Viikon munakuski III
Collapse
X
-
Yks pyöräilijänainen tuossa töppäili.
Olin kotiinpäin tulossa tänne kerrostalojen keskelle kadulta, vilkku tietenkin vasemmalle. No yhtäkkiä edessä joku pyöräilijä tunki ajaen suojatielle, pysäytti kuitenkin niin että etupyörä jäi siihen ajotielle. Tien toisella puolella ei ole kevyen liikenteen väylää, joten ei tuo voi pyörätien jatkekaan olla, joilla käsittääkseni saa pyöräillä, silloinkin pitää ajojärjestyksen olla selvä pyörä vs auto. Normaali suojateillähän pitäisi taluttaa, jos haluaa mennä liikennesääntöjen mukaan.
No tämä nainen pyöräili pihalle perässä, vähän jo jäinkin odottelemaan että tuleeko se perässä. Jotain rupesi kyselemään että huomasinko että meinasin ajaa päälle ja sen jälkeen tuli jotain että mä olin kuulemma laittanut vilkun liian aikaisin päälle.
Pakkohan se vilkku on ajoissa laittaa että siitä on hyötyä, ei sitä voi edellisen kadunkaan jälkeen laittaa, koska ei se ehdi vilahtaa kuin korkeintaan kerran.
No käskin soittaa poliisille, niin se kertoo miten asia on ja koitin selvittää myös että ei siitä saa ajaa fillarilla jne.
Comment
-
-
Originally posted by jani73 View PostYks pyöräilijänainen tuossa töppäili.
Olin kotiinpäin tulossa tänne kerrostalojen keskelle kadulta, vilkku tietenkin vasemmalle. No yhtäkkiä edessä joku pyöräilijä tunki ajaen suojatielle, pysäytti kuitenkin niin että etupyörä jäi siihen ajotielle. Tien toisella puolella ei ole kevyen liikenteen väylää, joten ei tuo voi pyörätien jatkekaan olla, joilla käsittääkseni saa pyöräillä, silloinkin pitää ajojärjestyksen olla selvä pyörä vs auto. Normaali suojateillähän pitäisi taluttaa, jos haluaa mennä liikennesääntöjen mukaan.Last edited by Loud; 12-12-2017, 05:51.
Comment
-
-
Originally posted by Loud View PostEn oikein saanut kiinni millainen paikka tämä oli, mutta jos pyöräilijän käyttämä alue oli pyörätie ja se jatkui suojatienä risteyksen yli ja sitten muuttui jalkakäytäväksi, niin silloin pyörätie jatkuu pyörätien jatkeena risteyksen yli ja sille saa ajaa pyörällä. Tuolloin kääntyvä autoilija on väistämisvelvollinen.
Jos tilanne oli liitteen mukainen, nin tietenkin pyöräilijä väistää. Jos pyöräilijä taas ajaisi tuon poikittain menevän tien yli, pystysuoraan, niin autoilija väistää.
Tuossa lähistöllä on yksi risteys missä minulla on usein juuri kuvan mukainen tilanne. Joskus on käynyt niin että pyöräilijä on pysähtynyt väistämään tulevaa autoa, mutta kun huomaa vilkun, niin lähteekin ylittämään tietä. Väistämisvelvollisuus kun ei riipu siitä että meneekö kuvan tilanteessa auto suoraan, vai kääntyykö mihinkään. Silloin on tullut mieleen että pitäisikö se vilkun käyttö jättää myöhäisemmäksi, jos kerran pyöräilijät (tai osa heistä) luulee että jo vilkun päälle laitto muuttaa väistämisvelvollisuutta.
Comment
-
-
Tuossa aika yksinkertainen summeeraus:
Kattavampi kuvaus:
Jälkimmäisessä summeeraus:
- Älä oleta, että kukaan osaa väistämissäännöt. Autoilijat eivät osaa niitä sen paremmin kuin pyöräilijätkään.
- Väistä oletusarvoisesti kaikkia: älä luota siihen, että joku on väistämisvelvollinen.
- Jos joku väistää ja osoittaa selvästi väistävänsä, mene ensin vaikka olisitkin väistämisvelvollinen.
Oma havaintoni on, että
- suurin osa autoilijoista ei ymmärrä, että heidän pitää kääntyessään väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, ja että kärkikolmio edellyttää väistämään myös pyöräilijöitä
- suurin osa pyöräilijöistä ei ymmärrä, että vaatimus antaa suojatien käyttäjille esteetön kulku koskee vain jalankulkijoita, ja että pyöräilijän on väistettävä molemmista suunnista tulevia autoja ylittäessään tietä pyörätietä pitkinLast edited by bmw323it; 12-12-2017, 11:59.Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Ei mikään munakuski kyseessä,mutta pakko kertoa täällä kuitenkin. Tulin äsken paikallisesta Prismasta ostoksilta. Autolle mennessä huomasin,kun n.30:n naisihminen yritti epätoivoisesti saada valkoisen uudehkon farkku Focuksen ovia kakella auki. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut nappia painellessa.
Sitten huomasin,kun pari parkkiruutua kauempana saman värisen farkku Opel Ignisian keskuslukot aukoi/sulkeutui varoitus vilkkujen kera. Hetken päästä kun kysäisin,että onkos varmasti oikea auto,mihin olet yrittämässä. Niin pienen ihmettelyn jälkeen neitokainen veti paloauton punaiseksi ja rupesi silmäilemään ympärilleen tajutessaan tilanteen. Ja sieltähän se oma Opeli sitten löytyi.
Siis voiko eri merkkiset autot oikeasti sekoittaa? Ymmärtäisin kyllä,jos kyseessä olis kaksi samanlaista autoa kyseessä. Vai onko jollain Joulu stressi jo noin tapissaan
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostEi mikään munakuski kyseessä,mutta pakko kertoa täällä kuitenkin. Tulin äsken paikallisesta Prismasta ostoksilta. Autolle mennessä huomasin,kun n.30:n naisihminen yritti epätoivoisesti saada valkoisen uudehkon farkku Focuksen ovia kakella auki. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut nappia painellessa.
Sitten huomasin,kun pari parkkiruutua kauempana saman värisen farkku Opel Ignisian keskuslukot aukoi/sulkeutui varoitus vilkkujen kera. Hetken päästä kun kysäisin,että onkos varmasti oikea auto,mihin olet yrittämässä. Niin pienen ihmettelyn jälkeen neitokainen veti paloauton punaiseksi ja rupesi silmäilemään ympärilleen tajutessaan tilanteen. Ja sieltähän se oma Opeli sitten löytyi.
Siis voiko eri merkkiset autot oikeasti sekoittaa? Ymmärtäisin kyllä,jos kyseessä olis kaksi samanlaista autoa kyseessä. Vai onko jollain Joulu stressi jo noin tapissaan
Ei siinä, tuskin itekkään tunnistan merkittömiä uusia autoja takaa tai sivusta jos ei vaan ko merkki satu kiinnostamaan millään tavalla, esim Mazdat Nissanit Hyundait Seatit yms, ylipäätään nämä 13 tusinassa-autot.2001 E39 525iA
1992 E34 "540i/5"
Comment
-
-
Olin autoilemassa pääkatua pitkin, jonka suuntaisena myös pyörätie jatkui. Pyöräilijä kuitenkin poikkesi pois tältä pyörätieltä vasemmalle ja vasemmalla puolen tietä on vain jälkakäytävä. Käsittäisin että tämä ei ole silloin pyörätien jatke.
Kyllä mä olisin saanut pysäytettyä auton ennen pyöräilijää, mutta kun hän pysähtyi niin jatkoin matkaa. Hieman toki harmittaa ettei tullut siinä sananvaihdossa kerrottua, ettei mitään törmäysriskiä ollut silloin, olisin kyennyt pysähtymään. Mutta pyöräilijän näkökulmasta se näytti varmasti pahemmalta. Olisi molemmille jäänyt parempi mieli.
Comment
-
-
Tänään Turussa ajelin pakulla ja ystävällinen E91 bemaristi tunki komeesti eteen. Ite olin oikealla kaistalla öbaut 40kmh vauhdilla ja aloittamassa jarrutteleen, kun edessä öbaut 40+m päässä autoja valoissa paikoillaan. No vasenta kaistaa pitkin tämä sankari reilusti lujempaa kuin minä, tunkee eteen alle autonmitan päästä. Hänen kaistalla pysähdyksissä olevat autot parin kolmen auton mitan päässä suhteessa minuun sillä hetkellä. Kun se pääsi mun eteen niin veti liinat kiinnni ja oli tosi lähellä ettei tullut peräänajoa. Onneks paku tyhjä, ei liukasta ja pysähty näin nopeasti. Iteltä lensi kännykkä, takki ja muut irtoromut penkiltä. Hauskinta ehkä enemmän se, että kummatkin ryhmityttiin vasemmalle kaistalle myöhemmin kun käännyttiin, näiden samojen autojen taakse jota hän kuvitteli ohittavansa.Last edited by jaegarmaisteri; 15-12-2017, 19:40.F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
--------------------------------------------
ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
ex. vRS -11 - 270hp/428N
ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
ex. VW Jetta :think
ex. Opel Ascona :think
Comment
-
-
Tämä ei nyt ihan suoraan kuulu tänne, mutta kun kuitenkin liittyy munakuskeiluun ja jonnekin on PAKKO päästä purkautumaan asiasta niin... Poistakoon Modet jos on liian väärässä paikassa.
Tässä loppukesän ja syksyn aikana valtatie 8 sai Porin ja Luvian välille uudet hienot ohituskaistat. Vieläpä sellaiset, että niiden vieressä kulkee molemmin puolin hitaille ajoneuvoille tarkoitetut rinnakkaistiet ja traktorien, mopojen yms. ajaminen valtatiellä tässä kohtaa on kielletty merkein. Hyvä siis, vaikka vielä parempi olisi ollut nelikaistainen osuus. (Ja vähän ihmettelen, että eikö se olisi ollut halvempi toteuttaa, kun nythän tuolla on yhteensä paikoitellen jopa 7 kaistaa). No tuossa on ollut tähän asti rajoituksena 100km/h, mikä järkevää onkin, kun nuo hitaammat on pois jaloista ja näinhän taitaa olla ainakin Satakunnassa aina kun on nelikaistainen osuus tai kolmikaistainen jossa keskikaide. Oli rinnakkaisteitä eli ei.
No nyt sinne on sitten eilisen aikana tullut joka paikkaan 80km/h rajoitukset. Voi pyhä sylvi ketä nuo ohituskaistat sitten enää palvelee, kun rekat painaa niitä pitkin 89km/h eikä siellä hyvänen aika ole ketään muita hitaampia? Toki siellä pääsee nyt ohi niistä, jotka hidastavat viiteenkymppiin kun ensimmäinen lumihiutale putoaa, paitsi jos ei pääse ennen kuin alkaa ohituskaistan jälkeinen osuus, jossa ohi ei pääse, koska se keskikaide.
Kyllä niin ottaa päähän, vaikka matka-aikaan esim. Rauman ja Porin välillä tuo nyt ei varmaan tee minuuttiakaan eroa, että onko 100 vai 80 rajoituksena.. Silti. On se ollut kiva ohitella ne mahdolliset rekat tuossa kohtaa, etenkin nyt kun kurapaskaa lentää 24/7.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostEi mikään munakuski kyseessä,mutta pakko kertoa täällä kuitenkin. Tulin äsken paikallisesta Prismasta ostoksilta. Autolle mennessä huomasin,kun n.30:n naisihminen yritti epätoivoisesti saada valkoisen uudehkon farkku Focuksen ovia kakella auki. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut nappia painellessa.
Sitten huomasin,kun pari parkkiruutua kauempana saman värisen farkku Opel Ignisian keskuslukot aukoi/sulkeutui varoitus vilkkujen kera. Hetken päästä kun kysäisin,että onkos varmasti oikea auto,mihin olet yrittämässä. Niin pienen ihmettelyn jälkeen neitokainen veti paloauton punaiseksi ja rupesi silmäilemään ympärilleen tajutessaan tilanteen. Ja sieltähän se oma Opeli sitten löytyi.
Siis voiko eri merkkiset autot oikeasti sekoittaa? Ymmärtäisin kyllä,jos kyseessä olis kaksi samanlaista autoa kyseessä. Vai onko jollain Joulu stressi jo noin tapissaan
Eipä sen puoleen, itsellä käynyt vastaava moka aikoinaan. Mutta silloin oli edes kaksi samanlaista autoa kyseessä, samalla värillä ja rekkareissakin ainoastaan numeron heitto. Silloin nolotti kun hyppäsi autoon, huomasi n 5 sekunnin jälkeen että eipäs olekkaan oikea auto jonka apparin paikalla istuuMyllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!
G08 LCI iX3 M-sport -22
ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
ex e90 LCI 320d M-Sport -09
ex e36 328is M-Sport -95
Comment
-
-
Todella huonoa joulua tumman e60:n -kuskille tuusniemellä tänään noin klo 17-18. Ajeltiin perheen kanssa kohti toista mummolaa Joensuusta Kuopion suuntaan, kun vähän hojo hojon jälkeen tämä tonttu ilmestyy Kuopion tielle meidän eteen vain kääntyäkseen sadan metrin päästä vasemmalle pois maantieltä. Piti jarruttaa niin kovaa kuin pystyi ettei löydytty tämän kanssa-autoilijan kontista.- vw
Menneet:
e34 520, vw, vw, e36 318, vw, vw, e38 740,
vw, vw, e39 540, vw, vw, 1966 Ford Fairlane, vw.
Comment
-
-
Motarilla hienoa ajoa tänään volvolla ja audilla. Olin liittymässä rampilta motarille, vauhtia vähän auki 100km/h (alueella 80km/h rajoitus). Peilistä huomaan, että takaa tulee volvo todella kovaa. Volvo vaan viuhahtaa ohi, joten nopeutta lienee ollut jotain ~150km/h. Liityn volvon jälkeen motarille. Muutoman sadan metrin päässä takana tulee audi. Ajelen edelleen vähän auki satasta (kaikki siinä ajaa 90-100km/h (vähän matkan päästä muuttuu rajoitus 100km/h). Audi liimautuu konttiin kiinni, vaikka vasemmalla kaistalla ei ole _ketään_ niin pitkälle kuin eteen ja taakse näkee. Hetken ajaa ihan puskurissa kiinni ja lähtee ohittamaan. Kun pääsee ohi, niin vetäsee ihan edestä eteen heittäet ravat tuulilasille. Seuraavalta rampilta näkyy olevan tulevan reippaammin autoja, joten vaihdan vasemmalla kaistalle. Audikin tämän huomaa juuri rampin kohdalla ja vetäisee vasemmalla kaistalle ja päättää sitten polkaista liinat kiinni ja tiputtaa vauhdin ~50 km/h heti kaistan vaihtamisen jälkeen. Rampilta oli tulossa autoja, mitään muuta järkevää syytä en tuohon jarrutukseen keksi (tai sitten halusi vaan testari bemarin jarruja..). Väliä onneksi sen verran, että reippaalla jarrutuksella tästä selvitään. 100 km/h rajoitus alkaa ja sama audi ei saa kiihdytettyä edessä edes 80 km/h. Älyää onneksi kohta siirtyä oikealle kaistalle.
Aika heikkokuntoiset näköjään saa nykyisin pitää korttinsa, samalla reissulla kun kävin lidl:ssä, niin ~80v mummo työnsi ostoskärryjä kohti invapaikalla olevaa autoa. Kävin itse lidl ja kun tulin takaisin, niin mummo oli edennyt ~10m autollensa. Mummolla niin hidas vauhti, että luultavasti olisi etana mennyt ohi kisassa. Toki osa ihmisistä liikkuu huonosti, mutta jos vajaan 10m matkan käveleminen kestää 10 minuuttia, niin hieman kyllä epäilen jo ajokuntoa..e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Comment