Originally posted by MajorDrake
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Zoui View PostNäin on usein käynyt, noissa marvon päätöksissä se selittyy helposti kun arvot nostetaan taikurinhatusta, mutta ainoa mikä selittää mahdin virheet on joku selkeä virhe sen laskukaavoissa/järjestelmässä itsessään tai mistä niistä tietää kun ei niitä kerrota.
Comment
-
-
Originally posted by Timelord View PostPistä ihmeessä kirjaamoon kyselyä. Mä laitoin kanssa kirjaamattomana postin välityksellä ensimmäisen oikaisupyynnön ja puolen vuoden päästä asiaa kullista tiedusteltuani sain vastauksen ettei minkäänlaista asiaa ole nimelläni vireillä. Posti siis "hukannut" kirjeeni. Eli kullin yli- ihmiset todnäk miettineet että: "Hei mitä me tehdään tälle kirjaamattomalle oikaisupyynnölle? Heitetään roskiin vaan!"
Comment
-
-
Tässä parin harrastajan kanssa on väännelty ja käännelty verovalituksia. Pääpiirteet ovat toki selkeät mm. veroprosenttien osalta. Vapaamuotoista asiaa väännetään markkina-arvoista yms.
Kysymys teille, joiden autolle on arvottu markkina-arvo MARVO:ssa (ei Mahti): Veropäätöksessä on mukana paperi otsikolla:
Originally posted by TulliLAUSUNTO AJONEUVON YLEISESTÄ PYYNTIHINNASTA
Tulli on hankkinut selvitystä verotettavan ajoneuvon kanssa samanlaisten käytettyjen, Suomessa jo rekisteröityjen ajoneuvojen yleisistä pyyntihinnoista veropäivänä.
Arvonmäärityksessä on käytetty alla olevia hintahavaintoja. Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000km) ja vuosimallin (n.9.2% /vuosi) osalta vastaamaan verotettavaa ajoneuvoa. Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritelty näiden hintojen keskiarvona, josta on ensin vähennetty 10% menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi."
Lähde: Merkki: Malli: VM: Tkm: Pyyntihinta:
www.nettiauto.com/myyty BMW 330i 2007 102 xxxxxEUR
www.nettiauto.com BMW 330i 2008 48 xxxxxEUR
www.nettiauto.com BMW 330i 2008 66 xxxxxEUR
Minulla on itsellä toinen veropäätös muutaman vuoden takaa, jossa vastaavassa paperissa lukee tuon 10% tilalla "3 - 15%". Kyseinen paperi oli päivätty 9/2009.
Kaverilla oli omassa paperissaan tuo sama yllä lainattu teksti, ainoastaan sillä erolla että summana "15%". Se päätös oli tehty 7/2012.
Olennaisin piilee tässä: Mistä tulee tuo juurikin 10% määrä tässä tapauksessa? Tässähän tulee ensimmäisenä mieleen, että syrjimättömyys toteutuu vain ja ainoastaan jos saan tuon minun 10% alennuksen muutettua 15%:iin. Ja onko arvon raadilla kokemuksia jopa isommasta aleprosentista kuin tuo 15%?Last edited by pyroz; 16-12-2015, 22:48.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Aleprosentin tulisi perustua jotenkin KHO:n aikoinaan tekemään MB päätökseen jossa löysivät 13 uniikkia verrokkia ja alensivat veroa noin 10 prosentilla. Normaalin järjen mukaan mitä vähemmän verrokkeja sitä enemmän prosenttia pitäisi alentaa. Kolmen auton tapauksessa vaatisin kyllä selvästi enemmän kun 15% kun 10% kuuluu saada jo paljon suuremmalla määrällä. Vanha päätös pitäisi löytyä Finlexistä sopivilla hakusanoilla.
Ensimmäisenä kuitenkin vaatisin tullia kertomaan mihin nuo prosentit perustuu. Tullilla on aivan varmasti joku sisäinen toimintaohje josta ne noita kaivaa. Eli kannattaa kaivaa ne esiin ja selvittää miten ohjeistus on vaihdellut eri aikoina. Tulli ei näitä ihan mielellään esittele mutta joutuvat sen antamaan kun osaa kysyä oikeaa asiaa.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
10.9.2008/2193 KHO:2008:67
(harvinaisemmat ajoneuvot)
92. Tilastollisen arvonmääritysjärjestelmänsä rakenteeseen liittyviä edellä selostettuja puutteellisuuksia tullilaitos on pyrkinyt korjaamaan kahdella eri vähennyksellä, joilla järjestelmän perusteella saatava arvo on tarkoitettu muuntaa yleiseksi vähittäismyyntiarvoksi. Niin sanotun otantaharhan huomioon ottamisella tullilaitos pyrkii varmistumaan siitä, että pyyntihintatiedot vastaavat todellisuutta markkinoilla.
Kun kalliimman hintapyynnön ajoneuvot näkyvät aineistossa keskimääräisesti alemman hintapyynnön ajoneuvoja pidempään, ne ohjaavat arvoja ylöspäin. Tätä vääristymää tullilaitos on ilmoittanut korjaavansa kolmella prosentilla alle 9-vuotiaiden ajoneuvojen osalta ja 10 prosentilla sitä vanhempien ajoneuvojen osalta.
Näin muunnetusta pyyntihinnasta tullilaitos määrittää arvioidun yleisen vähittäismyyntiarvon alentamalla pyyntihintaa tavanomaisia alennuksia vastaavalla määrällä.
Huomioon otettavien tavanomaisten alennusten määrä on viisi prosenttia ja 750 euroa.
3+5=8%+750 euroa - 10+5=15%+750 euroa
(huomaa että laskenta menee tullimatematiikalla, eli ensin vähennetään otantaharha 3%/10% ja vähennetystä arvosta 5%+750.
hattuvakioesimerkki 10000-3%=9700-5%=9215-750=8465 EIKÄ 10000-8%-750= 8450)
*******
Käytetyn ajoneuvon tavanomaisten alennusten määrä on 5 % lisättynä 750 eurolla käytetyn ajoneuvon pyyntihinnasta, joka sisältää myös autoveron, tai 1 500 euroa riippuen siitä, kumpi näistä johtaa suurempaan vähennykseen. Käytettyjen ajoneuvojen vähennyksen määrä on kuitenkin enintään 30 % pyyntihinnasta laskettuna.Last edited by nullzwei; 17-12-2015, 00:46.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post10.9.2008/2193 KHO:2008:67
(harvinaisemmat ajoneuvot)
92. Tilastollisen arvonmääritysjärjestelmänsä rakenteeseen liittyviä edellä selostettuja puutteellisuuksia tullilaitos on pyrkinyt korjaamaan kahdella eri vähennyksellä, joilla järjestelmän perusteella saatava arvo on tarkoitettu muuntaa yleiseksi vähittäismyyntiarvoksi. Niin sanotun otantaharhan huomioon ottamisella tullilaitos pyrkii varmistumaan siitä, että pyyntihintatiedot vastaavat todellisuutta markkinoilla.
Kun kalliimman hintapyynnön ajoneuvot näkyvät aineistossa keskimääräisesti alemman hintapyynnön ajoneuvoja pidempään, ne ohjaavat arvoja ylöspäin. Tätä vääristymää tullilaitos on ilmoittanut korjaavansa kolmella prosentilla alle 9-vuotiaiden ajoneuvojen osalta ja 10 prosentilla sitä vanhempien ajoneuvojen osalta.
Näin muunnetusta pyyntihinnasta tullilaitos määrittää arvioidun yleisen vähittäismyyntiarvon alentamalla pyyntihintaa tavanomaisia alennuksia vastaavalla määrällä.
Huomioon otettavien tavanomaisten alennusten määrä on viisi prosenttia ja 750 euroa.
3+5=8%+750 euroa - 10+5=15%+750 euroa
(huomaa että laskenta menee tullimatematiikalla, eli ensin vähennetään otantaharha 3%/10% ja vähennetystä arvosta 5%+750.
hattuvakioesimerkki 10000-3%=9700-5%=9215-750=8465 EIKÄ 10000-8%-750= 8450)
*******
Käytetyn ajoneuvon tavanomaisten alennusten määrä on 5 % lisättynä 750 eurolla käytetyn ajoneuvon pyyntihinnasta, joka sisältää myös autoveron, tai 1 500 euroa riippuen siitä, kumpi näistä johtaa suurempaan vähennykseen. Käytettyjen ajoneuvojen vähennyksen määrä on kuitenkin enintään 30 % pyyntihinnasta laskettuna.
tai: pitäisikö tuota 10% lisäalea osata vaatia :think Nettiauton myytyjen historiasta löytyy tasan yksi (1) myyty 760, sekin ILMOITETULLA hinnalla 19500€.
verotuettujen historiasta vuodesta 2010-> löytyy 13kpl suomeen verotettuja yksilöitä, alin veroprosentti 27.6%. Tuo 10% lisäale tekisi ihan hyvää.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post10.9.2008/2193 KHO:2008:67
(harvinaisemmat ajoneuvot)
92. Tilastollisen arvonmääritysjärjestelmänsä rakenteeseen liittyviä edellä selostettuja puutteellisuuksia tullilaitos on pyrkinyt korjaamaan kahdella eri vähennyksellä, joilla järjestelmän perusteella saatava arvo on tarkoitettu muuntaa yleiseksi vähittäismyyntiarvoksi. Niin sanotun otantaharhan huomioon ottamisella tullilaitos pyrkii varmistumaan siitä, että pyyntihintatiedot vastaavat todellisuutta markkinoilla.
Kun kalliimman hintapyynnön ajoneuvot näkyvät aineistossa keskimääräisesti alemman hintapyynnön ajoneuvoja pidempään, ne ohjaavat arvoja ylöspäin. Tätä vääristymää tullilaitos on ilmoittanut korjaavansa kolmella prosentilla alle 9-vuotiaiden ajoneuvojen osalta ja 10 prosentilla sitä vanhempien ajoneuvojen osalta.
Näin muunnetusta pyyntihinnasta tullilaitos määrittää arvioidun yleisen vähittäismyyntiarvon alentamalla pyyntihintaa tavanomaisia alennuksia vastaavalla määrällä.
Huomioon otettavien tavanomaisten alennusten määrä on viisi prosenttia ja 750 euroa.
3+5=8%+750 euroa - 10+5=15%+750 euroa
(huomaa että laskenta menee tullimatematiikalla, eli ensin vähennetään otantaharha 3%/10% ja vähennetystä arvosta 5%+750.
hattuvakioesimerkki 10000-3%=9700-5%=9215-750=8465 EIKÄ 10000-8%-750= 8450)
*******
Käytetyn ajoneuvon tavanomaisten alennusten määrä on 5 % lisättynä 750 eurolla käytetyn ajoneuvon pyyntihinnasta, joka sisältää myös autoveron, tai 1 500 euroa riippuen siitä, kumpi näistä johtaa suurempaan vähennykseen. Käytettyjen ajoneuvojen vähennyksen määrä on kuitenkin enintään 30 % pyyntihinnasta laskettuna.Last edited by pyroz; 17-12-2015, 10:10.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Otantaharhan ja pienen aineistomäärän perusteella tehtävä korjaus on kaksi eri asiaa. Mun käsittääkseni otantaharhaa korjataan myös Mahdin osalta mutta siinä ei ole pientä aineistoa olemassakaan. Marvo korjaa pientä aineistoa mahdollisesti noilla molemmilla. Ainoa mistä voidaan tietää on kaivamalla tullin sisäiset ohjeet esille ja lukemalla ne tarkkaan. Senkin jälkeen joissain tapauksissa lopputulos on täysi mysteeri. Marvosta on tullut ulos mm. Porschejen veropäätöksiä missä verrokkina on jopa vain yksi Nettiauton ilmoitus eikä verotusarvosta pääse ohjeita käyttämällä tuon verrokin hintaan vaikka huomiodaan ikä- ja kilometrierot.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Meniköhän nyt puurot ja vellit sekaisin, vai olenko vielä itse unessa. Miten Pyyntihinnan alennukset korreloivat tavanomaisten alennusten kanssa?
Nyt puhuttiin siitä alennuksesta 3-15% joka otetaan pois yleisen pyyntihinnan määrityksessä -
Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritelty näiden hintojen keskiarvona, josta on ensin vähennetty 10% menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi.
Tästä toki otetaan vielä pois tavanomaiset alennukset (5% ja 750e, min 1500e, max 30%).
Ja juu, minulla oli tuo 15% otettu pois 14v auton kohdalla yleisen pyyntihinnan määrityksessä.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Marvo on sinällään pelkkä otantaharha. Kävin aikoinaan tullihallituksessa kopioimassa kaikki marvoryhmän kokouspöytäkirjat. Muutama auto ja mp oli verotettu tuontiarvolla, eli ostohinnalla. Mm yksi ALPINA, jonka perään tälläkin foorumilla kyselin.
Edit.
Tullihallituksen alaisen marvon kanssa kannattaa muutoinkin olla varsin tarkkana eli skeptinen.
Oma tositapahtuma esimerkkinä, takavuosilta:
"Tullihallitus on tässä yksittäisessä tapauksessa tehnyt arvonmäärityksen yleisestä pyyntihinnasta kokonaisarvioon perustuen.
Asiakas on vedonnut valituksessaan mm. autoveropäätökseen nro se ja se missä verotusarvo on xxxxxx euroa. Tullihallitus on tutkinut päätökseen perustuvan selvityksen ajoneuvon yleisestä myyntihinnasta. Arvonmääritys on tehty dd.mm.yyyy. Selvityksen diaarinumero on plaa plaa plaa.
Arvonmäärityksen selvityksessä on haettu yleistä myyntihintaa vuoden 1980-malliselle BMW 323 4d autom 105 kW:selle ajoneuvolle, jolla on ajettu 145 tkm."
...Sitten ne löysi arvon...
Last edited by nullzwei; 17-12-2015, 15:21.
Comment
-
-
Originally posted by Zoui View PostYhden alpinan arvon MARVO otti nettiautosta löydetyn YHDEN myynti-ilmoituksen perusteella.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostOvat joskus ottaneet myös verotettavana olevan eli tuodun auton mukaan Nettiautosta ja väittäneet aineiston sisältävän vain Suomeen rekisteröityjä autoja. Tuo on jo kohtuu hyvän taikurin vaativa temppu mutta kyllä ne tullissa osaa hommat.Elämä on pihakivestä.
Comment
-
Comment