Viikon munakuski III

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MikeDry
    replied
    Originally posted by -challenger- View Post
    Työpaikalla yks ämmä on kans yks munakuski ku painaa tallaa ihan hyvin ei kupeksi mutta ajaa aina jonku perää kiinni ja jää junnaa sitten siihen ..
    En ymmärrä sitäkää pointtia miksei voi ajaa rajotuksen mukaa ni ei saavuta toisen takapuskuria
    Tää on se ongelma täällä, en ymmärrä miksi pitää tehdä noin vaikka ajaisit 100@40 tiellä, mikä siinä on...
    Myös jos ajetaan rajoitusten mukaan ja edestä poistuu auto, niin pitää kiihdyttää se väli mupeen vaikka mentäisiin myös ylinopeutta..
    Onko se syy, että pääset itse nopeammin vai se että ei saatana siihen väliin saa ketään tulla

    Itse oon tullut siihen tulokseen, että ihmiset pelkää ajavan yksin tai on kateellisia mulkkuja kun toinen on siinä edessä.

    Leave a comment:


  • sassi
    replied
    Tiistaina tapasin kyllä aivan käsittämättömän munakuskin, kyseessä vieläpä erikoiskuljetusten etuauton kuski, jonka ei luulisi perseilevän ja kaahaavan liikenteessä.

    Ajoin Jyväskylästä nelostietä pohjoisen suuntaan, minun edellä ajoi 645CI tasan 80km/h, se piti reilua välimatkaa edellä menevään n. 20 auton jonoon ja minä ajelin aktiivivakkarilla sen perässä, pisimmällä turvavälillä. Tikkakosken risteyksessä erikoiskuljetusten etuauto (keltainen pakettiauto, jossa ERIKOISKULJETUS -kyltit) ajoi vilkut päällä keskelle kaistaa, jolloin edellä ajava ja minä jouduimme pysähtymään. Se päästi laukaantien suunnasta (Kuukantie) tulevat 2 erikoiskuljetusrekkaa kääntymään pohjoiseen menevälle kaistalle, ne kuljettivat pitkiä siltapalkkeja ja lähtivät ajamaan pohjoista kohti. Kun rekat pääsivät risteyksestä, tämä etuauto lähti niiden perään ja ajoi aivan sen takimmaisen lavetin perseessä kiinni roikkuen keskiviivan vieressä, varoitusvilkut päällä. Välimatkaa oli muutamia metrejä, rekat ajoivat hieman vajaa 80km/h

    Ajankohdasta johtuen tuli niin paljon liikennettä vastaan, että se ei päässyt niitä rekkoja ohittamaan (sitä ilmeisesti yritti), vaan joutui roikkumaan sen jälkimmäisen rekan perässä hirvaskankaalle asti. Minun edellä ajava 645CI piti n. 100m turvaväliä tuohon etuautoon, mutta se kääntyi sitten hirvaskankaalle, minä jatkoin edelleen aktiivivakkari päällä sitten sen etuauton takana.

    Hirvaskankaan jälkeen on vastamäessä ohituskaista ja alkaa 100 alue, ohituskaistalla tuo etuauto ohitti molemmat rekat lievällä ylinopeudella, ohitin rekat sen perässä pitäen kuitenkin hyvän turvavälin. Ohituksen jälkeen etuauto palasi omalle kaistalleen ja alkoi tiputtaa nopeutta, joten oletin että se jää ajamaan niiden rekkojen eteen sitä 80km/h, joten ohitin vielä senkin kun ohituskaistaa oli vielä hyvin jäljellä, vakkarissa 110km/h (todellinen 106)
    Siitäkös tämä etuauton kuski hermostui, alkoi nostamaan nopeutta ja kiilaamaan kun olin rinnalla, oli pakko polkaista kaasua että pääsin siitä ohi ja palasin omalle kaistalle.

    Tämähän riemastui aivan täysin, ajoi parin metrin päähän puskurista ja alkoi vilkuttelemaan myös pitkiä valoja.
    Ohituskaistan jälkeen nopeus palaa 80km/h, joten aloin hitaasti laskemaan nopeutta, mutta silti mentiin vielä vähän vajaa 100km/h, tämä teiden sankari aivan perseessä kiinni valoja vilkutellen.

    Tätä jatkui vajaa kilometri siihen tietyöalueelle asti, jossa alkaa 50km/h rajoitus, sinä kohtaa pudotin nopeuden 55 ja silloin tämä paku ohitti minut ja jatkoi varmaan reilu 80km/h sen tiemaa-alueen läpi, vaikka siinä on kiertotien vuoksi pari tiukkaa mutkaa ja kapea väylä. Siellä tietyön loppupäässä on saarijärventien risteyksessä pieni liikenneympyrä, tämä paku pysäytti ennen sitä ympyrää keskelle pohjoiseen menevää kaistaa, hyppäsi ulos ja pysäytti myös vastaantulevan liikenteen lätkää heiluttamalla. Saavuin siihen pakun taakse n.15 sekuntia myöhemmin kuin se itse, niin paljon se voitti kaahaamalla siinä tietyöalueella

    Kun se tyyppi oli saanut vastaantulevatkin pysäytettyä, tuli minun auton vierelle, avasin ikkunan niin kysyi tuohtuneena että "arvaatko nyt mihin mulla oli kiire?"
    Mietin vähän aikaa ja vastasin että "no en kyllä arvannut, kun en osaa ajatuksia lukea". Jotain se vielä siinä mouhusi, en saanut selvää enkä sanonut muuta, tyyppi oli siinä mielentilassa että järkipuheen vastaanotto ei varmasti olisi toiminut.

    Kun se sai asiansa sanottua, se huitoi vastaantuleville että alkakaa mennä (eli siis päästi liikenteen taas kulkemaan), hyppäsi siihen etuautoonsa ja ajoi ympyrästä vielä 100m pohjoiseen päin, ajoi autonsa vastaantulevien kaistalle ja pysäytti vastaantulevan liikenteen lätkää heiluttamalla. Pohjoiseen menevä kaista jäi vapaaksi, joten ajoin hitaasti omaa kaistaani pitkin sen ohi ja jatkoin matkaa.

    Siinä vaiheessa ymmärsin, että ilmeisesti tarkoitus oli pysäyttää pohjoisesta tuleva liikenne, että ne pitkät kuljetukset pääsevät tulemaan sen tietyömaan kiertotien ohi, pitkät lavetit kun oikoo reilusti niissä parissa kapeassa ja tiukassa mutkassa, joten vastaantulevia ei mahdu välttämättä olemaan. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi kuljetuksella ei ollut erikseen etuautoa ja saattoautoa, tai miksi sen piti pysäyttää liikenne siinä Kuukantien risteyksessä päästääkseen erikoiskuljetukset nelostielle, jolloin jäi itse niiden taakse jumiin. Siinä risteyksessä minun takana oli n. 300m väliä (ja 60 alue) ennen kuin seuraava auto oli tulossa, joten olisivat päässeet kääntymään siitä pohjoiseen menevälle kaistalle aivan normaalisti ketään häiritsemättä.

    Olisi pitänyt hoksata kysyä siltä, että eikö sinun pitäisi olla täällä turvaamassa tielläliikkujien kulkemista näiden erikoiskuljetusten seassa, eikä olla vaarantamassa muita kanssa-autoilijoita, mutta eihän se tullut siinä tilanteessa mieleen ja hyvä niin, koska siitä olisi varmasti tullut nokkaan, oli sen verran äkäisen oloinen ukko

    Random kanssa-autoilijalta tuollaista käytöstä osaa jo odottaa ja jättää ne omaan arvoonsa, mutta erikoiskuljetuksia hoitavan etuauton ammattikuskilta ei...

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by ++500Nm View Post

    Ettei menis ihan OT, munakuskeja ovat kaikki, jotka ajavat jäisellä tiellä 10-20 metrin "turvavälillä".
    Aika helposti tulee näytettyä jarruvaloa!
    Edelläni meni 30 kilometrin matkalla kuus autoa. Se jonon viimeinen paino jarrua 43 kertaa mutta kukaan muu ei. Oikeasti olis haluttanu käyä juttelemassa kyseisen kuskin kanssa että miksi siitä edellä menevästä pitää yrittää ajaa läpi. Varmaan joutuu seittemästi vaihtamaan jarrupalat vuodessa. Aivan käsittämätöntä toimintaa. Jokku ei vain tajua että se auto kulkee satasen vauhdissa sen 28 metriä sekunnissa ja takana tuleva ei voi päästä edellä menevää nopeampaa

    Nykyään jarrupalat on muka huonompaa materiaalia kuin ennen että kuluvat sen takia nopeasti. Mä vähän kyllä epäilen tätä

    Leave a comment:


  • -challenger-
    replied
    Originally posted by ++500Nm View Post
    Minäkin vältän uria, kuin ruttoa.
    Edellisillä takakumeilla huomasin, että 255 ei istu Corollan 155 tehdyillä uriin, vaan kuluu reunoista ihan helvetisti, kun hiertää uran reunaan.
    Saattaa vastaantulijoista näyttää pelottavalta, kun välillä ajaa keskiviivan vieressä...yleensä reunaviivan vieressä, riippuen missä urat ovat.

    Ettei menis ihan OT, munakuskeja ovat kaikki, jotka ajavat jäisellä tiellä 10-20 metrin "turvavälillä".
    Aika helposti tulee näytettyä jarruvaloa!
    Mäkun ajoin Ckorttia aikanaa ni se autokoulun opettaja tyyliin käänti rattia etten aja liikaa oikealla ja sano että peilistä ku kattoo ni näkee että ollaa vielä omalla kaistalla. Et kyllä sielä on varaa ajella ihan rauhassa.

    Työpaikalla yks ämmä on kans yks munakuski ku painaa tallaa ihan hyvin ei kupeksi mutta ajaa aina jonku perää kiinni ja jää junnaa sitten siihen ..
    En ymmärrä sitäkää pointtia miksei voi ajaa rajotuksen mukaa ni ei saavuta toisen takapuskuria

    Leave a comment:


  • ++500Nm
    replied
    Minäkin vältän uria, kuin ruttoa.
    Edellisillä takakumeilla huomasin, että 255 ei istu Corollan 155 tehdyillä uriin, vaan kuluu reunoista ihan helvetisti, kun hiertää uran reunaan.
    Saattaa vastaantulijoista näyttää pelottavalta, kun välillä ajaa keskiviivan vieressä...yleensä reunaviivan vieressä, riippuen missä urat ovat.

    Ettei menis ihan OT, munakuskeja ovat kaikki, jotka ajavat jäisellä tiellä 10-20 metrin "turvavälillä".
    Aika helposti tulee näytettyä jarruvaloa!

    Leave a comment:


  • -challenger-
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Ihmisillä on jokin ihme pakkomielle ajaa aina niissä samoissa urissa kesät ja talvet ja sit valitetaan että tiet on huonossa kunnossa. Jokaisen luulis viimeistään kovalla sateella hoksaavan että ei kannattais ajaa aina siinä samassa kohdassa. Tämän takia ajankin moottoritiellä usein sitä kiellettyä vasenta kaistaa, samalla puhdistaen sitä lumesta ja pikkuteillä ajan siinä palteen päällä keskellä tietä. Mut yleensä vain silloin kun liikennettä on tosi vähän. Kun alla on nastarenkaat niin ennemmin valitsen tiestä sen kohdan joka on lumessa tai jäässä entä paljaan asvaltin. Tällainen munakuski
    Niin ja kun tollot kaikki ajaa samaa linjaa ni keskelle tietä muodostuu lumesta hirveet vallit.
    Kesät talvet ihmiset ajais vähä erilinjoja ni se alfaltin urautuminen tapahtuis paljo hitaammin..

    Ps Ku ajaa vähä eri linjaa ni renkaatkaa ei kulu koska siinä urissahan on kaikki ajanu talvella ja talven jälkee asfaltti on karkee niistä kohdin varmasti enemmän ku muualta ni säästyy renkaatki vähä pitempää jos on oikee tarkan markan mies ^^

    Leave a comment:


  • Topi08
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Ihmisillä on jokin ihme pakkomielle ajaa aina niissä samoissa urissa kesät ja talvet ja sit valitetaan että tiet on huonossa kunnossa. Jokaisen luulis viimeistään kovalla sateella hoksaavan että ei kannattais ajaa aina siinä samassa kohdassa. Tämän takia ajankin moottoritiellä usein sitä kiellettyä vasenta kaistaa, samalla puhdistaen sitä lumesta ja pikkuteillä ajan siinä palteen päällä keskellä tietä. Mut yleensä vain silloin kun liikennettä on tosi vähän. Kun alla on nastarenkaat niin ennemmin valitsen tiestä sen kohdan joka on lumessa tai jäässä entä paljaan asvaltin. Tällainen munakuski
    Täällä on samanlainen munakuski, aina jos mahdollista niin en aja urissa

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Ihmisillä on jokin ihme pakkomielle ajaa aina niissä samoissa urissa kesät ja talvet ja sit valitetaan että tiet on huonossa kunnossa. Jokaisen luulis viimeistään kovalla sateella hoksaavan että ei kannattais ajaa aina siinä samassa kohdassa. Tämän takia ajankin moottoritiellä usein sitä kiellettyä vasenta kaistaa, samalla puhdistaen sitä lumesta ja pikkuteillä ajan siinä palteen päällä keskellä tietä. Mut yleensä vain silloin kun liikennettä on tosi vähän. Kun alla on nastarenkaat niin ennemmin valitsen tiestä sen kohdan joka on lumessa tai jäässä entä paljaan asvaltin. Tällainen munakuski

    Leave a comment:


  • Haatainen
    replied
    Pitkäänhän on liikenne sujuvaa ollutkin, mutta nyt tuli aamun työmatkalla sellainen sankariteko vastaan, että jääköön näin loppuviikosta kilpailun puutteessa kantamaan titteliä.

    Tampere, ohitustie ja hervannan poistumisramppi
    Ajelin jyväskylästä päin ohitustietä normaalia matkavauhtia tummanharmaan farkkuavensiksen perässä (en vielä tässä vaiheessa ollut tarpeeksi lähellä tunnistaakseni merkkiä saati mallia). Niin minä kuin edelläajavakin vaihdoimme hervannan ramppiin poistuaksemme motarilta. Tähän asti kaikki hyvin, mutta parikymmentä metriä ennen kuin ramppi erkani motarista päätti avensiskuski tyylikkäästi vetää vajaan satasen vauhdista lukkojarrutuksen pysähdyksiin saakka kääntyäkseen sulkualueen yli takaisin moottoritielle. Jäi oman hätäjarrutuksen jälkeen ehkä sen puoli metriä avensiksen paksiin, ja onneksi takana ei ketään tullut.

    Kaikkihan pitää ennakoida ja peräänajaja on lähtökohtaisesti syyllinen, mutta on se nyt saatana mitä voi ihmiselle liikenteessä edes tulla mieleen. Teiden sankari ei ilmeisesti paikkaa tuntenut sen paremmin kuin tervettä järkeä tai liikennesääntöjäkään. Kyseinen ramppi kun on vielä läpiajettavaa mallia.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Siis kuka tässä oli munakuski? Molemmat osapuolet?
    Joo, kyllä minäkin kun kerran vasemmalla ajelin.
    Toinen vain hieman enemmän kuin toinen

    Leave a comment:


  • -challenger-
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Tänään klo18 tietämillä osoitti 1-sarjan kuski hienoa ennakointikykyä ennen klaukkalan ramppia helsingin suunnasta.

    Roikuin vasemmalla kaistalla jos se olisi mahdollisesti suostunut menemään hieman nopeammin eteenpäin niin johan piti ohittaa oikealta ja tulla siihen eteen roiskuttamaa rapaa minun lasille. Siinä kun nyt ei vain päässyt sen nopeammin eteenpäin vaikka en roikkunutkaan ihan edellisen perässä.
    Haha Itellä vähä samanlaisia kokemuksia.

    Yks polakki työkaveri on sellanen et ku iso tie muuttuu 2 kaistaseks ni sen pitää valita aina se vasemmanpuoleinen kaista vaikka ei aja edellä ajavastaan ohi.. Tää sama scenaario käy aina vaikka tiellä ei olis ku 3 autoa ni se onnistuu blockkaamaan tien että mä en pääse sieltä niiden kahden takaa ohi ollenkaa vaa jää köröttelemään siihen toisen kuolleesee kulmaa

    Puhuin tästä toisen työkaverin kanssa ni sillä ihan samat kokemukset. Ainoona poikkeuksena tää kaveri oli soittanu torvee sille ja painanu ohi näyttäen kansainvälistä merkkiä

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Tänään klo18 tietämillä osoitti 1-sarjan kuski hienoa ennakointikykyä ennen klaukkalan ramppia helsingin suunnasta.

    Roikuin vasemmalla kaistalla jos se olisi mahdollisesti suostunut menemään hieman nopeammin eteenpäin niin johan piti ohittaa oikealta ja tulla siihen eteen roiskuttamaa rapaa minun lasille. Siinä kun nyt ei vain päässyt sen nopeammin eteenpäin vaikka en roikkunutkaan ihan edellisen perässä.
    Siis kuka tässä oli munakuski? Molemmat osapuolet?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Yllä olevahan on ihan vakio ja päivittäinen toimintatapa kehäapinoiden seudulla ajettaessa.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Tänään klo18 tietämillä osoitti 1-sarjan kuski hienoa ennakointikykyä ennen klaukkalan ramppia helsingin suunnasta.

    Roikuin vasemmalla kaistalla jos se olisi mahdollisesti suostunut menemään hieman nopeammin eteenpäin niin johan piti ohittaa oikealta ja tulla siihen eteen roiskuttamaa rapaa minun lasille. Siinä kun nyt ei vain päässyt sen nopeammin eteenpäin vaikka en roikkunutkaan ihan edellisen perässä.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by hander View Post
    Nimenomaan. Sitten on tullut myös tilanne, jossa olin jo kiihdytyskaistalla tavalliseen tapaan kelannut oikean nopeuden+2..3 km/h ja vilkutan, että liityn nyt motarille. Liityin siis oikeaa vauhtia motarille sujuvasti, mutta takana tulevalle +50-v touran -kuskille tämä ei käynyt (ajoi muuten ylinopeutta, oma kello aina katsottu gpssällä).

    Vitullinen töötti- ja valoshow aivan puskurissa kiinni. No setä sitten lähtee ohittamaan ja itse tyydyn pitämään keskisormea pystyssä. Touran koukkaa kohta ihan eteeni, ja alkaa samanlainen jarruttelurumba, kuin siinä kuorma-autovideossa. Itellä vielä muksu kyydissä, perkele. Onneksi off-ramppi oli lähellä, niin ei tarvinnut jäädä katsomaan käykö samoin kuin tuolla videolla. En jäänyt selvittelemään vaikka spede ajoi samasta rampista sisään. Ois tehny kyllä mieli.
    Joo on se kummallista kun sieltä kiihdytyskaistalta tullaa eteen 50-60km/h vauhdilla (motarilla). Se vilkku ei todellakaan tarkoita, että sulla on etuajo-oikeus ja kaikki muut väistää. Kiva siinä sitten jarrutella/väistää näitä sankareita. Sama sitten kun ajat vasenta kaistaa motarilla, niin joku sankari sieltä kesäisin aina survoo kärrin kanssa 80-90km/h nopeudella johonkin 50-100m väliin kiihdyttämättä yhtään vauhtiaan..

    Täysin oma ryhmänsä on toki nämä, jotka yrittää estää rampilta liittymisen, vaikka sulla on se sama vauhti kun motarilla ajavilla. Kiihdytetään, että se rako saadaan ajettua kiinni. Tällä viikolla viimeksi yksi nipponi kuski citymaasturillaan sulki raon. Onneksi oli riittävästi pitoa ja rampilla mittaa, niin pääsi sitten reippaalla kiihdytyksellä sen nipponi kuskin edellä olevan auton eteen, jossa oli sopiva rako. Ihan hirveästi ei kehdannut jarruttaa kun takana tuli autoja..

    Talvella sitten extreme lajia pääsee harrastamaan kun se edellä oleva päättää pysähtyä siihen kiihdytysrampin päähän.. Siitä onkin mukava sitten yrittää käytännössä pysähdyksistä liittyä mukaan.. Kesällä tuo nyt vielä jotenkin onnistuu, jos autossa on kohtuullisesti tehoa, mutta talvella kun ei ole pitoa, niin se lähtö on mitä on.. Nämä ylivarovaiset monesti onneksi tunnistaa jo aikaisemmasta ajotyylistä, niin tietää jättää väliä riittävästi rampilla.

    Leave a comment:

Working...
X