Hollannissa poliisin 911 possun takavalojen välissä oli punainen paneeli johon tuli tarinaa. Ensin siinä vilkkui follow me, sitten kun oli sopiva kohta luki stop.
350 guldenia maksoi.
E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Ehkä sakotuksen pelote nykyään
Mutta jos ajat 30 tiellä 30, niin tullaan ohi että heilahtaa(mulle tietysti ihan sama), myös jos ajat 30 kohdalla itse 80, niin perässä tullaan.
Tämän huomannut myös itse, kävin huittisissa yksi päivä, matkan varrella on 50kmh alue jossa todella usein poliiseja, ajoin vakkarilla sellasta 55kmh vauhtia, takaata tuli joku mamma farkku golfin kanssa ohi ja ajoi varmaan 70kmh vauhtia tässä kohtaa toivoin että olisi poliisit ollut tutkaamassa
Minä olen aina teiden tukko ja munakuski kun ajan nelostiellä Äänekosken isoilla työmailla vain 3-5km/h ylinopeutta. Ikinä en ole nähnyt tuolla valvontaa.
ex E91 320d käsiaskilla ex E46 330dat japski ranu ex E30 316i 4d
Minä olen aina teiden tukko ja munakuski kun ajan nelostiellä Äänekosken isoilla työmailla vain 3-5km/h ylinopeutta. Ikinä en ole nähnyt tuolla valvontaa.
Se vain on jännää että ne alinopeutta ajavat vaarantavat liikennettä huomattavasti enemmän kuin pikkuisen ylinopeutta ajavat.
Ei kai kukaan tai toivottavasti kukaan ei tahallaan aja alinopeutta mutta luulis kai sitä tajuavan että mittari ei näytä oikein jos melkein kaikki menee edelle. Sokeasti vain luotetaan siihen mittariin vaikka aika monessa autossa se valehtelee. Kännykän gepsillä aika helppo katsoa oikea nopeus jos tuntuu että jää jalkoihin liikenteessä.
Ja joidenkin autojen mittarit ovat edelleen siitä kummia että niillä ajetaan satasen ja kaheksankympin alueella samaa yheksääkymppiä.
Ite kans huomannut kun ajelen pääasiassa tuolla kevyt k-a:lla (suburban) ja sillähän ei saa ajaa ku sitä 80km/h (vähän nyt toleranssia kuitenkin)...
On melko monesti tilanne se, että vakkarissa 85km/h ja perässä aivan järjetön jono autoja. Ohi ei mennä vaiḱḱá´tilaa olis.
Mikä niitä autoilijoita vaivaa??!!
Tuossa yks kerta hinattiin autoa 80-100km/h alueella, sekä maantiellä että moottoritiellä.
Hätävilkut päällä molemmissa autoissa, että porukat tajuais et kulkee hitaammin ja ehkä saattavat myös älytä et hinataan toista autoa.
Kyllähän niitä ihme tyyppejä vaan riitti, kun eivät millään uskaltaneet mennä ohi vaikka tilaakin annettiin ja sit väläytellään pitkiä ja tööttäillään kun jonoa kertyy.
Iha uskomatonta kuin typerää porukkaa on...toki vielä typerämpää porukkaa oli kun työaikana piti viedä eräs auto toiseen paikkaan ja se päättikin sammua liikennevaloihin; automaatti, ja näköjään start-n-stop systeemi ja akku sökö.
Eli käyntiin ei saanut.
-> hätävilkut päälle ja osa ihmisistä ei älynny ajaa ohi vaikka kädellä näytti ikkunasta et aja ohi.
Eräskin äijä lipui takapuskurin tuntumaan kaikessa rauhassa vaikka vihreät paloi ja ite oon semmosen 20m päässä valoista (oli jonoa), ja näytän vielä että aja nyt jumalauta ohi. Ei, ei ymmärrä... joku toinen äijä jo kapuaa autostaan ulos kuin aikeinaan tulla kitisemään ikkunan luokse vaikka voisi ajaa ohi -- ymmärti sit tämä takana oleva ukko vihdoinkin ajaa ohi ja jono lähti taas vaihteeks vetämään..vaikka siinäkin osa jumitti suoraan taakse kuin ei tajuaisi mikä on homman nimi.
Muutama päivä sitten oli tämmöinen XC90 kuski moottoritiellä jonka taakse lopulta päädyin käyttöautolla..
Ohitti kaikki rekat +1-2km/h erolla ja kiilas suoraan näitten eteen, ite meinaan ajaa ohi tästä kun en halua sitä turvaväliä viedä kuten kummasti tuntuu monilla olevan tapana > kyllä kaasupoljin xc90:stä löytyykin ja pääsen sit näiden väliin siten että sopiva turvaväli.
Jokusen kilometrin jälkeen rupesi suorastaan vituttamaan tämän nopeuden vaihtelu 90-110km/h välillä ja laiskat ohitukset kun sattui hitaampi eteen.
Aloitan ohituksen vilkku päällä, no mitä xc kuski tekee? Tyrkkää eteen ja painaa kaasua.
Ajan hetken tämän takana ohituskaistalla ja vaihdan takas oikealle kaistalle ja katon mitä tekee. Palaa myös oikealle kaistalle.
Siinä sit selvis mikä oli homman nimi, niin eikun munakuskin titteliä hakemaan -> talla pohjaan pienimmällä vaihteella (3) millä pääsee nopeiten ohi ja ei ehtiny tällä kertaa kiilaamaan eteen ja kiihdyttämää ohi.
Ihan naurettavaa touhua... tämäkin maanteiden kuningas oli keski-ikäinen mies. Luulisi kyllä et kuka tahansa oppisi iän myötä olemaan perseilemättä, tai sit pahoittaa mielensä kovin pahasti kun max. 500€ kottero meinaa ajaa ohi.
Tuossa yks kerta hinattiin autoa 80-100km/h alueella, sekä maantiellä että moottoritiellä.
Hätävilkut päällä molemmissa autoissa, että porukat tajuais et kulkee hitaammin ja ehkä saattavat myös älytä et hinataan toista autoa.
Minä kyllä hinaisin tieliikennelain määräämällä tavalla, eli ei hätävilkkuja kummassakaan. Hätävilkkujahan ei saa käyttää liikkuvassa ajoneuvossa lainkaan. Miten voisit näyttää esim. suuntamerkkiä?
Moottoritiellä ei saa hinata lainkaan, paitsi siten että poistuu heti ensimmäisestä liittymästä. Sori nyt vaan.
Hätävilkkujahan ei saa käyttää liikkuvassa ajoneuvossa lainkaan.
Lievä OT, mutta tämä on kyllä typerä laki. Hätävilkut on imo aika hyvä keino näyttää muille, että jotakin on pielessä itsellä tai lähiympäristössä, liikkui eteenpäin tai ei vrt. Saksassa autobaanoilla yllättävät ruuhkapysäytykset yms.
Lievä OT, mutta tämä on kyllä typerä laki. Hätävilkut on imo aika hyvä keino näyttää muille, että jotakin on pielessä itsellä tai lähiympäristössä, liikkui eteenpäin tai ei vrt. Saksassa autobaanoilla yllättävät ruuhkapysäytykset yms.
Viilaan pilkkua: ei sen Güntherin auto liiku, kun se istuu siinä autobahnin staussa hätävilkut päällä. Tai sitten se menee kävelyvauhtia joka on lähes sama asia.
Viilaan pilkkua: ei sen Güntherin auto liiku, kun se istuu siinä autobahnin staussa hätävilkut päällä. Tai sitten se menee kävelyvauhtia joka on lähes sama asia.
[ot]Viilaan vähän vielä nurkasta lisää...
Ihan hyvähän se olisi, että kun tulee vaikka 250km/h ja edessä oleva samaa vauhtia, että "hätävilkkuviesti" kulkeutuu myös liikkuvien autojen mukana taaksepäin reipasta vauhtia eteenpäin meneville autoille. Täten siis varoittaen, että nyt jarrutetaan.
Tai missä tahansa muussa vastaavassa tilanteessa. En ts. näe vain pointtia sille, miksei liikkuva auto saisi varoittaa kanssa-autoilijoita jostakin.
[/ot]
Viilaan pilkkua: ei sen Güntherin auto liiku, kun se istuu siinä autobahnin staussa hätävilkut päällä. Tai sitten se menee kävelyvauhtia joka on lähes sama asia.
kyllä se gynther kytkee ne hätä vilkut jo kun näkee sen staun ja alkaa siihen hiljentelemään. näin olen nähnyt heidän käyttäytyvän. mielummin liian aikaisin kuin myöhään.
itse toimin suomessakin samoin jos nään tiellä esteen. olkoon sitten laillista tai ei. yhtään autoa ei ole vielä konttiin tullut.
Minä kyllä hinaisin tieliikennelain määräämällä tavalla, eli ei hätävilkkuja kummassakaan. Hätävilkkujahan ei saa käyttää liikkuvassa ajoneuvossa lainkaan. Miten voisit näyttää esim. suuntamerkkiä?
Moottoritiellä ei saa hinata lainkaan, paitsi siten että poistuu heti ensimmäisestä liittymästä. Sori nyt vaan.
Joo, pointtina ei ollut toimittiinko ite oikein.
Ideana nimenomaan varoittaa nopeuserosta, jotta ymmärtävät jättäytyä etemmäs et näkevät paremmin milloin ohittaa....eikä liimautua takapuskuriin kiinni pitkät päällä osoittaakseen mieltä.
Suuntamerkkiä kun ei tarvinnut käyttää (koska paljon suoraa tietä, eikä tarvetta kääntyä millekkään pikkuteille), niin tuo koettiin parhaimmaksi vaihtoehdoksi.
Oli niitä kyllä sellaisiakin jotka ymmärti "viestin", niitä vaan harvemmin tarvitsee mainita kun topikin asiana munakuskit.
Tietty voidaan tässä ittemme myös leimata munakuskeiksi kun toimittiin vastoin lakia.
Aika stressaavaa oli aamulla seurata kolmostiellä Helsinkiin päin kun kehä3:lta tuli nainen mustalla V60 Volvolla oikeanpuoleiselle kaistalle minun viereen (ajoin vasenta kaistaa) ja puhui kännykkään sekä naputteli tekstaria tms. Siitä vaihtoi sitten kaistaa minun taakse ja peileistä seurasin kun kännykän käyttö jatkui koko ajan ja ajoi lisäksi aivan puskurissa kiinni.
Aamuruuhkassa nopeus seilasi 30-80kmh ja useaan otteeseen jono jarrutti aika voimakkaasti. Muijalla edelleen kännykkä esillä ja aina sai katella, että koskahan se tulee kontista sisään. Aina kun jono kiihdytti, se jäi jonkin verran kun ei huomannut että vauhti muilla nousi, ja sitten vauhdin hidastuessa aina viime hetken hätäjarrutus. Ennen kehä1:stä ajattelin, että lasken sen ohi, mutta onneksi meni kehälle.
Takuuvarmasti täräyttää tuollainen ketjukolarin jossain iltapäivän ruuhkassa ulosmenoväylällä kun nopeus nostetaan satasen kieppeille viiden metrin turvavälillä. Yksi ramppi, jossa liittyvä liikenne vaihtaa kaistaa ja jonossa nopeus äkisti hidastuu...
Joo, pointtina ei ollut toimittiinko ite oikein.
Ideana nimenomaan varoittaa nopeuserosta, jotta ymmärtävät jättäytyä etemmäs et näkevät paremmin milloin ohittaa....eikä liimautua takapuskuriin kiinni pitkät päällä osoittaakseen mieltä.
Suuntamerkkiä kun ei tarvinnut käyttää (koska paljon suoraa tietä, eikä tarvetta kääntyä millekkään pikkuteille), niin tuo koettiin parhaimmaksi vaihtoehdoksi.
Oli niitä kyllä sellaisiakin jotka ymmärti "viestin", niitä vaan harvemmin tarvitsee mainita kun topikin asiana munakuskit.
Tietty voidaan tässä ittemme myös leimata munakuskeiksi kun toimittiin vastoin lakia.
No ihan samalla tavalla olisin itse varoittanut hitaasti liikkuvasta autosta. Itseasiassa pari vuotta sitten haettiin kaverille vanha kuormuri jostain tuolta Tampereen takaa pääkaupunkiseudulle. Ajatus oli ajella pikkuteitä 300km kotiin, kun kuormuri kulki vain vajaa 60 km/h. Kanssa-autoilijoiden meno oli kuitenkin niin älytöntä että kävi pelottamaan; siitäkin huolimatta, että päästettiin jono kilometrin välein ohi. Soitin poliisille ja tulimme heidän kanssaan siihen johtopäätökseen, että kyllä varmaan on kaikkien kannalta turvallisinta, että menemme moottoritielle ja ajamme saattoautolla reilun matkan päässä takana hätävilkut päällä. Näin tehtiin, ja oli turvallista kaikille.
Ai miten suuntamerkki näytettiin? Ei ollut yhtään vaikeaa. Kun liittymä lähestyi, niin laitettiin hätävilkut pois päältä ja sen jälkeen suuntavilkku päälle. Hyvin toimi.
Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Sinä joka hopeisella e39:llä revit menemään ympäri Ruskeasannan Shelliä olet juuri se syy miksi koko piha on täynnä niitä prkeleen hidastetöyssyjä... Btcf-tarratkin näytti löytyvän. Miten voi olla niin v***n vaikeaa ajaa piha-alueella fiksusti?
Sinä joka hopeisella e39:llä revit menemään ympäri Ruskeasannan Shelliä olet juuri se syy miksi koko piha on täynnä niitä prkeleen hidastetöyssyjä... Btcf-tarratkin näytti löytyvän. Miten voi olla niin v***n vaikeaa ajaa piha-alueella fiksusti?
Iso tämä, harvoin sinne eksyn mutta vielä harvemmin nykyään niiden töyssyjen takia..
Comment