Yleensä menee vaan niin että vauhtia on se tasan sata, eikä katsota yhtään peileihin kun vaihdetaan vasemmalle kaistalle, saa seistä jarrulla kokoajan.
Saksan autobaana on siinä mielessä eri juttu, kuin meikäläinen moottoritie, että ei ole sitä nopeusrajoitusta. Se ei ole minulta tai keneltäkään muulta pois, jos joku haluaa ajaa kympin yli, mutta sen joka ajaa ylinopeutta pitää vain hyväksyä se tosiasia, että ei voi olettaa muiden rikkovan lakia vain siksi, että joku toinenkin voisi.
Joskus itsekin olen vähän reippaammin ajanut, mutta en kyllä koe olevani oikeutettu harmistumaan siitä, että joku edelläni haluaa ohittaa sallittua nopeutta hitaammin ajavan suurinta sallittua nopeutta käyttäen.
Ei ole suuri vaiva takana tullen pudottaa hetkeksi vakkaria pois, tai nostaa jalkaa kaasulta, että tuo lainkuuliainen kansalainen ehtii takaisin omalle kaistalleen.
Ei ole suuri vaivaa pudottaa hetkeksi nopeutta, mutta *makke* tuossa aika hyvin tiivistikin. Eli ei kyllä useinkaan katsota tuleeko joku takaa vähän reippaammin, eteen vain. Sitten näytellään keskaria kun ajelee ohitse, kuten edellä neuvottiin.
En itse harrasta puskurissa roikkumista, jos edessä toimitaan fiksusti. Mutta paljon on sellaisia jotka hyvin voisivat käydä oikealla kaistalla (seuraavaan autoon 200-300m), mutta eipä vaihdeta vaan körötellään sitä omaa nopeutta. Hyvin olisin ehtinyt mennä ohitse ennen kuin seuraava hidas objekti tulee oikealla vastaan hänellä. Silloin tulee yleensä lähennyttyä, että jos sitten ymmärtäisi etten ole tullut tänne sinun perässä jonoon ajamaan.
Muutenkin oma turvaväli on yleensä 2-3 kertainen siihen mitä muut tuolla tiellä pitää. Monesti omassakin takapuskurissa joku roikkuu, muttei kuitenkaan ohi halua mennä. Itse kyllä haluan ohitse, jos lähestyn takapuskuria.
E: sen takia tuon saksa kommentin heitin, että siellä oppii peilejä katsomaan ja arvioimaan mihin väliin kehtaa mennä.
Kymmeniä kertoja tänävuonna autosta riippumatta, itse ajanut motarilla +10km/h ylinopeutta, joku ohittaa ja jää parin autonmatkanpäähän eteen ja alkaa siinä hidastaa omaa kulkuaan ilmeisesti ymmärtämättä, että hidastaa myös minun kulkuani. Jos ja kun ohitan pitääkseni aikomani nopeuden niinkuin siihen asti, niin sen jälkeen sama auto alkaa tyyliin hiillostamaan ihan perseessä kiinni + - joskus valojen vilkuttelua ym kisaamisen yritystä...
En ymmärrä näitä autoilijoita sitten millään tasolla.
Miksi? Kuka on niin saatanan vatipää ettei tajua, että itse aiheutti Ko. Tilanteen
Kymmeniä kertoja tänävuonna autosta riippumatta, itse ajanut motarilla +10km/h ylinopeutta, joku ohittaa ja jää parin autonmatkanpäähän eteen ja alkaa siinä hidastaa omaa kulkuaan ilmeisesti ymmärtämättä, että hidastaa myös minun kulkuani. Jos ja kun ohitan pitääkseni aikomani nopeuden niinkuin siihen asti, niin sen jälkeen sama auto alkaa tyyliin hiillostamaan ihan perseessä kiinni + - joskus valojen vilkuttelua ym kisaamisen yritystä...
Miksi? Kuka on niin saatanan vatipää ettei tajua, että itse aiheutti Ko. Tilanteen
Only in Finland,we got this Thing called "reilu meininki"
Ollaan Euroopan vatipäisin kansa liikenteessä,Puolassakin jo parempi meininki tienpäällä.
Tälle olen nauranut monesti itsekin, ihan sama ajaako hlöautolla 135 Gps mukaan, vai maasturilla 110.
Pakko ohittaa, ja sitten hidastellaan...
Hyviä kommentteja. Varmaan aika moni on ns. "yksittäistapauksia" sille töppääjälle mutta kyllä kulttuuri tahtoo olla se, että "minulla on oikeus" ajaa 110km/h 120km/h alueella ja siirtyä muiden eteen vasemmalle vaikka väkisellä jos eteen tulee vielä hitaampi. On oikeus olla nostamatta nopeutta vasemman kaistan vauhtiin ajoissa, ennen kuin tulee pakko joko ohittaa tai hiljentää lähestyvän auton vuoksi. Poikkeuksia on, mutta esim bussitkin "pyytää" päästä työmatkaliikenteessä vasemmalle vaikka muutaman sadan metrin päässä takana olisi tulossa tilaa. Pitää vaan päästä siinä kohdalla siirtymään kun on ajatus päähän tullut.
Kerran joku mamma väisti moottoritielle liittyvää moottoripyörän päälle, joka sitten joutu vetää kaistalta pois alta ja kiihdytti sieltä ohi. Ois voinut tulla rumaa jälkeä. Mikä siinä on niin vaikea ennakoida niitä liittyjiä ja kiihdyttää tai hiljentää eikä vaihtaa kaistaa seuraamatta tilannetta siellä vasemmalla kaistalla pidemmän aikaa. Tunnen kyllä muutamia kuskeja, jotka autoilee sen kummemmin ajattelematta muita. Kun ei kiinnosta kuin siirtyminen toiseen paikkaan...
Lisäksi tuo aiemmin kommentoitu että "vauhti" maistuu taajamissa, mutta ei maantiellä on niin tuttu ja ärsyttävä ominaisuus että voisi jo liikenneturva tai joku muu taho puuttua tuohon kampanjalla tms. Joskus Virossa tuli ihmeteltyä erästä kuskia jonka kyydissä oli, kun keskusta-ajo oli agressiivista, mutta maantiellä alinopeutta...
ex E91 320d käsiaskilla ex E46 330dat japski ranu ex E30 316i 4d
Valot oli vihreät, mutta risteyksen toisella puolella oli täyttä. Oikea kaista oli tuohon suojatiehen asti tukossa ja tuon vasemmalla kaistalla näkyvän sinisen auton kohdalla oli pitkä rekka vilkuttamassa oikealle kaistalle, niin jäin sitten odottamaan seuraavia vihreitä tuohon mersun kohdalle kun en viitsinyt mennä risteystä tukkimaan.
Siitähän audimies sitten vähän tööttäili ja hetken päästä tööttäili vähän lisää ja huitoi sivuikkunasta jotain käsimerkkejä. Huidoin itekin takaisin (en sentään keskaria vaikka vähän teki mieli) ja ilmeisesti viesti meni perille.
Nyt se varmaan jossakin foorumilla avautuu kuinka tyhmä bemaristi ei tunne liikennevaloja
Valot oli vihreät, mutta risteyksen toisella puolella oli täyttä. Oikea kaista oli tuohon suojatiehen asti tukossa ja tuon vasemmalla kaistalla näkyvän sinisen auton kohdalla oli pitkä rekka vilkuttamassa oikealle kaistalle, niin jäin sitten odottamaan seuraavia vihreitä tuohon mersun kohdalle kun en viitsinyt mennä risteystä tukkimaan.
Siitähän audimies sitten vähän tööttäili ja hetken päästä tööttäili vähän lisää ja huitoi sivuikkunasta jotain käsimerkkejä. Huidoin itekin takaisin (en sentään keskaria vaikka vähän teki mieli) ja ilmeisesti viesti meni perille.
Nyt se varmaan jossakin foorumilla avautuu kuinka tyhmä bemaristi ei tunne liikennevaloja
Pääsen varmaan samalle foorumille! Viime tiistaina paikassa Ruosilantie X Vihdintie, olin kääntymässä Ruosilantieltä vasemmalle Vihdintielle. Paikassa on oikealle ja vasemmalle kääntyville nuolivalot, mutta oikealta kaistalta saa kääntyä myös vasemmalle. Ryhmityin tänne sen takia, että olin kääntymässä heti seuraavasta liittymästä Kehälle länteen. Noh, nuolivalo vaihtui vihreäksi oikealle, mun edestä menee pari autoa oikealle ja mulla on vilkku vasemmalle. Takana Q5 saa aivan jäätävät raivarit. Riehuu ratissa, hakkaa tööttiä ja varmaan manasi alimpaan helvettiin. Ei ollut kaukana että olisin noussut autosta kysymään ko. herralta mikä hätänä mutta koska tiesin valojen vaihtuvan alle puolen minuutin päästä vihreäksi myös vasemmalle niin en vaivautunut. Olisi ollut hauska nähdä tämän herran ilme kun bemarista 150 senttinen naisimmeinen tulee tiedustelemaan ongelmaa
Pääsen varmaan samalle foorumille! Viime tiistaina paikassa Ruosilantie X Vihdintie, olin kääntymässä Ruosilantieltä vasemmalle Vihdintielle. Paikassa on oikealle ja vasemmalle kääntyville nuolivalot, mutta oikealta kaistalta saa kääntyä myös vasemmalle. Ryhmityin tänne sen takia, että olin kääntymässä heti seuraavasta liittymästä Kehälle länteen. Noh, nuolivalo vaihtui vihreäksi oikealle, mun edestä menee pari autoa oikealle ja mulla on vilkku vasemmalle. Takana Q5 saa aivan jäätävät raivarit. Riehuu ratissa, hakkaa tööttiä ja varmaan manasi alimpaan helvettiin. Ei ollut kaukana että olisin noussut autosta kysymään ko. herralta mikä hätänä mutta koska tiesin valojen vaihtuvan alle puolen minuutin päästä vihreäksi myös vasemmalle niin en vaivautunut. Olisi ollut hauska nähdä tämän herran ilme kun bemarista 150 senttinen naisimmeinen tulee tiedustelemaan ongelmaa
Tuossa kohtaa kyllä viikottain saa kuulla tööttiä kun ei ihmiset tajua niitä liikennemerkkejä tuijotella
Joku ämmä motarilla körötteli just sen 120 ehkä snadisti oikeeta nopeutta vähän alle ja tulin siihen perään niin helvetin vaivoin sitteku pääs toisesta autosta palas siihen oikeenpuolimmaiselle kaistalle ja kiihdytin siinä maltillisesti sit nopeempaa vauhtii ni ämmä näyttää keskaria Repesin kyl..
Pienestä se on näköjää kiinni.. Vähä ajoin siihen perän tuntumaa että meneppä enkä ees vilkutellu valoi tai muuta. Mut ois ollu valokuvauksen arvoinen tilanne ämmä keskari pystys
Miksihän siihen perään pitää mennä motarilla roikkumaan ohitustilanteessa ?
Eiköhän siinä ehdi sen 5sek odotella sopivan turvaväli matkan päässä että toinen on ohittanut ?
Olisit tyytyväinen että näytti vaan keskaria, minä olisin pudottanut heti -10 nopeutta ja lämmittänyt sinut oikein kunnolla
Ihmettelen näitä perälaudassa roikkujia jotka kiihdyttää siihen vielä oikein uhmakkaasti ja vasempaan laitaan keikkumaan. Navaralla kun ohittaa rekkoja motarilla, pidän matkanopeutena 110kmh. Meinaako tämmöinen perälautaroikkuja että pelkään sitä audin tai minibemarin keulaa peilissä ?. Navara kuitenkin on aikas iso auto näihin pikkukotteroihin verrattuna ja hätäjarrutuksessa minibemusta ei taida olla vastusta reilusti yli 2000kg massalle, usein kyydissä on lisäksi 1000kg puntti.
Miksihän siihen perään pitää mennä motarilla roikkumaan ohitustilanteessa ?
Eiköhän siinä ehdi sen 5sek odotella sopivan turvaväli matkan päässä että toinen on ohittanut ?
Olisit tyytyväinen että näytti vaan keskaria, minä olisin pudottanut heti -10 nopeutta ja lämmittänyt sinut oikein kunnolla
Ihmettelen näitä perälaudassa roikkujia jotka kiihdyttää siihen vielä oikein uhmakkaasti ja vasempaan laitaan keikkumaan. Navaralla kun ohittaa rekkoja motarilla, pidän matkanopeutena 110kmh. Meinaako tämmöinen perälautaroikkuja että pelkään sitä audin tai minibemarin keulaa peilissä ?. Navara kuitenkin on aikas iso auto näihin pikkukotteroihin verrattuna ja hätäjarrutuksessa minibemusta ei taida olla vastusta reilusti yli 2000kg massalle, usein kyydissä on lisäksi 1000kg puntti.
Tyyppiesimerkki suomalaisesta luonteesta,voit heti tiputtaa nopeutta kun provosoidut liikenteessä ja haluat tehdä kiusaa,mutta et voi tiputtaa nopeutta ja odottaa sopivaa väliä jolloin voit tehdä ohituksen
Itse en ymmärrä miksi täytyy siihen ohituskaistalla tulla ottamaan siitä edellä ajavasta "päänahkaa" 1-2kmh nopeuserolla.Useesti näkee kun rekat junnaavat vierekkäin motorilla.Siinä se toinen rekka ei paljon voita esim.Tre-Hki välillä,voisko vaikka tiputtaa sen oman nopeuden 1-2kmh tunnissa ja odottaa sen sopivan välin...ja jos sellaista ei tule,niin paljon ei tuolla matkalla ajassa hävinnyt.
Tyyppiesimerkki suomalaisesta luonteesta,voit heti tiputtaa nopeutta kun provosoidut liikenteessä ja haluat tehdä kiusaa,mutta et voi tiputtaa nopeutta ja odottaa sopivaa väliä jolloin voit tehdä ohituksen
Itse en ymmärrä miksi täytyy siihen ohituskaistalla tulla ottamaan siitä edellä ajavasta "päänahkaa" 1-2kmh nopeuserolla.Useesti näkee kun rekat junnaavat vierekkäin motorilla.Siinä se toinen rekka ei paljon voita esim.Tre-Hki välillä,voisko vaikka tiputtaa sen oman nopeuden 1-2kmh tunnissa ja odottaa sen sopivan välin...ja jos sellaista ei tule,niin paljon ei tuolla matkalla ajassa hävinnyt.
Rekkojen ohitusksista.
Siksi että usein ohittajalla on kevyempi lasti, tehokkaampi veturi. Joten ylämäissä se ohitettava sattaa pudottaa nopeuden 60-70 alueelle, toisella voima riittää pitämään 80kmh. Näin siis usein. Ja miksi se ohitettava ei voi pudottaa hetkeksi nopeutta ja päästää ohittajaa lyhyellä matkalla ohi ?
Eikä kaikki rekat mene tampereelle....tai helsinkiin
Harvoin tulee provottua noita perälautaroikkujia, ehkä kerran pari vuoteen ja nekin 100km rajoituksien ollessa voimassa. Minua ei haittaa toisten ylinopeus, ajan itsekin +10..15 yli motarilla. Mutta en mene toisen konttiin kiinni missään tilanteessa, sellaiseen ei ole tarvetta eikä niin kirettä. Jos joku buikkaa siihen vaikka ilman vilkkua viime tingassa ei se minua haittaa...jätän väliä ja odotan, sitten nostan nopeutta. Mikään ei ole niin makeaa kuin kutosen kurnutus isolla vaihteella....enkä koskaan muuten puikkaa pieneen väliin ohittamaan, odotan vuoroani ihan kiltisti ja katson peileihin.
Ps. Pääsääntöisesti liikenteessä saa sitä mitä itse antaa ja tilaa.
Kuopiossa on mennyt moottoritiekulttuuri kyllä ihan ihmeelliseksi viime vuosien aikana. Nyt käy joka kerta niin, että ohituskaistalla ajetaan n. 100-102km TODELLISTA nopeutta. Joo. Onhan se tarkasti lain mukaan oikein, mutta onpahan sujuvan liikenteen irvikuva. Ei tarvii kuin 4 autoa koko moottoritielle ja on kuin ruuhkassa ajaisi. Eilen 2 tällaista sankaria ajoi peräkkäin turvavälin kanssa ja ei voineet edes palata tyhjälle oikealle kaistalle joka oli tyhjä, kun horisontissa siinsi rekka-auto. Anteeksi vaan mutta heittäydyin munakuskiksi ja vedin oikealta ohi. Olen munakuski.
Kiitos vielä päättäjille, että olette tehneet sakkonäpertelyillä Suomen liikenteestä jopa entistä nihkeämmän ja joustamattoman. Säästän kohta helikopteriin rahat niin ei tarvii päätään räjäyttää teillä.
Kuopiossa on mennyt moottoritiekulttuuri kyllä ihan ihmeelliseksi viime vuosien aikana. Nyt käy joka kerta niin, että ohituskaistalla ajetaan n. 100-102km TODELLISTA nopeutta. Joo. Onhan se tarkasti lain mukaan oikein, mutta onpahan sujuvan liikenteen irvikuva. Ei tarvii kuin 4 autoa koko moottoritielle ja on kuin ruuhkassa ajaisi. Eilen 2 tällaista sankaria ajoi peräkkäin turvavälin kanssa ja ei voineet edes palata tyhjälle oikealle kaistalle joka oli tyhjä, kun horisontissa siinsi rekka-auto. Anteeksi vaan mutta heittäydyin munakuskiksi ja vedin oikealta ohi. Olen munakuski.
Kiitos vielä päättäjille, että olette tehneet sakkonäpertelyillä Suomen liikenteestä jopa entistä nihkeämmän ja joustamattoman. Säästän kohta helikopteriin rahat niin ei tarvii päätään räjäyttää teillä.
OT: Suomalaiselle vaikein paikka on ajaminen motarilla ja sille liittyminen. Täälläkin sais olla Carpool -kaistat. Sopisi Suomeenkin täydellisesti, koska suurin osa varmasti ajaa yksin, tai körryytellen kävelyvauhtia molemmilla kaistoilla. Ja kun lopultakin saisi tännekin lain, joka mahdollistaisi oikealle kääntymisen punaisista. Suomalainen liikennekulttuuri lainsäädäntöineen on todella onneton. Avauduinpahan.
Last edited by hander; 22-10-2016, 13:01.
Reason: typottelin
Comment