Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viikon munakuski III

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

Originally posted by TimE39 View Post
    ...viron rekkareilla eilen (kuski näytti suomalaiselta).
    Tuulipuku, otsatukka ja Tapparan pipo?
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

Comment

• miko84
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 151
      • Pelkosenniemi

Munakuskeja.. käytiin taas Pietarissa mutka. Liikenne on sujuvaa, ei kiilaavia mulkkuja, tietä annetaan kun lyö vilkun päälle. Suomeen ku taas tulee niin varmasti Kia-kuski ei tietä anna ohitustilanteessa vaikka ensin on kilometritolkulla junnannu alinopeutta keltasen viivan aikana. Pikkasen vaatis kateelliset Suomalaiset asennekasvatusta. Vai mistä lie johtuu? Omista oikeuksista pidetään kiinni viimiseen asti. Venäjällä olet ruumispussissa tunnissa jos lähdet Suomalaisella asenteella matkaan.

Comment

• Taski
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2009
        • 384
        • Tampere

Tänään teki kyllä mieli mennä takomaan purukalusto kurkkuun joltain volvomieheltä. Tulin T-risteykseen ja vasemmalta tulee valkoinen farkku V70. Ryhmittyy käätymään meikäläisen tulosuuntaan ja laittaa vilkun päälle. Siinä vaiheessa lähden itse kääntymään vasemmalle, niin tämä sankari ottaa vilkun pois ja kaasuttaakin suoraan vaikka on jo ryhmittynyt vasemmalle kääntyvien kaistalle. Itse sai vetää lapikkaan lattiasta läpi että ehdin alta pois...
        Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

Comment

• GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3029
          • Sjundeå

Originally posted by miko84 View Post
          Munakuskeja.. käytiin taas Pietarissa mutka. Liikenne on sujuvaa, ei kiilaavia mulkkuja, tietä annetaan kun lyö vilkun päälle. Suomeen ku taas tulee niin varmasti Kia-kuski ei tietä anna ohitustilanteessa vaikka ensin on kilometritolkulla junnannu alinopeutta keltasen viivan aikana. Pikkasen vaatis kateelliset Suomalaiset asennekasvatusta. Vai mistä lie johtuu? Omista oikeuksista pidetään kiinni viimiseen asti. Venäjällä olet ruumispussissa tunnissa jos lähdet Suomalaisella asenteella matkaan.
          No sujuvuudesta on varmaan vähän kaikenlaisia kokemuksia. Kyllähän siellä pärjää kun ottaa sen oman tilansa.
          Mun mielestä Venäjällä nimenomaan ajatellaan vain omaa persettään. 7km työmatkaan voi kulua joko 30min tai 2,5h. Se paikallinen "tilannetaju" kyllä käy ilmi aika nopeasti noista venäjän kojelautakameravideoista mitä tuubi on pullollaan.

Toki jos sujuvuutta on se että Nevskiä pitkin päästellään 110-130km/h niin sitten
          -25 Toyota Proace City Verso
          -23 Nissan Leaf

...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

Comment

• miko84
            Bimmer Rookie
            • Dec 2010
            • 151
            • Pelkosenniemi

Originally posted by GameOver View Post
            No sujuvuudesta on varmaan vähän kaikenlaisia kokemuksia. Kyllähän siellä pärjää kun ottaa sen oman tilansa.
            Mun mielestä Venäjällä nimenomaan ajatellaan vain omaa persettään. 7km työmatkaan voi kulua joko 30min tai 2,5h. Se paikallinen "tilannetaju" kyllä käy ilmi aika nopeasti noista venäjän kojelautakameravideoista mitä tuubi on pullollaan.

Toki jos sujuvuutta on se että Nevskiä pitkin päästellään 110-130km/h niin sitten
            Noh voihan sen nuinki ajatella. Minä ajattelen sen niin, että kaupunki on iso (jos nyt otetaan esimerkiksi tuo Pietari), asukkaita lähes saman verran ku koko Suomessa niin kyllä ruuhkat on ihan välttämätön paha. Jos täällä sarvikuonojen maassa olisi samanlaiset automäärät ja asenne minä-minä-minä-en-anna-tippaakaan-periksi olisi ruuhkat jotain käsittämätöntä ja peltiä rytisis. Röyhkeä pitää olla ja oma tila ottaa mutta samalla kunnioittaa myös toista. Olen huomannu, että "maassa maan tavalla" niin elämä on paljon helpompaa.

Ps. Oli kaupunki Venäjällä mikä tahansa niin jalankulkijalle annetaan tietä. Joo en olis tuota joskus itekkään uskonu YouTube-videoiden perusteella mutta todellisuus on joskus ihan jotain muuta kuin nämä muutamat minuutit miljoonien kuvattujen tuntien joukosta, eikö?

Comment

• GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3029
              • Sjundeå

Noh voihan sen nuinki ajatella. Minä ajattelen sen niin, että kaupunki on iso (jos nyt otetaan esimerkiksi tuo Pietari), asukkaita
              saman verran ku koko Suomessa niin kyllä ruuhkat on ihan välttämätön paha. Jos täällä sarvikuonojen maassa olisi samanlaiset automäärät ja asenne minä-minä-minä-en-anna-tippaakaan-periksi olisi ruuhkat jotain käsittämätöntä ja peltiä rytisis. Röyhkeä pitää olla ja oma tila ottaa mutta samalla kunnioittaa myös toista. Olen huomannu, että "maassa maan tavalla" niin elämä on paljon helpompaa.
              Maassa maan tavalla toimii joka paikassa. Sillä pärjää. Tuolla vaan on tapana ajaa risteykset tukkoon kun valo on vaihtunut punaiseksi. Ihan itsekkyyttään. Ja siitähän seuraa ettei kukaan pääse siitä läpi. Ja kun kaikki tekee sen saman niin vitutus on taattu. Samoin vasemmalle voi kääntyä oikealta kaistalta samaan aikaan kun kääntyvien kaistalta toinen sankari päättääkin jatkaa suoraan. Onhan näitä. Ja kuten sanoit, suuressa kaupungissa ruuhkatkin on suurempia. Joskin jos vähänkään viitsisivät ajatella niin sielläkin sujuisi paljon paremmin. Tilaahan Pietarissakin on.
              EDIT: Yritän ehkä tuoda esiin vaan sitä että sille paikalliselle älyvapaudelle on siellä tilaa niin paljon että se vaikuttaa vasta kun ruuhka-aika alkaa. Ja silloin siinä onkin kestettävää.

Ei siinä. Ei tämä meidän PK-seutukaan mikään herkkupala ole mutta sentään sujuu liikenne vielä. Kunnes autokanta kasvaa tarpeeksi

Ps. Oli kaupunki Venäjällä mikä tahansa niin jalankulkijalle annetaan tietä. Joo en olis tuota joskus itekkään uskonu YouTube-videoiden perusteella mutta todellisuus on joskus ihan jotain muuta kuin nämä muutamat minuutit miljoonien kuvattujen tuntien joukosta, eikö?
              Totta. Suomessa sais mun puolesta ottaa Viron mallin käyttöön suojateiden kunnioittamisen suhteen.

Ja venäjällähän on tehty tyyliin päivittäinen TV-ohjelma dashcam-urpoiluista joten kai sieltä satoja tunteja matskua löytyy. Ja joka päivä tulee lisää.
              Last edited by GameOver; 04-04-2017, 07:55.
              -23 Nissan Leaf

Comment

• lj123
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2015
                • 1215
                • Lohja

Originally posted by GameOver View Post

Totta. Suomessa sais mun puolesta ottaa Viron mallin käyttöön suojateiden kunnioittamisen suhteen.
                100% samaa mieltä. Ja se olisi vielä hyvin helposti toteutettavissa, valvontaiskuja ja sakko joka kerran, jos et lakia noudata.

Eikä sen tarvitse olla edes suojatie vaan yleinen tarkkaavaisuus ja järki liikenteessä auttaisi. Esim. Irlannissa ei suojateitä ole niin paljon kuin täällä. Mutta yli pääsi kun jäi vain seisomaan tien varteen niin aina pian joku pysähtyi.

Suomessa suojatie tuntuu oleva useimmille autoilijoille enemmänkin punainen vaate, ja joka kerta kun jalankulkija "ehtii" suojatielle niin se on sille autoilijalle selvästi jokin tappio.
                E39 M5 -99
                F11 530d Xdrive -14

Comment

• MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6220
                  • Helsinki

Originally posted by lj123 View Post
                  100% samaa mieltä. Ja se olisi vielä hyvin helposti toteutettavissa, valvontaiskuja ja sakko joka kerran, jos et lakia noudata..
                  Tähän mukaan turvaväli ja kännykät, kännykästä sakkoa 1000€ puhelin valtion haltuun 3kk, niin eiköhän alkaisi olemaan..
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

Comment

• LordHamwich
                    BTCF Member
                    • Feb 2011
                    • 436
                    • Kuopio-Kuhmo

tietä annetaan kun lyö vilkun päälle...
                    Tämä on kyllä niitä asioita joita ei Suomessa näe ikinä.
                    1997 E39 523i Cosmosschwartz
                    sigpic

Gone with the wind:
                    1994 VW Passat 2.0
                    1995 E36 323i

Comment

• ++500Nm
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 1356
                      • Turus nykyää

Originally posted by lj123 View Post
                      100% samaa mieltä. Ja se olisi vielä hyvin helposti toteutettavissa, valvontaiskuja ja sakko joka kerran, jos et lakia noudata.

Eikä sen tarvitse olla edes suojatie vaan yleinen tarkkaavaisuus ja järki liikenteessä auttaisi. Esim. Irlannissa ei suojateitä ole niin paljon kuin täällä. Mutta yli pääsi kun jäi vain seisomaan tien varteen niin aina pian joku pysähtyi.

Suomessa suojatie tuntuu oleva useimmille autoilijoille enemmänkin punainen vaate, ja joka kerta kun jalankulkija "ehtii" suojatielle niin se on sille autoilijalle selvästi jokin tappio.
                      Ruotsissa Eskilstuna.
                      Siellä määrättiin jalankulkijoille ehdoton etukävelyoikeus ja yksikään auto ei uskalla jättää antamatta vapaata kulkua. Keskustassa autoilu on kylläkin aika hidasta, mutta mennäänpähän sääntöjen mukaan.

Havaintoja Dublinista...
                      Ensimmäinen havainto liikenteestä, kun tultiin taksilla lentokentältä keskustaan...liikenne pysähtyi, kun kaksi jätkää pitkin katua ja tossut 10 m päässä levällään. Oli hiukan osunut.
                      Paikallinen poliisi "Garda" vahti jalankulkua suojatien vieressä ja ihmiset kulki vierestä ohi punasia päin.
                      Yleensäkin vauhtia pidetään niin paljon, mitä liikenne antaa myöden.
                      En koe Irlantia (ainakaan Dublinia) turvalliseksi jalankulkijalle.
                      Onneksi siellä suojatien eteen on maalattu "LOOK RIGHT", niin tavan toopekin osaa katsoa oikeaan suuntaan.
                      Blow My Whistle

Comment

• GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

Originally posted by ++500Nm View Post
                        Ruotsissa Eskilstuna.
                        Siellä määrättiin jalankulkijoille ehdoton etukävelyoikeus ja yksikään auto ei uskalla jättää antamatta vapaata kulkua. Keskustassa autoilu on kylläkin aika hidasta, mutta mennäänpähän sääntöjen mukaan.
                        Voitais tehdä joka paikassa täysin toisin. Suojatiet pitäs hävittää kokonaan sillä niiden kohdalla jää eniten ihmisiä autojen alle. Kävelijät ja pyöräilijät väistää autoja ku sen kaikki tietää kumpi siinä häviää vaikka olis kuin oikiassa. "minähän menen ny tästä... PAM... Puskuri, ai saatana,taivas,suojatie,karvanopat,asvaltti,kenkä, polvilumpio,punasta,asvaltti,perkele... Mut eipä ollu minun vika"

Ihimiset kävelee kauppojen parkkipaikoillakin miten sattuu. Ei ne välitä pätkääkään autoista. Mää ainaki kävelen silleen ettei autojen tarvi väistellä mua.
                        Last edited by GOOFY; 04-04-2017, 20:45.
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

Comment

• GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3029
                          • Sjundeå

Originally posted by LordHamwich View Post
                          Tämä on kyllä niitä asioita joita ei Savossa näe ikinä.
                          Korjasin pikkasen . Etelä-Suomessa pärjää kyllä jos osaa sitä vilkkua ihan oikeesti käyttää.
                          -23 Nissan Leaf

Comment

• ++500Nm
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1356
                            • Turus nykyää

Ja tänään Turussa Kupittaan Cittarin parkkiksella yks mamma jäi Skeidallaan puoliksi kääntyneenä parkkikaistaa kohti jumittamaan suoraan meneviä, kun odotti ruudusta lähtevää.
                            Ois ollut tilaa ajaa se kinneri eteenpäin siihen välitielle pois takaa tulevien tieltä...muttakun ei ole lainkaan pelisilmää!!!
                            "Odotan tässä ja pidän hyvän 7 m turvavälin pois lähtevään autoon."

Pitäis useemmin antaa torvea, ni oppisivat olemaan.
                            Blow My Whistle

Comment

• lj123
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2015
                              • 1215
                              • Lohja

Originally posted by GOOFY View Post
                              Voitais tehdä joka paikassa täysin toisin. Suojatiet pitäs hävittää kokonaan sillä niiden kohdalla jää eniten ihmisiä autojen alle. Kävelijät ja pyöräilijät väistää autoja ku sen kaikki tietää kumpi siinä häviää vaikka olis kuin oikiassa. "minähän menen ny tästä... PAM... Puskuri, ai saatana,taivas,suojatie,karvanopat,asvaltti,kenkä, polvilumpio,punasta,asvaltti,perkele... Mut eipä ollu minun vika"

Ihimiset kävelee kauppojen parkkipaikoillakin miten sattuu. Ei ne välitä pätkääkään autoista. Mää ainaki kävelen silleen ettei autojen tarvi väistellä mua.
                              Tietysti kävelijälläkin on vastuu. Mutta iso ja tärkein ero tulee siinä, että autoja ajaa vain aikuiset, lapset taas vain kävelevät tai pyöräilevät.

Mun mielestä suurin vastuu on aina sillä, joka voi satuttaa toista, vaikka miten olisi vahinko. Autoon voi tulla naarmuja tai lommoja, mutta kuski ei vahingoitu jalankulkijaan törmätessä.

PS. Olen varmaan munakävelijä, mutta välillä kun tarpeeksi alkaa harmittaa joidenkin ajaminen varsinkin keskusta-alueella niin astun suojatielle aika reippaasti munakuskin eteen, jos voin olla varma, että ehdin vielä tarvittaessa pois alta tai en aiheuta tuolla mitään peräänajoa. Tämä siis tapauksissa, joissa pitäisi tyhmemmällekin olla selvää jo kaukaa, että olen siihen suojatielle astumassa, tai kun näkee lapsia, joille ei anneta pääsyä suojatielle.

Ja pari kertaa on tullut kämmennellä lyötyä jonkun autoon, joka änkeää esim risteyksessä kääntyessään varpaiden päälle kun olen jo puolessa välissä suojatietä ennen kuin tämä sankari lähtee edes liikkelle.

PS2. Se, että suojateillä jää eniten ihmisiä auton alle on samaa logiikkaa kuin se, että tilastollisesti lunta tulee eniten talvella.
                              Last edited by lj123; 04-04-2017, 21:10.
                              E39 M5 -99
                              F11 530d Xdrive -14

Comment

• MikeDry
                                BTCF Member
                                • May 2006
                                • 6220
                                • Helsinki

Täälläkin kun nyt puhutaan suojateistä, niin tässä on erittäin huvittavia tilanteitahttps://www.google.fi/maps/@60.27135...7i13312!8i6656
                                Tuosta kun ajaa eteenpäin, niin tulee 9kpl suojateitä tuolla suoralla, mutta siltikkin jengi ylittää mistä saattuu, mutta onhan se hienoa valita mistä menee.
                                Myös osa vanhemmista menee lasten kanssa mistä sattuu yli, niin oppivat myös ettei ole mitää väliä
                                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎