Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turvalaitetestaus avk autoon katsastusta varten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #16
    Penkintunnistimen ohitus ei nyt kumminkaan oo verrattavissa turvavarusteiden ohittamiseen, koska bägit toimivat edelleen ihan normaalisti. Jossain malleissa ton penkintunnistimen saa ihan koodaamallakin pois pelistä.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • ThemeJ
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 997
      • Turku/Raahe

      #17
      Originally posted by Thuppu View Post
      Eiköhän toi selviä ihan testisoftalla jos kaikki bägit ei oo toiminnassa. Mikäs sen parempi softa tohon hommaan ku bemarin tehdassofta? Tuskin kukaan instanssi joka noita lappuja tekee purkaa autoa sen takia..? Ja ylipäätään, miksikä se liitin tai kytkentä katsomalla muuttuu?
      Tarkastaahan ne komponentit pitää ja niin niissä todistuksissakin pitää lukea. Se että sähköjärjestelmä luetaan läpi ei kerro onko siellä se bägi vai ei. Joko nyt tajuat minkä takia niitä todistuksia melko nihkeesti kirjotellaan muiden kuin korjaamojen itse tekemiin korjauksiin?
      Bmw E30
      Bmw 2000Touring Scrap
      Ex. Bmw E30 316
      Ex. Bmw E36

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #18
        Originally posted by Thuppu View Post
        Penkintunnistimen ohitus ei nyt kumminkaan oo verrattavissa turvavarusteiden ohittamiseen, koska bägit toimivat edelleen ihan normaalisti. Jossain malleissa ton penkintunnistimen saa ihan koodaamallakin pois pelistä.
        niin. Esim mineissä on automaattinen turvaistuimen tunnistus etupenkillä, jolloin bagi ei laukea kolaritilanteessa. Nyt kun ohitat sen maton ja bagi laukeaa "aina", niin se turvakaukalossa oleva vauva voi kuolla tai loukkaantua vakavasti.

        ja ihan vaan siksi että "ei niiden turvavarusteiden kanssa nyt niin tarkkaa ole"

        jos se bagi on asianmukaisesti koodattu pois käytöstä ja turvavyön kiristin on vaihdettu bagittömään malliin, niin silloinhan kaikki on kuten tehdas on sen suunnitellut eikä kenelläkään ole sellaista piittaamattomuudesta johtuvan vammautumisen/kuoleman riskiä.

        ja mitä tulee turvavarusteiden määritelmään, niin eihän se tunnistinmatto ole airbag, mutta se on olennainen osa ajoneuvon turvajärjestelmää. Ei se turhaan sytytä sitä airbagin valoa vikatilanteessa.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • ThemeJ
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 997
          • Turku/Raahe

          #19
          Originally posted by Thuppu View Post
          Penkintunnistimen ohitus ei nyt kumminkaan oo verrattavissa turvavarusteiden ohittamiseen, koska bägit toimivat edelleen ihan normaalisti. Jossain malleissa ton penkintunnistimen saa ihan koodaamallakin pois pelistä.
          Tarkotat varmaan sellasta tapausta missä kyseinen laite poistetaan käytöstä esim. lastenistuinta varten ohjelmoinnilla? En tarkota siis mitään avaimella pois kytkettävää tyynyä vaan nimen omaan koodaamalla tehtävää poistoa.
          Bmw E30
          Bmw 2000Touring Scrap
          Ex. Bmw E30 316
          Ex. Bmw E36

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #20
            Originally posted by ThemeJ View Post
            Tarkastaahan ne komponentit pitää ja niin niissä todistuksissakin pitää lukea. Se että sähköjärjestelmä luetaan läpi ei kerro onko siellä se bägi vai ei. Joko nyt tajuat minkä takia niitä todistuksia melko nihkeesti kirjotellaan muiden kuin korjaamojen itse tekemiin korjauksiin?
            Tottakai ymmärrän ettei haluta tehdä papareita jonku muun tekemästä työstä. Siitä vaan ei ole hajua miten tarkistukset suoritetaan. Hieman silti epäilen et kaikki bägit kaivetaan esille tuota hommaa varten.


            Originally posted by BeamR View Post
            niin. Esim mineissä on automaattinen turvaistuimen tunnistus etupenkillä, jolloin bagi ei laukea kolaritilanteessa. Nyt kun ohitat sen maton ja bagi laukeaa "aina", niin se turvakaukalossa oleva vauva voi kuolla tai loukkaantua vakavasti.

            ja ihan vaan siksi että "ei niiden turvavarusteiden kanssa nyt niin tarkkaa ole"

            jos se bagi on asianmukaisesti koodattu pois käytöstä ja turvavyön kiristin on vaihdettu bagittömään malliin, niin silloinhan kaikki on kuten tehdas on sen suunnitellut eikä kenelläkään ole sellaista piittaamattomuudesta johtuvan vammautumisen/kuoleman riskiä.

            ja mitä tulee turvavarusteiden määritelmään, niin eihän se tunnistinmatto ole airbag, mutta se on olennainen osa ajoneuvon turvajärjestelmää. Ei se turhaan sytytä sitä airbagin valoa vikatilanteessa.
            Ei todellakaan pidä riskeerata lasta laittamalla turvakaukalon etupenkille luottaen et se on niin kevyt ettei matto tunnista sitä. Huh huh. Nyt valot päälle siellä. Ministä en tiedä onko siinä joku lisävarmistus, mut ainakaan semmoista ei vastaan oo tullu näissä vanhemmissa vehkeissä, esim. e36, e46, e39 jne.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #21
              Originally posted by Thuppu View Post
              Tottakai ymmärrän ettei haluta tehdä papareita jonku muun tekemästä työstä. Siitä vaan ei ole hajua miten tarkistukset suoritetaan. Hieman silti epäilen et kaikki bägit kaivetaan esille tuota hommaa varten.




              Ei todellakaan pidä riskeerata lasta laittamalla turvakaukalon etupenkille luottaen et se on niin kevyt ettei matto tunnista sitä. Huh huh. Nyt valot päälle siellä. Ministä en tiedä onko siinä joku lisävarmistus, mut ainakaan semmoista ei vastaan oo tullu näissä vanhemmissa vehkeissä, esim. e36, e46, e39 jne.
              minissä on, ja toimii silloin kun on kunnossa ilman räpellyksiä. Enemmän luotan valmistajaan joka sanoo että TOIMII kuin autotalliasentajaan joka vakuuttaa sormet ristissä että "toimii".

              ja tässähän ei ollut kyse sen kummemmin merkeistä tai malleista.

              mun mielestä valot pitäisi laittaa päälle jos on valmis tekemään jotain siltauksia ylipäätään.
              mutta ilmeisesti olen sitten ainoa ihminen maan päällä jonka mielestä työ, joka on tekemisen arvoinen, kannattaa tehdä kunnolla. Olen varmaan sitten vähän outo.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #22
                Originally posted by BeamR View Post
                minissä on, ja toimii silloin kun on kunnossa ilman räpellyksiä. Enemmän luotan valmistajaan joka sanoo että TOIMII kuin autotalliasentajaan joka vakuuttaa sormet ristissä että "toimii".

                ja tässähän ei ollut kyse sen kummemmin merkeistä tai malleista.

                mun mielestä valot pitäisi laittaa päälle jos on valmis tekemään jotain siltauksia ylipäätään.
                mutta ilmeisesti olen sitten ainoa ihminen maan päällä jonka mielestä työ, joka on tekemisen arvoinen, kannattaa tehdä kunnolla. Olen varmaan sitten vähän outo.
                No eikä ole, ainakaan ensimmäisissä coopereissa ei ole minkään sortin tunnistuksia edes kuinka monta autossa istuu, laukaisee kaikki bägit tuli kolari sitten vaikka kylkeen. Bägejä niissäkään ei ole kuin ratti ja apumies sekä vyöpaukut.
                Mineissä on muutenkin pääasiassa pikkusten kolmosten sähköt, ekoissa coopereissa E46 vompatin kamaa sisällä.

                Alkaa muutenkin tämä topikki jo hiukan rönsyilemään, faktana asiaa heitellään joka on täyttä jargonia.

                Jos oikein nusaistaan sitä kuuluisaa, on Trafilla lista, joiden riveillä mm. suurinosa merkkikorjaamoista on noiden hyväksyttyjen turvalaitetestaajien listalla. Mm. Bosch car-service ei ole.
                Ne laitteet luetaan testerillä läpi, että bägit löytyy ja järjestelmä muuten pelaa. Lappunen maksaa n. 50-200e, riippuen paikasta ja naamakerroin alennuksesta.

                Kolaritilanteessa, jos bägin tilalta löytyy joku vastusviritys, otetaan auton paperit tutkintaan, ja kaivetaan (vastuuseen) se henkilö joka auton korjauksen on suorittanut, ja koitetaan selvittää onko ne bagit oikeasti uusittu vai viritelty niitä vastuksia.

                Noi laput myös turvalaitteiden testauksesta menee sellaisenaan trafille, osa konttoreista antaa kopion haluttaessa, osa kieltäytyy.

                Ja nämä kyläveijarit, "allekirjoitin itse" jne..Saattanee harmittaa siinä vaiheessa jos siellä jotain hassua onkin ja joku kuolee sen takia kolarissa.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Originally posted by BeamR View Post
                  minissä on, ja toimii silloin kun on kunnossa ilman räpellyksiä. Enemmän luotan valmistajaan joka sanoo että TOIMII kuin autotalliasentajaan joka vakuuttaa sormet ristissä että "toimii".

                  ja tässähän ei ollut kyse sen kummemmin merkeistä tai malleista.

                  mun mielestä valot pitäisi laittaa päälle jos on valmis tekemään jotain siltauksia ylipäätään.
                  mutta ilmeisesti olen sitten ainoa ihminen maan päällä jonka mielestä työ, joka on tekemisen arvoinen, kannattaa tehdä kunnolla. Olen varmaan sitten vähän outo.
                  Aika hyvin missasit pointin tosta edellisestä. Mut mitenköhän paljon autoja on liikenteessä joissa molemat etubägit laukeaa yhtä aikaa törmäyksessä..? Mutta toki olet oikeassa siinä et kyllä asiat kannattaa laittaa kerralla kunnolla kuntoon. Joskus vaan johonki paalivalmiiseen ritsaan ei jaksa/viitti sijoittaa montaa sataa johonki epäolennaiseen asiaan.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Muurahainen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #24
                    Originally posted by BeamR View Post
                    ja mitä tulee turvavarusteiden määritelmään, niin eihän se tunnistinmatto ole airbag, mutta se on olennainen osa ajoneuvon turvajärjestelmää. Ei se turhaan sytytä sitä airbagin valoa vikatilanteessa.
                    Kuitenkin kun matto on rikki valo palaa vain pitempään ja sammuu sen jälkeen.
                    Muut viat jättävät valon päälle pysyvästi.

                    En toki sano että on ok yhtään mitään turvajärjestelmän osaa ohittaa.

                    Comment

                    • Bansku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2011
                      • 1493
                      • Savo

                      #25
                      Useammin tullut niitä vastaan joissa valo tosiaan palaa eikä sammukkaan kun tunnistin matto pimeänä, ihan joktain tapauksia itsekkin tullut tutkittua, vikakoodinluku ja tutkimustilanteessa se vastus on suht näppärä, pääsee vähän paremmin selvittelemään noita bägi vikoja.
                      muuten en itsekkään suosittele tuota vastuskikkailua muuhun käyttöön kun vian etsintään

                      Comment

                      • ThemeJ
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 997
                        • Turku/Raahe

                        #26
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Tottakai ymmärrän ettei haluta tehdä papareita jonku muun tekemästä työstä. Siitä vaan ei ole hajua miten tarkistukset suoritetaan. Hieman silti epäilen et kaikki bägit kaivetaan esille tuota hommaa varten.
                        Ei kaikkia tietenkään vaan vain ne mitkä sinne on vaihdettu.
                        Bmw E30
                        Bmw 2000Touring Scrap
                        Ex. Bmw E30 316
                        Ex. Bmw E36

                        Comment

                        • ThemeJ
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 997
                          • Turku/Raahe

                          #27
                          Originally posted by Janzki View Post
                          No eikä ole, ainakaan ensimmäisissä coopereissa ei ole minkään sortin tunnistuksia edes kuinka monta autossa istuu, laukaisee kaikki bägit tuli kolari sitten vaikka kylkeen. Bägejä niissäkään ei ole kuin ratti ja apumies sekä vyöpaukut.

                          Jos oikein nusaistaan sitä kuuluisaa, on Trafilla lista, joiden riveillä mm. suurinosa merkkikorjaamoista on noiden hyväksyttyjen turvalaitetestaajien listalla. Mm. Bosch car-service ei ole.
                          Ne laitteet luetaan testerillä läpi, että bägit löytyy ja järjestelmä muuten pelaa. Lappunen maksaa n. 50-200e, riippuen paikasta ja naamakerroin alennuksesta.
                          Meinaat ettei minissä olis minkäänlaista tunnistusta istuimissa oli vuosimalli mikä tahansa? Kuitenkin hanttarin istuimeen menee johto kuten monessa muussakin ja sen liittimen irrottaminen aiheuttaa bägivalon syttymisen, näin ainakin muistelen mutta täysin varma en ole. Ja btw mineissä on sivutyynyt, ei välttämättä kaikissa.

                          Trafin listaa ei taida enää olla olemassakaan ja jos on niin on päivitetty ehkä vuonna 2005 viimeksi. Lappusien vaatimuksia on nykyään tarkennettu kohtuu paljon. Enää ei kelpaa, tai ei pitäis kelvata, lappu jossa lukee kaikki OK. Pitää lukea mitä on vaihdettu, mihin on vaihdettu ja toimivaksi todettu. Toimivaksi toteaminen tarkottaa käytännössä sitä että katotaan että se tyyny/anturi/verho yms turvavaruste on oikeasti sielä paikallaan. Jos joku siitä työstä ottaa 50e niin eiköhän se ole oma häpeä.
                          Bmw E30
                          Bmw 2000Touring Scrap
                          Ex. Bmw E30 316
                          Ex. Bmw E36

                          Comment

                          • ThemeJ
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 997
                            • Turku/Raahe

                            #28
                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Kuitenkin kun matto on rikki valo palaa vain pitempään ja sammuu sen jälkeen.
                            Muut viat jättävät valon päälle pysyvästi.
                            Ei pidä paikkaansa, ei edes bemarin kohdalla.
                            Bmw E30
                            Bmw 2000Touring Scrap
                            Ex. Bmw E30 316
                            Ex. Bmw E36

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              #29
                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Meinaat ettei minissä olis minkäänlaista tunnistusta istuimissa oli vuosimalli mikä tahansa? Kuitenkin hanttarin istuimeen menee johto kuten monessa muussakin ja sen liittimen irrottaminen aiheuttaa bägivalon syttymisen, näin ainakin muistelen mutta täysin varma en ole. Ja btw mineissä on sivutyynyt, ei välttämättä kaikissa.

                              Trafin listaa ei taida enää olla olemassakaan ja jos on niin on päivitetty ehkä vuonna 2005 viimeksi. Lappusien vaatimuksia on nykyään tarkennettu kohtuu paljon. Enää ei kelpaa, tai ei pitäis kelvata, lappu jossa lukee kaikki OK. Pitää lukea mitä on vaihdettu, mihin on vaihdettu ja toimivaksi todettu. Toimivaksi toteaminen tarkottaa käytännössä sitä että katotaan että se tyyny/anturi/verho yms turvavaruste on oikeasti sielä paikallaan. Jos joku siitä työstä ottaa 50e niin eiköhän se ole oma häpeä.
                              Sanoinko että mikä vuosimalli tahansa? En. Sanoin ensimmäisissä coopereissa (R50) jne.
                              Sattuu mokoma vehjes pihassa olemaan, ja kun penkit irti nyppäsin tuli tämä huomattua ja hiukan kummasteltua.
                              Jälleen tullaan, alkupään Coopereissa ei ole, ainakaan Suomeen uutena myydyissä, ellei ole lisävarusteena ottanu - jaa mistäkö tiedän tämänkin? No kun purkasin omastani ovetkin nostimien toimimattomuuden takia.

                              Ainakin 6kk sitten oli lista, kun selvittelin asiaa..Kun sattui tulemaan vastaan tilanne ettei tästä kylästä löytynytkään valtuutettua pajaa, vaan lähin on Espoossa ko. merkille.
                              Tilannehan on eri onko korjausehdoissa turvalaitteet, vai turvalaitteet sekä kuitit, mutta tähän asti ei ole edes BMW merkkiliike alkanut purkamaan mitään pois vaan testerillä ajaneet ja lyöneet leiman papruun.

                              Bmw:llä btw. ko. lappu täälläpäin juurikin tuon 50-100e, Volvoon ja Vagilaisiin pomppii aina tuolla saturaisen paremmalla puolella
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              • Muurahainen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                #30
                                Originally posted by ThemeJ View Post
                                Ei pidä paikkaansa, ei edes bemarin kohdalla.
                                Eikö?
                                Itsellä parhaillaan vikakoodi matosta ja valo sammuu minuutin jälkeen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎