprosentti koko ajalta kun autoa tuotu maahan käytettynä).

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Originally posted by tonit View Post
                          Olisiko minun pitänyt itse etsiä se alin prosentti vai mahtaako tuo lausekkeeni riittää haluttuun lopputulokseen?
                          Kyllä ne sen etsii siellä itse, eli ei tarvi sun antaa laskemalla todisteita.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Soittelin jo maanantaina tulliin ja kysyin asiasta. Ei olleet vielä saaneet ohjeita tähän kysymykseen. Käskivät laittamaan valituksen sisään, vaikka oli menny "vanhaksi".

                            Laitoin sähköisen valituksen ja seuraavana päivänä tuli vastaus. Näyttäisi että menee vielä käsittelyyn, voihan kuitenkin olla että joku päivä tulee vastaus että valitus hylätty/aiheeton. Kun kerta tulli kyseessä.
                            Mielenkiintoinen vastaus. Tuosta saa kuvan, että nämä kertaalleen oikaistut "vanhentuneet" todellakin käsitellään uudelleen. Virallinen tieto tietenkin puuttuu.

                            Järkikin sanoo, että jos oikaisun perusteena käytetty menettely ja siten veroprosentti muuttuu kesken kaiken, siten että valittajan "tuurista" riippuen tulee aivan eri päätös niin nämähän on oikaistava kaikki uudelleen "viranomaistyönä". Mikäli näin ei käy, tästä nousee kyllä semmonen haloo että oksat pois. Oikeuslaitos kuormittuu vahingonkorvauskeisseistä. Sitä tuskin kukaan myöskään Tullissa oikeasti haluaa. :think


                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1559
                              • Helsinki

                              Originally posted by teropa View Post
                              Oikeuslaitos kuormittuu vahingonkorvauskeisseistä. Sitä tuskin kukaan myöskään Tullissa oikeasti haluaa. :think
                              Tuo on ihan puhdasta matikkaa. Tullin omaehtoinen oikaisu maksaa X, pyynnöstä tehtävä oikaisu maksaa Y ja käräjöinti maksaa Z euroa. Tulli on valinnut ennenkin Z:n mutta ilmeisesti olettanut, että ei voi hävitä niin, että joutuu tekemään myös Y:n ja ehkä jopa X:n. Joka on tietenkin se kallein tilanne kun ensin tuhlataan aikaa ja rahaa oikeudessa ja kuitenkin joudutaan tekemään kaikki uusiksi sekä maksamaan korkoa usealta vuodelta. Osasyy valintaan on se, että yhdessä tälläisessä tapauksessa periksi antaminen tietäisi myös esim. liikaa perittyjen väylämaksujen kaivamista esiin. Niissä puhutaan vähintään samoista kymmenistä tai sadoista miljoonista mitä autoverotuksen virheiden yhteydessäkin.

                              Viranomaisilta ja eduskunnalta on turha odottaa apuja enempää kun nyt on saatu. Eli tuota prosenttijuttua ei tarvinnut yllättäen kierrättää KHO:n kautta mutta sekin tuli kaikesta päätellen EU:n virkamiehiltä lahjana vahingossa. Jos apuja olisi tulossa kotimaan viranomaisilta olisi sellaista saatu jo viime eduskunnan aikaan ELV:n osalta kun suuri enemmistö kansanedustajista allekirjoitti lakialoitteen mutta se ei edennyt mihinkään. Käräjille siis vietävä nuo kaikki 2008-2011 CO2-tapaukset niiden jotka niistä rahat haluaa takaisin.

                              Näin ellette innostu äkkiä pommittamaan kansanedustajia tuhansilla viesteillä. HE 33/2015 on vielä käsittelyssä joten periaatteessa olisi mahdollista sitä vielä muuttaa niin, että 2008 lähtien tuoduista olisi mahdollista hakea korjausta esim. 2016 loppuun. Kun 2007 säädetty ensimmäinen laki oli jo virheellinen palautuksiin olisi hyvä moraalinen perusten. Asian eteenpäin viemiseen ei riitä mikään ihan pieni spämmikampanja vaan yksilöllisiä omin käsin lähetettyjä persoonallisia viestejä pitäisi saada tosiaan valtionvarainvaliokunnan jäsenten postilaatikot aivan tukkoon. Lisäksi asia pitäisi saada jokaisen ison lehden otsikoihin ja websivuille isolla fontilla.

                              Not going to happen eli olkaa aktiivisia kun joku asianajotoimistot kerää porukkaa vanhingonkorvauskanteeseen käräjille. Todennäköisesti tuollaista toimintaa tullaan näkemään ainakin siinä vaiheessa kun ELV-korvaukset saadaan vihdoinkin ajettua loppuun ellei jo aiemmin. Jos KKO katsoo ELV:n korvauksen vanhenemisen alkavan 2009 vuoden EUT:n päätöksestä ja ajan olevan peräti 10v niin sitten tämä CO2-prosentti sekoilu saadaan myös todennäköisesti hyvin loppuun joskus 5 vuoden kuluttua KKO:ssa. Näiden CO2:sten 10v vanheneminen alkaisi todennäköisesti 19.12.2013 tai 19.12.2014 riippuen katsotaanko EUT:n vai KHO:n tuomio lähtölaukaukseksi. Joka tapauksessa asia saattaa olla ajankohtainen vielä 2024 jouluna. Homman hoitaminen vaatii siis kunnolla turnauskestävyyttä.
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by 928 GTS View Post
                                HE 33/2015

                                Käytettynä ennen tämän lain voimaantuloa maahantuodun ajoneuvon verotus voidaan hakemuksesta oikaista tämän lain mukaiseksi, jos verotus on toimitettu 1 päivänä tammikuuta 2012 tai sen jälkeen. Hakemuksen veron oikaisemiseksi voi tehdä se, joka on verovelvollisena suorittanut ajoneuvosta veron. Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on kolme vuotta veron määräämistä seuranneen kalenterivuoden alusta, kuitenkin vähintään 31 päivään joulukuuta 2016.

                                Eli ei hätää, 2012 USA ja Japani tuonneista saa myös rahat takaisin valituksella siinä missä kaikista muistakin 1.1.2012 jälkeen verotetuista. Jäljellä jää 1.1.2008-31.12.2011 CO2-verotetut jotka on myös voineet olla väärin. Niistä sitten vahingonkorvaus hakemuksia käräjille samalla tavalla kun ELV:stä. Etenkin 1.4.2009-31.12.2011 oli lähes kaikki tehdyt päätökset liian suurella prosentilla. Vain 1.4.2009 ja uudemmat tuohon aikaan tuodut oli oikein.
                                Originally posted by BeamR View Post
                                nyt mä yritän tajuta: jos nyt tuon japanista auton, joka on ensirekattu <-2007, niin verot menee samoilla prosenteilla kuin EU:n sisältä ostettu?
                                ja nyt kun luin ajatuksella tuon HE 33/2015, niin siellähän on seuraava lause: "EU -tuomioistuimen ratkaisulla ei ole välitöntä oikeudellista vaikutusta niiden ajoneuvojen verotukseen, jotka tuodaan Suomeen ETA – alueen ulkopuolelta. Koska autovero kuitenkin on rekisteröintivero, eikä tuontivero, lähtökohtana on se, että samat periaatteet, joita sovelletaan ETA-alueelta Suomeen tuotavien ajoneuvojen verotukseen, koskisivat myös kolmansista maista tuotavia ajoneuvoja."

                                Kysymyshän siis käytännössä kuuluu, että milloin tämä lakiesitys menisi läpi, sitten tulisi lainvoimaiseksi ja vielä kaiken lisäksi pitäisi sisällään yllä olevan ajatuksen.

                                Ennen kuin tuo toteutuu oikeasti, niin isokoneisten tuonti ETA-alueen ulkopuolelta on aika kallista noin verojen puolesta. Esim FL 760Li ETA-alueelta tuotuna verot on nyt n. 7k€ kun ulkopuolelta tuotuna n. 13k€.

                                Eduskunnan sivuilta katsottuna tuo on vasta jaostokäsittelyssä/"asiantuntija"kuulemisessa, joten aika pitkä aika menee vielä ennen kuin tähän voidaan sanoa mitään varmaa.

                                pitänee pidellä hevosta vielä vähän aikaa noiden uudempien ETA-alueen ullkopuolisten tuontien kanssa.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎